refo schreef:De opstanding is wel een bijbels gegeven, dat klopt.
Dit lijkt me wel afdoende bewijs dat ook Paulus niet wist van een leven na de dood, maar wel van een opstanding:
Paulus schreef:13 Doch, broeders, ik wil niet, dat gij onwetende zijt van degenen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt, gelijk als de anderen, die geen hoop hebben.14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven is en opgestaan, alzo zal ook God degenen, die ontslapen zijn in Jezus, weder brengen met Hem. 15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn. 16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan; 17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen. 18 Zo dan, vertroost elkander met deze woorden.
Volgens mij moet je er eens over nadenken je forumnaam te veranderen. Overigens vraag ik me ook af waar hier onze moderators blijven.
Als op een reformatorisch forum de ontkenning van de eeuwige straf wordt bijgevallen of verdedigd kan dat m.i. echt niet.
Er is in het Engels een boek verschenen met de titel Hell under Fire, onder redactie van Morgan en Peterson. Daar staat ook een hoofdstuk in van J.I. Packer over het annihilisme. Hier een samenvatting:
Hoofdstuk 8. Universalisme. Zal iedereen gered worden?
Definitie = elk mens die God schept, zal eens de eeuwige zaligheid ontvangen. Het is een optimistische visie op de genade of van de natuur. Origines leert al dat eens alles / alle zielen tot God zal terugkeren. Veel christenen zijn universeel gaan denken. Elke religie zal erin delen. Geldt ook voor hen die niet bij een religie horen. Ook Stalin en Hussein.
Motivatie: geven toe: staat niet duidelijk in de bijbel. Weerstand vooral tegen eindeloze straf. Gods liefde zegt dat Hij iedereen wil redden, en eens zal God dat doel bereiken. Niemand zal uitgesloten worden van Gods liefde. Men voelt medelijden met de medemens.
Variëteit. Er zijn soorten. Gemeenschappelijk =: alle mensen zullen gered worden. anderen, Barth, MacQuarrie, Küng, Brunner zeggen dat het een theologische mogelijkheid is die wij niet kunnen verifiëren. Het is een vrome hoop voor hen. anderen: de dood zal de onwedergeborenen tot bekering brengen. Om Gods koninkrijk in te kunnen gaan, moeten we sterven.
Men zal Christus erkennen, (Filip. 2:9-11) als de Heere. Anderen: alle religies zijn ten diepste hetzelfde. En in wezen één. De christelijke boodschap gaat zo weg. Het is vooral dus een anders denken over God en de mens én het is een menselijke wens. Men is met elkaar verlegen. Terecht, om pijn te voelen bij de verloren zielen.
Belang. er zijn veel redenen om U te verdedigen. Andere culteren komen op. Christendom wordt minder, enz. men stelt dat het ook bijbels is, en recht doet aan Gods liefde. God zal alles in allen zijn. anders zou God ook falen en iets van een duivel zijn. de christen zou God onteren als hij NIET in U gelooft.
Het heeft ook gevolgen voor evangelisatie: niet meer nodig of minder urgent. Wees lief voor alle mensen, is belangrijker dan evangelie verkondigen.
Een onderzoek ernaar. De methode van waardering Wat zegt de bijbel? Wat God zegt, is analoog aan het menselijk spreken. God spreekt op menselijke wijze tot ons. wat bedoelde de geïnspireerde schrijver te zeggen?
Zaligheid in de schrift. Zaligheid is gered worden. God redt. God redt door Jezus Christus, zegt vooral het NT. (verleden=) Gered van de zondestraf, (heden =) gered zijn van de zondemacht en (toekomst =) eens gered zijn van de aanwezigheid ervan, in de heerlijkheid is geen zonde meer. In alles is Christus nodig. men heeft Hem in alles lief.
Universalisten en de zaligheid. Verstaan de U zo ook de zaligheid? Er zijn drie vormen:
- seculiere zaligheid = de zaligheid voor iedereen (maar niet op de bijbelse wijze!). Zaligheid = in geluk sterven. Als een droom.
- Na het sterven zaligheid = God zal ze redden, ook als men niet in Christus geloofde. God wacht totdat zij zich bekeren na hun dood. Het hoe wordt verschillend uitgelegd.
