Hier ben jij beetje allergisch voor, geloof ik. Maar je moet niet vergeten dat de hele oudtestamentische godsdienst gericht was op het inscherpen van Gods Woord en Zijn inzettingen, waarin Christus centraal stond. Als ouders deze verplichting getrouw navolgden, hadden hun kinderen dus nooit weet van een 'leven in de wereld'. Het lijkt mij dat met de komst van Christus dit niet ineens helemaal veranderd is.Afgewezen schreef:Heel vreemd.albion schreef:Wilhelm schreef:
Het heeft uiteraard ook met zwak of sterk geloof te maken, maar je ziet wel dat zij die zo krachtdadig uit de wereld getrokken zijn , vaak een sterk geloof hebben, terwijl zij die onder de waarheid zijn opgegroeid, menigmaal worden aangevochten door de vraag of het toch geen bedriegelijke weg is op basis van opvoeding en verstand.
Wij kregen altijd te horen over ons voorgeslacht dat mijn overgrootmoeder jaloers was op haar man en omgekeerd, want de een was krachtdadig bekeerd terwijl de ander al van jongsaf bekeerd was en de omzetting uit de wereld niet zo had meegemaakt.
Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen.
Re: Joop Gottmers, ex-crimineel tot geloof gekomen.
-
Hmmm Er zijn wil meer dingen die ik erg vreemd vind in zijn getuigenis.memento schreef:Dat vind ik ook. Ook vind ik het raar dat hij, na een scheiding waaraan hijzelf ook schuldig is, weer opnieuw trouwt.Toch vind ik het wel raar dat hij bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken voor iets wat hij wel gedaan heeft (zegt hij zelf) en dat hij het daarbij laat.
Maargoed, dat valt misschien wel meer te verwijten aan zijn geestelijke leidslieden, die hem niet op die zaken van Gods woord gewezen hebben, dan aan hemzelf. Iemand die uit de wereld komt kent de bijbel natuurlijk nog niet zo goed...
'k heb de beste man één keer een lezing horen houden op de KomOok.
Sinds die tijd kan de KomOok op een bezoeker minder rekenen.
'k Ben ben tranen in mijn ogen, knikkende knieen en een bonkend hart terug naar huis gegaan.
'k Weet ook wel dat ik niet mag oordelen en veroordelen, maar de getuigenis van de man heeft mij echt doen huiveren.
Tijdens de lezing stond naar mijn idee niet God, maar hij zelf in het middelpunt...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
De wereld zit in ons hart.freek schreef:Hier ben jij beetje allergisch voor, geloof ik. Maar je moet niet vergeten dat de hele oudtestamentische godsdienst gericht was op het inscherpen van Gods Woord en Zijn inzettingen, waarin Christus centraal stond. Als ouders deze verplichting getrouw navolgden, hadden hun kinderen dus nooit weet van een 'leven in de wereld'. Het lijkt mij dat met de komst van Christus dit niet ineens helemaal veranderd is.
Eens en dat zal ook een ieder van Gods kinderen leren belijden in het leven als het recht ligt door het ontdekkende werk van Gods Geest, maar de uiterlijke veranderingen en ook de diepte van belevingen en bevindingen kunnen toch heel verschillend van aard zijn ? Daar gaat het hier volgens mij over. En dat ligt over het algemeen bij mensen die getrokken worden uit de wereld toch duidelijker.Afgewezen schreef:De wereld zit in ons hart.freek schreef:Hier ben jij beetje allergisch voor, geloof ik. Maar je moet niet vergeten dat de hele oudtestamentische godsdienst gericht was op het inscherpen van Gods Woord en Zijn inzettingen, waarin Christus centraal stond. Als ouders deze verplichting getrouw navolgden, hadden hun kinderen dus nooit weet van een 'leven in de wereld'. Het lijkt mij dat met de komst van Christus dit niet ineens helemaal veranderd is.
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 17 jan 2009, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Het spijt me, maar ik snap hier echt niks van. Of je nu christelijk opgevoed bent of niet, als je zonder God leeft, ben je precies eender als een wereldling. Als dan Gods Geest komt en je laat zien dat je God mist, als je vervolgens God gaat zoeken, en je mag Hem vinden, dan is dat toch precies even ingrijpend als dat een wereldling tot geloof komt? Ik kan écht niet begrijpen dat mensen hier op zo'n manier over praten kunnen alsof dat een nauwelijks merkbare verandering is.Wilhelm schreef:Eens, maar de uiterlijke veranderingen en ook de diepte van belevingen en bevindingen kunnen toch heel verschillend van aard zijn ? Daar gaat het hier volgens mij over.Afgewezen schreef:De wereld zit in ons hart.freek schreef:Hier ben jij beetje allergisch voor, geloof ik. Maar je moet niet vergeten dat de hele oudtestamentische godsdienst gericht was op het inscherpen van Gods Woord en Zijn inzettingen, waarin Christus centraal stond. Als ouders deze verplichting getrouw navolgden, hadden hun kinderen dus nooit weet van een 'leven in de wereld'. Het lijkt mij dat met de komst van Christus dit niet ineens helemaal veranderd is.
