Re: God haat de verworpenen.
Geplaatst: 07 jul 2008, 12:35
Onmacht ten aanzien van wat? Bedoelt KAW niet wat anders?Afgewezen schreef:Inderdaad, het is 'schuldige onmacht'.
Onmacht ten aanzien van wat? Bedoelt KAW niet wat anders?Afgewezen schreef:Inderdaad, het is 'schuldige onmacht'.
?Klavier schreef:Onmacht ten aanzien van wat? Bedoelt KAW niet wat anders?Afgewezen schreef:Inderdaad, het is 'schuldige onmacht'.
Context van dit vers:Jongere schreef: 2 Korinthe 5:19:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Natuurlijk zijn alleen de gelovigen, of zo je wilt: worden alleen de uitverkorenen, daadwerkelijk verzoend met God in Christus. Maar ik vind het wel heel jammer dat je stopt bij vers 19; dit gedeelte heeft namelijk een vervolg. 'Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God zelf door ons bad, wij bidden u van Christus wege: laat u met God verzoenen! Als vers 19 inderdaad ook al slaat op het offer van Christus als effectieve werking, en dit vers dus wijst op daadwerkelijke verzoening tussen de uitverkoren wereld en God, dan zou die oproep van Paulus, om - hoogst persoonlijk - de verzoening met God te zoeken, overbodig geweest zijnmayflower schreef:Context van dit vers:Jongere schreef: 2 Korinthe 5:19:
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
5:14 Want de liefde van Christus dringt ons;
5:15 Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is.
5:16 Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.
5:17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
5:18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
5:19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Dit vers laat mij juist des te meer zien, dat wereld niet betrekking heeft op iedere individu, maar alleen op hen in deze wereld die zich bekeerd hebben, een nieuwe schepping zijn en waar de zonde niet is toe gerekend!
Het offer van Christus is een niet een mogelijkheid tot verlossing, maar het is zoals deze versen ons laat zien een effective werking waar de gelovigen verzoend zijn en tot een nieuwe schepping zijn gebracht.
KAW had het hier over de onmacht ten aanzien van de roeping. Het was een reactie op een zinsnede van Memento "en dat in de prediking als dit onderwerp aan de orde komt".Afgewezen schreef:?
Calvijn schreef:Sommigen werpen ons tegen, dat God met zichzelf in tegenstrijd zou zijn, wanneer Hij in 't algemeen alle mensen tot zich nodigt, maar slechts weinige uitverkorenen tot zich toelaat. Zo neemt, volgens hen, de algemeenheid der beloften de onderscheiding der bijzonder genade weg; en zo spreken sommige gematigde mensen, niet zozeer om de waarheid te onderdrukken, als wel om netelige kwesties af te weren en veler nieuwsgierigheid te beteugelen. Hun wil is prijzenswaard, maar hun beleid geenszins goed te keuren, want aarzeling is nooit te verontschuldigen. Van hen echter, die met groter onbeschaamdheid aanvallen, is de laster voorzeker al te weerzinwekkend en de dwaling al te schandelijk. Hoe de Schrift deze twee verenigt, dat door de uiterlijke prediking allen tot boetvaardigheid en geloof geroepen worden, en dat toch niet aan allen de Geest der bekering en des geloofs gegeven wordt, heb ik elders uitgelegd, en daarvan zal straks iets herhaald moeten worden.
En Ezau heeft vrijwillig zijn eerstgeboorte recht verkocht voor een bord linzemoes{?}memento schreef: Wij leren dat een mens van nature (door de val) geneigd is God en zijn naaste te haten. Het verzet is dus geheel vrijwillig. Er is genade voor nodig om je niet uit te leven in de zonde, en deze genade wordt Ezau onthouden...
Het gaat me niet om de evangelie verkondiging al zodanig, het gaat om de vraag, is de Here Jezus Christus voor ieder mens, dus uitverkorenen en de gene die verworpen zijn gestorven en dus de prijs betaald ?Klavier schreef:@mayflower: Waarom ontbreken in jouw tekstaanhalingen die teksten waarin de roeping zo duidelijk verbonden wordt met deze zaken, zoals ook Calvijn die nadrukkelijk verbind als het gaat om de prediking? Zo komt het wel erg dichtbij de mening van die stroming waartegen Calvijn zijn waarschuwingen richtte. Ik haal het nog maar even naar boven.Calvijn schreef:Sommigen werpen ons tegen, dat God met zichzelf in tegenstrijd zou zijn, wanneer Hij in 't algemeen alle mensen tot zich nodigt, maar slechts weinige uitverkorenen tot zich toelaat. Zo neemt, volgens hen, de algemeenheid der beloften de onderscheiding der bijzonder genade weg; en zo spreken sommige gematigde mensen, niet zozeer om de waarheid te onderdrukken, als wel om netelige kwesties af te weren en veler nieuwsgierigheid te beteugelen. Hun wil is prijzenswaard, maar hun beleid geenszins goed te keuren, want aarzeling is nooit te verontschuldigen. Van hen echter, die met groter onbeschaamdheid aanvallen, is de laster voorzeker al te weerzinwekkend en de dwaling al te schandelijk. Hoe de Schrift deze twee verenigt, dat door de uiterlijke prediking allen tot boetvaardigheid en geloof geroepen worden, en dat toch niet aan allen de Geest der bekering en des geloofs gegeven wordt, heb ik elders uitgelegd, en daarvan zal straks iets herhaald moeten worden.
