Pagina 3 van 21

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 15:40
door jannie
artistiek schreef:Een pak slaag uit liefde geven...
wat vind jij liefdevol aan een 'pak slaag'?
heeft dat ook met je reformatorische visie te maken?

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 16:09
door Wilhelm
Kom op, dat watjes achtige gedoe.
Vroeger kregen ze een tik met een rietje op school.
Er was toen nog gezag, nog normen en waarden.
Nu mag er amper straf worden gegeven op school , kijk eens wat er van geworden is...
In bv Oekraine gebeurd het nog wel , en daar zijn de gezagsverhoudingen ook heel wat gezonder.


Zelf geeft ik ook regelmatig een pedagogische tik, wie niet horen wil moet maar voelen is mijn motto. En echt , het werkt.
Natuurlijk gebeuren er en moeten we uitkijken voor excessen, maar ook over dit onderwerp slaan we in ons polderlandje weer wat door ..

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 16:11
door judith
Hier thuis kom ook af en toe wel een pakslaag voor..
..en of het helpt..
..soms wel..soms niet.

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 16:16
door helma
ik sla heel erg weinig; kies liever voor een andere straf
soms pak ik wel even iemand stevig beet

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 16:27
door parsifal
Zijn de visies die hier genoemd worden eigenlijk wel reformatorisch, of zijn het eigenlijk gewoon visies van mensen die zelf reformatorisch zijn. (In de zin van is de tafel van een reformatorische timmerman een reformatorische tafel?)

En tja ik heb geen kinderen, maar anders: een tik mag als ze de volgende dag maar weer kunnen lopen, en de volgende week ook zonder stok :).

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 16:33
door Bert Mulder
jan03 schreef:
Rens schreef:
een mép heeft nog nimmer een kinderzieltje geschaadt......
Ongeacht of ik het wel of niet met je eens ben, maar hoe weet je zo zeker dat dit zo is??
Als het wel zo was, zo het Bijbels voorschrift zijn?
Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.

Spreuken 13:24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 16:36
door Rens
MarthaMartha schreef:
zou het toch niet meegespeeld hebben Rens?
Nee, ábsoluut niet, elk pak slaag was volkomen terecht!!!

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 17:07
door Jo-Ann
het pak slaag in de opvoeding is een oneerlijke vorm van geweld.



schiet maar :pan

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 17:17
door Bert Mulder
Jo-Ann schreef:het pak slaag in de opvoeding is een oneerlijke vorm van geweld.



schiet maar :pan
Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.

Spreuken 13:24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 17:23
door Jo-Ann
Bert Mulder schreef:
Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.

Spreuken 13:24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Dat zijn teksten die heel erg vaak misbruikt worden en waarmee allerlei vuiligheid goedgepraat wordt en waar men het vijfde gebod ook nog boven hangt. Daarbij ben je ook nog geneigd tot alle kwaad en kan er nooit iets goeds uit je voortkomen.

Wat je al niet kan misvormen door de Bijbel eenzijdig te gebruiken...
Overigens zijn deze teksten geen voorschriften/wetten. Daarom niet vanzelfsprekend toepasbaar op deze tijd.

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 17:34
door Bert Mulder
Jo-Ann schreef: Dat zijn teksten die heel erg vaak misbruikt worden en waarmee allerlei vuiligheid goedgepraat wordt en waar men het vijfde gebod ook nog boven hangt. Daarbij ben je ook nog geneigd tot alle kwaad en kan er nooit iets goeds uit je voortkomen.

Wat je al niet kan misvormen door de Bijbel eenzijdig te gebruiken...
Overigens zijn deze teksten geen voorschriften/wetten. Daarom niet vanzelfsprekend toepasbaar op deze tijd.
Om reden van slecht en zondig gebruik mag men de Schrift niet op zijde schuiven. En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 17:36
door Jo-Ann
Bert Mulder schreef:En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.
De tien geboden zijn niet aan tijd en plaats gebonden, maar daar behoren de teksten in het Spreukenboek niet toe.

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 17:37
door Bert Mulder
Jo-Ann schreef:
Bert Mulder schreef:En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.
De tien geboden zijn niet aan tijd en plaats gebonden, maar daar behoren de teksten in het Spreukenboek niet toe.
De Spreuken horen niet bij de kanonieke boeken dan?

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 17:40
door Jo-Ann
Bert Mulder schreef:De Spreuken horen niet bij de kanonieke boeken dan?
Jawel, maar de burgerlijke wetten van Israël horen toch ook bij de kanonieke boeken? Deze gelden nu ook niet meer. Ben ik net mee bezig, maar als dat nog allemaal zou gebeuren, zouden er weinig mensen meer leven.

Het Spreukenboek is een geïnspireerd boek, en daar moeten we zeker leringen uit trekken, maar dat wil niet zeggen dat alles direct en precies overgezet moet worden naar de tijd van nu.

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Geplaatst: 24 dec 2008, 20:19
door hage
Jo-Ann schreef: ... Het Spreukenboek is een geïnspireerd boek, en daar moeten we zeker leringen uit trekken, maar dat wil niet zeggen dat alles direct en precies overgezet moet worden naar de tijd van nu.
Nee, niet als excuus om er op los te slaan of excessieve middelen te gebruiken; lees ook Efeze 6 ("vaders verwekt uw kinderen niet tot toorn, etc"). Dat is ook zonde.

Het is echter liefdeloos om je kinderen niet te straffen en daar hoort zonder meer een passende lichamelijke bestraffing bij in voorkomende gevallen.