weer-legging

sweelinck 25

Re: weer-legging

Bericht door sweelinck 25 »

henriët schreef:
sweelinck 25 schreef:Ik kwam net bij me oma, daar bracht de post net het Kerkelijk Nieuws van de classes Tholen. Ds. De Jongste schreef een heel stuk over de legging, hier zomaar 2 punten:
- De legging is een volstrekt overbodig kledingstuk, waarvan het verspilde materiaal beter gebruikt kan worden voor fatsoenlijke kleding ten behoeve van mensen in landen met armoede en grondstoffenschaarste.

- De legging doet denken aan plaatjes uit de oude doos, waarop mannelijke grijsaards prijken, die iets dergelijks in bed droegen tegen de koude nachten: overdag zouden ze in het publiek een bespotting zijn geweest
sorry hoor, maar ik kan er niet bij, ik vind het erg jammer dat de dominee dit schrijft...
Dit is maar een klein stukje, twas zeker meer dan een halve bladzijde. Ik vind het zelf toch best moeilijk. Met kleine kinderen is zo`n ding toch best makkelijk. Maar wat ouderen, jaar of 12 hoeft denk ik toch niet. Ik vind het zelf geen gezicht. En zeker niet om mee naar de kerk te gaan.
cosmo

Bericht door cosmo »

Ik ben een Schot, en het verbaasd mij dat een rok wordt getypeerd als een kledingstuk voor vrouwen. Ook mijn Arabische buurman vindt het vreemd dat zijn gewaad als vrouwelijk wordt bestempeld.

Ergo, kleding wordt bepaald door de cultuur en daar zijn geen objectieve criteria voor te definieren.
henriët

Bericht door henriët »

Wilma van den Berg schreef:
En die plaatjes erbij...... :nonnon :fi :oO :jongle Jaja, dit is echt een belachelijk maken van je eigen geloof mijns inziens. Het christendom, de kerk lekker voor gek zetten. BAH! Een stuk over de legging komt in de krant...laten ze er nu ook een meditatie inzetten! Dat lijkt me beter werk....
nou inderdaad ja,

maar ik snap echt al die commotie niet, wat kunnen we nu eigenlijk aan, rokken net als de moslims tot op de grond,
volgens mij moeten we ( en dominee s met ons) echt eens nuchter gaan doen...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
gravo

Bericht door gravo »

Zouden de kosten voor het papier en de inkt, waarmee de pennenvruchten van ds. de Jongste ons bereiken ook niet beter voor "de arme kindertjes" kunnen worden aangewend?

Oftewel : er doet zich naar mijn mening dus werkelijk de tragische omstandigheid voor, dat de gereformeerde gezindte zich serieus(!) met dergelijke futiliteiten bezighoudt.
Wat ik uit m'n duim zit te zuigen, wordt elders dus met een ernstig gezicht te berde gebracht! Nu ben ik de jongste niet ;) , maar ik vind het werkelijk heel treurig voor jonge mensen, dat zulke shibboleths nog steeds op hen worden afgevuurd.

Maar gelukkig, er zijn ook andere geluiden
Wat dat betreft wordt onze houding tegenover de legging natuurlijk ook bepaald door onze ligging!

gravo
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

sweelinck 25 schreef:Met kleine kinderen is zo`n ding toch best makkelijk. Maar wat ouderen, jaar of 12 hoeft denk ik toch niet. Ik vind het zelf geen gezicht. En zeker niet om mee naar de kerk te gaan.
Je hoéft 't ook niet aan, Swee :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
sweelinck 25

Hendrikus schreef:
sweelinck 25 schreef:Met kleine kinderen is zo`n ding toch best makkelijk. Maar wat ouderen, jaar of 12 hoeft denk ik toch niet. Ik vind het zelf geen gezicht. En zeker niet om mee naar de kerk te gaan.
:) gelukkig niet
henriët

Bericht door henriët »

sweelinck 25 schreef:
Hendrikus schreef:
misschien toch een idee joh, voor je, als je op de scooter gaat en t is koud, kan je m onder je broek doen.. ziet niemand het... :slurp
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lourens

Bericht door Lourens »

Bij een strenge winter gewoon in bed.

