Gelezen in het RD???

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Helemaal niet. Ik denk b.v. aan Prof. Velema, die gerepecteerd wordt van uiterst rechts tot uiterst links. En die zijn broeders en zusters telt in Dokkum maar ook in Driebergen.
ok:)
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Dat wil je niet, je wilt links zijn en (met de SRA) de menselijke verantwoordelijkheid benadrukken ten koste van het éénzijdige, soevereine Godswerk
Orck,

Hier beschuldig je een medeforumlid en de SRA.

Mag ik je (even off-topic) vragen wat je onder menselijke verantwoordelijkheid verstaat?
En zou je ook een definitie van links willen geven?
Je zou kunnen antwoorden dat ik naar een bekende weg vraag. Dat doe ik misschien ook wel, maar toch gaat het hier over een nogal groot intepretatie verschil tussen jou en andere forumleden. Open desnoods een nieuwe topic waar we over links en rechts kunnen discuseren.

[Aangepast op 12/10/04 door gerrit de 2e]
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik probeer kritiek op links én rechts te hebben. Vervolgens ben ik bij beiden de gebeten hond. Maar ik ga gewoon dapper door...

:%
Wat is het eenzaam, hè, aan de top.

Je hebt ook mensen, die zijn bij links en rechts gewaardeerd...
Ja, en dat zijn mensen die het altijd met je eens zijn!
Waardering en ermee eens zijn zijn twee heel andere zaken. Ik denk dat Van der Vlies in de 2e kamer veel waardering oogst, ook bij de linkse partijen. En jij mag zeggen of ze het altijd met hem eens zijn ;)
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Van Leeuwen zei grote moeite te hebben met de visie van de Stichting Reformatorische Appèl (SRA), die jongerenavonden organiseert. Zij vindt dat de school bekeerde studenten dient af te leveren.
Dus wat thuis en de kerk niet lukt, moet school maar doen? We gaan naar school om te leren. Volgens mij moet Iemand anders ons bekeren.
Diverse aanwezigen zeiden huiverig te blijven voor de gevolgen van begeleide confrontatie. Bovendien plaatsten ze de discussie in een ander daglicht: de breedte van de gereformeerde gezindte en de reformatorische scholen. Een van de insprekers: „Onze jeugd wordt begeleid geconfronteerd met krachten van buiten onze gezindte die een aanslag proberen te plegen op ons en onze kinderen. Maar hoe gaan we om met hen die de jeugd op onze scholen voorhouden om Jezus maar aan te grijpen? Daar zijn onze kinderen niet tegen opgewassen.â€
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Van Leeuwen zei grote moeite te hebben met de visie van de Stichting Reformatorische Appèl (SRA), die jongerenavonden organiseert. Zij vindt dat de school bekeerde studenten dient af te leveren.
Dus wat thuis en de kerk niet lukt, moet school maar doen? We gaan naar school om te leren. Volgens mij moet Iemand anders ons bekeren.
Diverse aanwezigen zeiden huiverig te blijven voor de gevolgen van begeleide confrontatie. Bovendien plaatsten ze de discussie in een ander daglicht: de breedte van de gereformeerde gezindte en de reformatorische scholen. Een van de insprekers: „Onze jeugd wordt begeleid geconfronteerd met krachten van buiten onze gezindte die een aanslag proberen te plegen op ons en onze kinderen. Maar hoe gaan we om met hen die de jeugd op onze scholen voorhouden om Jezus maar aan te grijpen? Daar zijn onze kinderen niet tegen opgewassen.â€
Wouter

Bericht door Wouter »

"daar zijn onze kinderen niet tegen opgewassen".......

Doe er dan wat aan! Zulke opmerkingen worden vaak gedaan door mensen die er ook niet voor zorgen dat de kinderen er tegen opgewassen worden.
Begeleid confronteren is toch niet hetzelfde als de oogkleppen opzetten en af en toe stiekem gluren?
nicname

Bericht door nicname »

Wow, Barryvrouw, nu hoor je erbij ;)
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Wow, Barryvrouw, nu hoor je erbij ;)
Of je daar nu blij mee moet zijn :$
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Let even op dat dhr. Van Leeuwen dit in de mond van de SRA legt.

