Nou ik zie (vrije) OGG nog niet zo snel samengaan mde GGiN(of het nu binnen of buitenverband is). Ik denk eerder dat GGiN(binnen en buitenverband) in Rijssen met elkaar op lijn liggen en beste is dat die samensmelten tot 1 gemeente. De (vrije) OGG ligt weer dichter bij GG in Rijssen. Er zijn de laatste ook al diverse mensen(m.n.gezinnen) naar ons overgekomen. Hoe graat de verschillen zijn om met de GG samen te gaan, weet ik niet precies. Er zullen vast bezwaren zijn. Het lijkt me geen gek idee. Het zou, denk ik, met goede wil van beide kanten een gezonder kerkelijk leven opleveren.-DIA- schreef:Even mijn commentaar toevoegen: Volgens mij kan een kerkverband als de GGiN(bv) niet langer bestaan. Wat ligt er meer voor de hand om dan contact te zoeken met het meest verwante kerkverband, en volgens mij zijn dat de GGiN, OGG of zelfs de GG.
Er zou nog meer verenigd kunnen (wat mij betreft moeten!) worden: In Rijssen is momenteel de (vrije)OGG ook vacant, naast de gemeente van de GGiN(bv). In de leer zie ik tussn beide gemeenten geen verschillen, en dan vraag je he wel eens af: waarom niet samengaan, en aansluiten bij hetzij de GGiN of de GG.
-DIA-
GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN
Re: GGiN BV te Nieuwerkerk wordt GGiN
Ik zie ook weinig verschillen tussen VOGG en GG. HEt zou goed zijn om samen te gaan.Gijs83 schreef:Nou ik zie (vrije) OGG nog niet zo snel samengaan mde GGiN(of het nu binnen of buitenverband is). Ik denk eerder dat GGiN(binnen en buitenverband) in Rijssen met elkaar op lijn liggen en beste is dat die samensmelten tot 1 gemeente. De (vrije) OGG ligt weer dichter bij GG in Rijssen. Er zijn de laatste ook al diverse mensen(m.n.gezinnen) naar ons overgekomen. Hoe graat de verschillen zijn om met de GG samen te gaan, weet ik niet precies. Er zullen vast bezwaren zijn. Het lijkt me geen gek idee. Het zou, denk ik, met goede wil van beide kanten een gezonder kerkelijk leven opleveren.-DIA- schreef:Even mijn commentaar toevoegen: Volgens mij kan een kerkverband als de GGiN(bv) niet langer bestaan. Wat ligt er meer voor de hand om dan contact te zoeken met het meest verwante kerkverband, en volgens mij zijn dat de GGiN, OGG of zelfs de GG.
Er zou nog meer verenigd kunnen (wat mij betreft moeten!) worden: In Rijssen is momenteel de (vrije)OGG ook vacant, naast de gemeente van de GGiN(bv). In de leer zie ik tussn beide gemeenten geen verschillen, en dan vraag je he wel eens af: waarom niet samengaan, en aansluiten bij hetzij de GGiN of de GG.
-DIA-
Het probleem is alleen dat men 'bang' is voor bijv. de prediking. Die zou te snel mensen inzegenen en mensen zouden zonder de kennis van het bloed van Christus aan het Avondmaal gaan. Het gaat daarbij meer om de uitleving.
Misschien dat ik in dit kader het voorbeeld aan kan halen dat vaak wordt aangehaald:
Wanneer Ruth uit Moab naar Israël gaat, zegt de Ger Gem., dat ze bekeerd is op het punt dat ze de belijdenis doet: Uw volk is mijn volk, uw God, mijn God.
De (v)OGG zegt dat wanneer het waarheid is, bij God vandaan wel waar is, maar dat ze Boaz als de losser nog niet heeft leren kennen en die houden het dus nog wat af. LAat het maar overzomeren en overwinteren en zoek de gerechtigheid in Christus.
Misschien zeg je, maakt dat verschil dan. Tja, dat is mijn vraag ook... Ik denk ik de uitleving dat het een verschil oplevert. Mensen met overtuigingen van zonde in het hart, zullen in de Ger Gem eerder ten avondmaal gaan (denk ik).
Maar ik geloof dat het Off-topic is. Fijn dat Nieuwerkerk weer aansluiting zoekt!
ps. Ik zet dit hier niet neer als splijtzwam! Dus mocht je willen reageren dan wel waardig, dan wel respectvol...
Als God een deur sluit, opent Hij een venster!