- Pluralistische zaligheid = elk idee, geloof of overtuiging is goed. In alles zit waarheid. De mix maakt het rijker. Alle religies zijn gelijk. God openbaart zich niet allen in Christus. Jezus is alleen een grote leider. Jezus als de enige Zaligmaker is een mythe.
De agnost weet het niet.
De betekenis van eeuwige straf. Gods doel is toch een reddend doel. Het bijbels onderwijs: het geloof bepaalt het leven. Er is een pijnlijke straf na de dood. Ook het weerspreken van de Geest zal niet vergeven worden, noch in dit of in het toekomende leven. Jezus gebruikt huiveringwekkende beelden. Ook Paulus spreekt over vuur en Gods toorn.
1. Jezus en de anderen spreken zo om tot geloof en bekering uit te drijven. 2. Wat is anders de betekenis van deze woorden? 3. Er is geen annihilatie; vuur is beeld van doorgaande pijn. Het wezen zal niet ophouden. 4. Is geen moreel probleem, hoe zou anders het kwaad gestraft moeten worden? God is rechtvaardig.
De universalist zegt dat de gestorvenen zich eens zullen bekeren. Zij zullen eens het Lam gaan prijzen. Hel is een leerschool voor de hemel en heeft een uitgang. God heeft liefde voor de vijanden. De liefde zou, bij een eeuwige hel, gefrustreerd zijn. als liefde overwint, zal dat een universele zaligheid moeten betekenen. Eens zal iedereen gewillig zijn om te erkennen het goede dat God voor al zijn kinderen bereid heeft. Sommigen zeggen dat het ook de (huis)dieren betreft. De hel is een genademiddel. Men beroept zich op universele teksten, waarin het gaat over allen en de wereld. Maar: de context laat de beperkingen zien. God zal zijn uitverkorenen redden en herstellen. De nodiging gaat tot allen uit. Alle NT-ische boeken (behalve één) spreken van een verwerping, verwoesting vanwege ongeloof. Sprak men zichzelf dan tegen? De schrift laat deze evangelisatie na de dood niet vermelden. Het is vooral speculatie bij de U. God is totale liefde. Jezus zou geen hel geleerd hebben. Gods verwerping moet deel zijn van Zijn liefde en een herstellend doel hebben. Maar waarom doet God het dan niet in dit menselijk leven? Kan God dan nu niet herstellen? Heeft God dan beperkte macht? Conclusie: U is speculatief en onbijbels.
De betekenis van Gods liefde. Liefde is een veel misbruikt woord in onze tijd. Ik houd van ijs, van sex, enz. De bijbel schetst een ander beeld van Gods liefde. Hij is de EIGENAAR over alles, de universele HEERE. God is HEILIG. De mens is ZONDIG en beantwoordt niet aan Gods doel. Hiertegenover staat Gods genade en liefde. Liefde of genade staat tegenover iets wat niet verdiend is. Liefde laat Gods welwillendheid zien. God zegent ze, ondanks de vijandschap. Het betreft velen. God heeft het hele menselijk geslacht op een bepaalde wijze lief (de Heere is aan allen goed, en Zijn barmhartigheden zijn over al Zijn werken). Gods liefde komt in Christus tot ons. alles van de zaligheid is vrucht van Gods vrije liefde. God is liefde, licht en een verterend vuur. Het is duidt op een bijzonder kenmerk van Gods gedrag naar de mens toe. Gods liefde is de zending van Zijn Zoon. God herstelt een gevallen wereld. Hij roept tot geloof. dit plan van liefde bevat een mysterie dat ons verstand te boven gaat. waarom mij wel en de ander niet?
De universalist over Gods liefde. Gods liefde neemt toe, maar herstelt niet, zo stellen zij. De christenen zijn al op de goede weg. Allemaal eenmaal. De hel is een middel om gezond te maken, een therapie. Men verstaat de ZONDE niet. Zij stellen dat God de vrije wil gaf als een ultiem feit. God overtuigt alleen, raadt aan, maar bepaalt niet onze beslissing. God laat de mens kiezen. Dit is onbijbels. God kan dus niet instaan dat eens allen zijn liefde zullen accepteren! Er is een gebrek aan realiteit! Waarom horen dan velen wel het evangelie en gaan ze toch naar de hel? Waarom bepalen onze werken dan zoveel, zoals Jezus zegt?
Conclusie: universalisme is onbijbels. Het vervormt het bijbels onderwijs over God en de zaligheid. We moeten het verwerpen.