Elektronisch Patiënten Dossier

zusterelly

Re: Elektronisch Patiënten Dossier

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef: Computer locken als je wegloopt? Welnee, dan moet ik daarna dat wachtwoord weer in typen.
Heel herkenbaar, tot mijn diepe schaamte. :blush :blush
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

zusterelly schreef:
Tiberius schreef: Computer locken als je wegloopt? Welnee, dan moet ik daarna dat wachtwoord weer in typen.
Tip:
Houd de Windows-toets ingedrukt en druk dan op "L"; dan lockt de computer.

Tip 2:
Maar hier een gewoonte van. ;)
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Tiberius schreef:
zusterelly schreef:
Tip:
Houd de Windows-toets ingedrukt en druk dan op "L"; dan lockt de computer.

Tip 2:
Maar hier een gewoonte van. ;)
Tip 1: weet ik niet of dit ook werkt in PCD maar tip 2: is een hele goeie :huhu
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Begin patiëntendossier in september 2009 is volgens artsen illusie
maandag 08 december 2008 | 03:16

Tekstgrootte
AALTEN/WINTERSWIJK - De wens van minister Klink (Volksgezondheid) om het elektronisch patiëntendossier (EPD) volgend jaar september landelijk in te voeren is een illusie.

Dat zeggen huisartsen uit Twente, waar een experiment met het EPD onlangs mislukte, en uit de Achterhoek, waar een proefproject schipbreuk leed.

Technische problemen, onduidelijkheden over de registratie en onzekerheden over de privacy en de aansprakelijkheid vormen volgens de artsen een te groot struikelblok.

"De stap naar een grootschalig, landelijk systeem kan pas worden gezet als blijkt dat het op regionaal niveau goed functioneert en veilig is", zegt de Aaltense huisarts Dolf Nijhoff, lid van de Werkgroep Patiëntendossier.

Een voorgenomen proef van het ministerie van Volksgezondheid in Winterswijk en omstreken met de landelijke uitwisseling van huisartsgegevens is dit jaar door technische problemen niet eens op gang gekomen.

In Twente is een experiment met het elektronisch patiëntendossier wel uitgevoerd, maar mislukt. In de proef bleek dat huisartsen gegevens niet identiek registreren en dat niet alle gegevens actueel zijn. Ook waren er problemen met de verschillende computersystemen, die niet goed op elkaar aansloten.

Verder zijn er, aldus Nijhoff, vragen over de veiligheid van het EPD. Een landelijk systeem, waarbij tienduizenden zorgverleners met hun pasje kunnen inloggen en patiëntgegevens kunnen opvragen, is volgens hem 'nooit goed te beveiligen'.

Nijhoff: "Het grootste dilemma voor de huisartsen is de kans dat mensen zonder bevoegdheid in patiëntendossiers kijken en daar misbruik van maken. Denk aan het belang van medische gegevens in verzekeringskwesties en bij arbeidsongeschiktheid."

bron: http://www.tctubantia.nl
Plaats reactie