De verdeeldheid en onze schuld.

Marco

Re: De verdeeldheid en onze schuld.

Bericht door Marco »

Johann Gottfried Walther schreef:
Marco schreef:Stelling:

Er kan pas echte eenheid zijn zonder schuldbesef.

Toelichting:
Het gaat om Christus' kerk. Christus heeft de schuld gedragen. Als God zelf de schuld niet meer zien wil, moeten wij er nog over praten? In veel gevallen hebben we het over scheuringen van lang geleden (niet altijd, geef ik meteen toe). Als God zelf na het derde of vierde geslacht de ongerechtigheid van de vaderen niet meer bezoekt aan de kinderen, zullen wij dat dan wel doen?
Hier ben ik het dus toch mee oneens, de eenheid is een gave van God zie Efeze 4, maar het is ook een opgave, en als er geen meer is door onze zonde dan hoeven wij dus geen schuld te belijden?
Dat is nou juist me uitgangspunt, we moeten juist in de schuld komen, en het valt me wel op dat sommige dit punt zomaar wegvuiven, daar overheen stappen. Paulus zegt het zovaak, dat we één moeten zijn, en dan denken sommige te kunnen zeggen dat is niet zo nodig hoor, of als die er is, hebben wij geen schuld of hoeft er geen schuldbesef te zijn.
Wel aanmerkend dat we niet bij die schuld moeten blijven zoals in alle zonden, we moeten er mee tot God gaan, en Hem om vergeving bidden, ons verootmoedigen onder de hoog heilige God.
En er staat geschreven beleden zonden worden vergeven, maar dan blijft staan, God geeft éénheid en het is voor ons taak die te bewaren?!
Zit iets in. Maar zodra de schuld vergeven is moeten wij mensen er zand over gooien. Schuld en schuldbesef worden maar al te vaak gebruikt om de andere partij af te houden. Laat ieder zijn eigen schuld voorleggen aan de Heer, en over de ander z'n schuld z'n mond dichthouden. Schuldbesef mag er wel zijn, er hoeft niet over gepraat te worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JGW ik ben het van harte, van ganser harte met je eens!

Mijn eerste gedachte was ook, zoals al velen zeiden: Maar er gebeurt uiteraard niets.

MAAR...
- uiteraard is gebed belangrijk.
- laten we als Geref. Gezindte ook gewoon meedoen aan de nationale synode die de PKN wil organiseren in 2010.
- als dat een te grote stap is, laten we dan in ieder geval om tafel gaan zitten (een soort kleine nationale sub-synode voor de Geref. Gezindte. Laten uit elke kerkelijk denominatie enkele gezaghebbende predikanten in het openbaar om tafel gaan zitten en spreken over de kerkelijke schuld als het gaat om de punten die ons binden. Laten we dan i.i.g. afspreken dat we elke kerkenraad vrijlaten om af en toe een predikant uit een ander kerkverband te laten voorgaan:

Qua bezetting zou ik voor een dergelijke "sub-synode" naast de PKN de volgende 60 synodeleden willen voorstellen:

HHK: ds. C.M. Buijs, ds. D. Heemskerk, ds. P.C. Hoek, prof.dr.W.J. op 't Hof, ds. Tj. de Jong, ds. J. Joppe, ds. R. van de Kamp, ds. K. ten Klooster, ds. R. van Kooten, ds. W. Pieters, ds. B. Reinders, dr. W. van Vlastuin, dr. P. de Vries. (13)

CGK: prof.dr. A. Baars, ds. J.P. Boiten, ds. C.P. de Boer, ds. P. den Butter, ds. A. van Heteren, ds. M.J. Kater, ds. J.M.J. Kieviet, ds. L.W. van der Meij, ds. W.N. van Middelkoop, ds. P. Roos, ds. A.C. Uitslag, ds. K. Visser, ds. J. Westerink, ds. A. van der Zwan. (14)

