Seksualiteit - waar ligt de grens?

Loïs

Bericht door Loïs »

Oorspronkelijk gepost door Doortje
Of alles in één nacht dan maar moet gebeuren? Tja, als je de rest al voor je huwelijk mag, blijft er niet veel over om nog in je huwelijksnacht te doen, naast dat de jongen nu ook daadwerkelijk in het meisje komt. Lijkt me best realiseerbaar. :bou:
:bou::bou::bou:

Is dit de overtreffende trap van bijdehandheid? :,:,:,:,:,
Ik ben het wel met je eens trouwens, hoor.
Doortje

Bericht door Doortje »

Oorspronkelijk gepost door Robert
En waarom lijkt het je "sterk" dat het allemaal niet "mag" voor je huwelijk?
Weet je wat de Bijbel uberhaupt zegt over sex voor het huwelijk? Inderdaad! Niks! Er bestaat geen sex voor het huwelijk. Sex is het BEGIN van het huwelijk. MAAR dan zeg ik, bouw het rustig op en trouw op je trouwdag.

Maar als je in de huwelijksnacht elkaar voor het eerst naakt ziet, elkaar voor het eerst aanraakt, het meisje voor het eerst met sexuele gevoelens moet om gaan en vervolgens ook nog eens de ontmaagding plaats moet vinden......... ik zie dat niet als een nacht waarin je samen in liefde één wordt.

Meer als een soort experimentjes nacht waarin de man maar moet zien dat hij zijn opgekropte lusten in bedwang kan houden, en de vrouw het allemaal maar in 1 keer moet begrijpen......

Vandaar dus die vraag.
In je huwelijksnacht voor het eerst sexuele gevoelens.... Zou ik jezelf toch even na laten kijken. En er bestaat wel degelijk sex voor t huwelijk..... Onder welke noemer zou jij dan alle handelingen behalve gemeenschap schuiven?
Madtice

Bericht door Madtice »

Verkering is ook een vrij modern begrip. In de Bijbel was het vrij simpel: je hebt niets of je bent getrouwd. En het verschil was het samen wonen en het samen doen, zeg maar. Werd daar toe besloten (over het algemeen door de ouders, overigens) dan volgde wel een ritueel, een soort huwelijk. Maar, en dit is het belangrijke feit: HET RITUEEL WERD AANGEPAST AAN DE SEX, NIET DE SEX AAN HET RITUEEL. Madelief heeft een sterk punt, de hele context is veranderd: Abraham volgde nooit een studie als Volkenbouwkundige, Isaac kende Rebecca welgeteld vijf minuten (afgerond naar boven) toen ze het voor het eerst met elkaar deden en Jacob..., nou ja, zijn salaris bestond uit een vrouw per zeven jaar. Of te wel, de trouwdag was geen big deal. Word net zo 'makkelijk' over gepraat, als er al over gepraat wordt, als bijvoorbeeld de besnijdenis. Waar het om ging is het principe dat er achter lig.

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat, wat je beslissing ook is, je het langzaam op moet bouwen. Seks is een vreemd ding, het doet meer met je dan alleen hormonaal. Daarom zou ik er altijd heel voorzichtig mee zijn. Maar seks voor het huwelijk hoeft niet per se een zonde te zijn denk ik. De seks an sich is geen zonde, het gaat meer er om hoe je er mee om gaat (one night stands bijvoorbeeld is nou weer niet echt christelijk). Maar denk er altijd zeer, zeer goed over na bij elke stap die je zet, da's mijn advies.
Doortje

Bericht door Doortje »

Leg het me eens goed uit dan (misschien ligt het niet aan mijn berip, maar aan de formulereing van jouw posts :t)

Ik zal wat ik graag wel weten wel opsplitsen in een paar vragen waar je antwoord op kunt geven (en een duidelijk antwoord, misschien een samenvatting van je vorige posts), voorkomt misschien wat verwarring.

1) In de bijbel staat dat gemeenschap binnen het huwelijk hoort. Hieronder versta ik het één worden van de man en de vrouw, ook wel coïtus genoemd. Betekent dat je dan voor je huwelijk alle sexuele handelingen mag verrichten, m.u.v. de daad(werkelijke eenwording)?

2) Indien het antwoord op vraag 1 ja luidt, is dat dan niet een beetje hypocriet, aangezien het sex binnen het huwelijk hebben dan weinig toegevoegde waarde heeft, aangezien je 99% van het eerder genoemde 'traject' al doorgelopen bent?

