Simson, zelfmoordenaar?

Afgewezen

Re: Simson, zelfmoordenaar?

Bericht door Afgewezen »

David J schreef:Hoi Afgewezen,

Ik denk niet dat we in dezen bij elkaar komen. Er speelt natuurlijk veel mee, bijvoorbeeld de verhouding OT-NT, met name daar waar het gebruik van geweld en 'heilige oorlogen' betreft. En ook wat in de theologie 'geopenbaarde' en 'verborgen' wil van God heet. Voor mij betekent het feit dat Simson kracht van God kreeg nog niet dat Hij het met Simsons daad eens was.
Ik denk dat het inderdaad van belang is het OT in het licht van het NT te lezen. En zeker, puur het feit dat Simson kracht van God kreeg, zegt nog niet dat God het met Simsons daad eens is, maar er is meer (waar ik je reeds op gewezen heb).
David. J. schreef:Het is feitelijk natuurlijk ook niet aan ons om een oordeel over Simsons daad te vellen. Toch heb ik nog een vraag voor je: kun jij je een situatie indenken waarin een christen Simson mag nadoen? Dus je eigen leven nemen om vijanden van God te doden? Zo nee, wat is er dan veranderd in God of in de wereld sinds Simsons tijd?
Nee, net zomin als dat ik me een omstandigheid kan indenken, waarbij het ene volk het andere volk uitroeit in Naam van God. Maar hier betreden we weer een heel nieuw veld met problemen, namelijk dat van 'het geweld in het OT'. Ik ga daar nu geen uitspraken over doen, behalve dan dat wat de Bijbel hierover zegt, voor mij maatgevend is.
albion

Bericht door albion »

David J schreef: ... kun jij je een situatie indenken waarin een christen Simson mag nadoen? Dus je eigen leven nemen om vijanden van God te doden? Zo nee, wat is er dan veranderd in God of in de wereld sinds Simsons tijd?

Groet,

David
Misschien geen christen zoals wij dat zijn, maar misschien Koningin Esther (als jodin)? Ze wist ook niet wat de uitkomst zou zijn. Kom ik om, zo kom ik om! Maar ook dit was geen zelfmoord (ze werd dan wel niet gedood), maar het was haar plicht.

En Het voorbeeld is Gods Zoon, de Heere Jezus Christus, Hij gaf Zijn leven om de vijanden met God te verzoenen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
hmprff

Bericht door hmprff »

albion schreef: Misschien geen christen zoals wij dat zijn, maar misschien Koningin Esther (als jodin)? Ze wist ook niet wat de uitkomst zou zijn. Kom ik om, zo kom ik om! Maar ook dit was geen zelfmoord (ze werd dan wel niet gedood), maar het was haar plicht.

En Het voorbeeld is Gods Zoon, de Heere Jezus Christus, Hij gaf Zijn leven om de vijanden met God te verzoenen.
:? :quoi
wou je hiermee zeggen dat Simson zijn leven gaf om de Filistijnen met God te verzoenen????
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Wat ik vooral uit het verhaal van Simson haal is dat je God moet volgen, en je eigen volk moet trouwen. zoals jacob ook naar zijn oom moest en werken voor zijn vrouw uit eigen stam.

Er word keer op keer gewaarschuwd voor ''vreemde'' vrouwen. Zowel als met echtbreuk, als met vrouwen van andere volken die andere Goden aanbeden. david/bathseba. salomo/en die vrouwen later in zijn leven die afgoden aanbaden. wie at de verboden vrucht?
en door wie verloor simson zijn kracht?

I rest my case.

Aan de ene kant juich ik voor samson, omdat hij een volk afmaakt dat tegen God en de israelieten is en met de ban geslagen zou moeten worden. verder kan ik me ook vindne in de woorden van david j. want 30 man doden om een weddeschap is gewoon te zot..
als het oorlog is ok, maar dit gebeurd allemaal op een bruiloft en ander context.
albion

Bericht door albion »

hmprff schreef:
albion schreef: Misschien geen christen zoals wij dat zijn, maar misschien Koningin Esther (als jodin)? Ze wist ook niet wat de uitkomst zou zijn. Kom ik om, zo kom ik om! Maar ook dit was geen zelfmoord (ze werd dan wel niet gedood), maar het was haar plicht.

wou je hiermee zeggen dat Simson zijn leven gaf om de Filistijnen met God te verzoenen????
Nee, natuurlijk niet.
albion

Bericht door albion »

Sola Scriptura schreef:

Aan de ene kant juich ik voor samson, omdat hij een volk afmaakt dat tegen God en de israelieten is en met de ban geslagen zou moeten worden. verder kan ik me ook vindne in de woorden van david j. want 30 man doden om een weddeschap is gewoon te zot..
als het oorlog is ok, maar dit gebeurd allemaal op een bruiloft en ander context.
Waarom zou de Geest des Heeren vaardig over hem geworden zijn? Toen werd de Geest des Heeren vaardig over hem... ????
jvdg

Bericht door jvdg »

albion schreef:
hmprff schreef:

Nee, natuurlijk niet.
Of toch wel....?

Misschien heeft de Heere deze daad willen gebruiken om..... Wie zal het zeggen?
David J

Bericht door David J »

jvdg schreef: Of toch wel....?

Ik vraag me werkelijk af wat je nu bedoelt, jvdg. De HEERE kan alles, natuurlijk, maar het gaat wat ver om te veronderstellen dat er Filistijnen met God zijn verzoend omdat een Israeliet de tempel boven hun hoofd deed instorten. Of bedoel je dat niet?
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

albion schreef:
Sola Scriptura schreef:

Waarom zou de Geest des Heeren vaardig over hem geworden zijn? Toen werd de Geest des Heeren vaardig over hem... ????
goede vraag, weet jij het antwoord?
albion

Bericht door albion »

Sola Scriptura schreef:
albion schreef:
Sola Scriptura schreef:

goede vraag, weet jij het antwoord?
William Teelinck legt het als volgt uit:

Zo heeft hij dan dit niet zozeer gedaan uit eigen wraak als wel door de drijving van den geest des Heeren, dewelke Simson verkoren had om de Filistijnen te plagen en stelt hem nu te werk bij deze gebeurtenis.

Welke leer trek je hier uit: Als de geest des Heeren vaardig wordt over de mens zo is hij alle ding machtig. Het is een prodigieuse sterkte geweest, maar was is den geest Gods onmogelijk? Derhalve als die over Simson komt dan kan hij alleen een leeuw verscheuren, 30 Filistijnen verslaan en wat niet? Och, dat wij derhalve de eerste beweging des geestes waarnemen wetende dat wij dan de briezende leeuw zullen kunnen verscheuren, al zijn suppoosten kunnen verslaan. Dat wij zoeken nu in deze zware tijden de geest des Heeren aan onze zijde te hebben, die kan ons en de onze machtig maken. meer te doen dan wij kunnen bidden of denken, en daartoe moeten wij de goddeloosheit weren die de geest bedroeft....

volgens W.Teelinck, waren het ook niet zomaar 30 Filistijnen, maar ze kwamen uit Askelon en deden de Israëlieten veel kwaad en door Simson naar hen te sturen kregen zij hun straf.
jvdg

Bericht door jvdg »

David J schreef:
jvdg schreef: Of toch wel....?

Ik vraag me werkelijk af wat je nu bedoelt, jvdg. De HEERE kan alles, natuurlijk, maar het gaat wat ver om te veronderstellen dat er Filistijnen met God zijn verzoend omdat een Israeliet de tempel boven hun hoofd deed instorten. Of bedoel je dat niet?
Het gaat idd wat ver om dat te veronderstellen, maar schreef ik al: Wie zal het zeggen......
Alle dingen zijn ons nu eenmaal niet geopenbaard.
Plaats reactie