Ik denk dat hier weinig verschil is tussen OGG en GG. In de GG is Ruth er ook nog lang niet als ze deze belijdenis doet.JALP schreef:Misschien dat ik in dit kader het voorbeeld aan kan halen dat vaak wordt aangehaald:Gijs83 schreef:Nou ik zie (vrije) OGG nog niet zo snel samengaan mde GGiN(of het nu binnen of buitenverband is). Ik denk eerder dat GGiN(binnen en buitenverband) in Rijssen met elkaar op lijn liggen en beste is dat die samensmelten tot 1 gemeente. De (vrije) OGG ligt weer dichter bij GG in Rijssen. Er zijn de laatste ook al diverse mensen(m.n.gezinnen) naar ons overgekomen. Hoe graat de verschillen zijn om met de GG samen te gaan, weet ik niet precies. Er zullen vast bezwaren zijn. Het lijkt me geen gek idee. Het zou, denk ik, met goede wil van beide kanten een gezonder kerkelijk leven opleveren.-DIA- schreef:Even mijn commentaar toevoegen: Volgens mij kan een kerkverband als de GGiN(bv) niet langer bestaan. Wat ligt er meer voor de hand om dan contact te zoeken met het meest verwante kerkverband, en volgens mij zijn dat de GGiN, OGG of zelfs de GG.
-DIA-
Wanneer Ruth uit Moab naar Israël gaat, zegt de Ger Gem., dat ze bekeerd is op het punt dat ze de belijdenis doet: Uw volk is mijn volk, uw God, mijn God.
De (v)OGG zegt dat wanneer het waarheid is, bij God vandaan wel waar is, maar dat ze Boaz als de losser nog niet heeft leren kennen en die houden het dus nog wat af. LAat het maar overzomeren en overwinteren en zoek de gerechtigheid in Christus.
Volgens mij is er niet zo'n verschil als je denkt Jalp.JALP schreef:
Ik zie ook weinig verschillen tussen VOGG en GG. HEt zou goed zijn om samen te gaan.
Het probleem is alleen dat men 'bang' is voor bijv. de prediking. Die zou te snel mensen inzegenen en mensen zouden zonder de kennis van het bloed van Christus aan het Avondmaal gaan. Het gaat daarbij meer om de uitleving.
Misschien dat ik in dit kader het voorbeeld aan kan halen dat vaak wordt aangehaald:
Misschien zeg je, maakt dat verschil dan. Tja, dat is mijn vraag ook... Ik denk ik de uitleving dat het een verschil oplevert. Mensen met overtuigingen van zonde in het hart, zullen in de Ger Gem eerder ten avondmaal gaan (denk ik).
En in de ger. gem wordt ook altijd gezegd dat er kennis van Christus moet zijn om aan het heilig Avondmaal te gaan.
Maar het toevluchtnemend geloof tot Christus ("Tot wie zou ik anders heengaan; Gij hebt de woorden des eeuwigen levens") is reeds genoeg. Ik denk dat daar een verschil ligt (maar ik heb nooit Avondmaal meegemaakt in de OGG, dus dat weet ik niet)
Een goede beslissing, ik ben benieuwd wat de overige gemeenten gaan doen. Ik ben benieuwd wat ds. Wink zijn reactie hierop is. De keuze voor de Gereformeerde Gemeente in Nederland is wel logisch te verklaren.
Ds. A. Geuze uit Gouda is opgegroeid in Nieuwerkerk. Er zijn diverse familieleden van hem nog in deze gemeente (waaronder een zwager, die diaken is). Van ouderling Verwijs is een broer ouderling in de GGiN te Elspeet, en deze broer is volgens mij ook nogal een hoge piet in de GGiN (zie zijn interview in het boek "Gesprekken over verleden, heden en toekomst van de vier Gereformeerde Gemeenten" van Adriaan van Belzen). En de reden dat Nieuwerkerk in 1980 eruit is gestapt, is niet qua leer, maar de manier waarop ds. Van den Berg door het kerkverband werd behandeld.
Feit is wel, dat enkele jaren geleden een groep van 25 mensen de kerk in Nieuwerkerk hebben verlaten, vanwege een persoonlijke kwestie met Van Heukelom. Die groep is toen naar Bruinisse naar de kerk gegaan. Zouden ze dan nu moeten terugkeren??
Ds. A. Geuze uit Gouda is opgegroeid in Nieuwerkerk. Er zijn diverse familieleden van hem nog in deze gemeente (waaronder een zwager, die diaken is). Van ouderling Verwijs is een broer ouderling in de GGiN te Elspeet, en deze broer is volgens mij ook nogal een hoge piet in de GGiN (zie zijn interview in het boek "Gesprekken over verleden, heden en toekomst van de vier Gereformeerde Gemeenten" van Adriaan van Belzen). En de reden dat Nieuwerkerk in 1980 eruit is gestapt, is niet qua leer, maar de manier waarop ds. Van den Berg door het kerkverband werd behandeld.
Feit is wel, dat enkele jaren geleden een groep van 25 mensen de kerk in Nieuwerkerk hebben verlaten, vanwege een persoonlijke kwestie met Van Heukelom. Die groep is toen naar Bruinisse naar de kerk gegaan. Zouden ze dan nu moeten terugkeren??
Ik zie niet in waarom 'onze waarheid' belangrijker moet zijn dan de opdracht van Christus. Als eenheid niet mogelijk is vanwege bovengenoemde pietluttigheden is dat erg jammer.JALP schreef: Ik zie ook weinig verschillen tussen VOGG en GG. HEt zou goed zijn om samen te gaan.
Maar ik geloof dat het Off-topic is. Fijn dat Nieuwerkerk weer aansluiting zoekt!
ps. Ik zet dit hier niet neer als splijtzwam! Dus mocht je willen reageren dan wel waardig, dan wel respectvol...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Moet dit nu helemaal uit de doeken gedaan worden, wie van wie familie is?Andre11 schreef:Een goede beslissing, ik ben benieuwd wat de overige gemeenten gaan doen. Ik ben benieuwd wat ds. Wink zijn reactie hierop is. De keuze voor de Gereformeerde Gemeente in Nederland is wel logisch te verklaren.
Het heeft allemaal met elkaar te maken om tot een beslissing te komen (onbewuste invloed misschien.... (ik kan nog wel een paar redenen bedenken, maar dat zal ik niet noemen)freek schreef:Moet dit nu helemaal uit de doeken gedaan worden, wie van wie familie is?Andre11 schreef:Een goede beslissing, ik ben benieuwd wat de overige gemeenten gaan doen. Ik ben benieuwd wat ds. Wink zijn reactie hierop is. De keuze voor de Gereformeerde Gemeente in Nederland is wel logisch te verklaren.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
in Dinteloord is de gewone GGiN opgehevenastroguy schreef:En Dinteloord?AS schreef:En wat gaan ze in Rijssen en Veenendaal doen ???
Overigens is het op een manier makkelijk in Nieuwerkerk om terug te gaan. Daar is geen GGN gemeente dus denk ik zal er in de praktijk weinig veranderen in deze gemeente, behalve dan dat ze nu de predikanten van de GGN vaker zullen zien.
De andere gemeenten van de GGNbv hebben wel in hun plaats een bestaande GGN dus zal er een proces komen om tot mogelijke hereniging te komen op plaatselijk vlak.
volgens de Veluwse Kerkbode HOOPT Ds A Wink op DV 10 oktober nog een huwelijk te bevestigen in Veenendaal.
-
Mocht ds. Wink weer opknappen en zijn arbeid weer oppakken, worden ze dus weer buitenverbanders?
De enige reden waarom men nu aansluiting zoekt bij de binnenverbanders is immers het niet kunnen dopen en trouwen?
De enige reden waarom men nu aansluiting zoekt bij de binnenverbanders is immers het niet kunnen dopen en trouwen?
Ds Wink is 82 jaar oud, dus ook al zou hij weer beter worden, dan nog kan hij menselijkerwijs gesproken niet vele nog toevoegen aan zijn arbeid. Ik neem aan dat Nieuwerkerk's besluit ook de toekomst wel in acht heeft genomen.Johannes 3:16 schreef:Mocht ds. Wink weer opknappen en zijn arbeid weer oppakken, worden ze dus weer buitenverbanders?
Atze
Het is te wensen dat Ds. Wink ook deze overstap wenst te maken nu zijn kerkverband aan het afbrokkelen is. Menselijkerwijs gesproken gebeurd dat niet want dan zal het van verschillende zijden tot schulderkenning moeten komen...
God moge de harten bewegen, zodat Ds. Wink straks ook nog een eervolle begrafenis mag krijgen. Want nu is er geen dominee die dat kan doen.
