(principiële) dilemma's

herkenbaar dilemma?

Heel erg
13
76%
Nee
4
24%

Totaal aantal stemmen: 17

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Toch kan ik begrijpen dat Helma er moeite mee heeft.
Mja, als je geweten er niet vrij in is, dan zal je ook consequent moeten zijn, en maandagochtend een taxi bestellen, of het weekend niet naar huis gaan.
Tja, als je verstand zegt dat het toch niet zo erg is om op zondag met de trein te reizen omdat het nu eenmaal noodzakelijk is en je geweten heeft grote moeite dat iemand anders zondag voor je aan het werk is en jij daar gebruik van maakt... Zeg het dan maar. Misschien is de beste weg wel om het voor de Heere eerlijk neer te leggen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:
helma schreef:
Kaw schreef:
helma schreef:nog een

zoonlief studeert vanaf deze week in Middelburg
moet op maandag zo vroeg beginnen dat hij dat niet redt met de trein en zondagavond zou moeten reizen
doet hij dit niet en mist hij 6 maandagen zijn eerste lessen dan is het einde verhaal.
Wat nu...????
Op kamers gaan in Middelburg? Is nog leuk ook...
Hij zit al op kamers in Middelburg, maar komt vrijdags naar huis
het gaat dus over het op zondagavond laten treinen of niet
(we hebben 'smiddags kerk)
Dan gewoon zondagavond hup naar zijn kamertje. Dat noemt men functioneel reizen en dat mag best op zondag.
Zo denk ik er ook over. Grappig overigens dat ik over dit onderwerp pas een stukje las van de heer Dankers uit Den Helder, die een vergelijkbaar probleem had. Zijn (zeer vrome, in de goede zin van het woord) moeder was hierin zeer praktisch: als hij er geen kerkdienst voor zou hoeven missen, had ze er niets op tegen als de jonge Marinus zondagsavonds al met de trein zou vertrekken. Uit die hoek en in die tijd zou je een dergelijk standpunt misschien niet verwachten!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
nellie

Bericht door nellie »

Kaw schreef:Hier nog één: Betaald snoepreisje van de opdrachtgever. Lekker er een weekje tussen uit. Geheel gratis. We gaan met zijn allen en de tickets zijn al besteld. We vertrekken op zondag en komen ook weer op zondag terug!

Zou ik dan ook echt niet doen.
Er wordt in deze maatschappij steeds minder rekening gehouden met christenen.
En dan willen ze wel een feestdag omruilen voor een moslimfeest ik heb geen afkeer van moslims maar ik vind dat ze bijna meer rechten krijgen als wij.
Als iemand met een hoofddoek loopt word er niets gezegd, maar moet je eens met een hoed lopen.
Maar om bij het onderwerp te blijven satan lacht als we daar in gaan trappen. groeten nellie.
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:
helma schreef:
Kaw schreef:
helma schreef:nog een

zoonlief studeert vanaf deze week in Middelburg
moet op maandag zo vroeg beginnen dat hij dat niet redt met de trein en zondagavond zou moeten reizen
doet hij dit niet en mist hij 6 maandagen zijn eerste lessen dan is het einde verhaal.
Wat nu...????
Op kamers gaan in Middelburg? Is nog leuk ook...
Hij zit al op kamers in Middelburg, maar komt vrijdags naar huis
het gaat dus over het op zondagavond laten treinen of niet
(we hebben 'smiddags kerk)
Er is vast wel een auto in t gezin, waarmee hij weggebracht kan worden. Dat lijkt me geoorloofd. Treinreizen op zondag vind ik meer dubieus...
Zit er nu werkelijk zo'n principieel verschil tussen zo'n treinreis en per auto weggebracht worden door iemand die daarna het hele eind nog terugmoet? Het argument dat er bij een treinrit iemand voor je moet werken gaat in dit verband niet echt op. Wat te denken van de diverse alarm- en verkeerscentrales die paraat zijn. Die doen dat ook niet voor niets, lijkt me.

Daarom ben ik het wel met Erasmiaan eens, dat iedereen hierin zijn of haar eigen geweten mag volgen en voor zichzelf, maar samen met God, tot een praktische oplossing mag komen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Daphne

Bericht door Daphne »

Afbeelding

deze is t geworden! De winkelier was echt heel vriendelijk en had volkomen begrip! :D
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Daphne schreef:Afbeelding

deze is t geworden! De winkelier was echt heel vriendelijk en had volkomen begrip! :D
Hij is mooi!!!!
(als je bij mij komt,mag je ze zelf uitkiezen :wink:, hoef je niet te ruilen :? :wink: )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Leuk Daphne, mooi aandenken!
Daphne

Bericht door Daphne »

JolandaOudshoorn schreef:

Hij is mooi!!!!
(als je bij mij komt,mag je ze zelf uitkiezen :wink:, hoef je niet te ruilen :? :wink: )
:lol:

ps. ik ga er van uit dat je nooit YingYang zou kiezen... of... :o
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Rens

Bericht door Rens »

Josephus schreef:
Zit er nu werkelijk zo'n principieel verschil tussen zo'n treinreis en per auto weggebracht worden door iemand die daarna het hele eind nog terugmoet? Het argument dat er bij een treinrit iemand voor je moet werken gaat in dit verband niet echt op. Wat te denken van de diverse alarm- en verkeerscentrales die paraat zijn. Die doen dat ook niet voor niets, lijkt me.

Daarom ben ik het wel met Erasmiaan eens, dat iedereen hierin zijn of haar eigen geweten mag volgen en voor zichzelf, maar samen met God, tot een praktische oplossing mag komen.
ja, sorry hoor, maar als met álles zo gaat redeneren, dan kun je vrijwel niks meer.........

voor mij is het iig geen dilemma: hup de trein in, en rijden maar....je hebt er toch geen kerkgang voor hoeven overslaan??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Josephus

Bericht door Josephus »

Rens schreef:
Josephus schreef:

ja, sorry hoor, maar als met álles zo gaat redeneren, dan kun je vrijwel niks meer.........

voor mij is het iig geen dilemma: hup de trein in, en rijden maar....je hebt er toch geen kerkgang voor hoeven overslaan??
Dat was ik al met je eens, Rens... :wink:
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Josephus schreef:
Rens schreef:
Josephus schreef:

Dat was ik al met je eens, Rens... :wink:
Ik herken het probleem wel, en denk dat je moet uitkijken om de zondag als reisdag te gebruiken. Op zich zal het wel geoorloofd zijn, maar het vormt voor het gezin een aanslag op de zondagsrust. Is maandagochtend vroeg per auto op stap gaan geen optie? Vanaf de grotere stations zal de treinreis misschien nog wel te doen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Daphne schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

Hij is mooi!!!!
:lol:

ps. ik ga er van uit dat je nooit YingYang zou kiezen... of... :o
:wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

Ik kan niet zeggen dat ik ooit "principiële dilemma's" heb gekent.
Moderatorbericht:
Josephus

Bericht door Josephus »

Rens schreef:Ik kan niet zeggen dat ik ooit "principiële dilemma's" heb gekent.
Dat kan twee dingen betekenen:

1) je kent geen dilemma's
2) je hebt geen principes

Rens

Bericht door Rens »

Josephus schreef:
Rens schreef:Ik kan niet zeggen dat ik ooit "principiële dilemma's" heb gekent.
Dat kan twee dingen betekenen:

1) je kent geen dilemma's
2) je hebt geen principes

jij mag het zeggen.................
Moderatorbericht:
Plaats reactie