Ik heb zijn lezingen heel anders beleefd...edele strijdster schreef:Hmmm Er zijn wil meer dingen die ik erg vreemd vind in zijn getuigenis.memento schreef:Dat vind ik ook. Ook vind ik het raar dat hij, na een scheiding waaraan hijzelf ook schuldig is, weer opnieuw trouwt.Toch vind ik het wel raar dat hij bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken voor iets wat hij wel gedaan heeft (zegt hij zelf) en dat hij het daarbij laat.
Maargoed, dat valt misschien wel meer te verwijten aan zijn geestelijke leidslieden, die hem niet op die zaken van Gods woord gewezen hebben, dan aan hemzelf. Iemand die uit de wereld komt kent de bijbel natuurlijk nog niet zo goed...
'k Ben ben tranen in mijn ogen, knikkende knieen en een bonkend hart terug naar huis gegaan.
'k Weet ook wel dat ik niet mag oordelen en veroordelen, maar de getuigenis van de man heeft mij echt doen huiveren.
Tijdens de lezing stond naar mijn idee niet God, maar hij zelf in het middelpunt...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik had me posting al wat aangepast en misschien wat duidelijker gemaakt.Afgewezen schreef:Het spijt me, maar ik snap hier echt niks van. Of je nu christelijk opgevoed bent of niet, als je zonder God leeft, ben je precies eender als een wereldling. Als dan Gods Geest komt en je laat zien dat je God mist, als je vervolgens God gaat zoeken, en je mag Hem vinden, dan is dat toch precies even ingrijpend als dat een wereldling tot geloof komt? Ik kan écht niet begrijpen dat mensen hier op zo'n manier over praten kunnen alsof dat een nauwelijks merkbare verandering is.Wilhelm schreef:Eens, maar de uiterlijke veranderingen en ook de diepte van belevingen en bevindingen kunnen toch heel verschillend van aard zijn ? Daar gaat het hier volgens mij over.Afgewezen schreef:De wereld zit in ons hart.freek schreef:Hier ben jij beetje allergisch voor, geloof ik. Maar je moet niet vergeten dat de hele oudtestamentische godsdienst gericht was op het inscherpen van Gods Woord en Zijn inzettingen, waarin Christus centraal stond. Als ouders deze verplichting getrouw navolgden, hadden hun kinderen dus nooit weet van een 'leven in de wereld'. Het lijkt mij dat met de komst van Christus dit niet ineens helemaal veranderd is.
Natuurlijk is het geen nauwelijks merkbare verandering, maar in uitwendige zin , is er bij een wereldling , een duidelijkere verandering aan te wijzen dan bij iemand die onder de waarheid is opgegroeid.
Sterker nog, ook na je bekering blijft de wereld in je hart en moet je strijden tegen de wereldse begeerten. Vandaar dat het niet zo eenvoudig is als Afgewezen suggereert.Wilhelm schreef:Eens en dat zal ook een ieder van Gods kinderen leren belijden in het leven als het recht ligt door het ontdekkende werk van Gods Geest, maar de uiterlijke veranderingen en ook de diepte van belevingen en bevindingen kunnen toch heel verschillend van aard zijn ? Daar gaat het hier volgens mij over. En dat ligt over het algemeen bij mensen die getrokken worden uit de wereld toch duidelijker.Afgewezen schreef:De wereld zit in ons hart.freek schreef:Hier ben jij beetje allergisch voor, geloof ik. Maar je moet niet vergeten dat de hele oudtestamentische godsdienst gericht was op het inscherpen van Gods Woord en Zijn inzettingen, waarin Christus centraal stond. Als ouders deze verplichting getrouw navolgden, hadden hun kinderen dus nooit weet van een 'leven in de wereld'. Het lijkt mij dat met de komst van Christus dit niet ineens helemaal veranderd is.
