Hier lopen onze paden uiteen. Natuurlijk is het bedroevend als er zo weinig avondmaalgangers zijn. Natuurlijk is het bedroevend als de prediking weinig vrucht draagt. Maar dat is wat anders dan te signaleren dat het wel zo is. Maar heeft het zin om dan maar allerlei pluimage te rekenen als bekeerd. God beslist. Hij kan ook de kandelaar geheel wegnemen. En natuurlijk moeten we bij onzelf beginnen! We mogen niet onbekeerd zijn. Maar dat ontslaat niet van de taak om als predikant te signaleren dat het helaas geesteloos is! Niet om God de schuld te geven!Marnix schreef:Laat ik het anders stellen. Als er in een kerk zo weinig mensen aangaan (en ik denk dat je wel een beetje weet hoeveel dat ongeveer is in de GGiN) gaat er in de kerk een hoop mis. Helemaal als je bedenkt hoeveel mensen er wel belijdenis van hun geloof afleggen. Als er dan gesteld wordt: Tja, dat zal dan wel puur aan die mensen liggen zijn mensen volgens mij toch echt wat teveel gewend geraakt aan dingen in de kerk die niet zijn zoals ze horen te zijn. Veel mensen die zitten te wachten op een wonder, dolgraag bij Christus willen horen maar, ja dat gaat niet zomaar. En als ze dan tot de ontdekking komen dat ze alleen maar hoeven te geloven en dat gaan doen mogen ze niet zomaar aan het avondmaal want zo makkelijk gaat dat niet, daar komt meer bij kijken. Dit is niet algemeen, maar regelmatig wel het geval. Ik heb genoeg voorbeelden ervan gehoord. Ik vraag me soms echt af of velen niet ver van het Woord zijn afgedwaald. Het is zo anders dan zoals het in de Bijbel is. En men is het nog gewoon gaan vinden ook.Oude Paden schreef:Ik ga mijn bijdrage voor dit topic sluiten.BDS '73 schreef:Maar hoe weet een dominee uit Uddel nu wie er in de Ger Gem van Groningen of Terneuzen aan het avondmaal deelneemt?
Bovendien vind ik het aantal avondmaalgangers nog steeds bedroevend laag, ook als je de gekleurde hoedjes, de baarden en de radiobezitters meetelt. Is dat geen veel grotere zorg?
We zitten op een andere golflengte te praten.
Net zoals Ds. van Voorden de avondmaalgangers zorgwekkend vind toenemen vind jij het bedroevend laag vinden. Da's dus eigenlijk een zelfde manier van spreken. Het is alleen een omgekeerde conclusie.
Ik vind dan ook dat je maar eens moet vertellen waarom er te weinig mensen aangaan.
Daarom gaan er te weinig mensen aan. Omdat het de gemeente van Christus zou moeten zijn en mensen die wel willen geloven, toch niet gaan geloven omdat er gepreekt wordt dat ze dat niet kunnen. Zo krijg je passiviteit, een gemeente met een paar christenen en dus logischerwijs ook geen uitstraling van licht in de wereld. En dus geen mensen van buitenaf bij de kerk (de cijfers bewijzen dat ook helaas). Ik vraag me dan serieus en bedroefd af: Heeft het zout zijn kracht nog wel of heeft het zijn kracht verloren?
Maar we moeten dan niet net gaan doen of er meer zijn als dat het lijkt.
En de meningen zullen verdeeld blijven over het feit wie er een ander leven kent en hoe dat openbaar komt!