Een hoop reacties, nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben benieuwd...Ander schreef:Wat zou voor ons (jong gezin) een goede reden zijn om een TV of apparatuur om DVD's te draaien in huis te nemen. Wat is de meerwaarde van DVD's kijken?
TV en DVD bezit
Voor wie het gegeven is: Hou het buiten de deur! Scheelt je een hoop moeilijke keuzes.
Wie nochthans wel video in huis haalt: Wees eerlijk tegenover God, en gooi je films weg, als je (ondanks je zorgvuldige onderzoek vooraf!) er toch ongeoorloofde dingen in voorkomen. En ja, dat kost je heeeeeel veel DVD's, want er is niet veel verantwoords op de markt...(ik spreek uit ervaring, en met de wens dat het anders zou zijn, daar ik af en toe een film kijken zeker een leuke manier van ontspanning vind).
PS> Ik heb, al weer vele jaren geleden, mijn film-collectie, bestaande uit allemaal normale Hollywood films, opgeschoond. In eerste instantie alleen maar op basis van ratings, zoals op diverse internet sites te vinden zijn, waarbij ik alle R-gerate (R staat voor sex/vloeken/grof geweld) films heb weggegooid. Ik hield nog geen 1/3e van mn verzameling over. En van wat ik over hield, heb ik nog meer van de helft weg moeten gooien, omdat erin gevloekt, of anderszinds onbijbels gedrag in voorkwam. En waarschijnlijk zal ik van het overblijfsel nog veel meer weg moeten gooien, omdat ze bij nader inzien toch ook niet kunnen. Wat ik wil aangeven is dit: Er is helaas weinig óm te kunnen kijken als christen, zonder concessies te doen aan de Schriftuurlijke gedragsregels....
Wie nochthans wel video in huis haalt: Wees eerlijk tegenover God, en gooi je films weg, als je (ondanks je zorgvuldige onderzoek vooraf!) er toch ongeoorloofde dingen in voorkomen. En ja, dat kost je heeeeeel veel DVD's, want er is niet veel verantwoords op de markt...(ik spreek uit ervaring, en met de wens dat het anders zou zijn, daar ik af en toe een film kijken zeker een leuke manier van ontspanning vind).
PS> Ik heb, al weer vele jaren geleden, mijn film-collectie, bestaande uit allemaal normale Hollywood films, opgeschoond. In eerste instantie alleen maar op basis van ratings, zoals op diverse internet sites te vinden zijn, waarbij ik alle R-gerate (R staat voor sex/vloeken/grof geweld) films heb weggegooid. Ik hield nog geen 1/3e van mn verzameling over. En van wat ik over hield, heb ik nog meer van de helft weg moeten gooien, omdat erin gevloekt, of anderszinds onbijbels gedrag in voorkwam. En waarschijnlijk zal ik van het overblijfsel nog veel meer weg moeten gooien, omdat ze bij nader inzien toch ook niet kunnen. Wat ik wil aangeven is dit: Er is helaas weinig óm te kunnen kijken als christen, zonder concessies te doen aan de Schriftuurlijke gedragsregels....
- JolandaOudshoorn
Met veel dingen is het zo: als je het niet hebt, mis je het niet. Heb je het eenmaal wel, dan is het moeilijker om zonder te kunnen. (ik zou niet weten wat ik zonder auto zou moeten beginnenAnder schreef:Een hoop reacties, nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben benieuwd...Ander schreef:Wat zou voor ons (jong gezin) een goede reden zijn om een TV of apparatuur om DVD's te draaien in huis te nemen. Wat is de meerwaarde van DVD's kijken?

Wij hebben, zoals inmiddels bekend, wel beide in huis en ik zie het als (gedeeltelijke) vervanging van verhalenbandjes/cd's of de gewone CD-speler. Ook vind ik het soms wel erg makkelijk om snel even het nieuws te kijken. En sommige programma's zijn erg leuk als ontspanning (ipv een tijdschrift of roman) Maar, bij ons staat de TV ook wel heel vaak uit (zoals nu) en is hij vandaag alleen aan geweest voor een muziek DVD.
Kortom, ga eens rustig bij jezelf te rade waarom je iets wel/niet doet en of je het vaak gaat gebruiken, of je het geld er voor (over) hebt, etc. Jouw vraag vind ik eigenlijk op dezelfde lijn staan als: moet ik een tweede auto aanschaffen (terwijl het ons al jaren gelukt is om het met een auto te doen)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Oké, dat zegt iets over jouw manier van keuzes maken. Ik vind de vergelijking wel wat mank gaan: een tweede auto is soms handig om te hebben, je loopt er tegen aan dat het soms vervelend is één auto te hebben. Je hebt dus een klein of een groot probleem en aan de hand daarvan besluit je wel of geen tweede auto te kopen.JolandaOudshoorn schreef: Kortom, ga eens rustig bij jezelf te rade waarom je iets wel/niet doet en of je het vaak gaat gebruiken, of je het geld er voor (over) hebt, etc. Jouw vraag vind ik eigenlijk op dezelfde lijn staan als: moet ik een tweede auto aanschaffen (terwijl het ons al jaren gelukt is om het met een auto te doen)
Waar loop je tegenaan om het besluit te nemen TV/DVD in huis te halen. Welke afweging maak je dan? Wat kan het nut zijn om het in huis te halen. Welk klein of groot probleem heb ik om tot de keuze te komen TV/DVD te nemen?
Het opvallende is overigens wel, dat zul je begrijpen, dat een tweede auto of TV/DVD ook een principieel verschil kan zijn wat ik bij jou niet lees.
Ik begrijp dat het een lastige vraag kan zijn. Met name als je helemaal gewend bent aan het gebruik van TV/DVD.
Ik heb geen tv meer (anders mocht ik geen lid worden van de GG).
Voor het nieuws en bepaalde documentaires is een tv erg handig.
Dvd's heb ik niet. Dus ik weet ook niet wat er ik eraan mis.
Het lijkt mij beter er niet aan te beginnen als je een gezin hebt. Probeer je kinderen maar op te voeden tot lezen.
Het lijkt mij beter er niet aan te beginnen als je een gezin hebt. Probeer je kinderen maar op te voeden tot lezen.
Lid worden van de GG was dus voor jou belangrijk genoeg om je tv de deur uit te doen?Afgewezen schreef:Ik heb geen tv meer (anders mocht ik geen lid worden van de GG).
Sorry als ik wat te persoonlijke vragen stel. Het staat je vrij om ze niet te beantwoorden.
Het verband tussen niet lezen en tv kijken is volgens mij wat overtrokken. Kijk eens hoeveel boeken er worden verkocht per jaar, hoe de ledenbestanden van de bibliotheken doorgroeien. En dat niet alleen door "niet tv bezitters"
De literatuurprijzen, elk jaar komt er wel weer een nieuwe uit. En nu een schrijver Jan Wolkers overleden is staat Nederland op z'n kop. Kortom... in deze tijd dat zowat iedereen een tv bezit wordt er volop gelezen...
Mijn vader had geen TV maar lezend deed hij ook niet omdat dat hem niet boeide..
Het verband wordt makkelijk gelegd, volgens mij ten onrechte
De literatuurprijzen, elk jaar komt er wel weer een nieuwe uit. En nu een schrijver Jan Wolkers overleden is staat Nederland op z'n kop. Kortom... in deze tijd dat zowat iedereen een tv bezit wordt er volop gelezen...
Mijn vader had geen TV maar lezend deed hij ook niet omdat dat hem niet boeide..
Het verband wordt makkelijk gelegd, volgens mij ten onrechte
-
Enkele jaren geleden hadden wij TV, en de afgelopen winter en zomer hebben wij noodzakelijk in een caravan gebivakeerd en daar was weer een TV.
Regelmatig hebben wij allerlei programma's bekeken en sommigen zijn leerzaam of gewoon leuk.
Rijdende rechter was leuk, je snapt niet dat mensen zo hun emoties voor de camera uiten.
Mijn vrouw vond Blauw Bloed mooi, Ik was geinteresseerd in politiek nieuws. Regelmatig hebben wij dus van alles bekeken (alleen kanaal 1,2 en 3). Toch heb ik me meer geergerd dan dat ik heb genoten. De actulalteiten programma's vond ik doorgaans zeer oppervlakkig en indoctrineerend. Het meeste wat me tegen viel was Knevel en van de Brink van de EO.
