Onrechtzinnig?

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Gijs83 »

JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef: Ook de wedergeborenen voelen dat niet zo: éénmaal rechtvaardig is toch rechtvaardig? Maar het moet elke week weer gebeuren.
Denk je dat dit soort(om het zo maar eens uit te drukken) wedergeborenen niet iedere keer hun schuld, twijfels en beproevingen kennen? Waardoor ze des te meer aan Christus verbonden worden.
Beste Gijs, er zijn geen soorten wedergeborenen, je bent het...of je bent het niet.
Ik wil met jullie iets delen wat mijn oma met mij deelde. Zij "droomde" over de miljarden mensen die gestorven waren, en die zouden sterven. Die mensen werden opgedeeld in 2 groepen: voor de ene groep was het eeuwig wel, voor de anderen eeuwig wee. En dan nu de cruciale vraag: bij welke groep behoren wij???
Er zijn maar 2 mogelijkheden! Ja, miljoenen die zalig worden, maar ook miljoenen die verloren gaan. Laten we ervoor waken dat we niet tot die laatste groep behoren! "Er is vergeving, altijd bij U geweest!"
Er zijn maar 2 soorten mensen......
Ik bedoel de oprecht wedergeborenen en niet de mensen die zich ervoor, maar het niet zijn. Dat noem(een beetje ongelukkig) een ander soort.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Erasmiaan »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Gijs83 schreef: Denk je dat dit soort(om het zo maar eens uit te drukken) wedergeborenen niet iedere keer hun schuld, twijfels en beproevingen kennen? Waardoor ze des te meer aan Christus verbonden worden.
Beste Gijs, er zijn geen soorten wedergeborenen, je bent het...of je bent het niet.
Ik wil met jullie iets delen wat mijn oma met mij deelde. Zij "droomde" over de miljarden mensen die gestorven waren, en die zouden sterven. Die mensen werden opgedeeld in 2 groepen: voor de ene groep was het eeuwig wel, voor de anderen eeuwig wee. En dan nu de cruciale vraag: bij welke groep behoren wij???
Er zijn maar 2 mogelijkheden! Ja, miljoenen die zalig worden, maar ook miljoenen die verloren gaan. Laten we ervoor waken dat we niet tot die laatste groep behoren! "Er is vergeving, altijd bij U geweest!"
Er zijn maar 2 soorten mensen......
Ik bedoel de oprecht wedergeborenen en niet de mensen die zich ervoor, maar het niet zijn. Dat noem(een beetje ongelukkig) een ander soort.
Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef: Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
Ben ik volledig met je eens!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
Gijs83 schreef:Ik bedoel de oprecht wedergeborenen en niet de mensen die zich ervoor, maar het niet zijn. Dat noem(een beetje ongelukkig) een ander soort.
Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
Helaas is dat een veel voorkomend bezigheid in bepaalde kringen: altijd kritiek hebben op anderen, overal vraagtekens bij zetten, en zelf met vrome praatjes buiten schot blijven. "Je kunt het je toch niet zomaar toe-eigenen, het moet je toch gegeven worden, je wilt je toch niet bedriegen voor de eeuwigheid". Daarvan heb ik veel te veel voorbeelden meegemaakt...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Zita »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
Gijs83 schreef:Ik bedoel de oprecht wedergeborenen en niet de mensen die zich ervoor, maar het niet zijn. Dat noem(een beetje ongelukkig) een ander soort.
Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
Helaas is dat een veel voorkomend bezigheid in bepaalde kringen: altijd kritiek hebben op anderen, overal vraagtekens bij zetten, en zelf met vrome praatjes buiten schot blijven. "Je kunt het je toch niet zomaar toe-eigenen, het moet je toch gegeven worden, je wilt je toch niet bedriegen voor de eeuwigheid". Daarvan heb ik veel te veel voorbeelden meegemaakt...
als je nu Gijs bedoelt, noem dan man en paard. En als je 'm niet bedoelt, schrijf dan iets helderder, please. Overigens lijken me dat dit soort zaken zich allereerst lenen voor iets zachtzinniger taalgebruik, en ten tweede voor een persoonlijke benadering. (Sorry, het moest er even uit. We lijken af en toe wel een Gijs-afkat-forum)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Jongere »

Verder graag on-topic, voor zover daar nog bijdragen over te leveren zijn.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
Gijs83 schreef:Ik bedoel de oprecht wedergeborenen en niet de mensen die zich ervoor, maar het niet zijn. Dat noem(een beetje ongelukkig) een ander soort.
Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
Helaas is dat een veel voorkomend bezigheid in bepaalde kringen: altijd kritiek hebben op anderen, overal vraagtekens bij zetten, en zelf met vrome praatjes buiten schot blijven. "Je kunt het je toch niet zomaar toe-eigenen, het moet je toch gegeven worden, je wilt je toch niet bedriegen voor de eeuwigheid". Daarvan heb ik veel te veel voorbeelden meegemaakt...
Heb jij nooit kritiek, Hendrikus?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:
Gijs83 schreef:Ik bedoel de oprecht wedergeborenen en niet de mensen die zich ervoor, maar het niet zijn. Dat noem(een beetje ongelukkig) een ander soort.
Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
Helaas is dat een veel voorkomend bezigheid in bepaalde kringen: altijd kritiek hebben op anderen, overal vraagtekens bij zetten, en zelf met vrome praatjes buiten schot blijven. "Je kunt het je toch niet zomaar toe-eigenen, het moet je toch gegeven worden, je wilt je toch niet bedriegen voor de eeuwigheid". Daarvan heb ik veel te veel voorbeelden meegemaakt...
Hendrikus, moet dit nu altíjd op deze manier...?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door albion »

