Misschien is het goed dat ik inga op de vraag die artistiek stelt, namelijk om de topic-titel nog eens uit te leggen. Want ik merk in deze discussie opnieuw dat we dezelfde woorden gebruiken, maar er totaal iets anders mee bedoelen.artistiek schreef:Luther schreef: Prediking waar de tekst zo dicht op het hart gebracht wordt, vanuit de eenheid van de Schrift, dat je gaatfreek schreef:Inderdaad; die mensen bedoelt Luther juist.artistiek schreef: Ik heb het zo te doen met mensen die de 'bevinding' wordt aangepreekt en daarmee zo rustig voort kunnen leven
bevinden.
Het doet me overkomen als dat we haast worden gedwongen te 'bevinden' alsof we dat uit onszelf kunnen. Dus wordt het aangepreekt.
Maar misschien dat Luther voor de duidelijkheid de topic-titel eens helder uitlegt...
Wat zegt de Bijbel over bevinding? We kunnen dat lezen in Romeinen 5. Ik citeer eerst vers 1-6 maar:
Paulus roemt hier in de verdrukking, omdat de verdrukking lijdzaamheid (navolging) werkt en de lijdzaamheid werkt bevinding. Het woord 'bevinding' wordt hier gebruikt als innerlijke, persoonlijke, geestelijke ervaring waardoor een zaak voor een mens zekerheid verkrijgt.1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Deze betekenis heeft bevinding ook als we dit woord gebruiken in de context van deze topic, bevindelijke prediking. Bevindelijke prediking is dus niet: n.a.v. een tekst beschrijven wat een mens kan ervaren (gepreekte bevinding), maar het Woord en de geestelijke lessen daaruit zo aan het hart leggen dat een mens (door de werking van de Geest) gaat ervaren (bevindelijke prediking). Dat is dus niet mensen een bevinding opdringen of aanpraten. Dan heb je totaal niet begrepen wat ik bedoel. Nee, het gaat erom dat het Woord niet meer buiten mij omgaat, maar daar mij heen gaat, mij schuldig stelt, mij vervloekt, maar tegelijkertijd de heerlijkheid van Christus uitstalt voor zo'n verdoemde. En de gewilligheid van Christus om zalig te maken.
Daarmee is tegelijkertijd ook aangegeven dat een prediker nooit bevinding kan preken. Nee de ernst van onze oneindig diepe val en de nodiging om tot Christus te komen moeten zo helder gebracht worden de Heilige Geest de zondaar dat laat bevinden.
Ds. A. Moerkerken heeft dit eens vergeleken met het bakken van een brood. Als een versgebakken brood uit de oven komt, dan heeft het een heerlijke geur. Het gaat natuurlijk om het brood, maar de geur is de bevinding van dat brood. Prediking is niet bevindelijk als beschreven wordt wat de geur van brood is.
Wat ik aan de orde heb willen stellen, is de misvatting dat echte Bijbelse, rechtse, zware, (wat voor termen wilt u allemaal) prediking de enige juiste is, omdat daarin de gangen en de wegen van Gods volk beschreven worden.