Wanneer men als verband op korte termijn Nieuwerkerk niet wil navolgen of niet wil nadenken over een oplossing, dan ben ik bang dat het hele kerkverband verdeeld en verstrooid wordt overal heen; mensen gaan dan zelf aan het zoeken. En dat gebeurd nu al.
Hopelijk zet deze stap van de Nieuwerkerkers de rest van de gemeenten op het goede spoor, al zal Veenendaal hen daarin niet snel volgen. Deze gemeente is immers door Ds. Wink zelf 'opgevoed' en is daarom wars van elke dominee en elk kerkverband. Het feit dat Ds. A.P. van de Meer nu het noodzakelijke ambtelijke werk doet getuigt wel van de hoge nood die er is, want de bravourse uitdrukkingen van ds. Wink destijds betitelde alle predikanten van elk andere kerkverbanden zodanig, dat de honden daar soms geen brood van lustten.
Hoewel Ds. Wink 's preken soms doorspekt waren van zulke uitdrukkingen, haast ik me te zeggen dat, wanneer deze dingen eruit gefilterd zouden worden, hoewel er dan soms niet veel over zou blijven, hij toch zeker heel dicht bij de lijn der preken van de binnen verbanders zat. Helaas is zijn preekstijl tijdens die 28 jaar na de breuk wel zeer drastisch veranderd, van zeer bewogen en nederig (1971) naar zeer bravours zeg maar... Wel aansprekend trouwens.
God moge de harten bewegen, zodat Ds. Wink straks ook nog een eervolle begrafenis mag krijgen. Want nu is er geen dominee die dat kan doen.
Wanneer men als verband op korte termijn Nieuwerkerk niet wil navolgen of niet wil nadenken over een oplossing, dan ben ik bang dat het hele kerkverband verdeeld en verstrooid wordt overal heen; mensen gaan dan zelf aan het zoeken. En dat gebeurd nu al.
Hopelijk zet deze stap van de Nieuwerkerkers de rest van de gemeenten op het goede spoor, al zal Veenendaal hen daarin niet snel volgen. Deze gemeente is immers door Ds. Wink zelf 'opgevoed' en is daarom wars van elke dominee en elk kerkverband. Het feit dat Ds. A.P. van de Meer nu het noodzakelijke ambtelijke werk doet getuigt wel van de hoge nood die er is, want de bravourse uitdrukkingen van ds. Wink destijds betitelde alle predikanten van elk andere kerkverbanden zodanig, dat de honden daar soms geen brood van lustten.
Hoewel Ds. Wink 's preken soms doorspekt waren van zulke uitdrukkingen, haast ik me te zeggen dat, wanneer deze dingen eruit gefilterd zouden worden, hoewel er dan soms niet veel over zou blijven, hij toch zeker heel dicht bij de lijn der preken van de binnen verbanders zat. Helaas is zijn preekstijl tijdens die 28 jaar na de breuk wel zeer drastisch veranderd, van zeer bewogen en nederig (1971) naar zeer bravours zeg maar... Wel aansprekend trouwens.
Het hout hooi en stoppelen van Ds Wink zal verbrand worden. Dat is het probleem niet.accoord schreef:Helaas is zijn preekstijl tijdens die 28 jaar na de breuk wel zeer drastisch veranderd, van zeer bewogen en nederig (1971) naar zeer bravours zeg maar... Wel aansprekend trouwens.
Ik heb vooral te doen met de vele mensen in de kerken waar ongeloof en twijfel gepredikt is en niet beter (willen) weten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dit is ook de reden geweest voor Gouda, Rijssen, Dinteloord, IJsselmuiden en Veenendaal. Nieuwerkerk is echter als enige toendertijd nauwelijks gescheurd. Dat werkt nu voordelig.Andre11 schreef: En de reden dat Nieuwerkerk in 1980 eruit is gestapt, is niet qua leer, maar de manier waarop ds. Van den Berg door het kerkverband werd behandeld.
Dat zal niet. Menselijkerwijs gesproken zal ds. Wink zijn werk niet meer helemaal oppakken. Het is goed dat er naar de toekomst gekeken gaat worden. Dat had al in 2004 moeten gebeuren, toen twee predikanten wegvielen en ds. Wink alleen overbleef. Dat gebeurde overigens ook wel hoor, het heeft alleen niet geresulteerd in concrete stappen.Johannes 3:16 schreef:Mocht ds. Wink weer opknappen en zijn arbeid weer oppakken, worden ze dus weer buitenverbanders?