3) Wat betreft het masturberen: waarom 'geeft vooral het meisje' zich zo bloot? M.i. maakt het geen onderscheid of een jongen masturbeert of een meisje.

[Aangepast op 26/3/03 door Doortje]
docwil

Bericht door docwil »

Seksualiteit is een heel breed begrip. Persoonlijk denk ik dat de Here God alles wat begeerte prikkelt voor binnen een huwelijk heeft bedoelt.
Alles doen, behalve is inderdaad hypocriet.
Laten we allereerst voor ogen houden dat we van doen hebben met een Heilig God. Hij ziet alles en geen gordijn of deur is voor Hem gesloten.
Hoewel Hij de mensheid zo liefheeft, dat Hij Zijn eigen Zoon heeft gegeven, kan God geen zonde dulden. Dit moet ons zeer voorzichtig maken en ons doen afvragen: wat wil Hij?
Daarentegen geeft God voldoende ruimte voor seksualiteitsbeleving binnen een huwelijk. Onder Zijn zegen is dat toch vroeg genoeg?
Het probleem zit hem vaak in het verleggen van grenzen, waardoor er geen houden meer aan is.
Ik las ergens een advies: "handen thuis, kleren aan"
Het allerbelangrijkste is de relatie met God en het kennen van Zijn Zoon, Jezus Christus. Mijn advies zou zijn om je hier eerst naar uit te strekken; wie tot Hem komt wordt geenszins uitgeworpen. Hij laat zich vinden door wie Hem zoekt met zijn hele hart!
Dan komen al die verleidingen en het zoeken van grenzen in een heel ander perspectief te staan......

docwil
Robert

Bericht door Robert »

1) In de bijbel staat dat gemeenschap binnen het huwelijk hoort. Hieronder versta ik het één worden van de man en de vrouw, ook wel coïtus genoemd. Betekent dat je dan voor je huwelijk alle sexuele handelingen mag verrichten, m.u.v. de daad(werkelijke eenwording)?
De Bijbel zegt niet zozeer dat sex voor het huwelijk niet kan, maar dat sex het begin is van het huwelijk. (sex = gemeenschap)

Ik zou de gemeenschap niet '1%' van de totale 'sex beleving' willen noemen. Al geef ik toe dat sex verder gaat dan alleen de gemeenschap.

De gemeenschap is het letterlijk en figuurlijk 1-worden. De lichamen smelten fysiek samen.

Het meisje wordt ook ontmaagd.
Dat gaat veel verder dan wat dan ook.

Wat niet wil zeggen dat je buiten het huwelijk om (naast je huwelijk in dit geval) 'al het andere' met anderen mag doen. Ook 'al het andere' is sex. En dus overspel.
2) Indien het antwoord op vraag 1 ja luidt, is dat dan niet een beetje hypocriet, aangezien het sex binnen het huwelijk hebben dan weinig toegevoegde waarde heeft, aangezien je 99% van het eerder genoemde 'traject' al doorgelopen bent?
Hypocriet betekend dat je een ander veroordeeld op iets wat je zelf ook doet. Hypocriet is hier dus niet op z'n plaats.

Ik denk dat de gemeenschap weldegelijk een toegevoegde waarde heeft, dat allereerst. Buiten dat geven veel dingen een toegevoegde waarde aan het huwelijk, nml
- gevoelens delen
- interesse tonen
- dingen opofferen
- liefde
- problemen delen

ook deze zaken begin je niet pas te doen als je huwelijk begint, daar maak je al een start mee. Je begintin je verkeringstijd naar elkaar toe te groeien. Geestelijk en lichamelijk.

En op het hoogtepunt trouw je (al is er daarna nog veel te leren)

Ik denk dat het ook niet goed is om te wachten en te wachten met trouwen. (wat tegenwoordig ook steeds vaker gebeurt)

3) Wat betreft het masturberen: waarom 'geeft vooral het meisje' zich zo bloot? M.i. maakt het geen onderscheid of een jongen masturbeert of een meisje.
Voor een meisje is het 'bloot' zijn en sex totalitair veel emotioneler.
Een jongen heeft veel minder problemen met naakt zijn.
Jongens associeren sex eerder met lust (eerder, zeker in de puberteit. maar niet altijd dus)

meisjes associeren het, zeker voor ze er kennis mee gemaakt hebben, veel meer met emotie en liefde. (wat zeer terecht is)
Jongens willen dan ook vaak harder van stapel lopen.