GG: ds. G.J. van Aalst, ds. L. Blok, ds. G. Clements, ds. C.A. van Dieren, ds. J.J. van Eckeveld, ds. M. Golverdingen, ds. C. Harinck, ds. B. van der Heiden, ds. C. Hogchem, ds. M. Karens, ds. C.J. Meeuse, ds. P. Mulder, ds. A. Schreuder, ds. W. Silfhout, ds. L. Terlouw, ds. W. Visscher, ds. J.W. Verweij, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. D. de Wit. (19)

GGiN / bv: ds. A. Geuze, ds. J. Roos, ds. A. Schultink, ds. A. van Voorden, ds. J.A. Weststrate, stud. M. Krijgsman, L.M.P. Scholten, O.M. van der Tang. (8)

OGGN: ds. T. Klok, ds. A. Kort, ds. H. Molendijk, ds. T.L. Zwartbol. (4)

Vrije gemeenten: ds. J. Goudriaan, ds. C.L. Onderdelinden (2)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Ik vind ook dat we mee moeten doen met die synode. Alleen maar och en wee roepen over de kerken die 'zover heen zijn', maar zelf als reformatorische kerken afzijdig blijven, kan niemands respect afdwingen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

freek schreef:Ik vind ook dat we mee moeten doen met die synode. Alleen maar och en wee roepen over de kerken die 'zover heen zijn', maar zelf als reformatorische kerken afzijdig blijven, kan niemands respect afdwingen.
stuur desbetreffende personen een brief of mail en stel het eens voor.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:JGW ik ben het van harte, van ganser harte met je eens!

Mijn eerste gedachte was ook, zoals al velen zeiden: Maar er gebeurt uiteraard niets.

MAAR...
- laten we als Geref. Gezindte ook gewoon meedoen aan de nationale synode die de PKN wil organiseren in 2010.
- als dat een te grote stap is, laten we dan in ieder geval om tafel gaan zitten (een soort kleine nationale sub-synode voor de Geref. Gezindte. Laten uit elke kerkelijk denominatie enkele gezaghebbende predikanten in het openbaar om tafel gaan zitten en spreken over de kerkelijke schuld als het gaat om de punten die ons binden. Laten we dan i.i.g. afspreken dat we elke kerkenraad vrijlaten om af en toe een predikant uit een ander kerkverband te laten voorgaan:

Qua bezetting zou ik voor een dergelijke "sub-synode" naast de PKN de volgende 60 synodeleden willen voorstellen:

HHK: ds. C.M. Buijs, ds. D. Heemskerk, ds. P.C. Hoek, prof.dr.W.J. op 't Hof, ds. Tj. de Jong, ds. J. Joppe, ds. R. van de Kamp, ds. K. ten Klooster, ds. R. van Kooten, ds. W. Pieters, ds. B. Reinders, dr. W. van Vlastuin, dr. P. de Vries. (13)

CGK: prof.dr. A. Baars, ds. J.P. Boiten, ds. C.P. de Boer, ds. P. den Butter, ds. A. van Heteren, ds. M.J. Kater, ds. J.M.J. Kieviet, ds. L.W. van der Meij, ds. W.N. van Middelkoop, ds. P. Roos, ds. A.C. Uitslag, ds. K. Visser, ds. J. Westerink, ds. A. van der Zwan. (14)

GG: ds. G.J. van Aalst, ds. L. Blok, ds. G. Clements, ds. C.A. van Dieren, ds. J.J. van Eckeveld, ds. M. Golverdingen, ds. C. Harinck, ds. B. van der Heiden, ds. C. Hogchem, ds. M. Karens, ds. C.J. Meeuse, ds. P. Mulder, ds. A. Schreuder, ds. W. Silfhout, ds. L. Terlouw, ds. W. Visscher, ds. J.W. Verweij, ds. C.G. Vreugdenhil, ds. D. de Wit. (19)

GGiN / bv: ds. A. Geuze, ds. J. Roos, ds. A. Schultink, ds. A. van Voorden, ds. J.A. Weststrate, stud. M. Krijgsman, L.M.P. Scholten, O.M. van der Tang. (8)

