Wacht even...., misschien snap ik het
Juist de drinkbeker die de schenker aan de farao gaf in zijn droom was voor jozef het teken dat de schenker zijn werk weer zou gaan doen. ik denk dat ze dat bedoelen
eerder dacht ik dat ze bedoelden dat jozef een drinkbeker had als glazen bol ofzo.
refo schreef:Dat Jozef de toekomst voorspelde met zijn drinkbeker. Dat is althans een goede alternatieve vertaling voor 'zekerlijk waarnemen'.
Ik was even bang dat je aanstuurde op de "glazen bol". :shock:
Maar de relatie drinkbeker en toekomst ontgaat mij nog steeds.
Dat is nou het (een) probleem bij het exclusief gebruiken van één vertaling - en vooral bij het gebruik van de Statenvertaling: Details die in die ene vertaling niet voorkomen mis je. En bij de Statenvertaling is dat het sterkst, omdat wij de taal van bijna 400 jaar geleden niet meer begrijpen. Of misschien wel omdat daar iets is 'verhullend vertaald'.
Voorbeeld is ook 1 Samuël 24:4 'om zijn voeten te dekken'. Als het alleen aan de SV had gelegen hadden velen van ons nooit begrepen dat de man gewoon zijn behoefte moest doen.
Alleen al daarom zou ik iedereen willen aanraden om de Bijbel ook eens in een andere vertaling te lezen. Daar steek je soms heel veel van op.
Precies. Dan kan het wel een goede vertaling zijn maar die vertaling moet je dan ook nog wel kunnen begrijpen
Naardense Bijbel:
s dit hem niet
waaruit mijn heer drinkt
en waarin hij
bij het waarzeggen waarheid ziet?-
kwaad hebt u gesticht
met wat u hebt gedaan!
NBV:
5 Uitgerekend de beker waaruit mijn heer altijd drinkt en waarmee hij kan voorspellen wat nog verborgen is! Hoe hebt u dat kunnen doen!”’
Zie ook de NBG, HSV, Willibrordvertaling etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Calvijn keurt overigens Jozefs gebruik van deze beker niet goed:
Verschillend wordt dit gezegde uitgelegd. Zijn er sommigen, die het aldus opvatten, alsof Jozef veinst, dat de waarzeggers door hem waren geraadpleegd, om de dief te kennen, anderen vertalen echter: In welke te beproeven hij u beproefd heeft, of te onderzoeken hij u navorst. Anderen, dat de gestolen drinkbeker, als het ware, voor Jozef zelf een ongunstig voorteken was geweest. Mij echter schijnt dat gevoelen het ware te zijn, dat hij de drinkbeker tot voorspellingen en magische kunsten heeft gebruikt, hetgeen hij echter verdicht heeft, om de achterdocht te vermeerderen. Maar nu ontstaat de vraag in hoeverre Jozef zich zodanig een verdichtsel mocht veroorloven. Want behalve, dat hij zich van waarzeggingen niet mocht bedienen, was het ook verkeerd en onwaardig, om de lof, die de goddelijke genade toekomt, op demonische machten over te brengen. Vroeger ontkende hij, bekwaam te zijn, om dromen uit te leggen anders dan wanneer de waarheid van God hem bezielde; nu vergeet hij alle vermelding van Gods Geest. En, wat erger is, zich als een magiër in plaats van een profeet van God voorstellende, ontwijdt hij op Godonterende wijze de gave van de Heilige Geest. Het is dan ook niet te ontkennen, dat hij in deze huichelarij zwaarlijk heeft gezondigd. Ik nu vat het anders op, dat hij namelijk in het begin op alle mogelijke wijze beproefd heeft, God de eer te geven; dat het aan hem volstrekt niet heeft gestaan, dat niet door geheel Egypte bekend was, dat hij niet door magische kunsten, maar door Goddelijke genade in zo grote schranderheid uitblonk. Maar daar de Egyptenaren aan de ijdele kunsten van de magiërs gewend waren, bleef de oude dwaling heersende, zodat zij niet geloofden, dat Jozef een ander was. Ik twijfel niet, of dat gerucht was onder het volk verbreid, ofschoon het door hen bestreden en ontkend werd. Nu echter, daar Jozef zich als een buitengewoon man voor stelt, in één verband vele leugens verbindende, verbreidt hij de valse mening nog meer, onder het volk reeds verspreid, dat hij de voortekenen raadpleegt. Waaruit wij zien, dat, waar een man van de rechte wegen wordt afgetrokken, hij ongemerkt in verschillende zonden valt. Waarom wij ook door dit voorbeeld worden vermaand, om niets toe te laten, dan wat wij weten, dat God goedkeurt. (CALVIJN).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Bedankt voor het meedoen aan de Nationale Bijbeltest 2007! Ook dit jaar was het tv-programma een groot succes! Op het tijdstip van de uitslag zagen bijna één miljoen kijkers hoe cabaretier Herman Finkers verrassend won van de andere bekende Nederlanders met een 7.7.
Hieronder de uitslagen nog even op een rijtje:
Winnaar Prominenten
Herman Finkers won met een 7.7.
Finkers: "Ik heb een spannende avond gehad, en geweldig dat ik als Katholiek de test heb gewonnen! Wel vond ik de vragen soms knap lastig!"
Winnaar Publiek
Dhr. M. Stoffer uit publieksgroep de Staphorsters met een 9.5(!).
Zonderling schreef: Overigens niet echt voor herhaling vatbaar gezien het soort vragen.
Mee eens, hoewel ik bij sommige vragen toch nog leerzame dingen ter overdenking ben tegengekomen.
Ik ben blij dat ik in mijn verwachting, dat onze forummers hoger scoren dan de "gemiddelde" Nederlander, niet ben teleurgesteld.
Niet om ons te verheffen hoor.