Mee eens, ik wil slechts de andere kant van dit verhaal noemen, waarmee het geheel eigenlijk onbegrijpelijk voor ons wordt. Ik zal jou (en ook Mayflower die wat jij zegt ook nog eens benadrukt) dus niet tegenspreken, want dan zou ik dat doen omdat ik het niet snap en dat is een slechte reden voor een mens met maar weinig verstand. Ik wil slechts de andere kant van de onbegrijpelijke spagaat noemen, zonder het allemaal verklaarbaar te willen maken.Bert Mulder schreef:Dus zijn we het bijna eens, broeder. Wil ik nog wel benadrukken dat God onwederstandelijk werkt. En dat HIj alleen aan de Zijnen genade schenkt.Marnix schreef: Dit onderschrijf ik van harte. Als het evangelie niet verkondigd wordt kunnen mensen ook niet geloven. Dat is niet in strijd met wat ik zeg. Doordat dat evangelie de wereld in werd gebracht is God gevonden door wie Hem niet zochten. En door ongehoorzaamheid werd Israel niet gevonden.
Dat er geen tijd tussen zit, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat God moet werken, daar ben ik het ook helemaal mee eens. Alleen lijkt het soms teveel op "eerst God en dan komt de rest vanzelf" terwijl de Bijbel ook om geloof vraagt om behouden te worden en mensen blijkbaar verloren kunnen gaan omdat ze het geloof afwijzen. Niet omdat God ze niet riep maar omdat ze zijn roepstem afwijzen. Beide dingen leert de Bijbel, dat God het geeft maar ook dat mensen om geloof wordt gevraagd en gebrek aan geloof nog geen gebrek van wat God geeft is. Maar van wat de mens wil ontvangen. Dat lees ik ook in het citaat uit Romeinen 10. Misschien zijn we het meer eens dan het lijkt maar ligt de focus iets anders
De spagaat, die ik hier vaker heb genoemd is deze, dat de Bijbel aan de ene kant leert dat God onwederstandelijk werkt, dat het geloof een gave van God is die Hij aan mensen geeft, zoals Mayflower dus ook zegt, maar aan de andere kant dat ongeloof niet een ontbreken is van die gave van geloof. Romeinen 9 wordt dan vaak aangevoerd als bewijs voor verwerping, maar daar stelt de Bijbel zelf ook een aantal dingen tegenover (althans, in onze optiek lijkt het alsof het er tegenover staat), namelijk dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar dat allen tot inkeer komen, dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze en ook bijvoorbeeld bij het volk Israel dat Hij hen wilde verzamelen maar dat Israel niet wilde.
De vraag die niet te beantwoorden is, is dan: Als God wil dat allen tot inkeer komen, waarom geeft Hij dan niet allen het geloof? Als God wil dat allen behouden worden, waarom gaan er dan mensen verloren? Als God Israel wilde verzamelen zoals een hen haar kuikens verzamelt, waarom gaf Hij dan niet onwederstandelijk het geloof?
Ik denk dat we daar niet uitkomen maar dat we alles wat de Bijbel leert moeten laten staan. De oproep tot geloof, de verantwoordelijkheid, Gods liefde die zo groot is dat Hij niet selectief is maar het behoud van allen wil. En tegelijkertijd dat we zonder Hem niets kunnen doen en dat Hij alles moet geven. Als we geloven mogen we ons uitverkoren weten en ook weten dat we niet uitverkoren zijn omdat we geloven, maar mogen geloven en uitverkoren zijn omdat God dat ons heeft geschonken uit genade. Dat God alles geeft mag nooit leiden tot passiviteit, soms gebeurt dat wel maar we weten allebei dat dat niet is wat de Bijbel leert.
En dan kunnen we ons alleen maar verwonderen over Gods genade en liefde.... die onbegrijpelijk is.