Drukken 6,6 miljoen scheppingsbrochures begonnen
30-01-2009 13:57| gewijzigd 30-01-2009 14:15 | Kerkredactie
Donderdag is bij Thijsen Rotatiedruk in Emmen het drukken begonnen van 6,6 miljoen brochures met de titel "Evolutie of schepping. Wat geloof jij?"
EMMEN – Bij Thijsen Rotatiedruk in Emmen is gisteren het drukken begonnen van 6,6 miljoen brochures met de titel ”Evolutie of Schepping – Wat geloof jij?” Naar verwachting is het werk volgende week donderdag klaar. De folders worden in de laatste week van februari huis-aan-huis verspreid.
De huis-aan-huiscampagne stond aanvankelijk gepland in de week voor 12 februari, de datum waarop het tweehonderd jaar geleden is dat Charles Darwin werd geboren. De actie is echter enkele weken naar achteren geschoven, aldus Kees van Helden uit Urk, een van de initiatiefnemers.
Op een persconferentie in Emmen lichtte van Helden het doel van de huis-aan-huisactie vanmiddag toe. „Waar het ons, juist in dit Darwinjaar, om gaat is: heel de wereld gaat er inmiddels vanuit dat evolutie een feit is en schepping fictie. Wij zeggen: het is maar hoe je ernaar kijkt. De evolutieleer behoort niet tot de exacte wetenschappen. Als je niet gelooft in haar aannames, dan geloof je de theorie zelf ook niet.”
Hij verwijst in dit verband naar een link op de website van de deelnemende organisaties (creatie.info) naar een Amerikaanse site „waarop niet minder dan 750 wetenschappers over de hele wereld verklaren dat de evolutietheorie met de kennis die op dit moment beschikbaar is, beslist als ongegrond moet worden beschouwd. En daar komen er wekelijks nog bij.”
De brochure gaat straks het land in als „jaargang 1, uitgave 1.” Van Helden: „We overwegen om, bij voldoende financiële draagkracht, later nog een tweede en zelfs een derde brochure te laten drukken. Daarin willen we dieper ingaan op bijvoorbeeld de consequenties van de evolutietheorie – op moreel terrein, of als het gaat om het denken over abortus, euthanasie.”
Financieel zijn er echter nog wel de nodige zorgen. Hoewel de campagnekosten konden worden teruggebracht van 400.000 naar 250.000 euro, kampen de organisatoren nog met een tekort van 130.000 euro. „Dat we de brochure toch kunnen gaan verspreiden, komt doordat de stichting Schreeuw om leven, Johannes Multimedia en Hulp Vervolgde Christenen zich garant hebben gesteld voor de kosten.”
Door middel van een grote advertentie in deze krant, zaterdag, willen de organisaties nogmaals aandacht vragen voor de huis-aan-huiscampagne, die ondersteund wordt door personen vanuit de breedte van christelijk Nederland. „Van, zeg, de Oud Gereformeerde Gemeenten tot Orlando Bottenbley.” De advertentie wordt gesponsord door de GezinsGids.
Van Helden meldt nóg een actie. „Binnenkort gaat er een mailing de deur uit naar 90.000 adressen, waarin we mensen –gratis– brievenbusstickers aanbieden met de tekst ”JA – de schepping heeft toekomst/NEE – evolutie heeft geen toekomst”. De sticker is een knipoog naar de actie die twee studenten op touw zetten. Via neecreationisme-jadarwin.nl kunnen mensen de sticker ”NEE – creationisme/JA – Darwin” bestellen. Daarmee kunnen ze hun brievenbus afschermen tegen de scheppingsbrochure met haar „misleidende boodschap.”
bron:
http://www.refdag.nl