Reizen op zondag (?)

Duuk

Bericht door Duuk »

Overigens weer een staaltje van Galatiaans denken, dat zondagreizen gekonkel.

Maken we ons nog druk waar het werkelijk om gaat?
caprice

Bericht door caprice »

Duuk schreef:
caprice schreef:Ja. Ds. W.C. Lamain bereidde zijn preken ook nog voor onderweg naar de kerk in Rotterdam.
Ds. Lamain stond nu niet echt bekend om zijn bestudeerde preken. De verhaaltjesdominee noemden ze hem.
Hij hoefde nu eenmaal niet ver te lopen naar de kerk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:
Duuk schreef:
caprice schreef:Ja. Ds. W.C. Lamain bereidde zijn preken ook nog voor onderweg naar de kerk in Rotterdam.
Ds. Lamain stond nu niet echt bekend om zijn bestudeerde preken. De verhaaltjesdominee noemden ze hem.
Hij had natuurlijk een omweg kunnen maken....

Een predikant is dienaar van het Goddelijk Woord en hoort z'n preek voor te bereiden. 't Zijn scheurkalendergeschiedenissen die het altijd goed doen, van die dominees die onderaan de preekstoel nóg niet wisten wat ze moesten zeggen en dan opeens een tekst kregen. Maar ze hadden gewoon hun werk niet goed gedaan. Die preek had klaar moeten zijn. Anders wórden het inderdaad verhaaltjes. Kom kom, predikant is ook een vák hoor!
JALP

Bericht door JALP »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:
Duuk schreef:
Hij had natuurlijk een omweg kunnen maken....

Een predikant is dienaar van het Goddelijk Woord en hoort z'n preek voor te bereiden. 't Zijn scheurkalendergeschiedenissen die het altijd goed doen, van die dominees die onderaan de preekstoel nóg niet wisten wat ze moesten zeggen en dan opeens een tekst kregen. Maar ze hadden gewoon hun werk niet goed gedaan. Die preek had klaar moeten zijn. Anders wórden het inderdaad verhaaltjes. Kom kom, predikant is ook een vák hoor!
Sorry, maar ik vind dit te cru gezegd. Ik heb zelf wel eens een predikant horen vertellen hoe hij in de nood was dat hij geen tekst had.

Bij onze overtrouw gebeurde het trouwens ook. 's Morgens had de dominee een tekst voor ons, maar vlak voor dat hij weg ging moest hij de tekst veranderen. Het was een hele bijzondere dienst.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JALP schreef:Sorry, maar ik vind dit te cru gezegd. Ik heb zelf wel eens een predikant horen vertellen hoe hij in de nood was dat hij geen tekst had.

Bij onze overtrouw gebeurde het trouwens ook. 's Morgens had de dominee een tekst voor ons, maar vlak voor dat hij weg ging moest hij de tekst veranderen. Het was een hele bijzondere dienst.
O, dat zal ook vast wel eens gebeuren, maar als 't goed is zijn dat wel uitzonderingen, hóge uitzonderingen. Het zijn verhalen die het altijd goed doen. Maar juist als dienaar van het Goddelijk Woord hoort het bij je taak, bij je roeping maar ook bij je vák dat de preek goed voorbereid is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers.
Het bestempelen van een predikant als "verhaaltjesdominee" is niet toegestaan.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Laatst gewijzigd door Tiberius op 06 jul 2007, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:
JALP schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat t om de wielen ging.
Dat zou kunnen, want het schijnt dat er gemeentes zijn (geweest)die niet op zondag de Heilige Doop laten bedienen, omdat men tegen het gebruik van de kinderwagen op zondag is.
Het gaat niet zozeer om wielen, dan wel om niet noodzakelijk gebruik van vervoersmiddelen. Tegen rolstoelers is nooit bezwaar gemaakt.

Ik geloof trouwens niet dat het nu nog ergens speelt, maar in de tijd van mijn grootouders (zeg maar) waren ze zelfs tegen fietsen op zondag naar de kerk.
JALP

Bericht door JALP »

Tiberius schreef:
jvdg schreef:
JALP schreef:Ik heb ook wel eens gehoord dat t om de wielen ging.
Dat zou kunnen, want het schijnt dat er gemeentes zijn (geweest)die niet op zondag de Heilige Doop laten bedienen, omdat men tegen het gebruik van de kinderwagen op zondag is.
Het gaat niet zozeer om wielen, dan wel om niet noodzakelijk gebruik van vervoersmiddelen. Tegen rolstoelers is nooit bezwaar gemaakt.

