Re: Bijbelkringen
Geplaatst: 23 sep 2008, 11:19
Sorry hoor mensen, maar ik geloof dit gewoon niet. Een kerk die Bijbelstudie verbiedt?????
of ben ik nu heeeeeeeel naief??
of ben ik nu heeeeeeeel naief??
het is ook echt ongelooflijk. maar het is helaas serieus waar, heb er nl ervaring mee.. 'vroeger'...JolandaOudshoorn schreef:Sorry hoor mensen, maar ik geloof dit gewoon niet. Een kerk die Bijbelstudie verbiedt?????
of ben ik nu heeeeeeeel naief??
Echt waar. Zonder ambtelijk toezicht geen bijbelstudie. En wie toch doorgaat, wordt de toegang tot het H. Avondmaal ontzegd. Van zeer nabij meegemaakt.JolandaOudshoorn schreef:Sorry hoor mensen, maar ik geloof dit gewoon niet. Een kerk die Bijbelstudie verbiedt?????
of ben ik nu heeeeeeeel naief??
weet je wat ze dan bij ons zeiden..Hendrikus schreef:Echt waar. Zonder ambtelijk toezicht geen bijbelstudie. En wie toch doorgaat, wordt de toegang tot het H. Avondmaal ontzegd. Van zeer nabij meegemaakt.JolandaOudshoorn schreef:Sorry hoor mensen, maar ik geloof dit gewoon niet. Een kerk die Bijbelstudie verbiedt?????
of ben ik nu heeeeeeeel naief??
Ja, ik ben dus voorstander van Bijbelkringen. En ik denk Wilhelm ook.Lapressa schreef:Kan je met meerderen niet meer er uit halen dan alleen?Afgewezen schreef:Ik begrijp de kritiek richting Wilhelm niet helemaal. Wilhelm geeft een illustratie hoe mensen - hoe vroom ook! - op een ondeskundige manier met de Bijbel om kunnen gaan, hetgeen tot verkeerde gedachten aanleiding kan geven.
Maar Wilhelm toont ook aan dat het toch echt de bedoeling is dat mensen zelf hun Bijbel bestuderen.
Mijn ervaring is dat ieder een andere Bijbelverklaring er bij pakte en iedereen bracht in wat daar over de tekst gezegd werd. Dan bespraken wij hoe er eventuele verschillen van Bijbelverklaringen konden wezen en vaak bleken het dan toch geen verschillen maar aanvullingen op elkaar.
Er werd altijd voor gezorgd dat de Bijbel het uitgangspunt was en de Bijbelverklaringen daar naast lagen en niet andersom.
Even nuanceren: dit gaat niet op voor 'de' GerGem. Bij ons in Leiderdorp zijn er twee 'huiskamerbijbelkringen' en een 'gemeentebijbelkring'. (Ik verzin de woorden ter plekke, overigens.) Ik zelf bezoek wanneer ik kan een van de eersten en zoveel mogelijk de tweede. De eerste is echt een 'kring', in de zin dat we bij iemand thuis bijeenkomen op zaterdagavond. Per avond is er iemand die een aantal vragen op papier gezet heeft om tot een vruchtbare discussie te komen, maar er is niet echt een inleider. Overigens worden deze bijbelkringen op persoonlijke titel bijgewoond door diverse kerkenraadsleden.Lapressa schreef:Ik weet ook van Bijbelkringen in de GerGem maar die zijn zeker geheim. Hiervan is er geen één overgestapt naar een ander kerkverband.
Degene die de kerkenraad wist die hebben ze verboden. Sorry, maar mij doet dit toch echt denken aan China waar de christenen niet samen mogen komen om uit de Bijbel te lezen.
Het is in triest dat er geen Bijbelkringen mogen in de GerGem. Waar gaat het ons dan nog om in de kerk: God en Zijn Woord of het kerkbeleid?
Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.Tiberius schreef:Op zich is het wel een vreemde situatie en bovendien niet consistent.
Ik herken de situatie van onze gemeente in het relaas van Kislev: er zijn wel bijbelstudiegroepen, maar die staan niet onder direct ambtelijk toezicht.
Wel is het zo, dat de mensen die in de leiding komen door kerkenraad "gefiatteerd" moet worden, maar dat is in de praktijk een redelijk wassen neus: het heeft meer het karakter van informeren dan toestemming vragen.
Edit> Bij ons is het dus vergelijkbaar zoals David J beschrijft.
Uhm... ik geloof niet dat je startposting (of het bewuste artikel) goed gelezen hebt.freek schreef:Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.Tiberius schreef:Op zich is het wel een vreemde situatie en bovendien niet consistent.
Ik herken de situatie van onze gemeente in het relaas van Kislev: er zijn wel bijbelstudiegroepen, maar die staan niet onder direct ambtelijk toezicht.
Wel is het zo, dat de mensen die in de leiding komen door kerkenraad "gefiatteerd" moet worden, maar dat is in de praktijk een redelijk wassen neus: het heeft meer het karakter van informeren dan toestemming vragen.
Edit> Bij ons is het dus vergelijkbaar zoals David J beschrijft.
Ook typisch om bijbelkringen gelijk te koppelen aan Willow Creek. Erskine schreef ook een handleiding voor (notabene!) gebedskringen. En dit soort bijeenkomsten waren juist één van de kenmerken van het bloeiende puritanisme.
Dat vind ik nu altijd zo verbazend.fluitje schreef:Wij hebben in de gemeente een groot aantal vrouwenverenigingen. Hier zit dus geen kerkenraadslid bij.
Daarnaast ben ik gisteravond voor het eerst naar de mannenvereniging gegaan. Hier hadden een aantal mannen bedankt omdat zij tot het ambt geroepen zijn.
De jongens en meisjesclubs en de twee jeugdverenigingen worden geleid door gemeenteleden.
Hierbij is wel overleg met de jeugdraad (jeugdouderlingen)
Wat is het heerlijk om ook doordeweeks als gemeente hier mee bezig te zijn.
Jaja, ik heb het gelezen. Maar juist dát moet te denken geven. Dat een grondige bezinning op de bijbel, tot kritiek op kerk en prediking leidt. Zo ging het bij Luther en vele anderen toch ook?Tiberius schreef:Uhm... ik geloof niet dat je startposting (of het bewuste artikel) goed gelezen hebt.freek schreef:Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.Tiberius schreef:Op zich is het wel een vreemde situatie en bovendien niet consistent.
Ik herken de situatie van onze gemeente in het relaas van Kislev: er zijn wel bijbelstudiegroepen, maar die staan niet onder direct ambtelijk toezicht.
Wel is het zo, dat de mensen die in de leiding komen door kerkenraad "gefiatteerd" moet worden, maar dat is in de praktijk een redelijk wassen neus: het heeft meer het karakter van informeren dan toestemming vragen.
Edit> Bij ons is het dus vergelijkbaar zoals David J beschrijft.
Ook typisch om bijbelkringen gelijk te koppelen aan Willow Creek. Erskine schreef ook een handleiding voor (notabene!) gebedskringen. En dit soort bijeenkomsten waren juist één van de kenmerken van het bloeiende puritanisme.
De enige "aanval" die je zal kunnen duiden is deze zin: En niet zelden groeit er binnen zo'n kring een kritische houding tegenover kerk en prediking.
En dat klopt gewoon, zie ik in onze gemeente en lees ik ook uit Kislev's posting: met name vanuit die kringen vindt vertrek plaats naar de PKN.