freek schreef:
Erasmiaan schreef: Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
Ben ik volledig met je eens!
Hendrikus schreef: Helaas is dat een veel voorkomend bezigheid in bepaalde kringen: altijd kritiek hebben op anderen, overal vraagtekens bij zetten, en zelf met vrome praatjes buiten schot blijven. "Je kunt het je toch niet zomaar toe-eigenen, het moet je toch gegeven worden, je wilt je toch niet bedriegen voor de eeuwigheid". Daarvan heb ik veel te veel voorbeelden meegemaakt...
Freek schreef: Hendrikus, moet dit nu altíjd op deze manier...?
:quoi :quoi :quoi :quoi
Laatst gewijzigd door albion op 24 sep 2008, 08:03, 5 keer totaal gewijzigd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door refo »

freek schreef:Hendrikus, moet dit nu altíjd op deze manier...?
De 'manier' van gijs mag wel?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Marnix »

Gian schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef: Ook de wedergeborenen voelen dat niet zo: éénmaal rechtvaardig is toch rechtvaardig? Maar het moet elke week weer gebeuren.
Denk je dat dit soort(om het zo maar eens uit te drukken) wedergeborenen niet iedere keer hun schuld, twijfels en beproevingen kennen? Waardoor ze des te meer aan Christus verbonden worden.
Schuld en beproevingen wel.
Twijfelen is iets van het begin en daarna een hoge uitzondering.
In sommige kerken wordt twijfel gezaaid. Daar weet men het nooit, en als met het wel weet is het verdacht.
Precies. Wedergeborenen kennen hun schuld maar ook hun Verlosser. Kennis van eigen beperktheid, zwakheid, tekortkomingen hoeven de zekerheid die we hebben niet aan te tasten. We moeten telkens weer nar Hem met onze zwakheid en schuld, maar Hij hoeft niet telkens weer onze schuld te betalen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door refo »

Marnix schreef: Precies. Wedergeborenen kennen hun schuld maar ook hun Verlosser. Kennis van eigen beperktheid, zwakheid, tekortkomingen hoeven de zekerheid die we hebben niet aan te tasten. We moeten telkens weer nar Hem met onze zwakheid en schuld, maar Hij hoeft niet telkens weer onze schuld te betalen.
Luther: semper a novo incipere (altijd opnieuw beginnen)
Calvijn: simul iustus et peccator (tegelijk rechtvaardige en zondaar)

De Bijbel: eind goed, al goed
Anno 2008: begin goed, al goed
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Marnix schreef: Precies. Wedergeborenen kennen hun schuld maar ook hun Verlosser. Kennis van eigen beperktheid, zwakheid, tekortkomingen hoeven de zekerheid die we hebben niet aan te tasten. We moeten telkens weer nar Hem met onze zwakheid en schuld, maar Hij hoeft niet telkens weer onze schuld te betalen.
Luther: semper a novo incipere (altijd opnieuw beginnen)
Calvijn: simul iustus et peccator (tegelijk rechtvaardige en zondaar)

De Bijbel: eind goed, al goed
Anno 2008: begin goed, al goed
Zucht, zucht.

Enne, je hebt ook nog niet op mijn post gereageerd van eerder dit topic. Dat hoeft ook niet maar als je dat niet doet is enige bescheidenheid met andere post(ings)(ers) wel op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Gijs83 »

Erasmiaan schreef:
Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
In dit geval ben ik wel met je eens,dat je je in verborgene met die vragen bezig moet houden. Dat probeer ik ook oprecht. Laat dat duidelijk zijn. Ligt er wel een beetje aan wat jij gevoelens van andere mensen bedoeld. Als daarmee de gevoelens van bv.Ds.de Heer of Laurens Kroon bedoeld, daar kan me in vinden en dat mag toch ook naar voren brengen. Ook dat je niet te voorzichtig t.o.v.de eeuwigheid. Dat moet geen dodelijke lijdelijkheid geven zoals de Ger.Gem wel eens verweten wordt.(deel misschien terecht en deels toch te gauw). Bij ons word de verantwoordelijkheid van de mens ook benadrukt, daar willen ze niets vanaf doen, anderzijds moet de onbekwaamheid van een mens tot enig goed ook niet ontkent worden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Erasmiaan »

Gijs83 schreef:
Erasmiaan schreef:
Gijs, in plaats van op refoforum een beetje je gevoelens over (andere mensen) naar voren te brengen zou je je beter (in het verborgene) met de vraag van Klaio bezig kunnen houden.
In dit geval ben ik wel met je eens,dat je je in verborgene met die vragen bezig moet houden. Dat probeer ik ook oprecht. Laat dat duidelijk zijn. Ligt er wel een beetje aan wat jij gevoelens van andere mensen bedoeld. Als daarmee de gevoelens van bv.Ds.de Heer of Laurens Kroon bedoeld, daar kan me in vinden en dat mag toch ook naar voren brengen. Ook dat je niet te voorzichtig t.o.v.de eeuwigheid. Dat moet geen dodelijke lijdelijkheid geven zoals de Ger.Gem wel eens verweten wordt.(deel misschien terecht en deels toch te gauw). Bij ons word de verantwoordelijkheid van de mens ook benadrukt, daar willen ze niets vanaf doen, anderzijds moet de onbekwaamheid van een mens tot enig goed ook niet ontkent worden.
Dit vind ik een nette post van je, maar andere mensen verdacht maken op onderbuik gevoelens, dat lijkt me niet de juiste weg.
Plaats reactie