Kerkdienst alleen voor ingewijden?

Josephus

Re: Kerkdienst alleen voor ingewijden?

Bericht door Josephus »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Als een gast een kerkdienst bezoekt, moet je hem niet een soort gezellig samenzijn aanbieden. Dan voelt hij zich ook genept!
Uiteraard. Maar zoals ik al aangaf moet je wel onderscheid maken tussen inhoud en vormen. Hij moet een voluit Bijbelse inhoud horen, geen leuk gezellig praatje. Het gaat meer om de vormen waarop het evangelie gebracht wordt, God aanbeden wordt etc. De inhoud mag nooit worden afgezwakt tot een slap surrogaat.
Toch moet je ook dan oppassen dat je de gasten niet 'debiliseert'. De kans is best groot dat een buitenstaander ook naar de kerk komt om te genieten van stoere gemeentezang of een orgelwerk van Bach. Ik zou er niet te snel van uitgaan dat je zo iemand sneller bereikt door een combo dat opwekkingsliederen speelt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

wim schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:We moeten voorkomen wat ik eens een kind wat kerkelijk opgevoed werd, hoorde zeggen (nalv het bezoek aan een dienst in een GG evangelisatie, waar de evangelist na afloop vd dienst enige 'zwarte broeders' verzocht wat (gospel)liederen te zingen): Als ik heiden was geweest, zou ik veel makkelijker bekeerd kunnen worden, en had ik veel leukere muziek mogen luisteren
Moeten we nu zo erg onder de indruk zijn van zo'n uitspraak?
Er wordt mee aangetoond dat er met twee maten gemeten wordt. Een 'heiden' kan kennelijk bekeerd worden zonder dat alle ons zelf opgelegde regels voor hem/haar van toepassing is.
En wat zegt het over het kind?
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Als een gast een kerkdienst bezoekt, moet je hem niet een soort gezellig samenzijn aanbieden. Dan voelt hij zich ook genept!
Uiteraard. Maar zoals ik al aangaf moet je wel onderscheid maken tussen inhoud en vormen. Hij moet een voluit Bijbelse inhoud horen, geen leuk gezellig praatje. Het gaat meer om de vormen waarop het evangelie gebracht wordt, God aanbeden wordt etc. De inhoud mag nooit worden afgezwakt tot een slap surrogaat.
Toch moet je ook dan oppassen dat je de gasten niet 'debiliseert'. De kans is best groot dat een buitenstaander ook naar de kerk komt om te genieten van stoere gemeentezang of een orgelwerk van Bach. Ik zou er niet te snel van uitgaan dat je zo iemand sneller bereikt door een combo dat opwekkingsliederen speelt.
Mee eens, ik gaf eerder ook wel aan dat tradities op zich niet verkeerd zijn, als ze maar geen blokkade vormen in het overbrengen van de Boodschap. Als er dus stoere gemeentezang is zou ik zeggen: Doe het gerust met het orgel, die vormt geen blokkade. Zorg alleen dat de inhoud van wat je zingt begrijpelijk is. Dus hedendaagse taal, orgel erbij... en de boodschap komt prima over. Het gaat me er om dat tradities de inhoud niet in de weg staan. Dat is heel wat anders dan het zo oppervlakkig en makkelijk mogelijk maken en denken: Alle gasten zijn modern en dom en willen een band in de kerk en opwekking. ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim

Bericht door wim »

Afgewezen schreef:En wat zegt het over het kind?
Dat het graag makkelijk bekeerd wil worden en leuke muziek wil luisteren.

Nou met beiden is niets mis.
Enne...beter makkelijk bekeerd dan nooit bekeerd.

Maar ik snap het wel hoor. Het mag allemaal niet te makkelijk en te leuk zijn. Dat is niet echt genoeg.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

wim schreef:
Afgewezen schreef:En wat zegt het over het kind?
Dat het graag makkelijk bekeerd wil worden en leuke muziek wil luisteren.

Nou met beiden is niets mis.
Enne...beter makkelijk bekeerd dan nooit bekeerd.

Maar ik snap het wel hoor. Het mag allemaal niet te makkelijk en te leuk zijn. Dat is niet echt genoeg.
Ik weet niet of je het snapt.
Maar bij de bekering is het je om God te doen en dan is leuke muziek net even iets minder belangrijk.
wim

Bericht door wim »

Afgewezen schreef: Maar bij de bekering is het je om God te doen en dan is leuke muziek net even iets minder belangrijk.
Je hebt gelijk. Muziekkeuze is dan helemaal niet belangrijk meer. Toch?
Ik snap het best, maar niet iedereen is zo doortrokken van God tijdens zijn/haar bekering dat de manier waarop de kerkdienst invulling krijgt geen betekenis meer heeft.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Ik ben benieuwd hoe de eerste samenkomst/diensten van vroege kerk waren, de eerste generatie. En hoe ze met nieuwkomers omgingen. Zal vast wel een goed boek over zijn ergens.

Ik denk dat de inhoud belangrijk is, de Leer en het Woord/Christus moet centraal staan.
de vorm de aanbidding en liturgie zal van tijd en cultuur verschillen. (afrikanen over ritmish zingen uitleggen is grappig natuurlijk)
dat moet geen punt zijn zolang wat er gedaan en gezongen word maar Bijbels is.

Al moet ik wel zeggen dat ik vaak naar en baptistenkerk ging voor de goede preken, maar ik moest me echt door de opwekkingsliederen heen worstelen, heb er zo`n hekel aan, die mens-gerichtheid en oppervlakkige, eenzijdige teksten.
dus het kan ook afstotend zijn, of verkeerd Godsbeeld geven.(ik was al bekeerd)

En ik ga nu ook naar een gereformeerde kerk, en het intereseert me niks met welke noten en welk ritme het word gezongen, dat doet me denken aan de farizeers die boven op Gods Woord hun eigen regels en traditie zette. maar wat daar word gezongen is echt Bijbels en Gods gericht. Vorm en inhoud zijn wel verweven. je zal er de jeugd en mensen met andere smaak niet winnen, maar je moet niet seeker sentitive zijn, en te laagdrempelig.

Aan de andere kant, kan ik me voorstellen dat, mits de tekst Bijbels is de vorm van de muziek of hele liturgie niet veel uitmaakt. Er werd al eerder op gemerkt hoe paulus in 1 kor 14 wees op het nut van zaken in de samenkomst en hoe het overkomt.
Plaats reactie