„Prediking is het enige middel om te concurreren”

jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Ik heb wel eens gesteld, en dat komt misschien heel grof over: Het kan zijn dat Moeder Theresia is verloren, en Hitler is behouden.
We hebben van doen met een souverein God, die Zich door niemand iets laat voorschrijven, en zeker niet wie Hij behouden wil..........of niet...........
Hoe rechtzinnig dit ook klinken mag, dat is het niet.

Het is Gods normale weg dat:
1. Hij zalig maakt degenen die Hij onder de middelen brengt, en die Hij geeft deze middelen tot hun zaligheid te betrachten
2. Hij Zijn kinderen zulk een goede werken en karakter geeft, dat wij met vrijmoedigheid mogen aannemen dat een ieder zalig wordt die belijdt te geloven in de Heere Jezus Christus, en die zulks door zijn goede werken en christelijk karakter toont.

Dat God sommigen bekeerd die Zijn woord bewust met grove zonden hebben weerstaan, en Zijn gebod bewust overtreden hebben, is om Zijn genade en vrijmacht te bewijzen, maar dit zijn zulke uitzonderingen dat wij met een vrij gemoed zulke mensen kunnen veroordelen, gegrond op Jezus' woorden dat men aan de vruchten de boom zal kennen.

Kortom, de kerk dient de 'vruchten' te bezien, en van alles wat geen goede vrucht is zeggen dat zij geen deel hebben aan Christus, en dat zij nog in hun zonden zijn, en dat als zij zich niet bekeren dat zij dan verloren blijven liggen.
Ik vrees memento dat je mijn intentie niet hebt begrepen.
Die intentie was, basaal, wie we ook zijn, voor God zijn we, als niet gerechtvaardigde zondaar, niets.

Èchte vruchten zijn enkel en alleen uit Hèm!
memento

Bericht door memento »

jvdg schreef:Ik vrees memento dat je mijn intentie niet hebt begrepen. Die intentie was, basaal, wie we ook zijn, voor God zijn we, als niet gerechtvaardigde zondaar, niets.
Dat wist ik wel, alleen ik acht zulk spreken ongezond. Wij hebben niet het recht om buiten hetgeen God ons in Zijn woord als richtsnoer aanwijst, anderen te oordelen. Kortom, wij hebben geen enkel recht om het voor mogelijk te houden dat een grof zondaar als Hitler behouden wordt, of een christen waarvan zulk een goede reuk uitging als moeder Theresa verloren gaat.

Ik wil daarmee niet zeggen dat God dat niet kán doen, maar wél dat wij ons niet de vrijheid mogen veroorloven om dat als mogelijkheid te zien.

Desnietegenstaande blijft het, zoals je aangeeft, een enorme waarheid in de beleving van elk kind van God, dat zij ten volle verloren liggen in zichzelf, en zij daarin even diep liggen als Hitler en andere grote zondaren, ja zelfs zo erg dat zij kunnen zeggen dat zij zich de grootste der zondaren gevoelen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:
Ik vrees memento dat je mijn intentie niet hebt begrepen.
Die intentie was, basaal, wie we ook zijn, voor God zijn we, als niet gerechtvaardigde zondaar, niets.

Èchte vruchten zijn enkel en alleen uit Hèm!
Zó kun je het dus ook bezien en ik zie het ook zo, gewoon kort maar kráchtig.
Níets uit ons, Álles uit Hem,
Zó gaan wij naar Jeruzalem
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
jvdg schreef:Ik vrees memento dat je mijn intentie niet hebt begrepen. Die intentie was, basaal, wie we ook zijn, voor God zijn we, als niet gerechtvaardigde zondaar, niets.
Dat wist ik wel, alleen ik acht zulk spreken ongezond. Wij hebben niet het recht om buiten hetgeen God ons in Zijn woord als richtsnoer aanwijst, anderen te oordelen. Kortom, wij hebben geen enkel recht om het voor mogelijk te houden dat een grof zondaar als Hitler behouden wordt, of een christen waarvan zulk een goede reuk uitging als moeder Theresa verloren gaat.

Ik wil daarmee niet zeggen dat God dat niet kán doen, maar wél dat wij ons niet de vrijheid mogen veroorloven om dat als mogelijkheid te zien.

Desnietegenstaande blijft het, zoals je aangeeft, een enorme waarheid in de beleving van elk kind van God, dat zij ten volle verloren liggen in zichzelf, en zij daarin even diep liggen als Hitler en andere grote zondaren, ja zelfs zo erg dat zij kunnen zeggen dat zij zich de grootste der zondaren gevoelen.
Zulk spreken acht ik niet ongezond.
Als een mens zichzelf leert kennen kàn hij niet boven een Hitler uitstijgen, of zich zelfs maar vergelijken met een moeder Theresa.

Ik blijf wijzen op de souvereiniteit van God.

