Pagina 3 van 14
Geplaatst: 27 dec 2006, 09:01
door memento
Ach ach, wat is de christelijke vrijheid toch moeilijk te begrijpen...
Lees het NT nu eens eerlijk en onbevangen? Zien we dan dat Jezus en de brievenschrijvers, met name Paulus, al het oude willen afschaffen? NEE! We lezen wél iets anders, namelijk dat er niet gekeken wordt naar de vorm, maar naar de intenties erachter, naar het hart. Ook zien we de oproep om elkaar in de vormen vrij te laten. De ene viert wel een feestdag, de ander niet. Laat elkaar vrij. Echter, wat je ook doet, doet het ter ere van God
Geplaatst: 27 dec 2006, 09:46
door Zonderling
memento schreef:Ach ach, wat is de christelijke vrijheid toch moeilijk te begrijpen...
Lees het NT nu eens eerlijk en onbevangen? Zien we dan dat Jezus en de brievenschrijvers, met name Paulus, al het oude willen afschaffen? NEE! We lezen wél iets anders, namelijk dat er niet gekeken wordt naar de vorm, maar naar de intenties erachter, naar het hart. Ook zien we de oproep om elkaar in de vormen vrij te laten. De ene viert wel een feestdag, de ander niet. Laat elkaar vrij. Echter, wat je ook doet, doet het ter ere van God
Memento,
Ik ben het deels met je eens.
Toch geloof ik dat de feestdagen oud-testamentisch zijn.
In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
(Zie b.v. Kolossenzen 2.)
Calvijn noemt een gemeente waar de feestdagen nog worden onderhoud, een "nog niet welgeordineerde" gemeente (Institutie IV.10.22).
Daarom: Graag laat ik ieder vrij om naar zijn/haar eigen geweten te handelen. Verder is het zeker waar dat het erop aankomt hóe wij de dingen doen. Het gaat dus zeker om de gesteldheid van het hart. Tegelijk blijf ik ervan overtuigd dat het onderscheid der dagen in het NT is afgeschaft, één dag in de week uitgezonderd.
M.vr.gr.,
Zonderling
Geplaatst: 27 dec 2006, 10:01
door memento
In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
(Zie b.v. Kolossenzen 2.)
Een vraag hierover, niet om te polariseren ofzo, maar om wat te leren:
Waarom maak je een uitzondering voor de rustdag/sabbath? Is daar bijbelse grond voor? En hoe ga je dan om met teksten als de discipelen die aren plukken op de sabbath, wat Jezus goedkeurt, maar volgens het OT niet mag?
Geplaatst: 27 dec 2006, 10:14
door Miscanthus
Jezus onderhield ook de feesten. Sterker nog: Hij was Zelf de vervulling van die feesten. Ze wezen heen naar Hem en dat doen ze nog. Ze laten ons en onze kinderen zien wat God gedaan heeft.
Het mooie van de Joodse feesten was dat ze ook vooruit keken. Ik hoop alleen niet dat de huidige christelijke feestdagen alleen een achteromkijken zijn. Laten ook wij niet vergeten vooruit te kijken naar Zijn komst en Zijn Koninkrijk.
Geplaatst: 27 dec 2006, 10:23
door Tiberius
Zonderling schreef:Calvijn noemt een gemeente waar de feestdagen nog worden onderhoud, een "nog niet welgeordineerde" gemeente (Institutie IV.10.22).
Wat principe betreft, ben ik het met je eens.
In onze kerken bemerk je vaak de onterechte gedachte, dat feestdagen boven de rustdag gesteld worden. (Met name natuurlijk de Kerst, omdat Pasen en Pinksteren al op zondag vallen.)
Anderzijds ben ik er blij mee, dat we op de kerstdagen extra gelegenheid/-heden hebben om Gods Woord te horen en als gemeente samen te komen.
Laten we daar zuinig op zijn!
Geplaatst: 27 dec 2006, 10:39
door Marnix
Zonderling schreef:memento schreef:Ach ach, wat is de christelijke vrijheid toch moeilijk te begrijpen...
