Maar niet elke keer een hoofdstuk uit het NT op rij. Of wel?Unionist schreef:Ds. Van Reenen zegt in zijn preek over Zondag 1: Wij preken niet uit de Catechismus, wij preken uit de Bijbel. Hij heeft ook een tekst bij elke preek in zijn HC-bundel.
Preekseries
De vrije tekstkeuze is sowieso na-reformatorische verworvenheid. Vanouds kende de kerk de lectio continua, de doorgaande lezing. En ook de reformatoren hebben zich uitgesproken vóór het gebruik van (doorgaande) leesroosters. Calvijn verwierp zelfs het kiezen van specifiek schriftgedeelten op de grote christelijke feestdagen! Tegenwoordig wordt in kerken buiten de gereformeerde gezindte vaak wel weer een leesrooster gevolgd, vaak in een driejaarlijkse kring.refo schreef:Overigens lijkt de zomer wel de tijd van de seriepreken te zijn. Is dat om de grote kloof van Pinksteren tot Advent te overbruggen? En in die zin een behulpsel om het zoeken naar een tekst te vergemakkelijken of zelfs te omzeilen?
In bv Duitsland zie je veel meer kerkelijke feestzondagen.
Enerzijds heeft het goede kerkelijke papieren en kan het eenzijdigheid voorkomen. Anderzijds mist het ook wel weer iets van het bijzondere, dat een predikant geleid wordt naar een bepaald schriftgedeelte. Maar ja, naar bijzondere dingen moeten we ook maar niet teveel staan...
Toch trof het ons wel dat we in onze vakantie in Duitsland een dienst in de plaatselijke kerk meemaakten, waarin volgens leesrooster werd gewerkt. Niemand had een Bijbel bij zich! Dat vonden we toch wel schokkend!
- Christiaan
Hoezo is dat schokkend? Zegt dat iets over hoe goed ze luisteren bij de lezing van de Heilige Schrift of de prediking?Hendrikus schreef:De vrije tekstkeuze is sowieso na-reformatorische verworvenheid. Vanouds kende de kerk de lectio continua, de doorgaande lezing. En ook de reformatoren hebben zich uitgesproken vóór het gebruik van (doorgaande) leesroosters. Calvijn verwierp zelfs het kiezen van specifiek schriftgedeelten op de grote christelijke feestdagen! Tegenwoordig wordt in kerken buiten de gereformeerde gezindte vaak wel weer een leesrooster gevolgd, vaak in een driejaarlijkse kring.refo schreef:Overigens lijkt de zomer wel de tijd van de seriepreken te zijn. Is dat om de grote kloof van Pinksteren tot Advent te overbruggen? En in die zin een behulpsel om het zoeken naar een tekst te vergemakkelijken of zelfs te omzeilen?
In bv Duitsland zie je veel meer kerkelijke feestzondagen.
Enerzijds heeft het goede kerkelijke papieren en kan het eenzijdigheid voorkomen. Anderzijds mist het ook wel weer iets van het bijzondere, dat een predikant geleid wordt naar een bepaald schriftgedeelte. Maar ja, naar bijzondere dingen moeten we ook maar niet teveel staan...
Toch trof het ons wel dat we in onze vakantie in Duitsland een dienst in de plaatselijke kerk meemaakten, waarin volgens leesrooster werd gewerkt. Niemand had een Bijbel bij zich! Dat vonden we toch wel schokkend!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Is er wat mis met seriepreken dan? Ik vind het juist wel handig als het 2 of 3 weken lang over het zelfde onderwerp gaat.... en dan natuurlijk wel iedere keer weer een andere insteek... of een paar weken over het zelfde Bijbelboek, dat is goed omdat je dan ook meer context gaat zien inplaats van alleen maar 1 stuk uit een boek te behandelen en dan weer een paar eeuwen voor of achteruit in de tijd te gaan.refo schreef:Overigens lijkt de zomer wel de tijd van de seriepreken te zijn. Is dat om de grote kloof van Pinksteren tot Advent te overbruggen? En in die zin een behulpsel om het zoeken naar een tekst te vergemakkelijken of zelfs te omzeilen?
In bv Duitsland zie je veel meer kerkelijke feestzondagen. Adorote zal er vast ook wel meer hebben in mei tot en met november.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Niks mis met prekenseries, maar in de zomer is het niet handig, omdat er dan steeds mensen met vakantie gaan en dus preken missen.Marnix schreef:Is er wat mis met seriepreken dan? Ik vind het juist wel handig als het 2 of 3 weken lang over het zelfde onderwerp gaat.... en dan natuurlijk wel iedere keer weer een andere insteek... of een paar weken over het zelfde Bijbelboek, dat is goed omdat je dan ook meer context gaat zien inplaats van alleen maar 1 stuk uit een boek te behandelen en dan weer een paar eeuwen voor of achteruit in de tijd te gaan.refo schreef:Overigens lijkt de zomer wel de tijd van de seriepreken te zijn. Is dat om de grote kloof van Pinksteren tot Advent te overbruggen? En in die zin een behulpsel om het zoeken naar een tekst te vergemakkelijken of zelfs te omzeilen?
In bv Duitsland zie je veel meer kerkelijke feestzondagen. Adorote zal er vast ook wel meer hebben in mei tot en met november.
Enne, zo'n serie moet dan natuurlijk ook ergens over gaan.
Uiteraard... van een prekenserie over Puk van de Petteflet zit ik nou ook niet te wachten.Afgewezen schreef:Niks mis met prekenseries, maar in de zomer is het niet handig, omdat er dan steeds mensen met vakantie gaan en dus preken missen.Marnix schreef:Is er wat mis met seriepreken dan? Ik vind het juist wel handig als het 2 of 3 weken lang over het zelfde onderwerp gaat.... en dan natuurlijk wel iedere keer weer een andere insteek... of een paar weken over het zelfde Bijbelboek, dat is goed omdat je dan ook meer context gaat zien inplaats van alleen maar 1 stuk uit een boek te behandelen en dan weer een paar eeuwen voor of achteruit in de tijd te gaan.refo schreef:Overigens lijkt de zomer wel de tijd van de seriepreken te zijn. Is dat om de grote kloof van Pinksteren tot Advent te overbruggen? En in die zin een behulpsel om het zoeken naar een tekst te vergemakkelijken of zelfs te omzeilen?
Enne, zo'n serie moet dan natuurlijk ook ergens over gaan.
Wat de vakanties betreft, ik heb daar niet zoveel moeite mee. Sowieso zijn bij goede prekenseries de preken ook los goed te beluisteren en dan heilzaam/leerzaam. Ben je echt zo benieuwd naar de rest van de serie, dan kan je de preek altijd op tekst / bandje / mp3 / cd regelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ds. J.W. van Pelt (CGK Oud Beijerland) is nu bezig met een serie over het boek Amos. Te beluisteren via http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=303
- Christiaan
- Christiaan
Doe ik zeker, maar wij zouden toch ook moeten weten waarom niet?jvdg schreef:Tja, weet ik natuurlijk ook niet, maar vraag dat aan je kerkenraad of dominee, c.q. consulent.Christiaan schreef:Waarom eigelijk nooit eens een preek(serie) over de koningen van Juda, na Salomo bedoel ik?
Mij viel het laatst op nu ik mij verdiep in de Koningen van Juda.
Heb nu Abia en Asa gehad.
Maar zocht er ook preken over en die kan ik niet vinden, vandaar mijn vraag.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Laat dat maar aan Hem over................Christiaan schreef:Doe ik zeker, maar wij zouden toch ook moeten weten waarom niet?jvdg schreef:Tja, weet ik natuurlijk ook niet, maar vraag dat aan je kerkenraad of dominee, c.q. consulent.Christiaan schreef:Waarom eigelijk nooit eens een preek(serie) over de koningen van Juda, na Salomo bedoel ik?
Hij zendt.............
Ja dat zal wel. Maar als een predikant nou eens net allemaal andere gedeelten kiest.jvdg schreef:Laat dat maar aan Hem over................Christiaan schreef:Doe ik zeker, maar wij zouden toch ook moeten weten waarom niet?jvdg schreef:Tja, weet ik natuurlijk ook niet, maar vraag dat aan je kerkenraad of dominee, c.q. consulent.Christiaan schreef:Waarom eigelijk nooit eens een preek(serie) over de koningen van Juda, na Salomo bedoel ik?
Hij zendt.............
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan zal hij, als gezant van God, wel met Zijn Lastgever te doen krijgen!freek schreef:Ja dat zal wel. Maar als een predikant nou eens net allemaal andere gedeelten kiest.jvdg schreef:Laat dat maar aan Hem over................Christiaan schreef:Doe ik zeker, maar wij zouden toch ook moeten weten waarom niet?jvdg schreef: Tja, weet ik natuurlijk ook niet, maar vraag dat aan je kerkenraad of dominee, c.q. consulent.
Hij zendt.............
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.