Tekstkeuze Biddag

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

's Middags: 2 Kon. 19:1-20 (het gebed van Hizkia)
's Avonds: Kol. 4:1-6 en Hebr. 4:14-16. Tekst Kol. 4:2-3:

2 Houdt sterk aan in het gebed, en waakt in hetzelve met dankzegging;
3 Biddende meteen ook voor ons, dat God ons de deur des Woords opene, om te spreken de verborgenheid van Christus, om welke ik ook gebonden ben;
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bij ons 's middags ook het gebed van Hizkia, het onderwerp van de HGJB. Bij ons werken ze op de scholen ook met dit onderwerp, ze zijn er een hele week mee bezig om zo samen met de kinderen naar de biddag en de dankdag toe te leven. heel verrijkend vind ik dat.
s avonds de tekst "de rivier Gods is vol water" ps 65:10b. Deze tekst staat ook in het logo van onze gemeente. (tja, we wonen aan de Lek :wink: ) De tekst duidt op de aardse zegeningen (denk aan de Jordaan die in het voorjaar helemaal vol is) maar ook op een stroom van genade. Psalm 65 begint met de belijdenis dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat wij zegen ontvangen en dat het uitgangspunt is van ons bidden. Door Zijn genade alleen mogen we tot Hem naderen. Vervolgens gaat het over in aanbidden, wat nog veel dieper is dan bidden. Daarna een verheuging op de oogst, geestelijk en dagelijks.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Auto

Bericht door Auto »

's morgens Markus 4 gelijkenis van de zaaier
1. Inhoud van het gezaaide
2. Groei van het gezaaide
3. Oogst van het Gezaaide

's middags 1 Sam. 7 "De boete prediking van Samuel"
1. Tijd van de prediking
2. Inhoud van de prediking
3. Vruchten van de prediking
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Psalmen, hoofdstuk: 126:
1 Een lied Hammaaloth. Als de HEERE de gevangenen Sions wederbracht, waren wij gelijk degenen, die dromen.
2 Toen werd onze mond vervuld met lachen, en onze tong met gejuich; toen zeide men onder de heidenen: De HEERE heeft grote dingen aan dezen gedaan.
3 De HEERE heeft grote dingen bij ons gedaan; [dies] zijn wij verblijd.
4 O HEERE! wend onze gevangenis, gelijk waterstromen in het zuiden.
5 Die met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien.
6 Die het zaad draagt, dat men zaaien zal, gaat al gaande en wenende; [maar] voorzeker zal hij met gejuich wederkomen, dragende zijn schoven.

Het was een kandidaad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik moeite had om hem te volgen. Mijn vriendin vond dat ook.
Paar dingen bleven me nog wel bij: Hij waarschuwde voor een economische crash zoals na 11 september. Hij keek me een beetje fenijnig aan toen ik moest glimlachen (heel klein kerkje). Ik vond eigenlijk dat je eerder moest danken dat dit onze definitie is van een economische teruggang. Ik denk dat 98% van de nederlanders enkel hun nieuwe auto misschien met 2 jaar hebben moeten uitstellen. Van hongersnood of iets dergelijks was nu niet bepaald sprake.
En verder moesten we nog maar zien of we dankbaar moesten zijn voor deze regering die beweerd christelijk te zijn. Dat vond ik echt een misplaatste opmerking. Ga dan bidden man!
Marnix

Bericht door Marnix »

Auto schreef:'s morgens Markus 4 gelijkenis van de zaaier

1. Tijd van de prediking
huh? Hebben jullie 's avonds geen dienst voor de mensen die geen vrij kunnen krijgen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lassie

Bericht door Lassie »

Unionist schreef:
jvdg schreef:
Lassie schreef: Er werd vanavond uit de Herziene Statenvertaling gelezen.
Vanwaar deze toevoeging?
Omdat dat heel bijzonder is in de Ger Gem van Kampen
wie zegt dat ik in GG van KAmpen ben geweest!?!!?!?

Ik zat onder het gehoor van een hervormde predikant!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Omdat wij er vanuit gaan dat jij braaf naar de gemeente gaat waarin je geplaatst bent, een plekje hebt gekregen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Auto schreef:'s morgens Markus 4 gelijkenis van de zaaier

1. Tijd van de prediking
hé, dan zat ik bij jou in de kerk :wink:
Lassie

Bericht door Lassie »

Marnix schreef:Omdat wij er vanuit gaan dat jij braaf naar de gemeente gaat waarin je geplaatst bent, een plekje hebt gekregen.
maar ik ben niet braaf.

en ik ben ook geen gergem meer. :wink:
Kislev

Bericht door Kislev »

Marnix schreef:
Kislev schreef:
Unionist schreef:
jvdg schreef: Vanwaar deze toevoeging?
Omdat dat heel bijzonder is in de Ger Gem van Kampen
Kan me bijna niet voorstellen dat een GG uit de Herziene Statenvertaling leest......
Waarom niet? Niet elke GG is hetzelfde :) Het is dus toch zo, leer er mee leven zou ik zeggen :D Succes met de verwerking ;)
Beetje bekende refoforummer weet dat ik in één van de meest linkse gergems zit. SV wordt op één na door alle ouderlingen aangepast gelezen. Maar HSV lezen, nee, dat zie ik echt niet snel gebeuren.

Om on-toppic te blijven. Teksten waren 1 Samuel 13 (offer wat Saul ten onrechte bracht) en psalm 41
Josephus

Bericht door Josephus »

Lassie schreef:Ik zat onder het gehoor van een hervormde predikant!!
Dat was niet voor iedereen onduidelijk, hoor... :wink:

- lezing uit de HSV, zelfs de meest linkse GG zal dat nog niet "officieel" doen, hoewel het er in de praktijk vaak wel gewoon op neer komt (zij het dan dat de herziening ter plekke tot stand komt :lol: )

- drie schriftlezingen is ook niet echt des GG's
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Spreuken 30: 1-9
Thema: 'De biddag van Agur'

Agur verzamelde wijze spreuken om ze door te geven aan leerlingen. Hij zet zijn beperkte verstand tegenover de almacht en volheid van God. Hij erkent opelijk dat hij 'dom' is. Hij vraagt God twee hele opmerkelijke dingen namelijk: 'Dat hij graag wilt dat de valsheid en leugens verre van hem blijven en geen armoede en rijkdom wil'.

Ik ga niet al mijn aantekeningen van de preek hier neer zetten maar de preek ging over die twee gebedspunten/wensen van Agur. :wink: Het was een bijzondere dienst. Vooral juist omdat ik rot in mijn vel zat en bijna m'n bed in wilde in plaats van naar de kerk. Ik zag er erg tegenop. Daarna kwam ik opgeknapt uit de kerk. :)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ballerina schreef:Spreuken 30: 1-9
Thema: 'De biddag van Agur'

Agur verzamelde wijze spreuken om ze door te geven aan leerlingen. Hij zet zijn beperkte verstand tegenover de almacht en volheid van God. Hij erkent opelijk dat hij 'dom' is. Hij vraagt God twee hele opmerkelijke dingen namelijk: 'Dat hij graag wilt dat de valsheid en leugens verre van hem blijven en geen armoede en rijkdom wil'.

Ik ga niet al mijn aantekeningen van de preek hier neer zetten maar de preek ging over die twee gebedspunten/wensen van Agur. :wink: Het was een bijzondere dienst. Vooral juist omdat ik rot in mijn vel zat en bijna m'n bed in wilde in plaats van naar de kerk. Ik zag er erg tegenop. Daarna kwam ik opgeknapt uit de kerk. :)
We hebben dus een preek over de zelfde tekst gehad...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Ow haha! :)

Vast niet in dezelfde dienst als ik je profiel moet geloven. :wink:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ballerina schreef:Ow haha! :)

Vast niet in dezelfde dienst als ik je profiel moet geloven. :wink:
zelfs niet in zelfde taal, of hetzelfde land.

en toch, gezien je beschrijving van de preek, komen de preken toch wel overeen, denk ik zo.

Het is niet zo moeilijk om te bidden geen armoede te lijden, maar om te bidden geen overmatige voorspoed te hebben. Ook is de strekking van zijn gebed in de eerste plaats voor geestelijke noden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie