Evangelisch

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Geka schreef:
Aquilla schreef:
Jan Klaassen schreef:Tot nu toe is er maar één die voorbarige conclusies trekt en dat zijn de mensen hier op het forum die schijnbaar al weten wat hij gaat schrijven. Lekker hoor...
makkelijk gezegd, maar vooruit: dan gaan we in de komende weken die artikelen ook eerlijk beoordelen. Ik lees ook met regelmaat zijn kerkbode; die wordt voor 90% door hemzelf volgeschreven en daarin wordt systematisch alles naar de prullenbak verwezen als het gaat over opwekkingsliederen, bijeenkomsten buitenom de GG, en de moderne media. En dat in een schrijfstijl die zeer suggestief en oneerlijk is.

En let op: ik ga gelijk krijgen, zo zal het in de artikelen van de SB net zo gaan.

Tot volgende week als deel 2 is verschenen!
Je opmerking over de kerkbode deel ik helemaal. Ik ben er overigens zeker een groot voorstander van om via de plaatselijke kerkbode de jongeren van de gemeente (en ouderen) te wijzen op gevaren vanuit de evangelische beweging.

Maar met name de schrijfstijl staat me ronduit tegen. Zeer suggestief is het helaas inderdaad vaak wel.

Waarom neemt hij niet de artikelen van ds. K.J. Kaptein over uit het Kerkblad van de HHK? Die is eveneens bezig om jongeren uit te leggen welke gevaren en eenzijdigheden je tegenkomt in de evangelische beweging. Gezond kerkelijk besef staat toch zoiets niet in de weg?
Waarom neemt ds Kaptein niets van ds De Heer over? :?
Kom op zeg, kan het hier nog op een normale manier?
Gian

Bericht door Gian »

freek schreef:
Lassie schreef:Kan ik ergens het artikel vinden!?
Ik ben ook benieuwd!! Laat ff de scanner draaien! :)
Doe maar niet. Ik suggereer dat ik er behoorlijk de griebels van gaat krijgen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Geka schreef:
Aquilla schreef:
Jan Klaassen schreef:Tot nu toe is er maar één die voorbarige conclusies trekt en dat zijn de mensen hier op het forum die schijnbaar al weten wat hij gaat schrijven. Lekker hoor...
makkelijk gezegd, maar vooruit: dan gaan we in de komende weken die artikelen ook eerlijk beoordelen. Ik lees ook met regelmaat zijn kerkbode; die wordt voor 90% door hemzelf volgeschreven en daarin wordt systematisch alles naar de prullenbak verwezen als het gaat over opwekkingsliederen, bijeenkomsten buitenom de GG, en de moderne media. En dat in een schrijfstijl die zeer suggestief en oneerlijk is.

En let op: ik ga gelijk krijgen, zo zal het in de artikelen van de SB net zo gaan.

Je opmerking over de kerkbode deel ik helemaal. Ik ben er overigens zeker een groot voorstander van om via de plaatselijke kerkbode de jongeren van de gemeente (en ouderen) te wijzen op gevaren vanuit de evangelische beweging.

Maar met name de schrijfstijl staat me ronduit tegen. Zeer suggestief is het helaas inderdaad vaak wel.

Waarom neemt hij niet de artikelen van ds. K.J. Kaptein over uit het Kerkblad van de HHK? Die is eveneens bezig om jongeren uit te leggen welke gevaren en eenzijdigheden je tegenkomt in de evangelische beweging. Gezond kerkelijk besef staat toch zoiets niet in de weg?
Ofwel, elkaars bijdragen overnemen is abnormaal. Wel tekenend...

Onze plaatselijke Chr. Ger. Kerk neemt zovaak artikelen over vanuit andere kerkelijke bladen (GG, HHK, PKN). Daar is toch niks mis mee!

Maar ja, kerkelijk besef he......

(brrrrrrrr)
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Geka schreef:
Aquilla schreef: makkelijk gezegd, maar vooruit: dan gaan we in de komende weken die artikelen ook eerlijk beoordelen. Ik lees ook met regelmaat zijn kerkbode; die wordt voor 90% door hemzelf volgeschreven en daarin wordt systematisch alles naar de prullenbak verwezen als het gaat over opwekkingsliederen, bijeenkomsten buitenom de GG, en de moderne media. En dat in een schrijfstijl die zeer suggestief en oneerlijk is.

Onze plaatselijke Chr. Ger. Kerk neemt zovaak artikelen over vanuit andere kerkelijke bladen (GG, HHK, PKN). Daar is toch niks mis mee!

(brrrrrrrr)
Volgens mij weten jullie niet het verschil tussen kerkisme en kerkelijk besef. Kerkisme is verkeerd, een kerkelijk besef is noodzakelijk. Dat wil zeggen dat je nooit moet zeggen dat een bepaald kerkverband het beste is en dat de anderen slecht zijn. Maar het is wel heel goed als mensen weten waarom ze in een bepaald kerkverband zitten. De verschillen zijn er en je zult die verschillen moeten weten zodat je weet waarom je in een bepaald kerkverband zit. Weet je die verschillen niet, dan moet je blijven waar je op dat moment zit en onderzoek het dan maar eens. Je moet je absoluut niet gaat ophitsen tegen andere kerkverbanden en zeggen dat jij in de enige goede kerk zit, maar het is goed om een kerkelijk besef te hebben.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik geloof eigenlijk dat het niet goed is dat we überhaupt kerkverbanden hebben. Ik weet waarom ik in een gemeente zit, maar waarom ik een gemeente in een andere stad waar hetzelfde bordje op staat meer moet waarderen dan een kerk in mijn wijk met een ander bordje, daar kan ik me moeilijk iets bij voorstellen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Jongere

Bericht door Jongere »

Aquilla schreef:afgelopen week is deel 1 verschenen en daar zeggen diverse forummers nu zinvolle dingen over.
Nou, zeker!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Voordat iedereen hard schreeuwt is het misschien een idee om het artikel nu eerst te scannen en hier te plaatsen? Kan iedereen het lezen. Is beter dan dat er ongefundeerd geschreeuwd wordt.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Een serie beoordelen kunnen we pas achteraf, dat is waar, maar een eerste artikel geeft wel een eerste indruk.
Helaas is de toonzetting van dit eerste deel van dien aard dat het meer weerstand oproept als dat het stichtend is.
Hoewel ik grote gevaren zie in de Evangelische beweging, zullen we als eerste een blik naar binnen moeten slaan.
Ook bij het artikel van een aantal weken geleden over de gemeente van Ds Bottenbley had ik wat gemengde gevoelens.
Als we zien op de zorgen binnen ons kerkverband, als we letten op de fouten en gebreken, dan pas ons grote terughoudendheid.
Helaas lijkt dat in dit artikel niet het geval.
Als het van de hand van een politiek columnist was geweest had ik met een glimlach het artikel gelezen hoe mooi en subtiel de schrijver de tegenpartij met woorden en karikaturen in een bepaalde hoek kon zetten.
Nu het in een kerkelijk weekblad gebeurd , doet het me pijn, hoe ik ook de zorg deel met Ds de Heer over de aantrekkingskracht van de evangelische beweging en de grote gevaren die daar aan kleven.

Wat de HSV en het aantal coupletten wat men zingt, met de Evangelische beweging te maken heeft ontgaat me helemaal ….
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bij al dit soort zaken speelt op de achtergrond -naar mijn overtuiging- de zo gewenste toenadering tot de GGiN. Het kan dan ook niet anders of er wordt toegeschreven naar een GGiN-welgevallige conclusie.
Vooralsnog zal dat door sommigen worden ervaren als een onaangename spagaat. Zorgelijk wordt het pas écht zodra het niét meer als een spagaat wordt ervaren...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Geka schreef:
Aquilla schreef: makkelijk gezegd, maar vooruit: dan gaan we in de komende weken die artikelen ook eerlijk beoordelen. Ik lees ook met regelmaat zijn kerkbode; die wordt voor 90% door hemzelf volgeschreven en daarin wordt systematisch alles naar de prullenbak verwezen als het gaat over opwekkingsliederen, bijeenkomsten buitenom de GG, en de moderne media. En dat in een schrijfstijl die zeer suggestief en oneerlijk is.

(brrrrrrrr)
Welnee. Mijn eerste zin was een reactie op Geka. Mijn tweede zin sloeg op de situatie in dit topic. Ik vind het niet normaal hoe hier weer iets afgekraakt wordt. Je moet de eerst zin los van de tweede zin lezen.
Hendrikus schreef:Bij al dit soort zaken speelt op de achtergrond -naar mijn overtuiging- de zo gewenste toenadering tot de GGiN. Het kan dan ook niet anders of er wordt toegeschreven naar een GGiN-welgevallige conclusie.
Vergeet dit maar gerust. Ik durf de stelling aan dat dit in dit soort artikelen geen enkele rol speelt. Ook zie ik geen verdere toenadering dan op dit moment. Ik denk dat het bij gesprekken blijft. Of God moet een wonder werken.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:Bij al dit soort zaken speelt op de achtergrond -naar mijn overtuiging- de zo gewenste toenadering tot de GGiN. Het kan dan ook niet anders of er wordt toegeschreven naar een GGiN-welgevallige conclusie.
Vooralsnog zal dat door sommigen worden ervaren als een onaangename spagaat. Zorgelijk wordt het pas écht zodra het niét meer als een spagaat wordt ervaren...
Ik vind dit klinkklare onzin.
Net of dit in de GG geen zorg is, niet alleen binnen de GGiN is dit een zorg maar ook binnen de GG en maybe ng wel meer kerkverbanden.
Ik snap goed wat/hoe sommige posters denken maar ik vind het allemaal redelijk voorbarig om voor alsnog een conclusie te geven over de nog uit geven artikelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dit lijkt me echt te ver gezocht. Het lijkt me eerder dat door deze artikelen een leegloop van de kerk wil voorkomen worden dan dat het een kerkpolitieke betekenis heeft.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat je op deze manier eerder leden van je vervreemdt, dan dat je ze behoudt.

De mensen die dit soort artikelen met instemming lezen, staan doorgaans niet op het punt om evangelisch te worden. En zij die dat wel doen, lezen De Saambinder al jaren niet meer en als zij dat wel doen, worden zij echt neit overtuigd door een dergelijke serie.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:Ook zie ik geen verdere toenadering dan op dit moment. Ik denk dat het bij gesprekken blijft. Of God moet een wonder werken.
Idd, God moet het werken en anders zal God het vast niet willen dat we één zijn. Met een enkel gesrpek hebben we iig onze bereidwilligheid getoont. We moeten immers zeer beducht zijn om zulke tere zaken te forceren. Daar kan geen zegen op rusten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

De Evangelische beweging is een groot gevaar, niet zozeer om de mensen, maar om de wijze van geloof belijden en beleven.
Dat denken dringt ook de GG binnen (evenals in alle andere kerkverbanden).

De Saambinder is een kerkelijk gebonden blad. Het is dus logisch dat er geen pleidooi in zal staan voor meer evangelische trekken binnen geloofsbelijden en geloofsbeleven in de GG.
Deze hele discussie heeft zeer evangelische trekken: emotie, niet te moeilijk doen, het staat er toch?, onwelgevallige denken wil ik niet horen, etc.
Gesloten