-
Ja, op die avond merkte ik ook dat niet iedereen zijn lezing hetzelfde heeft ervaren. Vandaar dat ik wel heel voorzichtig wil zijn... Je bekijkt alles toch vanuit je eigen overtuiging en achtergrond...albion schreef:Ik heb zijn lezingen heel anders beleefd...edele strijdster schreef:Hmmm Er zijn wil meer dingen die ik erg vreemd vind in zijn getuigenis.memento schreef:Dat vind ik ook. Ook vind ik het raar dat hij, na een scheiding waaraan hijzelf ook schuldig is, weer opnieuw trouwt.Toch vind ik het wel raar dat hij bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken voor iets wat hij wel gedaan heeft (zegt hij zelf) en dat hij het daarbij laat.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Natuurlijk, maar het gaat er nu over dat zulke mensen dan jaloers zouden moeten zijn op iemand die 'krachtdadiger' bekeerd is. Dat is toch raar dan? Je weet toch wat je 'vanbinnen' hebt meegemaakt?Wilhelm schreef:Ik had me posting al wat aangepast en misschien wat duidelijker gemaakt.
Natuurlijk is het geen nauwelijks merkbare verandering, maar in uitwendige zin , is er bij een wereldling , een duidelijkere verandering aan te wijzen dan bij iemand die onder de waarheid is opgegroeid.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 17 jan 2009, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
En dát, beste freek, heeft er nu even helemaal niets mee te maken. Want dat weet ik ook wel.freek schreef:Sterker nog, ook na je bekering blijft de wereld in je hart en moet je strijden tegen de wereldse begeerten. Vandaar dat het niet zo eenvoudig is als Afgewezen suggereert.
edele strijdster schreef:
Hmmm Er zijn wil meer dingen die ik erg vreemd vind in zijn getuigenis.
albion schreef: Ik heb zijn lezingen heel anders beleefd...
Helemaaaaaaaaal mee eens en vandaar al die quotations om elkaar te overtuigen van elks ongelijk...edele strijdster schreef: Ja, op die avond merkte ik ook dat niet iedereen zijn lezing hetzelfde heeft ervaren. Vandaar dat ik wel heel voorzichtig wil zijn... Je bekijkt alles toch vanuit je eigen overtuiging en achtergrond...
Laatst gewijzigd door albion op 17 jan 2009, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tjonge, kun je mogelijk ook wat sympathieker discussieeren?Afgewezen schreef:En dát, beste freek, heeft er nu even helemaal niets mee te maken. Want dat weet ik ook wel.freek schreef:Sterker nog, ook na je bekering blijft de wereld in je hart en moet je strijden tegen de wereldse begeerten. Vandaar dat het niet zo eenvoudig is als Afgewezen suggereert.

Afgewezen schreef:Natuurlijk, maar het gaat er nu over dat zulke mensen dan jaloers zouden moeten zijn op iemand die 'krachtdadiger' bekeerd is. Dat is toch raar dan? Je weet toch wat je 'vanbinnen' hebt meegemaakt?Wilhelm schreef:Afgewezen schreef:Ik had me posting al wat aangepast en misschien wat duidelijker gemaakt.
Jawel , maar in de strijd van het leven , denken zulken dat het bij die ander vaster ligt.
En dan kunnen we verstandelijk zeggen dat het niets uitmaakt, maar in de beleving van het hart , kan dit toch zo ervaren worden.
Want ten diepste is het zo dat we juist dankbaar moeten zijn als we niet in uitbrekende zonden geleefd hebben , want zonden die we niet gedaan hebben behoeven we ook niet te belijden. En dat kan juist ook zon jaloersheid geven bij hen die uit de wereld getrokken zijn tov hen die altijd uiterlijk een min of meer deugdzaam leven hebben gehad. Omdat zij juist zo geconfronteerd worden met de herinnering aan dat uitbreken in de zonden, hun eertijds.
Maar als het geloof in oefening is zal een ieder moeten erkennen, wat onze voorgeschiedenis dan ook is , dat aan hem of haar, de grootste der zondaren , gerechtigheid is geschiedt.
De pot verwijt de ketel...freek schreef:Tjonge, kun je mogelijk ook wat sympathieker discussieeren?Afgewezen schreef:En dát, beste freek, heeft er nu even helemaal niets mee te maken. Want dat weet ik ook wel.freek schreef:Sterker nog, ook na je bekering blijft de wereld in je hart en moet je strijden tegen de wereldse begeerten. Vandaar dat het niet zo eenvoudig is als Afgewezen suggereert.Je hengst iedereen omver die het net wat anders ziet.

Overigens sta ik wel voor mijn mening, ja. Maar daarin ben ik vast niet de enige op RF.