"Goddeloos Europa onder druk"

refo

Bericht door refo »

We benaderen de prediking niet goed. We veronderstellen dat er bij het Woord nog Geest moet komen wil er kracht vanuit kunnen gaan. Kortom: God moet het doen. Dat is nog waar ook, en dat maakt het zo tragisch.

2 voorbeelden:

Zie de geschiedenis van de man met de verdorde hand:
Toen zeide Hij tot die mens: Strek uw hand uit; en hij strekte ze uit, en zij werd hersteld, gezond gelijk de andere.
Let vooral op de volgorde.

Het eerste Pascha: De verderfengel komt! Maar gelukkig: we hebben bloed en kunnen dat aan de posten strijken. Doe je dat niet, dan is het je eigen schuld.
En nu anno 2007: de verderfengel komt. En als de Geest u aan uw zonden ontdekt dan mag u het Bloed aan de posten strijken.
Klavier

Bericht door Klavier »

uitgeworpen schreef:Ik wilde nooit! Ik was een ontzettend verstokte kerkganger...
Totdat Hij mij vond! ( door de aanbieding, Zijn Woord) Toen werd alles anders...
Daarom vind ik Jesaja 65 zo mooi.
'Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vroegen;
Ik ben gevonden van degene, die naar Mij niet zochten...etc.
En was dat 'ik wilde nooit' achteraf gezien niet tot zonde, ja, de grootste zonde?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Klavier schreef:
uitgeworpen schreef:Ik wilde nooit! Ik was een ontzettend verstokte kerkganger...
Totdat Hij mij vond! ( door de aanbieding, Zijn Woord) Toen werd alles anders...
En was dat 'ik wilde nooit' achteraf gezien niet tot zonde, ja, de grootste zonde?
Ja, een verschrikkelijke zonde!
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klavier schreef:
Oude Paden schreef:
Refo schreef:Goeie vraag.
Ik vertaal hem zo: het is mooi dat je in ieder geval in de kerk zit. Dan kan God nu de rest doen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. En als mensen dan verloren gaan heeft het daar althans niet aan gelegen.
:shock:
Hoezo shocked? Refo heeft hier een punt... :!:
Hoe bedoel je?
Dat je het met deze redenering eens ben of dat er mensen zijn die zo redeneren?

Het zijn namelijk goddeloze en zorgeloze mensen die zo redeneren.
uitgeworpen

refo schreef:
uitgeworpen schreef:
refo schreef:Zou God Zijn Woord wel eens NIET zegenen?
Misschien zou je een antwoord op die vraag vinden in de gelijkenis van het zaad.

Denk je dat er belemmeringen zijn ( in de mens/ in de prediking) om Gods Zegen over Zijn woord tegen te houden?
Zo ja: dan is het dringend nodig om het voorbeeld van de Heere-Jezus op te volgen. Bidden!
Bidden:
Uw Naam worde geheiligd
Uw Koninkrijk kome
Uw Wil geschiede
Geen ons heden ons dagelijks brood
Vergeef ons onze schulden
Leid ons niet in verzoeking

Mis ik hier niet iets?
:?:
Dit is niet het enige gebed dat Christus bad. Ik ben de laatste tijd aan het lezen in het boekje: Zoek Mijn aangezicht.
Daarin staat een preek over: De voorbereidende gebeden van Christus.
Zou je eigenlijk moeten lezen.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:We benaderen de prediking niet goed. We veronderstellen dat er bij het Woord nog Geest moet komen wil er kracht vanuit kunnen gaan. Kortom: God moet het doen. Dat is nog waar ook, en dat maakt het zo tragisch.
Gods Geest werkt altijd.
Niemand komt hetzelfde onder de prediking vandaan als hij of zij er onder kwam. Gods Woord is een tweesnijdend scherp zwaard, ongeacht hoe wij mensen daarop reageren. Het is of tot verbrijzeling van ons stenen hart, of tot verharding van onze verstokte ongeloof. Gods Woord stelt zondaren tot zondaar, tot dode zondaars met een dodelijke ziekte, en tegelijkertijd wijst het op het Enige Medicijn Jezus Christus.
Ongeloof is eigen schuld.
Geloof is genade.
Genade wijst op een schuld die moet worden kwijtgescholden.
Schuld wijst op een natuur die de mens niet wil erkennen.
Genade is er voor de grootste der zondaren.
Genade is er om niet, gratis, zoals Calvijn dat zegt.
God roept door Zijn Woord "Komt tot mij". Geadresseerd: Allen die vermoeid en belast zijt. Wie zijn dat: Zondige mensen.
Is er iemand niet zondig?
Wie niet gelooft zegt geen zondaar te zijn en geen Zaligmaker nodig te hebben.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klavier schreef:Wie niet gelooft zegt geen zondaar te zijn en geen Zaligmaker nodig te hebben.
En wil dus ook niet bekeerd worden.
Ook al zit hij elke zondag 2x in de kerk.

Toch?
refo

Bericht door refo »

Klavier schreef:
Het kan alleen 'zonde' zijn als er een mogelijkheid was.
Klavier

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:Het zijn namelijk goddeloze en zorgeloze mensen die zo redeneren.
Maar Refo bedoelt neem ik aan, dat er iets niet klopt als mensen zeggen te willen geloven en het niet doen. Dat bestaat niet.
Gewillig gemaakte mensen onder de werking van Gods Geest willen echt. Daar is geen tegenhouden aan. Dat is onmogelijk.
Maar, en dat maak ik verder op uit Refo's woorden, het middel waardoor de wil vernieuwd wordt is de krachtige prediking van Gods Woord, het zuiver snijden daarvan. Het vertrouwen op de werking van Gods Geest in het gelovig hanteren van de aanwezen middelen waardoor de Heere wil werken.
Als dat verrtouwen weg is, dan kom je uit in wat Refo beschrijft. En inderdaad, dat is een dodelijke, zorgeloze wijze van conclusies trekken. Een schrijnende conclusie als dit de praktijk blijkt te zijn...
C.H. Spurgeon.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Het kan alleen 'zonde' zijn als er een mogelijkheid was.
Ja, de mogelijkheid is dat we van jongsaf aan onder Gods Woord verkeerd hebben. Onder de nodigingen die altijd waar zijn, ongeacht of we een nieuwe akker moeten bezien, een vrouw getrouwd hebben enz.
God liegt niet en nooit. Het feit dat wij niet eerder horen dan we doen, heeft te maken met onze dode natuur, die we om eigen schuld hebben. Dát we nog tot horen komen is juist genade, een bewijs van dat Gods Woord geen leugenprediking is.
Dát is wat we mogen getuigen en het is daarom dat het geen dwaasheid is om de prediking te laten uitgaan, ondanks dat het de Grieken wel een dwaasheid is en de Joden een ergernis.
C.H. Spurgeon.
uitgeworpen

quote="refo"]Het kan alleen 'zonde' zijn als er een mogelijkheid was.[/quote]

Er was een mogelijkheid om zalig te worden in de gemeente waar ik kerkte. Christus werd dan wel onder een deksel gebracht, zo zeg je dat toch...maar het heeft de Heere niet in de weg gestaan om mij te roepen uit de duisternis tot Zijn Licht.
refo

Bericht door refo »

Op het moment dat de prediker de Koperen Slang verhoogd onder het volk, is het het volk toegestaan deze te gebruiken tot behoud. Ik lees namelijk nergens dat Mozes of Aäron een voorbehoud maakt. Maar dan moet de prediker dat wel doen! Hij hoeft en heeft niet te oordelen of een hoorder 'geschikt' is.