Ik geloof trouwens niet dat het nu nog ergens speelt, maar in de tijd van mijn grootouders (zeg maar) waren ze zelfs tegen fietsen op zondag naar de kerk.
Er zijn gemeenten waar dat nog geldt hoor, hoewel er de laatste tijd wat doepeler mee omgegaan wordt..
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. En het blijft me verbazen. Geen kinderwagens op zondag, niet fietsen en zo is er altijd wel weer wat.... maar hoe kunnen mensen zo kortzichtig zijn en zo onbijbels, terwijl ze er dagelijks in lezen en er wekelijks gepreekt uit horen worden. Onbegrijpelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miepie

Bericht door Miepie »

Er zijn ook kerkenraden die de predikant verbieden een derde beurt te vervullen (als ze het niet lopend af kunnen natuurlijk).
Als ze dan eens een keer een vrije zondag hebben en ze preken in een andere gemeente, vervullen ze wel een derde beurt, krijgen ze daar dan een berisping voor of is het dan wel goedgekeurd? :roll: en wat zouden de argumenten daarvoor zijn?
Wil de betreffende kerkenraad dan de predikant voor zichzelf houden en daarmee het evangelie andere gemeenten onthouden? :shock: :?
Adorote

Bericht door Adorote »

Gaat weer echt nergens over.
Guppy

Bericht door Guppy »

Marnix schreef:Klopt. En het blijft me verbazen. Geen kinderwagens op zondag, niet fietsen en zo is er altijd wel weer wat.... maar hoe kunnen mensen zo kortzichtig zijn en zo onbijbels, terwijl ze er dagelijks in lezen en er wekelijks gepreekt uit horen worden. Onbegrijpelijk.
Een dergelijke opmerking is denk ik helemaal onnodig.
Niet fietsen en dergelijke op zondag is niet onbijbels.
Je kunt er over discussieren of je de grenzen verder kunt leggen als die mensen, maar er staat nergens in de Bijbel dat niet reizen verboden is.
Ik zal geen mensen veroordelen omdat hun geweten niet zo ruim is als het mijne.
Dimdi

Bericht door Dimdi »

Las in een onder ons bekend blad (Terdege of Gezindsgids) een keer een interview met de vrouw van wijlen Ds. A. Vergunst (of een andere predikantsweduwe, maar ik dacht zij), uit Amerika. Ze vertelde dat het daar, i.t.t de Nederlandse opvatting juist als zondig gezien wordt als je LOPEND naar de kerk komt, omdat dat als een vorm van recreatie wordt gezien en je dan veel te veel afgeleid wordt door alles wat je onderweg ziet. Tja :?.
's Lands wijs, 's lands eer...
Marnix

Bericht door Marnix »

Guppy schreef:
Marnix schreef:Klopt. En het blijft me verbazen. Geen kinderwagens op zondag, niet fietsen en zo is er altijd wel weer wat.... maar hoe kunnen mensen zo kortzichtig zijn en zo onbijbels, terwijl ze er dagelijks in lezen en er wekelijks gepreekt uit horen worden. Onbegrijpelijk.
Een dergelijke opmerking is denk ik helemaal onnodig.
Niet fietsen en dergelijke op zondag is niet onbijbels.
Je kunt er over discussieren of je de grenzen verder kunt leggen als die mensen, maar er staat nergens in de Bijbel dat niet reizen verboden is.
Ik zal geen mensen veroordelen omdat hun geweten niet zo ruim is als het mijne.
Nou, ik op zich ook niet, tenzij het anderen wordt opgelegd. Mijn opa vertelde dat er in het dorp vroeger 1 iemand was die op de fiets naar de kerk ging en die werd daar op aangekeken en daar werd over gepraat enzo. Dan gaat er wat mis. Ook wanneer mensen zich doordat veel mensen dat doen, zich verplicht voelen om ook maar te gaan lopen.

Als mensen niet willen reizen, oke.... maar als ze dat als goed zien mensen fout vinden als ze wel fietsen, is er al wel wat mis. Vandaar ook mijn opmerkingen, het is een waarschuwing tegen wetticisme en farizees denken en doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Sorry, maar ik vind dit te cru gezegd. Ik heb zelf wel eens een predikant horen vertellen hoe hij in de nood was dat hij geen tekst had.
Dan kan hij toch een tekst kiezen en die voorbereiden? De hele Schrift is Gods Woord, en uit die hele Schrift mag een predikant dus veilig een tekst kiezen. Het niet of slecht voorbereiden van een tekst lijkt me juist zonde, niet het zelf een tekst uitkiezen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat een predikant nooit eens een tekst krijgt toegewezen, maar ik acht dit als iets bijzonders, niet iets wat voor elke dienst gebeurt.
Plaats reactie