Klopt, maar dat had Paulus in zijn eertijds ook niet.Kaw schreef:Wat we ook weten is in de bijbel er geen 'zoekenden' waren en dat God niet thuis gaf. Esau maar ook de Farao hebben nooit last gehad van hun goddeloosheid.
Kohlbrugge, het héle verhaal
Re: Kohlbrugge, het héle verhaal
Ja, wat wil je daarmee zeggen?freek schreef:Heb je wel eens het boek 'Bedelen bij de bron' van prof De Reuver gelezen?Afgewezen schreef:Ik vraag me of het terecht is een theoloog zó voor je te claimen als gravo doet.
Hij zou het in elk geval eens wat concreter moeten maken, desnoods met 'lappen tekst'.
Moet ik zelf daarin de bewijzen gaan opzoeken van datgene wat gravo hier stelt?
Over die doden: Ik neem aan dat Joh 5:25 wordt bedoeld. Je zou deze tekst zelfs nog heel letterlijk kunnen nemen, in de zin dat de graven zullen opengaan (zie vs 28, 29). Zie je 'levend' in meer overdrachtelijke zin, dan is de tegenstelling wedergeboren en niet-wedergeboren. Dan staat er iets van 'niet-wedergeborenen zullen wedergeboren worden'. Meer staat er niet, en meer moet je er niet in willen lezen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Even tussendoor:Tiberius schreef:Klopt, maar dat had Paulus in zijn eertijds ook niet.Kaw schreef:Wat we ook weten is in de bijbel er geen 'zoekenden' waren en dat God niet thuis gaf. Esau maar ook de Farao hebben nooit last gehad van hun goddeloosheid.
Paulus (toen Saulus), was ook niet zoekende. Hij meende, als farizeeer de zaligheid in pacht te hebben, zijnde kind van Abraham. En hij ijverde zich nog voor zijn vermeende god ook.
Totdat God hem vondt, op de weg naar Damascus....
Als er eens een voorbeeld van de Goddelijke levendmaking is, dan is dat Saulus wel op de weg naar Damascus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kaw geeft aan dat zoekenden altijd vinden.Tiberius schreef:Klopt, maar dat had Paulus in zijn eertijds ook niet.Kaw schreef:Wat we ook weten is in de bijbel er geen 'zoekenden' waren en dat God niet thuis gaf. Esau maar ook de Farao hebben nooit last gehad van hun goddeloosheid.
Niet dan vinders altijd zoekende waren.
Dat het omgekeerde niet geldt, zegt helemaal niets over de waarheid van de oorspronkelijke bewering.
Overigens tussen haakjes, maar niet onbelangrijk: het was Jezus die hem vondt op de weg naar Damascus.Bert Mulder schreef:Totdat God hem vondt, op de weg naar Damascus....
- Wilma van den Berg
Theologisch, dogmatisch, gevoelsmatig etc. etc.....tsja, termen die de inhoud bepalen van ons spreken. Overigens...je hebt gelijk hoor Jongere, maar ik denk dat dit niet echt de kern van de zaak raakt.Jongere schreef:Overigens tussen haakjes, maar niet onbelangrijk: het was Jezus die hem vondt op de weg naar Damascus.Bert Mulder schreef:Totdat God hem vondt, op de weg naar Damascus....
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Ik snap je eerste zin niet helemaal. De tweede wel, maar ik denk dat dit wèl de kern kan raken, ook juist van deze discussie.Wilma van den Berg schreef:Theologisch, dogmatisch, gevoelsmatig etc. etc.....tsja, termen die de inhoud bepalen van ons spreken. Overigens...je hebt gelijk hoor Jongere, maar ik denk dat dit niet echt de kern van de zaak raakt.
Trouwens, laten we on-topic blijven.
