Betrefd dit jouw gemeente?Hendrikus schreef:Welke feiten zou ik niet kennen?jvdg schreef:Zonder enige onderbouwing stel je hier enkele feiten die je niet kent.Hendrikus schreef:Heb ik wel eens voorgesteld.Gian schreef:Misschien moeten ze wat meer moeite doen om de jeugd op te vangen.
Een sing-in met na afloop een biertje ofzo...
Zonder biertje, weliswaar.
Maar ook zonder biertje vond men 't maar niks.
Stel je voor, er zou wel eens een vrouwspersoon met lange broek binnen kunnen komen...
Nee, dan kun je maar beter hebben wat er in 's-Gravenpolder gebeurt.
Dáár komt geen vrouwmens met lange broek de kerk binnen, o nee.
Of wel soms?
Ik geef weer wat ik heb voorgesteld: zingen op zaterdagavond.
Ik geef weer hoe de kerkenraad reageerde: ze vonden het maar niks.
En ik geef weer welk argument men daarbij aandroeg: er zou eens een vrouwspersoon in lange broek kunnen binnenkomen.
Dus: welke feiten ken ik dan niet?
Ook kerkjeugd in de vernieling....
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Daar verdacht ik je ook niet van hoor!Hendrikus schreef:Ik vertel geen sprookjes.Ariene schreef:Betrefd dit jouw gemeente?
Dit is waar gebeurd.
In de gemeente waar ik ben opgegroeid.
Ze schijnen daar ook niet zo goed om te kunnen gaan met een eerlijk en open boek begreep ik..
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Het is ingewikkeld geworden, hoor.Ariene schreef:Daar verdacht ik je ook niet van hoor!
Ze schijnen daar ook niet zo goed om te kunnen gaan met een eerlijk en open boek begreep ik..

Wat een trieste toestanden, als je je oor zo te luisteren legt, links en rechts. Mensen die bijv. in het reformatorisch basis- of voortgezet onderwijs werkzaam zijn, die het helemaal niet eens zijn met de prediking in hun gemeente, maar die hun mond maar houden omdat het ze hun baan zou kosten als ze wél laten blijken dat ze 't niet eens zijn met de prediking. Die uit lijfsbehoud -je hebt ten slotte ook een gezin te onderhouden- elke zondag hun gezicht maar laten zien in de eigen gemeente, maar die hun geestelijk voedsel halen door regelmatig elders te kerken en bijv. HeartCry-conferenties te bezoeken...
- Bert Mulder
- Contacteer:
En kan daar ooit Gods onmisbare zegen op rusten?Hendrikus schreef:Het is ingewikkeld geworden, hoor. :?Ariene schreef:Daar verdacht ik je ook niet van hoor!
Wat een trieste toestanden, als je je oor zo te luisteren legt, links en rechts. Mensen die bijv. in het reformatorisch basis- of voortgezet onderwijs werkzaam zijn, die het helemaal niet eens zijn met de prediking in hun gemeente, maar die hun mond maar houden omdat het ze hun baan zou kosten als ze wél laten blijken dat ze 't niet eens zijn met de prediking. Die uit lijfsbehoud -je hebt ten slotte ook een gezin te onderhouden- elke zondag hun gezicht maar laten zien in de eigen gemeente, maar die hun geestelijk voedsel halen door regelmatig elders te kerken en bijv. HeartCry-conferenties te bezoeken...
Is geloofsbelijdenis, die eed voor God en Zijn gemeente, dan van zo weinig waarde? Daar heb je toch, voor God, gezworen, ten eerste met de leer eens te zijn, maar ook je aan de kerkelijke tucht van de kerkeraad onderdanig te stellen.
En die kerkeraad moet eens voor God verantwoording voor jouw ziel afleggen...
En jij zegt hier dat de zonde tegen het 9e gebod, tegenover de kerkeraad, niet alleen geoorloofd is....
Wat is meer belangrijk, je onsterfelijke ziel, of het dagelijkse leven?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Over het ervaren van frustraties en ellende of het veroorzaken van frustraties en ellende?Erasmiaan schreef:'t Houdt hier helaas nooit op.
Wat een frustraties, wat een ellende. Eén ding: ook daar zal rekenschap van afgelegd moeten worden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Leg mij geen dingen in de mond die ik niet gezegd heb.Bert Mulder schreef:En jij zegt hier dat de zonde tegen het 9e gebod, tegenover de kerkeraad, niet alleen geoorloofd is....
Ik beschrijf de worsteling van velen uit onze gezindte.
Maar dat wil je er niet in lezen, lijkt het wel. Jij leest: och, och, daar zijn mensen die moeite hebben met de prediking van hun kerkverband: daar kan nooit zegen op rusten.
Als Luther dat ook had gedacht, waren we nu met z'n allen nog rooms geweest.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Moet je wel even je geschiedenis nalezen. Luther, tot aan het bittere eind, tot zijn excommunatie, is lid van de Roomse kerk gebleven.Hendrikus schreef:Leg mij geen dingen in de mond die ik niet gezegd heb.Bert Mulder schreef:En jij zegt hier dat de zonde tegen het 9e gebod, tegenover de kerkeraad, niet alleen geoorloofd is....
Ik beschrijf de worsteling van velen uit onze gezindte.
Maar dat wil je er niet in lezen, lijkt het wel. Jij leest: och, och, daar zijn mensen die moeite hebben met de prediking van hun kerkverband: daar kan nooit zegen op rusten.
Als Luther dat ook had gedacht, waren we nu met z'n allen nog rooms geweest.
Verder zeg ik niet dat je nooit lidmaatschap mag veranderen. Maar dat MOET je wel op de kerkrechterlijke manier doen. Dus moet de kerkeraad niet de laatsten zijn die er van horen dat je niet tevreden bent waar je je eed gezworen hebt, maar de eerste.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jij redeneert erg vanuit de ideale situatie. Ja, in de ideale situatie zou je inderdaad naar je kerkeraad moeten stappen. Maar jij weet net zo goed als ik dat je daar in veel gemeenten geen warm onthaal te wachten staat, als je met je kritiek komt aanzetten. Het probleem is nu juist dat de kerkenraad vaak een onderdeel van het probleem vormt.Bert Mulder schreef:Dus moet de kerkeraad niet de laatsten zijn die er van horen dat je niet tevreden bent waar je je eed gezworen hebt, maar de eersten.
En zeker in het door mij genoemde voorbeeld van mensen uit het onderwijs: het schoolbestuur (werkgever van de onderwijsgevenden) bestaat vaak ook [deels] uit diezelfde kerkenraadsleden. Dus kom je met kritiek op de prediking, dan komt dat bijna overeen met je ontslag indienen voor je baan. En er moet toch brood op de plank komen voor je gezin, dus dat doe je dan niet zomaar...rekcor schreef:Jij redeneert erg vanuit de ideale situatie. Ja, in de ideale situatie zou je inderdaad naar je kerkeraad moeten stappen. Maar jij weet net zo goed als ik dat je daar in veel gemeenten geen warm onthaal te wachten staat, als je met je kritiek komt aanzetten. Het probleem is nu juist dat de kerkenraad vaak een onderdeel van het probleem vormt.
Maar goed, dat had ik gisteren ook al gezegd. En dat het voor menigeen in onze kringen een groot probleem is, had ik ook al gezegd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
En waar is het Godsvertrouwen hier in?
Het is Zijn kerk
Het zijn Zijn regels
als de kerkeraad het probleem is, dan juist hoort men via kerkeraad, classis, synode te werken.
Het is Zijn kerk
Het zijn Zijn regels
als de kerkeraad het probleem is, dan juist hoort men via kerkeraad, classis, synode te werken.