Het mooie van het recht gesneden Woord is namelijk dat de Geest Zich daar altijd aan paart. Er is namelijk maat één God. Dat is ook de reden waarom de HC antwoord op de vraag: vanwaar komt zulk een geloof: Van den Heiligen Geest, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten. En kort daarvoor heeft de HC wát het geloof is en wat de nuttigheid ervan is. Het is dus dát geloof.
Klavier

Bericht door Klavier »

Tiberius schreef:
Klavier schreef:Wie niet gelooft zegt geen zondaar te zijn en geen Zaligmaker nodig te hebben.
En wil dus ook niet bekeerd worden.
Ook al zit hij elke zondag 2x in de kerk.

Toch?
Zeker. Niemand kan zeggen dat het Gods schuld is als een mens in zijn onwil blijft liggen.
Mensen willen nog wel zondaar zijn zonder Zaligmaker, dan kun je nog met een hele boel vroomheid wat zijn.
Mensen willen ook nog wel een Zaligmaker zonder zondaar te zijn, dan hoor je er toch bij.
Maar alles uit handen laten slaan, helemaal ontkleed als dode zondaar echt een Zaligmaker nodig hebben, vraagt een zelfverloochening die tegen onze hoogmoedige natuur ingaat.
Dáár blijkt ook de kwaal van de onwil op vast te zitten. Wie echt wil, weet dat er niet anders overblijft dan de Zaligmaker, omdat er in eigen ziel geen vrucht is in der eeuwigheid.
C.H. Spurgeon.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Op het moment dat de prediker de Koperen Slang verhoogd onder het volk, is het het volk toegestaan deze te gebruiken tot behoud. Ik lees namelijk nergens dat Mozes of Aäron een voorbehoud maakt. Maar dan moet de prediker dat wel doen! Hij hoeft en heeft niet te oordelen of een hoorder 'geschikt' is.

Het mooie van het recht gesneden Woord is namelijk dat de Geest Zich daar altijd aan paart. Er is namelijk maat één God. Dat is ook de reden waarom de HC antwoord op de vraag: vanwaar komt zulk een geloof: Van den Heiligen Geest, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten. En kort daarvoor heeft de HC wát het geloof is en wat de nuttigheid ervan is. Het is dus dát geloof.
Welk voorbehoud zie jij dan Refo?
De Israëllieten die gebeten waren door de slang wisten heel goed dat hun leven afhing van het kijken op de slang.
Dat weten gebeten te zijn was geen voorbehoud, maar een reden om juist te kijken!
En nu wijst Gods Woord op zowel de beet van de slang als de Verhoogde slang als Medicijn.
Als beide gepredikt worden in de vorm van wet en evangelie, dan hebben we het niet over een voorbehoud maar over een vanzelfsprekende samenhang.
Als een hoorder onder het Woord zich niet gebeten voelt door de zonden en zondige natuur en wel een Zaligmaker nodig heeft, dan vraag ik me af wat dat nodig hebben dan inhoudt.
Het gegeven dat er een Zaligmaker, de Messias verkondigt moet worden, is toch niet zonder reden?
Laatst gewijzigd door Klavier op 02 apr 2007, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
C.H. Spurgeon.
uitgeworpen

Klavier schreef:
refo schreef:Op het moment dat de prediker de Koperen Slang verhoogd onder het volk, is het het volk toegestaan deze te gebruiken tot behoud. Ik lees namelijk nergens dat Mozes of Aäron een voorbehoud maakt. Maar dan moet de prediker dat wel doen! Hij hoeft en heeft niet te oordelen of een hoorder 'geschikt' is.

Welk voorbehoud zie jij dan Refo?
De Israëllieten die gebeten waren door de slang wisten heel goed dat hun leven afhing van het kijken op de slang.
Dat weten gebeten te zijn was geen voorbehoud, maar een reden om juist te kijken!
En nu wijst Gods Woord op zowel de beet van de slang als de Verhoogde slang als Medicijn.
Als beide gepredikt worden in de vorm van wet en evangelie, dan hebben we het niet over een voorbehoud maar over een vanzelfsprekende samenhang.
Sorry, wat is voorbehoud?
Plaats reactie