Pagina 3 van 3

Geplaatst: 07 nov 2007, 13:39
door Herman
Hendrikus schreef:Zou het ook te maken kunnen hebben met het soort oren dat iemand heeft?

Ik bedoel maar, misschien zijn er wel mensen met twee linkeroren en hebben die een andere smaak dan mensen met twee rechteroren :mrgreen:
Natuurlijk, iemand met geoefende oren en een absoluut gehoor zullen andere of verfijnender keuzes maken dan de gemiddelde huis-tuin en keuken organist.

Maar het gaat mij niet zozeer om smaken, maar om de keuze welke kwaliteit het dichtst in de buurt komt bij die van een kerkorgel en dan zijn er heus een aantal criteria aan te leggen.

Geplaatst: 07 nov 2007, 13:40
door lammert
Jongere schreef:Johannus kan nu trouwens de techniek leveren dat je kan 'jotteren' op je orgel... Dus even nog een lekkere ram geven voordat je je handen optilt en dat het dan klinkt alsof je ook ècht bijna de blaasbalg van het orgel sloopt. Speciaal voor de liefhebbers. :wink: :|
Het z.g.n. "Kamper effect". :lol:
Met dank aan WHZ.

Geplaatst: 07 nov 2007, 13:41
door Hendrikus
Jongere schreef:Johannus kan nu trouwens de techniek leveren dat je kan 'jotteren' op je orgel... Dus even nog een lekkere ram geven voordat je je handen optilt en dat het dan klinkt alsof je ook ècht bijna de blaasbalg van het orgel sloopt. Speciaal voor de liefhebbers. :wink: :|
Nou, dáár zijn we blij mee!
Zou een reden kunnen zijn om vooral géén Gehannes te kopen :?

Geplaatst: 07 nov 2007, 13:43
door Hendrikus
lammert schreef:Het z.g.n. "Kamper effect". :lol:
Met dank aan WHZ.
Heeeeeeeee Lammert! Lang niet gezien man! Hoe is 't? Alle benen weer heel en zo?

Geplaatst: 07 nov 2007, 21:27
door Quint
Herman, als ik je een goede raad mag geven, dan het volgende. Er gaat niets boven een orgel met pijpen, maar als dat buiten je budget valt kan een electronisch instrument ook veel muziekplezier geven. Als je er een aan gaat schaffen, let dan op het volgende:
Speel met 5 of 6 stemmen en luister of je de verschillende stemmen ook hoort en of je ook de stemmen hoort die je er bij trekt. Is dat zo, dan zul je best veel plezier beleven met orgelspelen. Bij veel elektronische instrumenten hoor je n.l bij meerdere stemmen alleen een stemmenbrei en als je stemmen bijtrekt verandert alleen de klankbrei een beetje. Dit zul je gauw zat worden. Het enige voordeel van een elektronisch instrument tegenover een orgel is, dat je meer stemmen hebt. Maar dan moet je ze ook wel horen!

Geplaatst: 08 nov 2007, 00:31
door Corydoras
Herman schreef:
Corydoras schreef: De reguliere digitaal gesampelde orgels of ook die van Hauptwerk? Hauptwerk heeft veel langere samples, en ook per pijp, ipv de getransponeerde korte samples van de gewone digitale orgels. En ze hebben vaak zowel een droge variant, als een waarbij de ruimte is meegenomen.
Het leuke van Hauptwerk is ook dat je heel flexibel bent, je kunt er zo een 'orgel' bijkopen. Er zijn er inmiddels al heel wat beschikbaar, en er komen er nog steeds bij.
Blijkbaar heb je er verstand van, want ik weet niet wat het verschil is tussen lange en korte samples. Betekent de tweede versie dat ze beter op pijporgels lijken. En waar zit dan het verschil in als je ernaar luistert? Ik neem aan niet in klankkleur op zich, maar je zal wl wat details kunnen noemen.

Tenslotte claimen alle digitale orgels te lijken op hun natuurlijke varianten.
De samples die voor reguliere digitale orgels gebruikt worden zijn minder dan een seconde, dat levert een heel 'doodse' toon op. Bovendien worden er per octaaf 1, of misschien 2 samples gemaakt, die dan getransponeerd worden. Bijna alle tonen klinken dus hetzelfde.
De samples die voor Hauptwerk gebruikt worden zijn 5 tot zelfs 15 seconden lang. En in de meeste samplesets worden alle pijpen opgenomen, of tenminste 6 per octaaf, en in stereo! Door die lange sampletijden is de toon veel levendiger en wordt ook de akoestiek mee opgenomen. Het resulterende geluid is vergelijkbaar met CD-kwaliteit.

Je moet wel van een beetje knutselen houden, want het is niet kant en klaar te koop. Maar als je een beetje handig met de computer bent, valt het wel mee.
Je hebt een orgel met een MIDI-uitgang nodig (maar die kun je wel goedkoop 2e-hands krijgen), een PC (of liever Mac) met flink werkgeheugen (min. 2Gb) en een goede geluidskaart, en een goede geluidsinstallatie.

De samplesets varieren in prijs van nul tot een paar honderd euro. Bij een aantal sample-aanbieders gaat een flink deel van de opbrengst trouwens naar het onderhoud van de orgels.

Geplaatst: 08 nov 2007, 14:47
door lammert
Hendrikus schreef:
lammert schreef:Het z.g.n. "Kamper effect". :lol:
Met dank aan WHZ.
Heeeeeeeee Lammert! Lang niet gezien man! Hoe is 't? Alle benen weer heel en zo?
Ja hoor, mijn onderstel doet het weer redelijk!
:mrgreen:

Geplaatst: 08 nov 2007, 14:56
door Kaw
Corydoras schreef:
Herman schreef:
Corydoras schreef: De reguliere digitaal gesampelde orgels of ook die van Hauptwerk? Hauptwerk heeft veel langere samples, en ook per pijp, ipv de getransponeerde korte samples van de gewone digitale orgels. En ze hebben vaak zowel een droge variant, als een waarbij de ruimte is meegenomen.
Het leuke van Hauptwerk is ook dat je heel flexibel bent, je kunt er zo een 'orgel' bijkopen. Er zijn er inmiddels al heel wat beschikbaar, en er komen er nog steeds bij.
Blijkbaar heb je er verstand van, want ik weet niet wat het verschil is tussen lange en korte samples. Betekent de tweede versie dat ze beter op pijporgels lijken. En waar zit dan het verschil in als je ernaar luistert? Ik neem aan niet in klankkleur op zich, maar je zal wl wat details kunnen noemen.

Tenslotte claimen alle digitale orgels te lijken op hun natuurlijke varianten.
De samples die voor reguliere digitale orgels gebruikt worden zijn minder dan een seconde, dat levert een heel 'doodse' toon op. Bovendien worden er per octaaf 1, of misschien 2 samples gemaakt, die dan getransponeerd worden. Bijna alle tonen klinken dus hetzelfde.
De samples die voor Hauptwerk gebruikt worden zijn 5 tot zelfs 15 seconden lang. En in de meeste samplesets worden alle pijpen opgenomen, of tenminste 6 per octaaf, en in stereo! Door die lange sampletijden is de toon veel levendiger en wordt ook de akoestiek mee opgenomen. Het resulterende geluid is vergelijkbaar met CD-kwaliteit.

Je moet wel van een beetje knutselen houden, want het is niet kant en klaar te koop. Maar als je een beetje handig met de computer bent, valt het wel mee.
Je hebt een orgel met een MIDI-uitgang nodig (maar die kun je wel goedkoop 2e-hands krijgen), een PC (of liever Mac) met flink werkgeheugen (min. 2Gb) en een goede geluidskaart, en een goede geluidsinstallatie.

De samplesets varieren in prijs van nul tot een paar honderd euro. Bij een aantal sample-aanbieders gaat een flink deel van de opbrengst trouwens naar het onderhoud van de orgels.
Heb je dan niet een probleem met de vertraging van MIDI? Als ik 8 noten tegelijk aansla, dan worden ze achter elkaar doorgestuurd naar de PC en niet tegelijk. Met een beetje pech hoor je ze dan vervolgens daadwerkelijk achter elkaar. Een drukke fuga van Bach gaat dan al snel rommeliger klinken dan dat je het speelt.

Geplaatst: 08 nov 2007, 15:05
door wim
Kaw schreef:Heb je dan niet een probleem met de vertraging van MIDI? Als ik 8 noten tegelijk aansla, dan worden ze achter elkaar doorgestuurd naar de PC en niet tegelijk. Met een beetje pech hoor je ze dan vervolgens daadwerkelijk achter elkaar. Een drukke fuga van Bach gaat dan al snel rommeliger klinken dan dat je het speelt.
Eh... dan heb je wel een heeeel trage MIDI-verbinding. Er is altijd wel wat latency. Een goede MIDI-controller zal de noten die bij elkaar horen waarschijnlijk eerst bufferen en ze tegelijk af laten spelen. Althans, dat lijkt me logisch.

Geplaatst: 08 nov 2007, 15:08
door Kaw
wim schreef:Eh... dan heb je wel een heeeel trage MIDI-verbinding. Er is altijd wel wat latency. Een goede MIDI-controller zal de noten waarschijnlijk eerst bufferen (in een queue zetten) en ze tegelijk af laten spelen. Althans, dat lijkt me logisch.
Onderaards werkt MIDI zo niet.
Wiki schreef:Beperkingen

Door de snelheid van 31,25 kbit/s duurt het versturen van een enkele MIDI-boodschap van drie bytes ongeveer 1 milliseconde. Hierdoor kunnen noten nooit absoluut gelijktijdig aan- en uitgezet worden. Meestal is deze minieme vertraging niet hoorbaar, maar als een "volle" multitembrale orkestratie over een enkele MIDI-kabel verstuurd wordt kunnen ze storend merkbaar worden. De noten komen dan net niet meer op het goede moment, zodat de ritmesectie bijvoorbeeld net niet strak meer op de tel speelt.
En in mijn ervaring heb je dat gevoel al wanneer je een druk orgelstuk speelt. De hardware van een geluidskaart zorgt voor een gevoel van latency-loosheid, maar de softwarematige MIDI-geluidsbanken hebben bij mij nooit latency-loos gewerkt.

Geplaatst: 08 nov 2007, 15:12
door wim
Kaw schreef:
wim schreef:Eh... dan heb je wel een heeeel trage MIDI-verbinding. Er is altijd wel wat latency. Een goede MIDI-controller zal de noten waarschijnlijk eerst bufferen (in een queue zetten) en ze tegelijk af laten spelen. Althans, dat lijkt me logisch.
Onderaards werkt MIDI zo niet.
Wiki schreef:Beperkingen

Door de snelheid van 31,25 kbit/s duurt het versturen van een enkele MIDI-boodschap van drie bytes ongeveer 1 milliseconde. Hierdoor kunnen noten nooit absoluut gelijktijdig aan- en uitgezet worden. Meestal is deze minieme vertraging niet hoorbaar, maar als een "volle" multitembrale orkestratie over een enkele MIDI-kabel verstuurd wordt kunnen ze storend merkbaar worden. De noten komen dan net niet meer op het goede moment, zodat de ritmesectie bijvoorbeeld net niet strak meer op de tel speelt.
En in mijn ervaring heb je dat gevoel al wanneer je een druk orgelstuk speelt. De hardware van een geluidskaart zorgt voor een gevoel van latency-loosheid, maar de softwarematige MIDI-geluidsbanken hebben bij mij nooit latency-loos gewerkt.
Ok. Wist ik niet. Vreemd. Ik zou ook in softwarebanken ervoor kiezen om flink te bufferen en desnoods de latency van de verbinding iets te vergroten (liever dan dat de nootjes ongelijk komen). Maar misschien zijn er MIDI-eigenschappen die dat verhinderen.

31,25 kb/s is trouwens wel erg traag, vind ik.

Geplaatst: 08 nov 2007, 15:17
door Kaw
wim schreef:Ok. Wist ik niet. Vreemd. Ik zou ervoor kiezen om flink te bufferen en desnoods de latency van de verbinding iets te vergroten (liever dan dat de nootjes ongelijk komen). Maar misschien zijn er MIDI-eigenschappen die dat verhinderen.
MIDI werkt met een Note-On en een Note-Off bericht. Als jij er 8 tegelijk verstuurd, dan gaat de laatste dus 8ms later aan of uit dan de eerste. Deze latency wordt in de praktijk nog verergerd door de softwarematige geluidsbanken.
Maar misschien hebben ze dat wel opgelost hoor... Ik experimenteerde er ongeveer 3-4 jaar geleden mee.

Geplaatst: 08 nov 2007, 15:26
door wim
Kaw schreef:
wim schreef:Ok. Wist ik niet. Vreemd. Ik zou ervoor kiezen om flink te bufferen en desnoods de latency van de verbinding iets te vergroten (liever dan dat de nootjes ongelijk komen). Maar misschien zijn er MIDI-eigenschappen die dat verhinderen.
MIDI werkt met een Note-On en een Note-Off bericht. Als jij er 8 tegelijk verstuurd, dan gaat de laatste dus 8ms later aan of uit dan de eerste. Deze latency wordt in de praktijk nog verergerd door de softwarematige geluidsbanken.
Maar misschien hebben ze dat wel opgelost hoor... Ik experimenteerde er ongeveer 3-4 jaar geleden mee.
Ik ken de MIDI-commando's wel ongeveer, maar ik heb me nooit gerealiserd dat die zo traag over dat draadje gingen. USB is ook serieel. En da's wel iets sneller dan die old-fashioned 31.25 kbs.

orgels

Geplaatst: 19 nov 2007, 14:59
door hans1234
Ik vindt trouwens ook een Content-orgel's erg mooi

Re: orgels

Geplaatst: 19 nov 2007, 21:11
door Herman
hans1234 schreef:Ik vindt trouwens ook een Content-orgel's erg mooi
Hoezo?