Eigenwijze Nederlanders veranderen liedteksten
Als dit waar is, gaat de kerkenraad natuurlijk zwaar buiten zijn boekje. Ik geloof best dat de koster wellicht zeer onmuzikaal is en veel te hard zingt. Onaangenaam als je er in de buurt zit. Maar je kunt dat natuurlijk niet als zonde betitelen. Hoe halen ze het in hun hersens om iemand vanwege die reden onder censuur te stellen!
Natuurlijk kun je iemand verzoeken zich te matigen. Je zou de koster ook enigszins asociaal kunnen noemen omdat hij dat ondanks herhaalde verzoeken niet doet. Maar censuur...
Natuurlijk kun je iemand verzoeken zich te matigen. Je zou de koster ook enigszins asociaal kunnen noemen omdat hij dat ondanks herhaalde verzoeken niet doet. Maar censuur...
- JolandaOudshoorn
Als verhaal is het intriest. Als "gelijkenis" ijzersterk!Pim schreef:Fantastische column* over mensen die niet 'met de goe-gemeente meezingen'. Maar uiteindelijk een trieste zaak natuurlijk.
* Lees voor "de hulpkoster" bijv. "Dr K vd Zwaag" en denk over het "hebben van een mening/visie" in plaats van "zingen"
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zeg ik niet dat die kerkeraad wijs handelde, maar toch blijkt uit het verhaal dat die koster zondigt tegen het 5e gebod, in dat hij niet aan de kerkeraad onderworpen wil zijn, en zelfs in een strikt kerkelijke zaak naar de burgelijke rechter stapt, in plaats van de kerkrechterlijke weg te volgen.David J schreef:Als dit waar is, gaat de kerkenraad natuurlijk zwaar buiten zijn boekje. Ik geloof best dat de koster wellicht zeer onmuzikaal is en veel te hard zingt. Onaangenaam als je er in de buurt zit. Maar je kunt dat natuurlijk niet als zonde betitelen. Hoe halen ze het in hun hersens om iemand vanwege die reden onder censuur te stellen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Vervelend is echter dat in dit verhaal de kerkelijk al geen verrassing zijn zal...Bert Mulder schreef:