De jeugd van tegenwoordig

Marnix

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
refo schreef:De hand aan de ploeg en niet omzien.
Daar waren we (met de hervorming) nou toch juist aan ontsnapt?
Nee, volgens mij zijn we met de hervorming juist teruggekeerd naar dat gedachtengoed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

Kaw schreef:
limosa schreef:
Als dat je beeld is van de hervorming is...
in ieder geval dacht ik dat een belangrijk element is dat we het niet met werken kunnen en behoeven te verdienen, wat niet wil zeggen dat we niet hoeven te werken maar wel dat we daar niets aan kunnen ontlenen, het advies om te werken (de hand aan de ploeg) en dan maar af te wachten (niet omzien) lijkt me buiten het spoor van de reformatie te gaan
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:
limosa schreef:
Nee, volgens mij zijn we met de hervorming juist teruggekeerd naar dat gedachtengoed.
ik dacht het niet, niet hoeven werken om je zaligheid te verdienen, dát is volgens mij vrijheid, vrijheid in Christus, niet te verwarren met de vermeende vrijheid om alles te doen en te laten wat je wil en je toch nog christelijk te noemen
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef:
ik dacht het niet, niet hoeven werken om je zaligheid te verdienen, dát is volgens mij vrijheid, vrijheid in Christus, niet te verwarren met de vermeende vrijheid om alles te doen en te laten wat je wil en je toch nog christelijk te noemen
De hand aan de ploeg lijkt me anders niet onbijbels. Bidden en werken. Dat was ook een van de redenen van de reformatie, de gemeente werd niet actief ingezet. We worden toch uitgezonden als arbeiders in de wijngaard van Christus? En zaaide Paulus niet, begoot Apollos niet.... waar God de wasdom gaf? Wie door Chirstus in de vrijheid is gezet gaat niet stilzitten maar ploegen, zaaien etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
limosa

Bericht door limosa »

Marnix schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef: Daar waren we (met de hervorming) nou toch juist aan ontsnapt?
De hand aan de ploeg lijkt me anders niet onbijbels. Bidden en werken. Dat was ook een van de redenen van de reformatie, de gemeente werd niet actief ingezet. We worden toch uitgezonden als arbeiders in de wijngaard van Christus? En zaaide Paulus niet, begoot Apollos niet.... waar God de wasdom gaf? Wie door Chirstus in de vrijheid is gezet gaat niet stilzitten maar ploegen, zaaien etc.
je zit er een andere contekst omheen te breien, het ging niet om werken als vrucht van het geloof maar om werken om het geloof te verdienen
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

limosa schreef:het ging niet om werken als vrucht van het geloof maar om werken om het geloof te verdienen
Refo schreef:'t Is net als met kinderen krijgen. 't Kan zijn dat je bidt om de kinderzegen. Maar als je zelf niets doet kan God ook niets voor je doen.
De hand aan de ploeg en niet omzien.
Ja vast.
limosa

Bericht door limosa »

Kaw schreef:
limosa schreef:het ging niet om werken als vrucht van het geloof maar om werken om het geloof te verdienen
Refo schreef:'t Is net als met kinderen krijgen. 't Kan zijn dat je bidt om de kinderzegen. Maar als je zelf niets doet kan God ook niets voor je doen.
Ja vast.
ja, inderdaad, de posting van refo was een reactie op rj
rj schreef:Helemaal niks afwachten! Bekeert u en gelooft het evangelie! Maar als jij dat wil gaan invullen met werken, heilig of onheilig, dan zeg je iets heel anders, n.l: "Bekeert u en volmaak de wet!" Gods offers zijn een gans verbroken geest. Door schuld besef getroffen en verslagen. Ik begrijp je (denk ik) afkeer van die die dodelijke lijdelijkheid die er heerst wat gewoon pure ongeloof is. Maar om dat op te gaan lossen met hard aan de slag gaan is een hard woord.
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef:
Marnix schreef: Nee, volgens mij zijn we met de hervorming juist teruggekeerd naar dat gedachtengoed.
je zit er een andere contekst omheen te breien, het ging niet om werken als vrucht van het geloof maar om werken om het geloof te verdienen
Nee, jij hebt er zo te zien een andere context omheen gebreid. Het ging wel degelijk om het bidden en werken en bidden en stilzitten. De context die Kaw heeft aangehaald is duidelijk genoeg.

Dus geen lijdelijkheid maar bidden en werken, zoals de apostelen en Jezus zelf leerden. Ze riepen mensen op tot geloof bekering. En niet te gaan zitten affwachten. Dat zegt RJ en dat vult Refo aan. Niet alleen hard aan de slag gaan.... maar ook niet alleen bidden. Bidden en werken, dat mag neit zonder elkaar gaan want dan is het vruchteloos.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

limosa schreef:
Kaw schreef:
Ja vast.
ja, inderdaad, de posting van refo was een reactie op rj
rj schreef:Helemaal niks afwachten! Bekeert u en gelooft het evangelie! Maar als jij dat wil gaan invullen met werken, heilig of onheilig, dan zeg je iets heel anders, n.l: "Bekeert u en volmaak de wet!" Gods offers zijn een gans verbroken geest. Door schuld besef getroffen en verslagen. Ik begrijp je (denk ik) afkeer van die die dodelijke lijdelijkheid die er heerst wat gewoon pure ongeloof is. Maar om dat op te gaan lossen met hard aan de slag gaan is een hard woord.
Als er 1iets heeft aan te bieden, dan is het hier toch RJ met de offers? Refo gaat niet verder in de richting die RJ heeft ingeslagen, maar geeft een voorbeeld dat je geen kinderen krijgt door enkel te bidden. Een passief geloof is een dood geloof. De bijbel waarschuwt er zelfs voor. Je kiest er bewust voor om de richting van Refo te negeren en in de lijn van RJ verder te reageren, waarbij het schijnbaar rechtzinniger is om de bedoeling van Refo te verdraaien, dan gewoon eerlijk inhoudelijk te reageren.
geledu

Bericht door geledu »

JolandaOudshoorn schreef:
geledu schreef:Laat een ding duidelijk zijn : dit is niet alleen een verwijt richting de jeugd.

Wel is het waar dat in het bijzonder de jeugd staat in de branding van de wereld.
Het is een doelgroep waar de duivel graag zijn peilen op richt.
Is het niet een bekende uitspraak : Wie de jeugd heeft die heeft de toekomst.

Dus geen wijzende vinger naar de jeugd, wel in oogenschouw nemen hoe het zover heeft kunnen komen.
Ik denk dat dit enkel een verwijt is richting de ouderen.We laten kinderen en jongeren te veel aan hun lot over.
Bovendien, hoe komt het dat de jongeren een andere moraal hebben en een andere verhouding tegenover het gezag? Was het niet in de jaren 70 dat met het anarchisme en vrije sex propageerden?? En nu zit de jeugd van toen te klagen over de jeugd van nu.
Ik denk dat je hier een deel hebt van de "oplossing"
We laten ze aan hun lot over.
Jeugd heeft behoefte aan duidelijke lijnen.
Verantwoording geven is goed maar tot een bepaalde hoogte, veel jeugd kan niet met veel vrijheid omgaan.
Ze willen dat de grenzen aangegeven worden, dat is dan ook de plicht van de ouders.
Gian

Bericht door Gian »

Klagen over de jeugd heeft nog nooit geholpen.
We moeten er vanuit gaan dat alleen bekering helpt tegen problemen waar de jeugd mee te maken heeft. De rest van de oplossingen zijn surrogaat, tijdelijk of werken juist het tegendeel.
Ik denk dat het zaak ik je als ouders te bekeren, je kinderen voor te leven in het goede en je kinderen dagelijks met ernst en besef van noodzakelijkheid aan Gods genadetroon voor te leggen, smeken of ze op jonge leeftijd genade mogen krijgen.
Alleen dat is 'de oplossing' en helpt werkelijk tegen alle verleidinging van deze tijd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
geledu schreef:Laat een ding duidelijk zijn : dit is niet alleen een verwijt richting de jeugd.

Wel is het waar dat in het bijzonder de jeugd staat in de branding van de wereld.
Het is een doelgroep waar de duivel graag zijn peilen op richt.
Is het niet een bekende uitspraak : Wie de jeugd heeft die heeft de toekomst.

