Digitale giro en de rechterflank (uit Trouw)

geledu

Bericht door geledu »

Toch moeten we dit signaal serieus nemen voor hen die van uit de grond van hun hart niet mee kunnen met deze nieuwe communicatie middelen.

We mogen daar ook niet denigrerend over doen of zomaar over heen stappen .
Dit kan een zaak zijn die worsteling geeft , zeker voor oudere mensen die in het dagelijkse leven niets met internet doen.

Wij spreken en redeneren zosnel vanuit ons omgaan met deze mogelijkheden, waarbij je je gelijk af kan vragen of dat nu zo positief is dat het zo in ons leven is geintegreerd.

Dat idee van een eventueel nieuw abonnement zoals door Memento geopperd , klinkt nog niet eens zo gek in de oren !
limosa

Bericht door limosa »

geledu schreef:Toch moeten we dit signaal serieus nemen voor hen die van uit de grond van hun hart niet mee kunnen met deze nieuwe communicatie middelen.

We mogen daar ook niet denigrerend over doen of zomaar over heen stappen .
Dit kan een zaak zijn die worsteling geeft , zeker voor oudere mensen die in het dagelijkse leven niets met internet doen.

Wij spreken en redeneren zosnel vanuit ons omgaan met deze mogelijkheden, waarbij je je gelijk af kan vragen of dat nu zo positief is dat het zo in ons leven is geintegreerd.

Dat idee van een eventueel nieuw abonnement zoals door Memento geopperd , klinkt nog niet eens zo gek in de oren !
Maar, om even serieus te reageren dan, je kunt die accept-giro's toch gewoon weggooien of straks als het doorgaat ze gewoon niet digitaal ontvangen? Dan betaal je je rekeningen met een normale overschrijving, die blijven toch gewoon van papier? Voor ouderen of mensen zonder internet is er toch niks aan de hand?
geledu

Bericht door geledu »

Dat blijft idd ook een optie, maar voor hoe lang ?
De signalen van de banken zijn duidelijk : particulieren zijn nog wel welkom , maar zo mogen niet te veel tijd en energie kosten.
De service graad is wel dusdanig laag dat ik niet raar staat te kijken als er binnenkort een markt is voor een nieuwe speler die de particulieren gaat behandelen zoals ze behandeld willen worden .
Dit zal voor de een een balie zijn en voor de ander internet bankieren.
Maar op dit moment laten we ons dwingen tot zaken waar van telkens blijkt dat ze nog steeds niet voor 100 % betrouwbaar zijn.

Deze argumentatie wijkt wel wat af van de principiele waar mee deze discussie begon, maar uit de praktijk weet ik van mn vader die zn kinderen moet laten pinnen omdat hij in de bank niet meer terecht kan.
Dat hij zijn acceptgiro's nog kan betalen omdat dat zo makkelijk is, maar als de regels doorgaan totaal afhankelijk wordt in deze zaken van de jongere generatie.

Zelf heb ik tot me grote verbazing ook voor het omzetten van prive rekeningen een aparte afspraak moeten maken om dat je niet gelijk geholpen kunt worden.

Al met al een schandalige ontwikkeling.
Als daar bij zou komen dat je ook vanuit principieel oogpunt niet mee wilt gaan met internetbankieren dan begint het wel verdacht veel te lijken op die profetie van uit Openbaringen.
memento

Bericht door memento »

Als daar bij zou komen dat je ook vanuit principieel oogpunt niet mee wilt gaan met internetbankieren dan begint het wel verdacht veel te lijken op die profetie van uit Openbaringen.
Ach, vroeger handelde men met kraaltjes en andere natura, toen kwam er goud en zilver, en toen kwam er geld, en toen kwam er overschrijfkaarten, machtigingen en checks, en toen kwam er de accept-giro en toen kwam er betalen via internet. Toen hebben we toch ook niet geroepen: het einde is nabij?

Ach, hoe vaak hebben we dat al gehoord? Bij de komst van de stoomtrein, bij de komst van het vliegtuig, bij de komst van de streepjescode? Het einde is nabij, dat is al 2000 jaar een feit, echter laten we niet zelf onze eigen tekenen van de eindtijd gaan verzinnen, buiten Gods woord om.

Kijk, het medium internet is neutraal. We zijn immers toch ook niet tegen briefpost omdat de pabo-catalogus via de post bezorgt wordt, en toch ook niet tegen telefonie, omdat je hijglijnen kan bellen? Internet, we kunnen er niet om heen. Net als telefonie en post.

Echter, het is een medium. Niet meer en niet minder. Het brengt ons wat wij er van vragen, niet meer en niet minder. Wie zichzelf te slecht vind voor internet, moet zich ernstig afvragen of hij principieel gezien wel in staat is om de straat op te gaan, daar daar de ondeugende billboards hem al staan toe te lachen, en of hij wel in staat is zijn brievenbus te legen, waar de onkuise reclame hem in het gezicht staart...
limosa

Bericht door limosa »

geledu schreef:Al met al een schandalige ontwikkeling.
De klantgerichtheid wordt er inderdaad niet beter op. En dan bedoel ik niet het praten over dienstverleningsconcepten en SLA's. Dat kunnen ze allemaal wel. Maar het ouderwetsche idee dat je binnenkomt en als klant behandeld wordt heb je niet gauw meer. In ieder geval niet als gemiddelde klant bij de gebruikelijke banken.

Maar ja, als ik naar mezelf kijk, ik kom er eigenlijk nooit binnen want ik heb er niks te zoeken.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef: We zijn immers toch ook niet tegen briefpost omdat de pabo-catalogus via de post bezorgt wordt,.........
hoe wéét JIJ dát nou weer?? Soms stiekem tóch eens een keertje aangevraagd?????????? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Unionist

Bericht door Unionist »

Er is weleens het idee geopperd van een refo-bank. Ideetje om dat weer eens onder het stof vandaan te halen?
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:Er is weleens het idee geopperd van een refo-bank. Ideetje om dat weer eens onder het stof vandaan te halen?
Ik heb een beetje een afkeer van het idee om overal een refo-variant van te hebben. Het geeft, zowel naar binnen als buiten de doelgroep, een signaal af van dat men een isolement wil, terwijl isolatie m.i. niet bijbels is.

Nu is het goed om voor eigen zaken een refo variant op te richten. Denk bijvoorbeeld aan een krant (RD), waar het refo-zijn ervoor zorgt dat de inhoud van die krant anders is. M.i. moet een refo-product dus een toegevoegde waarde hebben t.o.v. hetgeen waar het een alternatief voor wil bieden.

Met dit in het achterhoofd keur ik een initiatief als RDMobiel of een RefoBank af. Niet omdat het verkeerd is, maar m.i. is het moreel wél verkeerd om een product op de markt te zetten exclusief voor refo's, zónder dat er een wezenlijk verschil is met niet-refo producten. Men maakt dan gebruik van het saamhorigheidsgevoel, om er financieel beter van te worden. Kortom: Er is niets mis met allerlei commerciële producten op de markt te zetten, alleen hang er niet meteen het labeltje 'refo' aan...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

limosa schreef:Maar ja, als ik naar mezelf kijk, ik kom er eigenlijk nooit binnen want ik heb er niks te zoeken.
Dat geldt denk ik voor 95% van de mensen: je komt eigenlijk nooit meer in de bank. Alleen om af en toe een hypotheekcheck uit te voeren.
Wat moet je in een bank zoeken als je het lekker achter je notebookje thuis vanaf de bank kan regelen?
Geen wonder dat die banken steeds minder baliemedewerkers in dienst gaan nemen.

Zo is het met de betaalcheque gegaan: vrijwel niemand gebruikte ze meer, dus worden ze afgeschaf. Tegenwoordig heeft alleen American Express nog maar betaalcheques.

Zo gaat het dus ook met de acceptgiro: waarschijnlijk gebruikt vrijwel niemand die meer, dus worden ze afgeschaft.
Unionist

Bericht door Unionist »

Je hoeft geen bank te zijn exclusief voor refo's. Je kan ook een bank zijn vanuit een bepaalde levensvisie. Zoals b.v. de Triodosbank of ASN Bank. Je verstrekt fatsoenlijke hypotheken, geeft mensen de keuze om acceptgiro's te gebruiken, dwingt ze niet tot dingen die ze niet willen. Dat hoef je niet tot refo's te beperken, maar kan de doelgroep breed houden.

Maar doe dan niet je geldautomaten op zondag dicht enzo. Dat soort dingen vind ik ergerlijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Maar doe dan niet je geldautomaten op zondag dicht enzo.
Daar heb je gelijk al weer een schibboleth-in-spe.

En wat doe je met internetbankieren op zondag? Toestaan of niet? Of oplossen met tijdzones?
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:

En wat doe je met internetbankieren op zondag? Toestaan of niet? Of oplossen met tijdzones?
Laten we alvast een Raad van Rabbijnen instellen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:
Tiberius schreef:

Laten we alvast een Raad van Rabbijnen instellen.
Wacht nog een weekje of wat. Dan laat ik mijn baard staan. :D
Duuk

Bericht door Duuk »

Unionist schreef:Er is weleens het idee geopperd van een refo-bank. Ideetje om dat weer eens onder het stof vandaan te halen?
Dan kunnen ze ook wel een eiland voor die mensen gaan maken, waar zu hun eigen wereldje hebben.

Ik heb overigens grote moeite met die term 'refobank' 'refointernet' enz. Het is niet de refogroep die daar moeite mee heeft, maar een zeer klein deel daarvan, zeg maar een splintergroepering. Het zijn de prominenten in de desbetreffende kerkverbanden die dergelijke regels opleggen. Ga je het hoofd voor hoofd vragen, is de uitkomst heel wat anders dan het aantal leden wat dat kerkverband heeft.
memento

Bericht door memento »

Duuk schreef:
Dan kunnen ze ook wel een eiland voor die mensen gaan maken, waar zu hun eigen wereldje hebben.

Ik heb overigens grote moeite met die term 'refobank' 'refointernet' enz. Het is niet de refogroep die daar moeite mee heeft, maar een zeer klein deel daarvan, zeg maar een splintergroepering. Het zijn de prominenten in de desbetreffende kerkverbanden die dergelijke regels opleggen. Ga je het hoofd voor hoofd vragen, is de uitkomst heel wat anders dan het aantal leden wat dat kerkverband heeft.
Sealand is te koop. Is groot genoeg.
Plaats reactie