Vreselijke tijd

refo

Bericht door refo »

Christiaan schreef:
refo schreef:Opwekkingen? Dus je denkt dat heel Engeland daar toen aan mee deed?
Dat zeg ik niet, maar ons land en volk heeft meer dan vanaf we een christelijk land zijn geweest, een Opwekking en Hervorming nodig!
Dat is wel zo, maar je moet niet zeggen dat dit een vreselijker tijd is dan andere tijden.

Vijftig, honderd jaar of langer geleden had jij nooit zo'n verzameling boeken kunnen aanleggen.
a) ze waren er niet of je zou ze niet weten te vinden (internet!)
b) je zou geen geld hebben om ze te kopen
c) je zou (misschien) niet kunnen lezen
d) je zou er geen tijd voor hebben

Probleem van deze tijd is meer dat de christenen de wereld aan hun lot hebben overgelaten. Wij tegen zij. Nu hebben we de wereld niets meer te bieden. En zijn we zelf de aansluiting kwijt geraakt. Dat is ónze schuld en niet die van de wereld.

In de kerken zie je een steeds groter heilsegoïsme ontstaan. Kijk maar op dit forum. Wie niet gelooft volgens mijn definitie gelooft niet. Punt. Intussen lijkt het erop dat God al de koffers pakt en naar China verhuist. Ons achterlatend met het idee dat we het degelijkste plekje op aarde zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

refo schreef:
Christiaan schreef:
refo schreef:Opwekkingen? Dus je denkt dat heel Engeland daar toen aan mee deed?
Dat zeg ik niet, maar ons land en volk heeft meer dan vanaf we een christelijk land zijn geweest, een Opwekking en Hervorming nodig!
Dat is wel zo, maar je moet niet zeggen dat dit een vreselijker tijd is dan andere tijden.

Vijftig, honderd jaar of langer geleden had jij nooit zo'n verzameling boeken kunnen aanleggen.
a) ze waren er niet of je zou ze niet weten te vinden (internet!)
b) je zou geen geld hebben om ze te kopen
c) je zou (misschien) niet kunnen lezen
d) je zou er geen tijd voor hebben

Probleem van deze tijd is meer dat de christenen de wereld aan hun lot hebben overgelaten. Wij tegen zij. Nu hebben we de wereld niets meer te bieden. En zijn we zelf de aansluiting kwijt geraakt. Dat is ónze schuld en niet die van de wereld.

In de kerken zie je een steeds groter heilsegoïsme ontstaan. Kijk maar op dit forum. Wie niet gelooft volgens mijn definitie gelooft niet. Punt. Intussen lijkt het erop dat God al de koffers pakt en naar China verhuist. Ons achterlatend met het idee dat we het degelijkste plekje op aarde zijn.
Misschien kun je iets fijngevoeliger reageren?
Ik vind een God die zijn koffers pakt niet echt de God die wij belijden God te zijn....................
freek

Bericht door freek »

Oude Paden schreef:Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht.

We denken er echt te gemakkelijk onderuit te komen!
Natuurlijk is het altijd een diepgevallen mensengeslacht wat geleeft heeft.
Maar, deze tijd munt uit in de grootste Goddeloosheid en wereldzin.
Ook in onze gezindte!

We voelen ons (ook ik niet) alleen niet meer schuldig. Alles word zo gewoon. Onze concienties spreken niet meer zou nauw
Met alle respect, maar ken je geschiedenis. Waar doel je eigenlijk op als je zegt dat deze tijd uitmunt in de grootste Goddeloosheid en wereldzin. Zonder God leven is niet iets van deze tijd. Het volk Israel in het OT had er bij tijd en wijle ook al last van. Gruwelijkheden als abortus, euthanasie en homoseksualiteit (al dan niet in 'liefde en trouw') zijn écht niet van deze tijd, en ik durf zelfs te stellen dat er tijden geweest zijn dat dergelijk zonden zeker zo geaccepteerd waren als dat ze nu zijn.

Het is echt m'n bedoeling niet om de wereld zonder God zoals die in ons land nu lijkt te bestaan, te bagatelliseren, maar denk je nu werkelijk dat we anno 2007 op een hoogtepunt zitten wat dat betreft? Ik meen van niet. Ik val refo bij als hij wijst op de grote zegeningen die ons nog ten deel vallen. We zijn zo gezegend dat we het niet eens meer zien.
Gian

Bericht door Gian »

Oude-Waarheid schreef: Werken is nog niet zo gek
Ik denk dat we behoorlijk naief zijn als we denken de jeugd met een goed boekje in de hoek te kunnen zetten.
De jeugd die dat wel doet hebben daar idd behoefte aan, die hoef je niet op te dringen.
Gian jij weet ook wel wat ledigheid kan
veroorzaken denk ik :?:
Ja, dat weet ik maar al te goed. Fijn dat je me er even aan herinnert.
Ik mag je overigens vertellen dat God mijn zonden ruimschoots vergeven heeft. Ik hoop dat Oude Waarheid dat ook mag getuigen.
Laatst gewijzigd door Gian op 22 dec 2007, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude Paden

freek schreef:
Oude Paden schreef:Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht.

We denken er echt te gemakkelijk onderuit te komen!
Natuurlijk is het altijd een diepgevallen mensengeslacht wat geleeft heeft.
Maar, deze tijd munt uit in de grootste Goddeloosheid en wereldzin.
Ook in onze gezindte!

We voelen ons (ook ik niet) alleen niet meer schuldig. Alles word zo gewoon. Onze concienties spreken niet meer zou nauw
Met alle respect, maar ken je geschiedenis. Waar doel je eigenlijk op als je zegt dat deze tijd uitmunt in de grootste Goddeloosheid en wereldzin. Zonder God leven is niet iets van deze tijd. Het volk Israel in het OT had er bij tijd en wijle ook al last van. Gruwelijkheden als abortus, euthanasie en homoseksualiteit (al dan niet in 'liefde en trouw') zijn écht niet van deze tijd, en ik durf zelfs te stellen dat er tijden geweest zijn dat dergelijk zonden zeker zo geaccepteerd waren als dat ze nu zijn.

Het is echt m'n bedoeling niet om de wereld zonder God zoals die in ons land nu lijkt te bestaan, te bagatelliseren, maar denk je nu werkelijk dat we anno 2007 op een hoogtepunt zitten wat dat betreft? Ik meen van niet. Ik val refo bij als hij wijst op de grote zegeningen die ons nog ten deel vallen. We zijn zo gezegend dat we het niet eens meer zien.
Freek, dan verschillen we van mening.
Ik ben van mening met enige geschiedenis kennis dat ons land en vooral ook kerk onder de grootste zegeningen het diep verzondigd.
Consessie na consessie op allerlei terrein. Wat is nou nog gereformeerd in de ware zin van het woord?

God is aan het wijken. Er is weinig waar geestelijk leven meer waar te nemen zoals dat gevonden werd in tijden van verdrukking en lage welstand.
Ik denk dat de spreuk gerechtvaardigs is: Dat we ons vet maken voor de dag der slachting,
Daphne

Bericht door Daphne »

k vind t maar n vreselijke tijd :| :mrgreen:
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Rens

Bericht door Rens »

Oude Paden schreef:
Ik vind een God die zijn koffers pakt niet echt de God die wij belijden God te zijn....................
kom kom, niet zó overgevoelig reageren................ik snap héél goed hoe het bedoeld is, en zie de helderheid van deze beeldspraak dan ook wel in zonder geirriteerd (oid) te zijn daarover...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Oude Paden

Rens schreef:
Oude Paden schreef:
kom kom, niet zó overgevoelig reageren................ik snap héél goed hoe het bedoeld is, en zie de helderheid van deze beeldspraak dan ook wel in zonder geirriteerd (oid) te zijn daarover...........
Net hoe je tegen God aankijkt.
Ik zie Hem als de Heilige, Rechtvaardige en Volmaakte Schepper.
Dan stoor je je wel enigzins aan een uitdrukking "zijn koffers pakken"
Ik denk dat er wel meer zijn die dit aanvoelen
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik moest aan dit topic denken toen ik vanmorgen het artikel "Tekenen van hoop" van de hand van ds. H. Last in de laatste editie van De Wekker las. Het zal niet iedereen overtuigen, maar voor hen die graag tekenen van hoop zien, heb ik het ingescand en hier geplaatst
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
cosmo

Bericht door cosmo »

Oude Paden schreef: Ik ben van mening met enige geschiedenis kennis dat ons land en vooral ook kerk onder de grootste zegeningen het diep verzondigd.
Consessie na consessie op allerlei terrein. Wat is nou nog gereformeerd in de ware zin van het woord?
Je spreekt over concessies. Maar zolang het louter consessies aan de gereformeerde leer zijn, is het niet erg. Louter consessies doen aan de bijbel is een kwalijke zaak.
God is aan het wijken. Er is weinig waar geestelijk leven meer waar te nemen zoals dat gevonden werd in tijden van verdrukking en lage welstand.
God verdwijnt ook wanneer wij enkel nog spreken over dogma's en menselijke theologische systemen.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

cosmo schreef:Je spreekt over concessies. Maar zolang het louter consessies aan de gereformeerde leer zijn, is het niet erg. Louter consessies doen aan de bijbel is een kwalijke zaak.
Ik wist niet dat je dat kunt scheiden... Moet je toch maar eens uitleggen...
cosmo schreef: God verdwijnt ook wanneer wij enkel nog spreken over dogma's en menselijke theologische systemen.
Volgens mij is het tegengestelde minstens zo waar...
freek

Bericht door freek »

Unionist schreef:Ik moest aan dit topic denken toen ik vanmorgen het artikel "Tekenen van hoop" van de hand van ds. H. Last in de laatste editie van De Wekker las. Het zal niet iedereen overtuigen, maar voor hen die graag tekenen van hoop zien, heb ik het ingescand en hier geplaatst
Gefilterd door kliksafe...

(t zal wel niet door de beugel kunnen :wink: )
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

freek schreef:
Unionist schreef:Ik moest aan dit topic denken toen ik vanmorgen het artikel "Tekenen van hoop" van de hand van ds. H. Last in de laatste editie van De Wekker las. Het zal niet iedereen overtuigen, maar voor hen die graag tekenen van hoop zien, heb ik het ingescand en hier geplaatst

Bij mij sloeg m'n virusscanner dr op aan... 'k weenie Unionist... :D
Unionist

Bericht door Unionist »

Als zelfs de waarheid niet meer gezegd mag worden, is het inderdaad een vreselijke tijd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Jean le Fontain schreef:
freek schreef:

Bij mij sloeg m'n virusscanner dr op aan... 'k weenie Unionist... :D
Bij mij kreeg ik "gevaarlijk schild" als mededeling pffffffff
Plaats reactie