-DIA- schreef:Ik heb een vraag aan allen de naar verandering staan:
Waarom vind je het nodig het oude beproefde aan de kant te schuiven?
Is het oude niet goed gebleken?
1. Wat jij "het oude beproefde" noemt, was slechts een visie van enkelen binnen de breedte van het bevindelijk-gereformeerde christendom van die dagen, niet de meerderheid. De rechtzinnige christenheid was breder dan de gezelschappen, en ook binnen de gezelschappen werd verschillend over dit soort zaken gedacht. En degenen die streng waren voor zichzelf, waren dit vaak niet tegenover anderen (wat men voor zichzelf als wet zag, legde men niet op als wet aan anderen).
2. Elk tijd is anders, en vraagt om aanpassingen van de regels. Zelfs hen die trachten het oude te behouden, doen dit. Anders zou men nu niet reizen met de trein, nooit in het vliegtuig stappen, geen auto hebben, nooit de meubels stoffen, geen wandelwagen gebruiken om een te dopen kind ter kerke te rijden, niet meer dan 2 paar kleren hebben, etc.
3. Veel van "het oude beproefde" kwam voort uit een levende vroomheid, maar was niet doordacht. Dit kwam om dat het meestal eenvoudige mensen waren, die vaak geen opleiding gevolgd hadden, en vaak ook een slechte Bijbelkennis hadden. Ethische vraagstukken, zoals inenten, vragen echter om een gedegen doordenking, waarbij ook geluisterd wordt naar Gods woord. En één van de mogelijke uitkomsten bij bestudering van Gods woord is dat we de middelen die er zijn ter voorkoming en bestrijding van ziekten als gave Gods zien, ja als verdienste van Christus kruisoffer (om het eens met Calvijn te zeggen). De insinuatie dat anders denken dan de oude gebruiken voortkomt uit een soort lichtzinnigheid is niet eerlijk, we hebben de plicht om alles (ook de gewoonten der ouden) te toetsen aan Gods woord...
Ik pleit dus niet voor domweg vernieuwingen, maar om met al onze vragen te keren naar de Schrift, en dáárop onze regels te baseren. Want Gods woord stijgt ver uit boven het woord van vrome, maar feilbare mensen. En zoals in vorige post al betoogd, is het houden van de regels die de Schrift zo duidelijk geeft, al iets waar een christen zijn handen al meer dan vol heeft...
Dit gezegd hebbende, blijft mijn oprechte en ernstige vraag van de vorige posting openstaan.