Alleen door Hem is er een weg ter ontkoming.........

Mag ik het héél simpel doorgeven: Hitler, Theresa, ik,.......?
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
rekcor schreef: Volgens mij is er wel onderscheid tussen zondaren en zondaren (net zoals er ook onderscheid is tussen baby-gelovigen en volwassen gelovigen).

Om het eens beeldend te zeggen: van nature zitten we allemaal onder water (en zullen we verdrinken als we Jezus' uitgestrekte arm niet grijpen), maar sommigen zitten wel dieper onder water dan anderen.
Toch ben ik ervan overtuigd, dat als de zelfkennis werkzaam is, die mens zichzelf de grootste der zondaren acht, hij ligt dan om jouw voorbeeld te volgen op de bodem.
Hij zal daar evenzeer verdrinken als diegene die schijnbaar net onder de oppervlakte ligt, maar, beiden hebben Diezelfde Heere Jezus Christus van node, voor Wie alle mensen gelijk zijn, hoe diep dat water ook is.
Uiteraard. Maar dit is de helft van het verhaal. Het gaat nog door, namelijk dat Hij ons uit dat water omhoog trekt, onze schuld vergeeft, ons schoonwast en we kinderen van God mogen zijn. Als dat is gebeurt zie je jezelf ook als kind van God, nieuwe mens. Die oude ligt dood op de bodem. Natuurlijk betekent dat niet dat je dan niet meer zondigt, maar je mag je wel vergeven weten... en kind van God.

Het evangelie is niet alleen ellende, maar ook verlossing en dankbaarheid. En dan durf ik de stellen dat ik, Godzijdank, niet ben als Saddam of wie dan ook. De tollenaar was beter dan de farizeer. Niet van zichzelf, maar hij ging vergeven naar huis.

Overigens stel ik sowieso vragen bij de theorie dat iedereen even slecht is. Waar zegt de Bijbel dat?! De Bijbel zegt dat iedereen slecht is en straf verdient. Maar ik zie nergens dat iedereen even slecht is. Iedereen die Hem niet kent die ons beter maakt, gaat verloren. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal even slecht leven en het niet uitmaakt of je duizenden doden op je geweten hebt of niet.
Beste Marnix, lees nog eens wat ik schrijf: Zelfkennis stelt me ònder Saddam, Hitler, etc.....
Geloof me nou: voor GOD is er geen verschil.........

Ik heb wel eens gesteld, en dat komt misschien heel grof over: Het kan zijn dat Moeder Theresia is verloren, en Hitler is behouden.
We hebben van doen met een souverein God, die Zich door niemand iets laat voorschrijven, en zeker niet wie Hij behouden wil..........of niet............
Weet ik. Maar de grond van ons heil is Christus, en wie in Hem gelooft is vrij van schuld. Wat ik aan wil geven is dat je niet zelfkennis hebt, en dat tweede. Want dat valt ook onder zelfkennis, niet omdat je het zelf kan, maar wel omdat Christus in je woont en werkt en je verandert. Oude mens en nieuwe mens. Die nieuwe mens ben je zelf, maar niet uit jezelf. Datis een belangrijk onderscheid. Het gaat niet buiten jezelf, God doet het in je.

Oh, en ik vroeg om een bijbelse onderbouwing van de stelling dat mijn buurman net zo slecht is als Hitler. Bij mijn weten hebben ze beiden een schuld die ze nooit zelf kunnen betalen, maar waar lees ik dat die schuld voor beiden ook even hoog is?

De vraag is natuurlijk wel of de grootte van schuld relevant is, ik denk dat de Bijbel het daarom ook niet echt noemt. Je bent schuldig en krijgt de doodstraf, of je bent het niet en krijgt het leven. Alhoewel je zelfs daar nog vraagtekens bij kan zetten, want er zijn Bijbelteksten waarbij er gradaties lijken te zijn in het hiernamaals (groter en kleiner, 5 talenten vs. 2 talenten, zwaarder op de dag des oordeels voor Tyrus en Sidon dan voor de joden die Jezus aanspreekt etc.) Wie legt het uit?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef: Toch ben ik ervan overtuigd, dat als de zelfkennis werkzaam is, die mens zichzelf de grootste der zondaren acht, hij ligt dan om jouw voorbeeld te volgen op de bodem.
Hij zal daar evenzeer verdrinken als diegene die schijnbaar net onder de oppervlakte ligt, maar, beiden hebben Diezelfde Heere Jezus Christus van node, voor Wie alle mensen gelijk zijn, hoe diep dat water ook is.
Uiteraard. Maar dit is de helft van het verhaal. Het gaat nog door, namelijk dat Hij ons uit dat water omhoog trekt, onze schuld vergeeft, ons schoonwast en we kinderen van God mogen zijn. Als dat is gebeurt zie je jezelf ook als kind van God, nieuwe mens. Die oude ligt dood op de bodem. Natuurlijk betekent dat niet dat je dan niet meer zondigt, maar je mag je wel vergeven weten... en kind van God.

Het evangelie is niet alleen ellende, maar ook verlossing en dankbaarheid. En dan durf ik de stellen dat ik, Godzijdank, niet ben als Saddam of wie dan ook. De tollenaar was beter dan de farizeer. Niet van zichzelf, maar hij ging vergeven naar huis.

Overigens stel ik sowieso vragen bij de theorie dat iedereen even slecht is. Waar zegt de Bijbel dat?! De Bijbel zegt dat iedereen slecht is en straf verdient. Maar ik zie nergens dat iedereen even slecht is. Iedereen die Hem niet kent die ons beter maakt, gaat verloren. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal even slecht leven en het niet uitmaakt of je duizenden doden op je geweten hebt of niet.
Beste Marnix, lees nog eens wat ik schrijf: Zelfkennis stelt me ònder Saddam, Hitler, etc.....

We hebben van doen met een souverein God, die Zich door niemand iets laat voorschrijven, en zeker niet wie Hij behouden wil..........of niet............
Weet ik. Maar de grond van ons heil is Christus, en wie in Hem gelooft is vrij van schuld. Wat ik aan wil geven is dat je niet zelfkennis hebt, en dat tweede. Want dat valt ook onder zelfkennis, niet omdat je het zelf kan, maar wel omdat Christus in je woont en werkt en je verandert. Oude mens en nieuwe mens. Die nieuwe mens ben je zelf, maar niet uit jezelf. Datis een belangrijk onderscheid. Het gaat niet buiten jezelf, God doet het in je.

Oh, en ik vroeg om een bijbelse onderbouwing van de stelling dat mijn buurman net zo slecht is als Hitler. Bij mijn weten hebben ze beiden een schuld die ze nooit zelf kunnen betalen, maar waar lees ik dat die schuld voor beiden ook even hoog is?

De vraag is natuurlijk wel of de grootte van schuld relevant is, ik denk dat de Bijbel het daarom ook niet echt noemt. Je bent schuldig en krijgt de doodstraf, of je bent het niet en krijgt het leven. Alhoewel je zelfs daar nog vraagtekens bij kan zetten, want er zijn Bijbelteksten waarbij er gradaties lijken te zijn in het hiernamaals (groter en kleiner, 5 talenten vs. 2 talenten, zwaarder op de dag des oordeels voor Tyrus en Sidon dan voor de joden die Jezus aanspreekt etc.) Wie legt het uit?
Daar is maar één Uitlegger: Komt allen tot mij...............

En dat is de crux: Een doemwaardige wordt zonder dat hij hetzelf ook maar enigszins kan beseffen gerechtvaardigd om niet!

Kun je jezelf enigszins voorstellen wat in zo'n ziel gaat gebeuren?

Daarvoor is, als dat mag gebeuren, met recht gezegd een Eeuwigheid tekort om Hem te prijzen!
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef: Uiteraard. Maar dit is de helft van het verhaal. Het gaat nog door, namelijk dat Hij ons uit dat water omhoog trekt, onze schuld vergeeft, ons schoonwast en we kinderen van God mogen zijn. Als dat is gebeurt zie je jezelf ook als kind van God, nieuwe mens. Die oude ligt dood op de bodem. Natuurlijk betekent dat niet dat je dan niet meer zondigt, maar je mag je wel vergeven weten... en kind van God.

Daar is maar één Uitlegger: Komt allen tot mij...............

En dat is de crux: Een doemwaardige wordt zonder dat hij hetzelf ook maar enigszins kan beseffen gerechtvaardigd om niet!

Kun je jezelf enigszins voorstellen wat in zo'n ziel gaat gebeuren?

Daarvoor is, als dat mag gebeuren, met recht gezegd een Eeuwigheid tekort om Hem te prijzen!
Yep, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar heb je ook een bijbelse onderbouwing voor dat even slecht zijn? :) Daar was ik erg benieuwd naar!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Lees Romeinen eens. Met name hoofdstuk 3: 9-12 Wat dan? worden anderen boven ons gesteld? In geen enkel opzicht: wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn, gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een, er is niemand, die verstandig is, niemand die God ernstig zoekt, allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Lees Romeinen eens. Met name hoofdstuk 3: 9-12 Wat dan? worden anderen boven ons gesteld? In geen enkel opzicht: wij hebben immers tevoren Joden zowel als Grieken beschuldigd, dat zij allen onder de zonde zijn, gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet een, er is niemand, die verstandig is, niemand die God ernstig zoekt, allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden.
Hmhm, geen volk staat boven de ander... en niemand is rechtvaardig uit zichzelf. Allen zijn afgeweken.... daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat is wat anders dan: Jij bent net zo slecht als Hitler. Daar heb ik nog geen onderbouweing voor gezien.
Plaats reactie