In reactie op gravo:
Ik zou wel graag zien dat je wat meer Kohlbrugge zèlf laat spreken. Dàt lijkt me tenslotte de bedoeling van het openen van dit topic, toch? Dat bedoelt Afgewezen denk ik ook met die lappen tekst. Je laatste post is nu meer een groep gedachten samengevoegd. Dat is ook wel "interessant" trouwens, maar de link naar Kohlbrugge valt voor mij een beetje weg. Ook in het citaat hierboven noem je zijn naam maar lijken de zinnen die erna komen weer meer op je eigen gedachten c.q. filosofie. Misschien komt die dan wel overeen met die van Kohlbrugge, maar dan graag wat citaten die ook duidelijk zo zijn aangegeven. Of leestips?gravo schreef:Ik denk, dat we juist op zo'n moment bij Kohlbrugge te rade moeten gaan. Bedoelt de bijbeltekst hier misschien niet gewoon de mensen, die geestelijk écht dood zijn, de onverschilligen dus, de werkelijke zondaars, die zich aan God noch gebod storen?
Citaatje Kohlbrugge.
Bron: http://www.theologienet.nl/documenten/K ... preken.rtfZo is elk kind van God, dat oprecht de Heere Jezus kent, ook gezind. "Wat hebben deze schapen gedaan?" Schapen noemt hij het volk, slachtschapen als het ware. O, heerlijk gebed van de diep gebogen en bedroefden koning David! Zo lang u in uw eigen ogen niet walgelijk bent geworden van¬wege uw zonden, zolang u Hem niet gevonden hebt, Die u al uw zonden heeft vergeven, zolang zult u de schuld op anderen blijven werpen, maar nooit uzelf aanklagen voor Gods rechterstoel. Wees echter waarlijk verslagen voor God, dan zal ook weldra uw hart met innerlijke barmhartigheid bewogen zijn, dan zult gij uzelf de schuld geven van alles en wordt ge in uw ogen de grootste zondaar der wereld en u houdt de overigen voor schapen, al zijn het dan ook maar verdoolde schapen, en graag neemt u de straf op u en op uw huis.
Sterker nog: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochtenwim schreef:Kaw geeft aan dat zoekenden altijd vinden.Tiberius schreef:Klopt, maar dat had Paulus in zijn eertijds ook niet.Kaw schreef:Wat we ook weten is in de bijbel er geen 'zoekenden' waren en dat God niet thuis gaf. Esau maar ook de Farao hebben nooit last gehad van hun goddeloosheid.
Dat het omgekeerde niet geldt, zegt helemaal niets over de waarheid van de oorspronkelijke bewering.
-
Moet dat nou echt op Refoforum, zulke krachttermen en verwijzingen naar de duivel?freek schreef:Precies. En dat snapte Tiberius drommels goed.
(drommel = duivel)
- MarthaMartha
Laten we bij de les blijven. Misschien ben jij neerlandicus ofzo, maar ik wist dit al niet, lijkt me ook ver gezocht, lijkt er niet eens op. Velen met mij ws. Dus niet beodelt als krachtterm of verwijzing naar.Zonderling schreef:Moet dat nou echt op Refoforum, zulke krachttermen en verwijzingen naar de duivel?freek schreef:Precies. En dat snapte Tiberius drommels goed.
(drommel = duivel)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zoals ik al aangaf met het voorbeeld van Paulus, ja.wim schreef:Kaw geeft aan dat zoekenden altijd vinden.Tiberius schreef:Klopt, maar dat had Paulus in zijn eertijds ook niet.Kaw schreef:Wat we ook weten is in de bijbel er geen 'zoekenden' waren en dat God niet thuis gaf. Esau maar ook de Farao hebben nooit last gehad van hun goddeloosheid.
Vandaar het woordje "Klopt".

Enfin, het gaat in elk geval niet meer over Kohlbrugge... 

Mag. Ik wilde zeggen dat het verhaal van Gravo mij aardig correct overkwam, aangezien ik dit boek wel gelezen hebAfgewezen schreef:Ja, wat wil je daarmee zeggen?freek schreef:Heb je wel eens het boek 'Bedelen bij de bron' van prof De Reuver gelezen?Afgewezen schreef:Ik vraag me of het terecht is een theoloog zó voor je te claimen als gravo doet.
Hij zou het in elk geval eens wat concreter moeten maken, desnoods met 'lappen tekst'.
Moet ik zelf daarin de bewijzen gaan opzoeken van datgene wat gravo hier stelt?