Meisjes zijn voor sexuele contacten ook nog niet echt 'actief', niet in de gedachte, maar ook masturbatie komt bijna niet voor bij meisjes voor enig sexueel contact met jongens.

Dit in tegenstelling tot jongens. Bijna elke jongen masturbeert op een bepaalde leeftijd. (bijna! niet elke jongen)

Masturbatie is denk ik op zich niet verkeerd, maar de gedachte die bij masturbatie voorkomen (bijna onontkombaar) zijn meestal niet goed.
Meestal is masturbatie een manier om een uitlaatklep te geven aan foute gedachten.

Maar ik denk dat 'zelf masturberen' niet direct zondig is. (afgezien van die gedachten dan)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert

Bericht door Robert »

docwil,

je bedoelt dus dat in de huwelijksnacht (of de nacht daarna) 'alles' van moet gebeuren.
Elkaar voor het eerst naakt zien, voor het eerst aanraken (uberhaupt) elkaar voor het eerst 'intiem' aanraken, en ontmaagding?

Ik vind dat onverantwoord, zeker tegenover de vrouw! Vrouwen moeten sexueel langzaam 'ontwaakt' worden.
Dat kan niet in 1 dag.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Doortje

Bericht door Doortje »

Nu vind ik niet dat sex gelijk staat aan gemeenschap....
docwil

Bericht door docwil »

Goede punten worden aangehaald. Ik hoop dat de discussie inderdaad niet gecensureerd wordt, omdat het hier om hele concrete problemen gaat. Sorry als ik in het hierop volgende te open ben.....
Naar mijn stellige overtuiging is zelfbevrediging niet naar Gods wil. De begeerten die er in de fantasie zo'n grote rol bij spelen zijn per definitie in tegenspraak met wat Jezus Christus zei: "al wie een vrouw aanziet".
Ook denk ik dat het de grootste fout is die je kunt maken om op het beleven van hele bijzondere gevoelens vooruit te grijpen.
God had deze nou juist bedoeld voor die ene ware Jakob/ Jakobina. Het is fantastisch om met de enige echte huwelijkspartner dingen te beleven, waarvan je het bestaan niet vermoedde.
Al het andere is surrogaat en een duivelse streek om de glans van Gods mooie schepping af te halen.
Mij advies: masturberen, NOOIT doen...
Het valt vies tegen, en heb je je weleens afgevraagd waarom je je achteraf zo schuldig en vervelend voelt???
MaCx

Re: Seksualiteit - waar ligt de grens?

Bericht door MaCx »

ik ben het met de laatste reactie eens. maar zeg nou zelf, zou iedereen het leuk vinden om dit te doen?

ik vermoed dat stoppen met roken makkelijk is. peuken kan je weg gooien :D

sorrie voor de verglijking
maar ik heb het er over als er een vorm van verslaving optreed bij zelfbevrediging.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

MaCx schreef:ik ben het met de laatste reactie eens. maar zeg nou zelf, zou iedereen het leuk vinden om dit te doen?

maar ik heb het er over als er een vorm van verslaving optreed bij zelfbevrediging.
tsss... met 9 reacties op het forum heb je al vier oude topics over seksualiteit naar boven gehaald.... op zoek naar iets speciaals?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MaCx

Bericht door MaCx »

Zo ik wil je gerust alle linken geven waarin ik actief ben.

op 1 van de discussies komt duidelijk naar voren waarom dit onderwerp mijn interesse heeft.

is dat verkeerd? of wat bedoel je precies?

groetjes
BJD

Bericht door BJD »

MarthaMartha schreef:
MaCx schreef:ik ben het met de laatste reactie eens. maar zeg nou zelf, zou iedereen het leuk vinden om dit te doen?

tsss... met 9 reacties op het forum heb je al vier oude topics over seksualiteit naar boven gehaald.... op zoek naar iets speciaals?
viel mij ook op :hum heeft mogelijk een probleem ? :huhu
MaCx

Bericht door MaCx »

ja zullen we het eens over prostaatproblemen hebben?

zie mijn antwoord!
en wat is jullie probleem?
Ga de discussie gewoon aan!
Plaats reactie