We zijn hoe langer hoe minder gaan kijken, nu in ons nieuwe huis hebben wij geen TV. Het is toch heerlijk om een boek te lezen of op internet een studie van bijvoorbeeld dr. K.D. Goverts. Soms zou ik er wel één willen hebben zoals nu met Rita Verdonk en zo. Wat ook een rol speelt iets van je wat afzijdig houden van de zaken van deze wereld. Dat is natuurlijk niet alleen TV, dat is ons hele leven, auto, huis, vakantie enz. Ik vond veel goedkope lol op de TV te zien. Wij hebben dus nu geen TV, missen doe ik het niet, al zou ik een enkel programma wel graag willen zien.
Regelmatig hebben wij allerlei programma's bekeken en sommigen zijn leerzaam of gewoon leuk.
Rijdende rechter was leuk, je snapt niet dat mensen zo hun emoties voor de camera uiten.
Mijn vrouw vond Blauw Bloed mooi, Ik was geinteresseerd in politiek nieuws. Regelmatig hebben wij dus van alles bekeken (alleen kanaal 1,2 en 3). Toch heb ik me meer geergerd dan dat ik heb genoten. De actulalteiten programma's vond ik doorgaans zeer oppervlakkig en indoctrineerend. Het meeste wat me tegen viel was Knevel en van de Brink van de EO.
We zijn hoe langer hoe minder gaan kijken, nu in ons nieuwe huis hebben wij geen TV. Het is toch heerlijk om een boek te lezen of op internet een studie van bijvoorbeeld dr. K.D. Goverts. Soms zou ik er wel één willen hebben zoals nu met Rita Verdonk en zo. Wat ook een rol speelt iets van je wat afzijdig houden van de zaken van deze wereld. Dat is natuurlijk niet alleen TV, dat is ons hele leven, auto, huis, vakantie enz. Ik vond veel goedkope lol op de TV te zien. Wij hebben dus nu geen TV, missen doe ik het niet, al zou ik een enkel programma wel graag willen zien.
Ja.Erasmiaan schreef:Lid worden van de GG was dus voor jou belangrijk genoeg om je tv de deur uit te doen?Afgewezen schreef:Ik heb geen tv meer (anders mocht ik geen lid worden van de GG).
Het is gewoon een vorm van passieve ontspanning; als je overal te moe voor bent, zelfs voor het lezen van een boek, kan je nog wel een film kijken, en daarmee ontspannen.Ander schreef:713 keer bekeken, niemand weet het antwoord?Ander schreef:Een hoop reacties, nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben benieuwd...Ander schreef:Wat zou voor ons (jong gezin) een goede reden zijn om een TV of apparatuur om DVD's te draaien in huis te nemen. Wat is de meerwaarde van DVD's kijken?
Daarnaast leveren sommige films/documentaires/series kennis op. Zeker voor het krijgen van een beeld van sommige zaken voldoet een film/documentaire beter dan 1000 boeken. Zoals bv de film 'Schindlers list' een goed beeld geeft van de vreselijke Jodenvervolging ten tijde van de 2e wereldoorlog.
Het is ook niet zo'n goede vraag. Meerwaardes zijn namelijk niet altijd goed onder woorden te brengen. Dat is hetzelfde met een boek, een fietstocht, een schilderij enzovoorts.Ander schreef:713 keer bekeken, niemand weet het antwoord?Ander schreef:Een hoop reacties, nog geen antwoord op mijn vraag. Ik ben benieuwd...Ander schreef:Wat zou voor ons (jong gezin) een goede reden zijn om een TV of apparatuur om DVD's te draaien in huis te nemen. Wat is de meerwaarde van DVD's kijken?
Oké, of het geen goede vraag is, dat is maar de vraag. Jij geeft wel een antwoord. Bedankt. Jij schaart het kijken van DVD's onder het lezen van een boek, het maken van een fietstocht, het bekijken van een schilderij.Jongere schreef:Het is ook niet zo'n goede vraag. Meerwaardes zijn namelijk niet altijd goed onder woorden te brengen. Dat is hetzelfde met een boek, een fietstocht, een schilderij enzovoorts.
Enne, als je inderdaad een meerwaarde moeilijk uit te drukken vind: dan blijft mijn eerste vraag nog wel gelden:
Ander schreef:Wat zou voor ons (jong gezin) een goede reden zijn om een TV of apparatuur om DVD's te draaien in huis te nemen.