Geplaatst: 31 okt 2007, 13:52
Ik ben het verder ook wel met hem eens, ik vind alleen de termen die hij gebruikt vreemd. Volgens mij is "aannemen" helemaal niet hebbelijk in negatieve zin (zoals Elbert ook al aangaf). Ook de term "hebbelijkheid" is overigens vreemd, volgens de Van Dale is dit een "Aanwensel, eigenaardi, vaak hinderlijke gewoonte". Wat ik me wel kan voorstellen is dat bij iemand de honger naar God aanwezig is voor hij God echt heeft leren kennen.... maar ook dat geeft God. Anywayz, ik ben het dus niet op alle punten met Comrie eens en het blijkt dat ik niet de enige ben.... En dat moet ook genoemd kunnen worden zonder dat je daarmee aan zelfverheffing doet of denkt het allemaal veel beter te weten enzoJacc schreef:Als je het artikel van ds. Pieters leest lijkt het me vrij duidelijk.
Comrie bedoelt in het abc over de kwestie aannemen daar hetzelfde maar omschrijft het plastischer.
Tenslotte noemt Comrie het "aangrijpen" omdat hij het. "aannemen" als lijdelijk aanmerkt, en aangrijpen als dadelijk.
Comrie maakt bovendien onderscheid tussen hebbelijkheid en dadelijkheid van het geloof. (hebbelijkheid als ontvangen gave om te geloven, dadelijkheid is de daad van het geloven zelf)
Comrie beweert echter dat de vereniging met Christus niet door de dadelijkheid, maar door de hebbelijkheid van het geloof totstandkomt. Daarmee plaatst hij zich buiten de gereformeerde traditie van overige oude schrijvers.
Vervolgens steld Comrie geloof als zijnde de hebbelijkheid van het geloof. Men kan dus geloof in hebbelijke zin ontvangen zonder Christuskennis.
En hieruit vloeit dan voort een verdere systematisering van de heilsordelijke weg.