Wel leuk al die namen, de 3 Rijssense predikanten, zijn ook vertegenwoordigt! Maar ik denk zo dat emerituspredikanten, kandidaten en studenten niet kunnen deel uit maken van een synode.
Dan moet bij de CGK weggehaald worden Ds.J.Westerink. Je hebt daar ook nog een Ds.C.Westerink of 1 van de predikanten uit Veenendaal(bv.Ds.H.H.Klomp) wellicht goede vervangers.
Bij de GG zijn Ds.C.Harinck en Ds.J.W.Verweij met emeritaat: vervangers: Ds.W.Harinck en Ds.G.J.N.Moens
GGiN: is dhr.Weststrate nog kandidaat en dhr.Krijgsman nog student. Vervangers: oud.J.van Bruchem en oud.A.J.Verwijs
Dit zijn maar voorstellen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Laat die discussie over namen maar achterwege, aub.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Luther schreef:JGW ik ben het van harte, van ganser harte met je eens!

MAAR...

Wel leuk al die namen, de 3 Rijssense predikanten, zijn ook vertegenwoordigt! Maar ik denk zo dat emerituspredikanten, kandidaten en studenten niet kunnen deel uit maken van een synode.
Dan moet bij de CGK weggehaald worden Ds.J.Westerink. Je hebt daar ook nog een Ds.C.Westerink of 1 van de predikanten uit Veenendaal(bv.Ds.H.H.Klomp) wellicht goede vervangers.
Bij de GG zijn Ds.C.Harinck en Ds.J.W.Verweij met emeritaat: vervangers: Ds.W.Harinck en Ds.G.J.N.Moens
GGiN: is dhr.Weststrate nog kandidaat en dhr.Krijgsman nog student. Vervangers: oud.J.van Bruchem en oud.A.J.Verwijs
Dit zijn maar voorstellen.
Zo zijn er ook jongens op de lagere school die voetbalelftallen samenstellen :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Hahaha!! Wie stelt de mooiste virtuele synode samen!?!?!? :yahoo :yahoo :yahoo
The Groom's still waiting at the altar
Marco

Bericht door Marco »

Als je echt een synode samen wilt stellen die kerken bij elkaar moet brengen, dan stel je juist die spelers op die het bij voorbaat niet met elkaar eens zullen zijn. Anders krijg je het effect dat de synode het heel vrolijk met elkaar eens gaat zijn, maar dat de kerkgenootschappen die 'vertegenwoordigd' zijn er helemaal niets mee kunnen. De CGK zal bijvoorbeeld niet echt op een synode van uitsluitend haar rechterflank en 'aanverwante' kerken zitten te wachten.

Ook vanuit dat oogpunt hebben lijstjes geen enkele zin.

En je moet je afvragen wat zo'n synode zou moeten uitrichten. Een mooi signaal (en daarom wellicht de moeite waard!), maar verder?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Marco schreef:
En je moet je afvragen wat zo'n synode zou moeten uitrichten. Een mooi signaal (en daarom wellicht de moeite waard!), maar verder?
De vraag bespreken hoe ze zo snel mogelijk weer in één kerk kunnen komen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Als we niet verder kunden komen als het speculeren op deelnemers aan zo'n vergadering kunnen we maar beter stoppen met dit topic waarvan de titel op zich goed en nuttig is.

Dus geen namen meer, anders.... :lock
refo

Bericht door refo »

Namen zijn bijzonder belangrijk.
Een iegelijk zal zich vertegenwoordigd willen weten.
Anders gaat zo'n synode niet werken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Namen zijn bijzonder belangrijk.
Een iegelijk zal zich vertegenwoordigd willen weten.
Anders gaat zo'n synode niet werken.
Dat meen je niet.

Wie gaat dan bepalen welke vertegenwoordigers er dienen te zijn?
freek

Bericht door freek »

jvdg schreef:
Ja, daar houd jij wel van he :fi
jvdg

Bericht door jvdg »

freek schreef:
jvdg schreef: