Alleen schuldigen komen tot Christus

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik wil er op wijzen dat alleen Gods Woord gezaghebbend is en geen dominees of oudvaders.

Ik wil een fel protest aantekenen tegen de bovenstaande suggestie als zou er een tegenstelling zijn tussen Gods Woord en de gereformeerde vaderen van Reformatie en Nadere Reformatie.

Ook acht ik dit in flagrante strijd met de forumregels.
Personen die iets tegen de oudvaders hebben zou vriendelijk verzocht moeten worden zich niet op dit forum op te houden.
Personen die Gods knechten geen gezag toe willen kennen horen niet thuis op een reformatorisch forum.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Adrianus, loop de zaak niet zo op de spits te drijven.
refo

Bericht door refo »

Al met al duurt de bijbelse onderbouwing erg lang.......
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus (het zou verboden moeten worden om met oudvaders te argumenteren).
Ik herhaal: zit jij wel op het goede forum als je dit echt meent. Er zijn mensen die een eenheid zien tussen de leer van Gods Woord, onze belijdensigeschriften en de (andere) mannen van de (nadere) reformatie. Voor hen is dit forum bedoeld, als ik in mijn eenvoud de forumregels lees. Maar jij denkt daar dus gans anders over. Tegengesteld zelfs. Heel apart.
Misschien is die eenheid wel een farce. Jij komt op grond van "onze vaadren" tot hele andere conclusies dan broeder van der Zwaag, om maar eens wat te noemen.
Omzeil de discussie nou niet. Jij hebt al in veel postings je afkeer van een beroep op belijdenis en andere vaderen afgewezen. Dat is een houding die ik verwacht van evangelische mensen, niet van gereformeerde belijders. Jouw oproep om het aanhalen van degenen in wier traditie OSW wil staan te verbieden blijft ontluisterend. Ga daar nou eens op in, dan hebben we een discussie. Waarin de mods zich hopelijk een keer mengen.
Nou, we zien het gebeuren! Het gaat er weer lekker aan toe als we het hebben over de bijbel? welnee, het gaat over oudvaders. Laat Gods Woord voor zichzelf spreken. Gods Woord verlkaard zichzelf als we Schrift met schrift vergelijken.

Hnd 17:11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, [als] die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik wil er op wijzen dat alleen Gods Woord gezaghebbend is en geen dominees of oudvaders.
Ik wil een fel protest aantekenen tegen de bovenstaande suggestie als zou er een tegenstelling zijn tussen Gods Woord en de gereformeerde vaderen van Reformatie en Nadere Reformatie.

Ook acht ik dit in flagrante strijd met de forumregels.
Personen die iets tegen de oudvaders hebben zou vriendelijk verzocht moeten worden zich niet op dit forum op te houden.
Personen die Gods knechten geen gezag toe willen kennen horen niet thuis op een reformatorisch forum.
Het zou slim zijn, deze uitspraken harmonisch te zien. Je creëert een tegenstelling, waardoor discussie vruchteloos wordt. Calvijn beleed ook 'sola scriptura', terwijl zijn geschriften vol staan met kerkvaders. In dit voorbeeld, dien jij waarschijnlijk ook geen fel protest in tegen Calvijn, omdat deze de Bijbel als grond neemt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Oorspronkelijk gepost door refo
Al met al duurt de bijbelse onderbouwing erg lang.......

Waarschijnlijk bedoel je, laat die lang op zich wachen....

Wat overigens natuurlijk met evenveel recht teruggekaatst kan worden
Majorca

Bericht door Majorca »

Mensen, laten we nu niet vals gaan spelen.

De Bijbel wordt steeds aangehaald, maar dan roept men ook meteen dat de context anders is, of dat een andere Bijbelschrijver het weer anders gezegd heeft, of dat het over heiligmaking gaat, etc. Iederen roept wat hem zoal uitkomt. Het gaat hier over een stuk uit de krant. Het gaat over theologie. Het gaat over wat ds. Kievit, in lijn van vertegenwoordigers van Reformatie en Nadere Reformatie, gezegd heeft.
Ik zat overigens niet te wachten op nog een discussie daarover. Ik hou van een positieve gedachtenwisseling, opbouwend. Overigens geeft ds. Kievit wel degelijk Bijbelplaatsen aan.
Ge kunt er ook vele vinden in topics die ik geopend heb over toeleidende weg, "ellende eerst" etc. Maar al geeft je 1000 bijbelplaatsen, je moet niet denken dat het helpt. En al laat je 1000 keer zien dat men gedachten heeft die niet in de lijn staan van Reformatie en Nadere Reformatie, dat zal men een worst wezen.

Tja, dan kun je alleen maar concluderen dat je kennelijk niet op een reformatorisch forum bent.
Miscanthus

Tis wel erg magertjes, heren. Al met al nog geen Bijbelse onderbouwing helaas.

IK PRAAT HIER TOCH MET JULLIE ?!

...EN NIET MET DOMINEE KIEVIT EN NIET MET EEN OVERLEDEN OUDVADER!?
Majorca

Bericht door Majorca »

Daar gaan we weer....

Kijk ik weet al precies wat je gaat zeggen als ik Bijbelplaatsen noem...

1. Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. (tegenwerping: we zijn toch allemaal ziek? O, waarom zegt de Heere Jezus dat dan? tegenwerping: de context bedoelt heel wat anders. Ja ja.)

2. Na de preek van Petrus op Pinksteren lezen we dat de hoorders verslagen waren in het hart.

3. Maria zingt in haar lofzang dat rijken weggezonden worden maar armen ontvangen genade. (jaja, met armen zal wel materieel armen bedoeld worden).

4. Die zijn zonde belijdt zal ze vergeven worden. Staat op meerdere plaatsen in de bijbel. Maar dat zul je ook wel anders op moeten vatten.

5. Ze zullen komen met smeking en geween. Ja, dat zal alleen wel gelden voor de mensen tot wie Jeremia sprak.

6. De armen van geest is het koninkrijk Gods (lees de kanttekeningen eens). Maar met die uitdrukking worden toch helemaal geen mensen bedoeld die zich schuldig weten!

7. In het volmaakte gebed wordt gebeden "Vergeef ons onze schulden" Maar daar hoeven we toch helemaal geen last van te hebben? (waarom zou je dat bidden dan?)

En zo kan ik nog zeker 100 bijbelplaatsen noemen.
Maar wat voor zin heeft het?
refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Majorca

Daar gaan we weer....

Kijk ik weet al precies wat je gaat zeggen als ik Bijbelplaatsen noem...

1. Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. (tegenwerping: we zijn toch allemaal ziek? O, waarom zegt de Heere Jezus dat dan? tegenwerping: de context bedoelt heel wat anders. Ja ja.)

2. Na de preek van Petrus op Pinksteren lezen we dat de hoorders verslagen waren in het hart.

3. Maria zingt in haar lofzang dat rijken weggezonden worden maar armen ontvangen genade. (jaja, met armen zal wel materieel armen bedoeld worden).

4. Die zijn zonde belijdt zal ze vergeven worden. Staat op meerdere plaatsen in de bijbel. Maar dat zul je ook wel anders op moeten vatten.

5. Ze zullen komen met smeking en geween. Ja, dat zal alleen wel gelden voor de mensen tot wie Jeremia sprak.

6. De armen van geest is het koninkrijk Gods (lees de kanttekeningen eens). Maar met die uitdrukking worden toch helemaal geen mensen bedoeld die zich schuldig weten!

7. In het volmaakte gebed wordt gebeden "Vergeef ons onze schulden" Maar daar hoeven we toch helemaal geen last van te hebben? (waarom zou je dat bidden dan?)

En zo kan ik nog zeker 100 bijbelplaatsen noemen.
Maar wat voor zin heeft het?
Als je je niet ziek, verslagen, arm voelt, je zonden niet wilt belijden, niet wilt smeken, arm van geest wilt worden (hier gaat het over een gelovige) moet je inderdaad maar niet tot God gaan. Maar als je dat allemaal wel voelt en weet, als is het maar met het verstand, ga dan tot Christus!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Majorca

Bericht door Majorca »

Refo, je moet altijd tot Christus gaan. Bij Hem is redding! Dàt is de boodschap van het Evangelie, voor iedereen.

(uiteraard moet ook de weg waarin een zondaar komt in de prediking, naar de Schriften, uitgelegd worden, maar dat doet niets af aan bovenstaande)
Miscanthus

Laat die weg maar aan God over Orc. Het is een kracht Gods tot zaligheid een ieder die gelooft. Je moet het evangelie niet inpakken in de toeleidende weg.
Predik het evangelie, dat is de opdracht.
en dan lezen we ervan: en het Woord wies. Uw Woord loopt zeer snel.
Plaats reactie