Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Hoe zingen ze bij jullie in de kerk?

ritmisch
20
32%
niet-ritmisch
43
68%

Totaal aantal stemmen: 63

Erasmiaan

Re: Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Is de mening van Calvijn en zijn musici ook al canoniek? Laat je tunnelvisie even los.
Beste Erasmiaan, de Geneefse psalmen ZIJN ritmisch getoonzet. Dat is een feit en heeft helemaal niets met een mening van wie dan ook te maken.
Ja, dat was me al wat langer bekent na de ettelijke postings van Hendrikus hierover. Maar het gaat me iets te ver om dat als enige optie vast te stellen en voor canoniek te houden.
Ik vind het prima wanneer sommige ouderwetse mensen de psalmen ritmisch willen zingen maar ik ben blij dat wij dat niet doen.
Kijk je met al die moderniteiten wel uit voor het beruchte hellende vlak dan?
;)
cosmo

Bericht door cosmo »

Gijs83 schreef:
Ja, dat er een GB gemeente niet-ritmisch word gezongen verbaasd me nog niet zo, maar dat er uit het Liedboek word gezongen was ik niet mee op de hoogte. Daar staan toch ook liederen die niet overeenkomen met de Bijbelse leer of heb ik dat mis :quoi
De een zal vinden van wel en de ander zal niet vinden dat het in strijd is met de bijbelse leer, wat dat ook moge zijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:Beste Erasmiaan, de Geneefse psalmen ZIJN ritmisch getoonzet. Dat is een feit en heeft helemaal niets met een mening van wie dan ook te maken.
Ja, dat was me al wat langer bekent na de ettelijke postings van Hendrikus hierover. Maar het gaat me iets te ver om dat als enige optie vast te stellen en voor canoniek te houden.
Je bedoelt dat het historisch gezien wellicht helemaal niet juist is dat de melodieën van de psalmen ritmisch zijn getoonzet? Dat is een behoorlijk revolutionair standpunt, hoor... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:Beste Erasmiaan, de Geneefse psalmen ZIJN ritmisch getoonzet. Dat is een feit en heeft helemaal niets met een mening van wie dan ook te maken.
Je bedoelt dat het historisch gezien wellicht helemaal niet juist is dat de melodieën van de psalmen ritmisch zijn getoonzet? Dat is een behoorlijk revolutionair standpunt, hoor... ;)
Misschien heeft Erasmiaan er licht over gekregen dat de componisten die in opdracht van Calvijn de psalmen hebben getoonzet, de melodieën weliswaar ritmisch hebben genoteerd, maar dat ze intussen toch een niet-ritmische uitvoering bedoelden :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Niet-ritmisch en géén gezangen.
Helaas...
Tsja, de St Jan had toch ook nog wel een enkel voordeel ;)
Ja hoor. En als er nou ook nog weer eens een goeie dominee komt...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:
Gijs83 schreef:
Ja, dat er een GB gemeente niet-ritmisch word gezongen verbaasd me nog niet zo, maar dat er uit het Liedboek word gezongen was ik niet mee op de hoogte. Daar staan toch ook liederen die niet overeenkomen met de Bijbelse leer of heb ik dat mis :quoi
De een zal vinden van wel en de ander zal niet vinden dat het in strijd is met de bijbelse leer, wat dat ook moge zijn.
Nou, er zitten liederen in van Huub Oosterhuis. En die kun je toch niet van rechtzinnigheid betichten...
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Niet-ritmisch en géén gezangen.
Helaas...
Tsja, de St Jan had toch ook nog wel een enkel voordeel ;)
Ja hoor. En als er nou ook nog weer eens een goeie dominee komt...
Goed nieuws: sinds kort hebben ze er daar een hele goeie bij... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wim

Bericht door wim »

niet-ritmisch. En ook: helaas.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Nou, er zitten liederen in van Huub Oosterhuis. En die kun je toch niet van rechtzinnigheid betichten...
Soms wel, soms niet. Maar doet de persoon er wel toe? En bovendien betekent het feit dat een gemeente uit het Liedboek zingt nog niet dat men elk gezang daaruit zingt.

En zo ja, wat doen we dan met de berijming van 1773, waarvan een nogal groot gedeelte berijmd is door een remonstrantse groepering...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:En zo ja, wat doen we dan met de berijming van 1773, waarvan een nogal groot gedeelte berijmd is door een remonstrantse groepering...
Ik zal eens kijken voor je, wat ik daar aan kan doen. :nananere
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

cosmo schreef:
Gijs83 schreef:
Zo dus de ene GB gemeente zingt niet-ritmisch en de ander gebruikt het Liedboek. Dat kan dus blijkbaar.
Verbaasd je dat?
Nee dat verbaast me niet de GB is nooit eens gezind geweest helaas
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef: Je bedoelt dat het historisch gezien wellicht helemaal niet juist is dat de melodieën van de psalmen ritmisch zijn getoonzet? Dat is een behoorlijk revolutionair standpunt, hoor... ;)
Misschien heeft Erasmiaan er licht over gekregen dat de componisten die in opdracht van Calvijn de psalmen hebben getoonzet, de melodieën weliswaar ritmisch hebben genoteerd, maar dat ze intussen toch een niet-ritmische uitvoering bedoelden :bobo
Soms kan een verandering zinvol zijn. Om een vergelijking te maken met de grondtekst van de Bijbel is absurd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:Goed nieuws: sinds kort hebben ze er daar een hele goeie bij... ;)
Volgens mij moet-ie nog komen. :)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

wim schreef:niet-ritmisch. En ook: helaas.
Nu zou ik weleens van die mensen die het jammer vinden dat hun gemeente niet-ritmisch zingt, waarom ze dat vinden. :?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Nou, er zitten liederen in van Huub Oosterhuis. En die kun je toch niet van rechtzinnigheid betichten...
Soms wel, soms niet. Maar doet de persoon er wel toe? En bovendien betekent het feit dat een gemeente uit het Liedboek zingt nog niet dat men elk gezang daaruit zingt.

En zo ja, wat doen we dan met de berijming van 1773, waarvan een nogal groot gedeelte berijmd is door een remonstrantse groepering...
Huub Oosterhuis is nog wel wat erger dan remonstrants.
En in de gemeente waar ik destijds lid was, werden wél liederen van Huub Oosterhuis gezongen.
Plaats reactie