We hebben alleen geen strenge winters meer,.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Auto

Bericht door Auto »

gravo schreef:Wat ik uit m'n duim zit te zuigen, wordt elders dus met een ernstig gezicht te berde gebracht! Nu ben ik de jongste niet ;) , maar ik vind het werkelijk heel treurig voor jonge mensen, dat zulke shibboleths nog steeds op hen worden afgevuurd.

gravo
Wordt de problematiek niet vaak op de spits gedreven juist door de ouders ......... jij vind het treurig voor de jonge mensen. Maar de ouders maken er een probleem van. Even de issue buiten beschouwing laten. Wat mij opvalt is dat ouders in "opstand" komen en alles op straat durfen te gooien over kerkenraden. Dan hun kinderen naar school sturen en die kinderen krijgen dan te horen dat ze er niet netjes bij lopen. Wordt het door de kinderen veroorzaakt? Nee doordat de ouders beter hadden moeten weten en in gesprek hadden moeten gaan met het schoolbestuur of met de kerkenraad. Waarom laten we in zulke discussies de kinderen er niet buiten? Daarnaast ontstaat het gevaar dat de ouders zich niet houden aan het 5e gebod en in opstand komen op een niet nette wijze.

De issue is wel dat er een 'verkeerde' verstarring ontstaat. Maar ook daarin zijn er die met verdriet soms de beslissing nemen, omdat ze in hun kerk ouders zo langzamerhand zien ontsporen op allerlei terreinen. Of het goed is om zulke beslissingen te nemen weet ik niet, wel zie ik de grote moeite in de reformatorische gezindte toe nemen inzake de wereldgelijk vormigheid. En dat juist aan BEIDE zijden (voor- en tegenstanders) het LEVENDE geloof ontbreekt.

En elke keer deze discussie hier weer terug te zien doet mij ook verdriet, hoe moeilijk het punt is. Ook dit werkt de verdeeldheid en de verharding in de hand.
sweelinck 25

sweelinck 25 schreef:
Hendrikus schreef:
misschien toch een idee joh, voor je, als je op de scooter gaat en t is koud, kan je m onder je broek doen.. ziet niemand het... :slurp[/quote]
:haha :fouet je brengt me op een idee :slurp
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gravo schreef:Zouden de kosten voor het papier en de inkt, waarmee de pennenvruchten van ds. de Jongste ons bereiken ook niet beter voor "de arme kindertjes" kunnen worden aangewend?

Oftewel : er doet zich naar mijn mening dus werkelijk de tragische omstandigheid voor, dat de gereformeerde gezindte zich serieus(!) met dergelijke futiliteiten bezighoudt.
Wat ik uit m'n duim zit te zuigen, wordt elders dus met een ernstig gezicht te berde gebracht! Nu ben ik de jongste niet ;) , maar ik vind het werkelijk heel treurig voor jonge mensen, dat zulke shibboleths nog steeds op hen worden afgevuurd.

Wat dat betreft wordt onze houding tegenover de legging natuurlijk ook bepaald door onze ligging!

gravo
Heb je een cursus bij dr. C.A. van der Sluijs gevolgd, gravo? En is deze topic je proefwerkstuk?
gravo

Bericht door gravo »

Afgewezen schreef:
gravo schreef:Zouden de kosten voor het papier en de inkt, waarmee de pennenvruchten van ds. de Jongste ons bereiken ook niet beter voor "de arme kindertjes" kunnen worden aangewend?

gravo
Heb je een cursus bij dr. C.A. van der Sluijs gevolgd, gravo? En is deze topic je proefwerkstuk?
Dr. C. A. van der Sluijs kan beter bij mij een cursus volgen!

gravo
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

gravo schreef:Dr. C. A. van der Sluijs kan beter bij mij een cursus volgen!

gravo
Vandaar ook het boek "Gravorisch leven in deze tijd" :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
mathilde

Bericht door mathilde »

Dit kwam ik tegen nadat dat andere topic (weer) op slot was gezet:

http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... k8973.html

:super
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

mathilde schreef:Dit kwam ik tegen nadat dat andere topic (weer) op slot was gezet:

http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... k8973.html

:super
Nou, een helder antwoord. Mooi vond ik hoe hij de vraagstelling omkeerde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten