Geplaatst: 13 feb 2007, 16:35
Niet uit verband trekken, Kaw:Kaw schreef:Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.Bert Mulder schreef:Verder doet God zelf de deur open
Andersom is ook mogelijk.
14 En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen:37) Dit zegt de Amen,38) de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der40) schepping Gods:
15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt,41) noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.42)
17 Want gij zegt: Ik ben rijk,43) en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en44) naakt.45)
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud,46) beproefd komende uit47) het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat48) gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.49)
19 Zo wie Ik liefheb,50) die bestraf en51) kastijd Ik; wees52) dan ijverig, en bekeer u.
20 Zie, Ik sta aan de deur53), en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden,55) en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik56) overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
22 Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.
En de bruid van Christus is de kerk, niet enige bepaalde persoon. Dus Christus klopt aan de deur van de kerk van Laodicea in deze tekst.53) Ik sta aan de deur
Deze plaats schijnt genomen uit het Hooglied van Salomo, Hoogl. 5:2, waar dergelijk kloppen van den bruidegom Christus aan de deur van Zijn slaperige bruid beschreven wordt; en daardoor wordt verstaan het geestelijk aanmanen van Christus, aan de deur van ons geweten, door Zijn Woord en Geest, om ons uit onze zonden en slaperigheid op te wekken, en Zijn vermaning bij ons plaats te doen hebben.
from Behold He Cometh, by Rev. H. HoeksemaEvidently Jesus is standing not at the door of the heart, but at the door of the church in Laodicea. That church had become unfaithful. That church had cast Him out. He was now standing outside. Within, however, there are those whom He loves and whom He would rebuke and chasten, that they may come to repentance and wake up to a new zeal. Therefore He addresses them from without. He admonishes them to wake up. And He promises them who would hear His voice and let Him in that He will sup with them. Once more, the church as a whole seems hopelessly lost. It is miserable beyond redemption. He will spue her out of His mouth. But His own beloved, the elect of God, must not perish with the rest. Hence, He calls them. And He promises them that they shall have communion with Him, the communion of the covenant. That communion they now miss. For in their present condition they cannot exercise conscious communion with their Lord. But if they repent and wake up to a new zeal, they shall again be receptive for all the blessings of Its grace. And wake up the remnant according to the election of grace surely will, when the Lord applies by His powerful grace His Word of admonition to their hearts. The supper is symbol of friendly communion. When therefore the Lord promises that He will sup with His people, He assures them of that most intimate communion of friendship which is the central, the most essential idea of the covenant. He will sup with them! In Him they will sup with the Father and the Son through the Spirit. They shall be restored to that intimate communion with the Triune God which is life. From all this, however, it is quite apparent that the church as a whole is lost, and that only the individual faithful, the individual people of God within the church, shall be saved.