Oorspronkelijk gepost door MajorcaGoedzo Barryvrouwtje kritiek op rechts én links! zo mag het ik horen!
Dit is tekenend voor je Marjorca.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
1. De discussie links-recht (waar jij overigens slechts op reageert) is heilloos. Zo noem je mij rechts. Daar heb ik in politieke zin niet zoveel moeite mee, maar kerkelijk voel ik me hartelijk verbonden met de breedte van van mijn kerkverband. En wei mij dan nog steeds rechts wil noemen moet dat vooral doen, maar of diegene zich dan nog midden in ons schriftuurlijk-bevindelijke volksdeel bevindt, valt nog te bezien.
Ik reageer idd op de termen rechts/links die eerder in deze topic zijn ingebracht.
2. Erkenning van of juist twijfelen aan elkaars staat voor de eeuwigheid is een nog veel hachelijker werk. Jij stelt je daarin ruim op. Ik kan het mishebben, maar er lijkt het verwijt in besloten te liggen dat mensen van wat jij als 'rechts' noemt, naar jouw mening ten onrechte durven te twijfelen aan de genadestaat van hen die zich daar links van bevinden. Een ding wil ik daar slechts van zeggen: als je hartelijk mag geloven dat de Heere altijd volgens een bepaalde Schriftuurlijke orde in het leven werkt, en je hoort of leest van mensen die stellen dat het ook anders kan, lijkt het me inherent aan de consequentie van je eigen verbondenheid aan de Schrift, dat je twijfelt aan de echtheid van de bekering van hen die dat zo stellen. begrijp je? Dat heeft dus niets te maken met het veroodelen van personen, maar het huiveren bij de gedachte dat iemand zich weleens zou kunnen bedriegen. ten diepste is het hetzelfde als wat jij tegen Pink Ivy zei: het is de consequentie van je eigen opvattingen.
Dit ben ik niet helemaal met je eens Adrianus. Het veroordelen van anderen is niet inherent aan die visie, maar komt voort uit het feit dat men denkt dat hun theologische visie de enige juiste is, terwijl het misschien (naar mijn mening) wel een accentuering van een bepaald aspect van de Waarheid is. De hoogmoed van de mens, die denkt het als enige bij het rechte eind te hebben, doet steeds meer opgeld.

Het lijkt er op dat als je de geschiedenis bekijkt (als leek) dat de opvattingen steeds smaller worden. Met als gevolg dat de liefde verkoudt en het Lichaam van Christus in steeds meer delen uit een valt. Theologen enkele honderden jaren terug konden fors discussieren met elkaar. Ze konden het op theologisch vlak behoorlijk oneens zijn met elkaar, maar bleven over het algemeen wel van de genadestaat van elkaar af. Dat mis ik tegenwoordig op diverse plaatsen binnen het spectrum van de Ger.Gezindte.
Hartelijke groet,

Pim.

Majorca

Bericht door Majorca »

Pim, misschien toch nog een aanvulling op je, naar mijn gevoel, ietwat éénzijdige kijk: het verketteren van de ander en het denken zelf de waarheid in pacht te hebben is natuurlijk bij de SRA oprichters begonnen (ik noem ze omdat ik de indruk heb dat deze discussie toch de hele tijd op de achtergrond speelt). Zij hebben gesteld dat in de huidige kerken van de rechterflank de Christus niet meer aan iedereen gepredikt wordt, en jongeren daarom tekort zouden komen. Hun avonden zouden daarom broodnodig zijn, omdat de kerken falen het evangelie te prediken. Dat is nogal wat. Is het dan raar dat "geestelijke leiders" moeten waarschuwen tegen zulke lieden? En dat het hoofd van de school in Opheusden (aanleing tot dit topic) meent vuurbang voor dezulken te moeten zijn?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Adrianus,

Later zal ik nog eens uitgebreider op je reactie ingaan, er moet ook nog gewerkt worden. Ik kan je overigens alvast zeggen dat ik de SRA niet onfeilbaar vind en dat de SRA m.i. soms tegenhangend gedrag vertoont. Men signaleert iets en gaat dan aan de andere kant overboord hangen. Bij een zeilboot is zoiets nodig om op koers te blijven, maar ik weet niet of het in deze context de juiste manier is om evenwicht te brengen.

Op dit moment wil ik nog het volgende met je delen. Net open ik mijn mailbox en daar zat een nieuwsbrief in die ik dagelijks ontvang. Lees eens mee:
Handhaaf die eenheid

Wees altyd beskeie, vriendelik en geduldig, en verdra mekaar in liefde. Lê julle daarop toe om die eenheid wat die Gees tussen julle gesmee het, te handhaaf deur in vrede met mekaar te lewe (Ef 4:2-3).

Paulus slaan in al sy briewe die onderlinge eenheid tussen gelowiges hoog aan. Die rede is duidelik: Sodra die duiwel ’n wig tussen gelowiges kan inslaan, word die liggaam van Christus verskeur. Hoeveel skade het onderlinge struweling nie al die kerk van die Here berokken nie!

Kom ons kyk watter weg Paulus vir onderlinge eenheid aanwys. Dis beskeidenheid, vriendelikheid, geduld en verdraagsaamheid – ’n hele mondvol. By elkeen van hierdie eienskappe gaan dit oor ’n gesindheid van nederigheid waarin ons ander mense hoër ag as onsself.

Die eenheid tussen gelowiges is nie ’n natuurlike eenheid nie; dit is ’n gawe van God wat deur die Gees van God bewerk word. Daarom moet ons dit met groot omsigtigheid handhaaf deur in vrede met mekaar te lewe. Vrede is ewe min vanselfsprekend; ook dit is ’n gawe van God. Maar dis ’n gawe wat ons moet gebruik. Wees dus ’n vredemaker ter wille van die eenheid wat die Gees tussen ons gesmee het.

Here, gee dat ek my vir die eenheid tussen gelowiges
sal beywer. Amen.

Wees ’n vredemaker ter wille van die eenheid wat die Gees tussen ons gesmee het.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie