geledu schreef:Ongelooflijk, dat je je hier nog moet verdedigen als je de leer van Arminius afwijst !
Daar gaat het niet om.
Het gaat er om of de juiste gronden worden gegeven. Voor een Christen is het ook niet goed om valse getuigenis te spreken over iemand die het theologisch mis had. Ofwel blijf bij de feiten. Verder is het een terechte vraag of we niet te snel ergens het label Arminiaans op plakken.
Klavier, ik ga niet met je redenering mee. Ik kom met geen mogelijkheid vanuit de standpunten van Arminius op een afwijzing van de Godheid van Christus.
Verder is het denk ik niet juist dat Gods almacht en de menselijke vrijheid tegenover elkaar staan. Hoewel ik geloof dat de verkiezing buiten de mens omgaat, geloof ik ook dat God de macht had de mens vrij te scheppen zonder Zijn almacht en Soevereiniteit te verliezen.
Ook Arminius zou zeggen dat de overwinning volkomen is. Maar in Zijn redenering was het doel van de strijd niet de zaligheid van de uitverkorenen, maar eerder de zaligheid van degenen die Christus hebben aangenomen.
Een conclusie die te trekken is uit de reformatorische leer zou zijn:
-God is souverein

De mens heeft geen vrijheid
Aangezien er geen vrijheid is, zijn er mensen geschapen voor de hel en zijn de zonden (ja zelfs de zondeval) door God bedoeld en gewild. Dat zou God de auteur van de zonden maken.
Natuurlijk zullen Reformatorische Christenen God niet de auteur van de zonden maken, hoewel het door huis tuin en keuken logica wel lijkt te volgen uit de zaken die ze wel geloven. Hier lijkt me een goed debat over de gebruikte logica nuttig. Dit in tegenstelling tot zeggen "De arminiaan gelooft A, want hij zegt B te geloven en uit B volgt A"
Of een ander voorbeeld: Stel dat iemand denkt dat Den Haag de hoofdstad van Nederland is. Gelooft die persoon dan ook dat Amsterdam en Den Haag dezelfde stad zijn? Want er is immers een gelijkheid tussen Amsterdam en de hoofdstad van Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."