Drieverbondenleer
Ik zit toch nog met één punt.
wanneer je zegt dat deze leer duidelijk gepreekt wordt, zou ik weleens willen dat je elementen uit een preek noemt waarin dit duidelijk naar voren komt.
En dan nog kan je niet uitgaan van één preek, want soms ligt de nadruk meer op het één en een andere keer op het ander.
Ik behoor tot de rechtse kant van de CGK, maar een duidelike visie van een 2 verbondenleer heb ik niet gehoord.
Ik bedoel dan het systeemdenken en het onderliggende gevoel van, het moet je gegeven worden.
wanneer je zegt dat deze leer duidelijk gepreekt wordt, zou ik weleens willen dat je elementen uit een preek noemt waarin dit duidelijk naar voren komt.
En dan nog kan je niet uitgaan van één preek, want soms ligt de nadruk meer op het één en een andere keer op het ander.
Ik behoor tot de rechtse kant van de CGK, maar een duidelike visie van een 2 verbondenleer heb ik niet gehoord.
Ik bedoel dan het systeemdenken en het onderliggende gevoel van, het moet je gegeven worden.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ariene schreef:Ik zit toch nog met één punt.
ik hoor dezelfde preken als Auto en heb dat volgens mij ook nog niet gehoord.....
Gelukkig!helma schreef:Ariene schreef:Ik zit toch nog met één punt.
ik hoor dezelfde preken als Auto en heb dat volgens mij ook nog niet gehoord.....
Kan ik toch nog rustig gaan slapen..
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
slaapse :!:Ariene schreef:Gelukkig!helma schreef:Ariene schreef:Ik zit toch nog met één punt.
Dan hoor je zeker hetzelfde. Namelijk niets.Ariene schreef:Gelukkig!helma schreef:Ariene schreef:Ik zit toch nog met één punt.
-
In mijn bijdrage heb ik aangegeven dat ik met dit thema weinig kan omdat ik geloof dat er geen verbond met de kerk is.
Dat klinkt jullie zo vreemd in de oren dat er weinig op gereageerd is. Dat begrijp ik wel, de leringen der ouden zitten diep in onze genen, deze bekering is heel moeilijk.
Jullie hebben het over 2 en 3 verbonden die er met de kerk zijn. Ik lees in de Bijbel over nog wel meer verbonden, verbond met Noach, verbond met Abraham, verbond op de Sinai, verbond met David, het nieuwe verbond Jer. 31 en Hebr. 8.
Er zijn veel deskundigen op dit forum. Kunnen jullie mij uitleggen welk verbond de mensen aanhangen van de 2 verbonden leer en welk verbond er bij komt bij degenen die 3 verbonden leren?
Graag de naam van het verbond met de Schriftverwijzingingen.
Dat klinkt jullie zo vreemd in de oren dat er weinig op gereageerd is. Dat begrijp ik wel, de leringen der ouden zitten diep in onze genen, deze bekering is heel moeilijk.
Jullie hebben het over 2 en 3 verbonden die er met de kerk zijn. Ik lees in de Bijbel over nog wel meer verbonden, verbond met Noach, verbond met Abraham, verbond op de Sinai, verbond met David, het nieuwe verbond Jer. 31 en Hebr. 8.
Er zijn veel deskundigen op dit forum. Kunnen jullie mij uitleggen welk verbond de mensen aanhangen van de 2 verbonden leer en welk verbond er bij komt bij degenen die 3 verbonden leren?
Je meent te moeten zeggen dat de twee- en drieverbondenleer niet ter zake doen, omdat er geen verbond zou zijn, maar je wilt wel weten wat die verbonden dan wel niet zouden inhouden (dat zou je dan moeten weten) (of je doet alsof je het niet weet en wilt een discussie ontlokken).Toeschouwer schreef:In mijn bijdrage heb ik aangegeven dat ik met dit thema weinig kan omdat ik geloof dat er geen verbond met de kerk is.
Maar ga eerst à Brakel maar eens weerleggen, als hij over de verbonden spreekt. En graag volledig! Als men de vaderen bestrijdt en wil dat men zijn nieuwe visie volgt, moet men van goede huize komen, en eerlijk en met afdoende argumenten redeneren.
Om te beginnen gaat het over "de verbonden aangaande de eeuwige staat van de mens".
Deze zijn:
1. verbond der werken,
2. verbond der genade
3. verbond der verlossing.
Zij, die 2 verbonden leren stellen, dat het verbond der genade (nr. 2) ligt binnen de bedding van het verbond der verlossing (nr. 3).
Zij, die 3 verbonden leren stellen, dat 2 en 3 in wezen verschillende vormen zijn.
De Schriftverwijzingen heb ik zo gauw niet paraat. Dan moet je even in bijvoorbeeld de Redelijke Godsdienst van W. a Brakel kijken.
Wat ik al wel aangegeven heb, en ook nog wil herhalen, is dat je een schamel portie heb als je de kerk niet ingeplant ziet in het verbond met Israel.
Dat klinkt inderdaad heel erg vreemd op een forum dat in de lijn staat van de Reformatie en Nadere Reformatie.
Deze zijn:
1. verbond der werken,
2. verbond der genade
Zij, die 2 verbonden leren stellen, dat het verbond der genade (nr. 2) ligt binnen de bedding van het verbond der verlossing (nr. 3).
Zij, die 3 verbonden leren stellen, dat 2 en 3 in wezen verschillende vormen zijn.
De Schriftverwijzingen heb ik zo gauw niet paraat. Dan moet je even in bijvoorbeeld de Redelijke Godsdienst van W. a Brakel kijken.
Wat ik al wel aangegeven heb, en ook nog wil herhalen, is dat je een schamel portie heb als je de kerk niet ingeplant ziet in het verbond met Israel.
Dat klinkt inderdaad heel erg vreemd op een forum dat in de lijn staat van de Reformatie en Nadere Reformatie.
-
Ik vraag mij sterk af of dit juist is weergegeven. Volgens mij leren ALLEN dat het Verbond der genade en het Verbond der verlossing een nauwe onderlinge betrekking hebben. Dat geldt evenzeer voor degenen die onderscheid maken tussen het Verbond der verlossing en het Verbond der Genade en anderen die dit onderscheid niet maken.Tiberius schreef:Om te beginnen gaat het over "de verbonden aangaande de eeuwige staat van de mens".
Deze zijn:
1. verbond der werken,
2. verbond der genade
De z.g. 'oude schrijvers' maakten helemaal geen punt van 2 of 3 verbonden. Zij onderscheidden wel degelijk het Verbond der verlossing en het Verbond der genade. Het eerste zagen ze als een verbond met Christus en het tweede als het verbond met de uitverkorenen. Thomas Boston leerde echter dat het tweede slechts als een 'testament' uit het eerste voortvloeide en trok de samenhang tussen beide nog nauwer.
Misschien moeten degenen die hier een belangrijk verschil zien, eerst eens concreter maken waar het nu eigenlijk om gaat.
M.vr.gr.,
Zonderling
Hm ja volgens mij is het idd gewoon een theoretische uitwerking van wat men leert, waarbij de verschillen onderling niet zo groot zijn, maar men het dus theoretisch iets anders invult. Waar de 2-verbondenleer er is, maakt men ook onderscheid tussen de gande van God en de verlossing (hoewel ze nauw verbonden zijn). Ik ken de verbondenleren niet zo goed, heeft het ook niet te maken met de doop en dat men het wat lastig vond hoe daar mee om te gaan?Zonderling schreef:Ik vraag mij sterk af of dit juist is weergegeven. Volgens mij leren ALLEN dat het Verbond der genade en het Verbond der verlossing een nauwe onderlinge betrekking hebben. Dat geldt evenzeer voor degenen die onderscheid maken tussen het Verbond der verlossing en het Verbond der Genade en anderen die dit onderscheid niet maken.Tiberius schreef:Om te beginnen gaat het over "de verbonden aangaande de eeuwige staat van de mens".
Deze zijn:
1. verbond der werken,
2. verbond der genade
De z.g. 'oude schrijvers' maakten helemaal geen punt van 2 of 3 verbonden. Zij onderscheidden wel degelijk het Verbond der verlossing en het Verbond der genade. Het eerste zagen ze als een verbond met Christus en het tweede als het verbond met de uitverkorenen. Thomas Boston leerde echter dat het tweede slechts als een 'testament' uit het eerste voortvloeide en trok de samenhang tussen beide nog nauwer.
Misschien moeten degenen die hier een belangrijk verschil zien, eerst eens concreter maken waar het nu eigenlijk om gaat.
M.vr.gr.,
Zonderling
Als het werkverbond het verbond met Abraham, Israel (via de wet) inhoudt en het genadeverbond het verbond door Christus, wat moeten we dan met de kinderdoop? Als je stelt dat die door de doop in het nieuwe verbond zijn opgenomen zullen veel mensen zeggen: Ja maar de zaligheid is er toch slechts door geloof in Christus en door wedergeboorte? Als je stelt dat je door de doop slechts in het werkverbond zou worden opgenomen is de logische vraag: En Christus dan? De besnijdenis kan vervangen zijn door de doop maar me dopen onze kinderen ook in de naam van de Zoon, de Verlosser. Als de doop dan meer zegt dan dat je slechts onder het werkverbond valt, maar je ook niet gelooft dat ze definitief in het Verlossingsverbond zijn opgenomen, dat zou wijzen op verbondsautomatisme, dan is een 3e verbond, als een soort tussenweg tussen die twee verbonden, wel logisch... want dat de doop op een bepaalde manier met het verbond te maken heeft geloven we allemaal.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Daar heb ik momenteel geen tijd voor. Ik moet nog zoveel leren en sommige dingen lijken me interessanter. Vandaar dat ik het laat bij een paar vragen / en een ideeErasmiaan schreef:![]()
Verdiep je er eerst in, voordat je er lappen tekst over gaat schrijven.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."