Lees het NT nu eens eerlijk en onbevangen? Zien we dan dat Jezus en de brievenschrijvers, met name Paulus, al het oude willen afschaffen? NEE! We lezen wél iets anders, namelijk dat er niet gekeken wordt naar de vorm, maar naar de intenties erachter, naar het hart. Ook zien we de oproep om elkaar in de vormen vrij te laten. De ene viert wel een feestdag, de ander niet. Laat elkaar vrij. Echter, wat je ook doet, doet het ter ere van God
Memento,
Ik ben het deels met je eens.
Toch geloof ik dat de feestdagen oud-testamentisch zijn.
In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
(Zie b.v. Kolossenzen 2.)
Calvijn noemt een gemeente waar de feestdagen nog worden onderhoud, een "nog niet welgeordineerde" gemeente (Institutie IV.10.22).
Daarom: Graag laat ik ieder vrij om naar zijn/haar eigen geweten te handelen. Verder is het zeker waar dat het erop aankomt hóe wij de dingen doen. Het gaat dus zeker om de gesteldheid van het hart. Tegelijk blijf ik ervan overtuigd dat het onderscheid der dagen in het NT is afgeschaft, één dag in de week uitgezonderd.
M.vr.gr.,
Zonderling
Sommige feestdagen zijn oudtestamentisch ja. Feest is echter ook heel nieuwtestamentisch en als je daar bepaalde dagen voor plan en vrij hebt lijkt me dat geen slecht iets.

Geplaatst: 27 dec 2006, 10:53
door Zonderling
memento schreef:In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
(Zie b.v. Kolossenzen 2.)
Een vraag hierover, niet om te polariseren ofzo, maar om wat te leren:
Waarom maak je een uitzondering voor de rustdag/sabbath? Is daar bijbelse grond voor? En hoe ga je dan om met teksten als de discipelen die aren plukken op de sabbath, wat Jezus goedkeurt, maar volgens het OT niet mag?
Memento,
Ik maak een uitzondering voor de wekelijkse rustdag, omdat ik geloof dat de Decaloog eeuwig geldig is en de sabbath verschoven is van zaterdag naar zondag. Ook de eerste christenen vanaf de apostelen onderhielden de dag des Heeren op zondag (zie bijvoorbeeld Handelingen 20:7, waar op grond van het Grieks wel dagelijk sprake is van 1e dag van de week). Maar dit is eerder iets voor een ander topic.
Dus: de Decaloog is eeuwig, maar feestdagen op andere gronden niet.
Het aren plukken op sabbat zie ik van heel andere orde. Daarmee ontkende Jezus de instelling van de wekelijkse sabbat zeker niet. (Wie plukt trouwens nooit aren op een zondagse wandeling?)
Geplaatst: 27 dec 2006, 11:19
door memento
@Zonderling,
De dicipelen aten de aren omdat ze honger hadden, aldus Mattheüs:
Matt 12:1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten
In het OT was het echter verboden om eten te verzamelen op de sabbat. Als bekend voorbeeld het volk Israël in de woestijn, moest op de dag vóór de sabbat ook manna verzamelen voor op de sabbat. De dicipelen ontheiligden dus de sabbat, naar OT begrippen.
Moet ik op grond van jouw redeneren concluderen dat het sabbatsgebod wel geldig is, maar de invulling ervan los is van de geboden die de Heere omtrent de invulling van de sabbat heeft gegeven in het OT? En zo ja, is daar ook bijbelse grond voor?
Geplaatst: 27 dec 2006, 11:33
door Tiberius
@Memento: Het sabbatsgebod (evenals de instelling van het huwelijk) is al van voor de val en dus ook van voor de Mozaische wetten.
Op de eerste bladzijde van de Bijbel lezen we al over de eerste dag van de week:
En God zeide: Daar zij licht; en daar werd licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
Christus is als het Licht in de wereld gekomen (zie Johannes 1) en daarom is het goed dat we op de eerste dag van de week rusten.
Nog steeds maakt God op de eerste dag van de week scheiding tussen Licht en tussen de duisternis, door de prediking van het Evangelie.
Geplaatst: 27 dec 2006, 11:43
door memento
Tiberius schreef:@Memento: Het sabbatsgebod (evenals de instelling van het huwelijk) is al van voor de val en dus ook van voor de Mozaische wetten.
OK, heel goed opgemerkt. Had ik even niet aan gedacht.
Maar hoe moeten we dan aankijken tegen alle wetten en bepalingen die de Heere in het OT (onder Mozes) gegeven heeft mbt de sabbat? Was dat symbolisch, en nu niet meer van toepassing?
Wat betreft je uitleg over scheiding tussen licht en duisternis, dat noem ik erg speculatieve exegese. Het rusten van God op de 7e dag lijkt me een betere grond.
Geplaatst: 27 dec 2006, 11:48
door Miscanthus
Tiberius schreef:...Op de eerste bladzijde van de Bijbel lezen we al over de eerste dag van de week:
En God zeide: Daar zij licht; en daar werd licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
Christus is als het Licht in de wereld gekomen (zie Johannes 1) en daarom is het goed dat we op de eerste dag van de week rusten.Nog steeds maakt God op de eerste dag van de week scheiding tussen Licht en tussen de duisternis, door de prediking van het Evangelie.
mmm, dit vind ik geen overtuigende conclusie.
Geplaatst: 27 dec 2006, 12:06
door Tiberius
Miscanthus schreef:Tiberius schreef:...Op de eerste bladzijde van de Bijbel lezen we al over de eerste dag van de week:
En God zeide: Daar zij licht; en daar werd licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
Christus is als het Licht in de wereld gekomen (zie Johannes 1) en daarom is het goed dat we op de eerste dag van de week rusten.Nog steeds maakt God op de eerste dag van de week scheiding tussen Licht en tussen de duisternis, door de prediking van het Evangelie.
mmm, dit vind ik geen overtuigende conclusie.
Klopt. Die van de opstanding is overtuigender voor de verplaatsing naar de eerste dag van de week. Maar die wist je waarschijnlijk al.
Dit las ik in de afgelopen dagen in de verklaring van M.Henry en ik vond het wel aardig om hier te noemen.
memento schreef:Maar hoe moeten we dan aankijken tegen alle wetten en bepalingen die de Heere in het OT (onder Mozes) gegeven heeft mbt de sabbat? Was dat symbolisch, en nu niet meer van toepassing?
Het vierde gebod bestaat uit een eeuwigdurend en een ceremonieel deel, heb ik altijd geleerd.
Het ceremoniele deel is nu vervuld.
Geplaatst: 27 dec 2006, 12:34
door Marnix
prima dat we de rustdag op de eerste dag van de week vieren, maar ik snap niet waarom we dat met dit soort inlegkunde moeten onderbouwen

Het is heel creatief van meneer Henry, dat geef ik toe, maar ik vind het wel erg vergezocht. Als we op dinsdag de rustdag zouden hebben zou er wel iemand schrijven: Christus wordt ook wel de ware wijnstok genoemd (Joh 15) en op de derde dag schiep God de planten....... :mrgreen:
Geplaatst: 27 dec 2006, 13:14
door Tiberius
Marnix schreef:prima dat we de rustdag op de eerste dag van de week vieren, maar ik snap niet waarom we dat met dit soort inlegkunde moeten onderbouwen

Het is heel creatief van meneer Henry, dat geef ik toe, maar ik vind het wel erg vergezocht. Als we op dinsdag de rustdag zouden hebben zou er wel iemand schrijven: Christus wordt ook wel de ware wijnstok genoemd (Joh 15) en op de derde dag schiep God de planten....... :mrgreen:
Jij doet niet veel onder voor meneer Henry.
De zeelucht doet je creativiteit goed.
Maar goed: vier je creativiteit eens uit op de andere dagen van de week.
Zodat we terecht komen bij HC vr+antw 103:
dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Geplaatst: 27 dec 2006, 15:22
door Marnix
Precies. De sabbathsrust was slechts een schaduw van wat er gaat komen. Eeuwig zondag zeg maar. Alleen mag je dan ook buiten spelen