Het 'maar' is hier toch niet helemaal op zijn plaats. Beide is namelijk waar: God heeft Zijn Zoon gezonden én God maakt zowel vaten ter ere als ter onere.Jongere schreef:@ memento, dat klopt. God is geheel vrij om te doen en te laten wat Hij wil, zoals ook het beeld van pottenbakker duidelijk maakt - sommige vaten worden ter onere gemaakt. Maar wat ik zo belangrijk vind is dat God in de Bijbel nu net niet het beeld opwerpt dàt Hij die pottenbakker is die een grote groep vaten ter onere maakt, maar dat Hij de God is die Zijn Zoon in de wereld heeft gezonden! Lees daarover ook de brief aan de Romeinen, tegenover een ontrouw volk is God het die trouw is.
Volgens mij is dit een product van het 'logisch doorredeneren'. Maar deze conclusie klopt niet, want blijkbaar is het mogelijk om wèl geheiligd te zijn door het gestorte bloed van Christus maar dat te vertreden. Zoals ik ook in het andere topic zei (ga daar nu eens op in, ik heb geen zin om dat allemaal hier opnieuw te typen), de Bijbel leert duidelijk dat het nodig is om gerechtvaardigd te worden - zelfs al zijn we al geheiligd door het bloed.mayflower schreef:Ik zal nooit tegen een onbekeerde zondaar zeggen, dat de Here Jezus Christus voor zijn zonde is gestorven, want als dat zo zou zijn, dan was deze persoon al bij voorbaat verlost en verzoend met God.
Heiligmaking en rechtvaardigmaking gescheiden? Daarvan gaan bij mij toch alle waarschuwingslampjes onrustig knipperen...Jongere schreef:Volgens mij is dit een product van het 'logisch doorredeneren'. Maar deze conclusie klopt niet, want blijkbaar is het mogelijk om wèl geheiligd te zijn door het gestorte bloed van Christus maar dat te vertreden. Zoals ik ook in het andere topic zei (ga daar nu eens op in, ik heb geen zin om dat allemaal hier opnieuw te typen), de Bijbel leert duidelijk dat het nodig is om gerechtvaardigd te worden - zelfs al zijn we al geheiligd door het bloed.mayflower schreef:Ik zal nooit tegen een onbekeerde zondaar zeggen, dat de Here Jezus Christus voor zijn zonde is gestorven, want als dat zo zou zijn, dan was deze persoon al bij voorbaat verlost en verzoend met God.
Nee, uiteraard niet. De vraag is dus wat het 'geheiligd zijn door het bloed' in de Hebreeën-brief betekent. Juist omdat het hier niet om de heiligmaking kan gaan, wordt er blijkbaar iets anders bedoeld. Iets waar mayflower volgens mij nog geen antwoord op heeft gegeven, maar als jij dat kan geven is het ook goed.memento schreef:Heiligmaking en rechtvaardigmaking gescheiden? Daarvan gaan bij mij toch alle waarschuwingslampjes onrustig knipperen...Jongere schreef:Volgens mij is dit een product van het 'logisch doorredeneren'. Maar deze conclusie klopt niet, want blijkbaar is het mogelijk om wèl geheiligd te zijn door het gestorte bloed van Christus maar dat te vertreden. Zoals ik ook in het andere topic zei (ga daar nu eens op in, ik heb geen zin om dat allemaal hier opnieuw te typen), de Bijbel leert duidelijk dat het nodig is om gerechtvaardigd te worden - zelfs al zijn we al geheiligd door het bloed.mayflower schreef:Ik zal nooit tegen een onbekeerde zondaar zeggen, dat de Here Jezus Christus voor zijn zonde is gestorven, want als dat zo zou zijn, dan was deze persoon al bij voorbaat verlost en verzoend met God.