Beste Yapio,
Mijn diepste intentie is je geheel voorbij gegaan! Die is namelijk: een principiële keuze maken voor de 'underdog'!
Toevallig ben ik historicus (specialisme: Aziatische Geschiedenis) en heb me o.a. verdiept in de relatie kolonisator vs. gekoloniseerde.
Toevallig ben ik ook historicus, (en wel in de internationale betrekkingen met als specialisme Oost-Europese Geschiedenis), en vind het daarom nogal vreemd als een historicus principieel een keuze maakt voor de underdog. Het zegt in ieder geval iets over je opvatting over de geschiedwetenschap….
Omdat je er jegens Friesland blijkt geeft van een 'narrow mind vision' heb ik de probleemstelling maar verbreed naar 'ons' eigen koloniaal 'indisch' verleden.
Wat grappig, want ik vond je ‘optreden’ in het Frieslanddebat juist weer getuigen van een ‘narrow mind vision’. De probleemstelling verbreden naar ons eigen koloniaal verleden vind ik niet juist, omdat ik namelijk van mening ben dat Friesland en Indië twee geheel verschillende geschiedenissen zijn, waar een parallel ten enenmale ontbreekt.
Ik heb begin jaren '90 in Indonesië veldonderzoek (volgens de methodieken van 'oral tradition' ) verricht naar de ervaring van Indonesiërs met Japanners.
Merkwaardig: de Japanners kwamen er zeker niet slechter van af dan de Nederlanders!
Menigmaal werd opgemerkt dat de criminaliteit t.t.v. de Japanse overheersing minimaal was!
Nederlanders hanteerden het aloude adagium 'Divide et impera' (verdeel en heers) waardoor criminaliteit veelal werd gelegaliseerd.
Japanners traden echter streng op tegen de 'upper class' én tegen de 'under class', hetgeen rechtsgelijkheid ten gevolge had, bovendien maakten zij geen onderscheid tussen Moslims en Christenen!
Anders dan de nederlandse koloniale overheid, die vaak uit opportunisme koos voor de Moslims.
Geen wonder dat nederlandse zendelingen wel opmerkten:
'Onze overheid doet meer voor Mohammed dan voor Jezus!' (Zo bijv. NGZ-zendeling Jacob van Alphen, 1883).
Indien je je tijdens je onderzoek alleen heb bediend van de ‘oral tradition’ methode, dan vind ik dat nogal wat mager, maar dat terzijde. In ieder geval trek ik het bovenstaande niet in twijfel, evenmin als ik al het andere ontkend heb. Ik vind echter dat je de zaken te eenzijdig, en vanuit slechts één oogpunt belicht, namelijk vanuit de underdogpositie. Dat vind ik voor een historicus zwak….
Wat vandaag bij het Indiëmonument gezegd werd, waren woorden van de éne (zeer langdurige) kolonisator over de andere (uiterst kortstondige) kolonisator.
Kijk, dat bedoel ik dus: je morele verontwaardiging (die je overigens best mag hebben), klinken naar mijn idee te duidelijk door in je verhaal, waardoor je objectiviteit in gevaar komt…
Ooit gehoord van de complete uitroeiing van de ganse bevolking van de Banda-archipel door de VOC onder J.P. Coen? Waarom? Omdat men óók handel dreef met Portugal!
Ooit gehoord van de keiharde aanpak van Atjeh door generaal van Heutsz, amper een eeuw geleden?
Etc. etc.
Kennelijk niet!
Ik heb daar zelfs ettelijke scripties over geschreven in het verleden….
Je opmerking:
'Alsog de Japanse bezetting zo prettig was'
getuigt van een uitgesproken Europa-centrisch gezichtspunt!
Als tegenhanger van jouw uitgesproken underdog-standpunten…. Nogmaals: we moeten de zaken niet van één kant belichten, en de boel in zijn juiste historische context plaatsen. Dát mis ik bij jou.
Indonesiërs hebben daarop nl. een heel andere visie dan Nederlanders.
Zie mijn publicatie: 'De zending voorbij'.
Kok, Kampen, 1995, ISBN 90 242 7788 4 / CIP.
Lees ook eens de memoires van prof. dr. J. Verkuyl (zat jaren in jappenkampen!) 'Gedenken en verwachten'.
Dat Indonesiërs daar een heel andere visie op hebben dan de Nederlanders, geloof ik graag. Het maakt immers deel uit van hun collectieve historische identiteit. Of die ook correspondeert met de werkelijkheid, is natuurlijk de vraag en vraagt ook andere methoden dan alleen die van de oral tradition….
Zeg (ik noem maar wat) op het strand van Bali tegen bedelende schoolkinderen dat je Nederlander bent en je krijgt te horen:
'Jullie hebben ons meer dan driehonderd jaar uitgebuit, onderdrukt en gekoloniseerd'.
Zeg tegen hen dat je Japanner bent en ze zullen je antwoorden:
'Als jullie hier niet waren gekomen, hadden we nu nóg gezucht onder het Nederlandse juk'.
Tuurlijk, krijgen ze met de paplepel ingegoten…. Vreemd dat een historicus tussen uitspraken kennelijk een isgelijkteken zet met de historische werkelijkheid…. Het zegt mijns inziens alleen iets over het algemene gevoelen (op dit moment) in Indonesië, en hoe men tegen het verleden aankijkt, en niets over de historische werkelijkheid….
Ik leuter echt niet zomaar wat aan!
O, ik geloof absoluut dat wat je zegt zo gevoeld wordt in Indonesië. Maar het is de vraag of een historicus expliciet mag kiezen voor een underdog, zijn argumentatie mag overnemen, en voor de historische werkelijkheid mag aanzien. Dat is niet bepaald professioneel….
Wat dit te maken heeft met 'Nij Fryslan'?
Wel, wie éénmaal oog heeft gekregen voor het gedragspatroon van 'heersers' vs. 'overheersten' herkent immer hetzelfde grondpatroon!
Die fout maakte Marx ook al….
Er valt nog veel zendingswerk te verrichten,
niet in het minst onder de gereformeerde gezindte hier te lande!
Daar sluit ik me van harte bij aan…! Het beeld van het verleden van de gemiddelde refo is veel te romantisch gekleurd, hetgeen te verwijten is aan de kerkelijke bobo’s die veelal het verleden verheerlijken, én aan het reformatorisch onderwijs, die zich aan precies hetzelfde schuldig maken.
Gr.,