Dus geen wijzende vinger naar de jeugd, wel in oogenschouw nemen hoe het zover heeft kunnen komen.
Ik denk dat dit enkel een verwijt is richting de ouderen.We laten kinderen en jongeren te veel aan hun lot over.
Bovendien, hoe komt het dat de jongeren een andere moraal hebben en een andere verhouding tegenover het gezag? Was het niet in de jaren 70 dat met het anarchisme en vrije sex propageerden?? En nu zit de jeugd van toen te klagen over de jeugd van nu.
Ik denk dat je hier een deel hebt van de "oplossing"
We laten ze aan hun lot over.
Jeugd heeft behoefte aan duidelijke lijnen.
Verantwoording geven is goed maar tot een bepaalde hoogte, veel jeugd kan niet met veel vrijheid omgaan.
Ze willen dat de grenzen aangegeven worden, dat is dan ook de plicht van de ouders.
Veel ouderen kunnen het helaas ook niet. En vaak wordt onder het mom van "dat is goed voor de jeugd" gewoon doorgevoerd wat men zelf fijn en vertrouwd vindt. Mensen denken te weten wat goed is voor de jeugd maar verdiepen zich vaak zo bar weinig in hen... en doen vaak dingen die juist niet goed voor ze zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:5. Binnen de gereformeerde gezindte heerst een dodelijke lijdelijkheid met wat betreft het persoonlijk zalig worden. Men gaat braaf naar de kerk, men bid de gebeden en leest de Schrift op gezette tijden, maar dat is het. Het heeft het hart niet, men is er niet echt mee bezig. Deze onbetrokkenheid bij eigen zaligheid is m.i. de diepste oorzaak waarom de reformatorischen net zo hard meedoen met individualisme en materialisme als de wereld. M.i. is het te sterk denken vanuit de uitverkiezing (God moet het doen) hier de oorzaak van.
Dit beantwoorden de DL al. Het komt er dus weer op neer, dat we God de schuld geven, door middel van de uitverkiezing. En dat is verkeerd. Wij hebben allemaal gezondigd, we zijn allemaal onnut geworden. Zelfs onze beste werken zijn met zonden besmet. Niet God's schuld, onze schuld. En de verkiezing is juist een grote troost.
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

rj schreef:
refo schreef:
rj schreef:
refo schreef:Precies wat ik bedoel. Afwachten maar weer. Terwijl we moeten werken. Heilige werken, zeker.
Helemaal niks afwachten! Bekeert u en gelooft het evangelie! Maar als jij dat wil gaan invullen met werken, heilig of onheilig, dan zeg je iets heel anders, n.l: "Bekeert u en volmaak de wet!" Gods offers zijn een gans verbroken geest. Door schuld besef getroffen en verslagen. Ik begrijp je (denk ik) afkeer van die die dodelijke lijdelijkheid die er heerst wat gewoon pure ongeloof is. Maar om dat op te gaan lossen met hard aan de slag gaan is een hard woord.
't Is net als met kinderen krijgen. 't Kan zijn dat je bidt om de kinderzegen. Maar als je zelf niets doet kan God ook niets voor je doen.
Als dat het evangelie is dan is het voor mij verloren.
Als we zelfs een zucht aan onze zaligheid toe moesten doen....

Dan gingen we allemaal voor eeuwig verloren
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Meen te weten dat de jeugd van tegenwoordig niet beter en niet slechter is dan vroeger. En nu heb ik het over de Christelijke jeugd, en nog wel in ruime zin.

Wat wel waar is, dat de tijd waarin we leven, mijns insziens, is als de dagen van Noach.

En heeft de jeugd tegenwoordig misschien geen andere verleidingen dan toen ik jong was, wel is het zo dat de verleiding je van alle kanten tegemoet springt. Je kunt nog geen krant opendoen, je kunt niet eens langs de weg rijden of de sex bijvoorbeeld springt al te voorschijn.

En als ouders moeten we niet menen dat we onze jeugd kunnen of mogen leiden door alleen op de smalle weg te wijzen. Wij moeten leiden door ons voorbeeld! Consequent zijn!

En dat begint met het Bijbellezen en bidden aan de tafel. Niet mompelend iets lezen. Nee, in duidelijke toon, en dan, misschien aan de hand van een uitlegger, er over spreken. Dus niet alleen het Woord lezen, maar ook proberen te begrijpen. Hoeft dan ook geen lang hoofdstuk gelezen te worden, beter 5 versen en je begrijpt het, dan de hele Bijbel, en niemand weet 5 minuten later wat je gelezen hebt. En ook het priesterlijk gebed van de vader van het gezin, hardop, vrij gebed, is heel belangerijk! En dan, als ouders, leven naar je belijdenis!
Plaats reactie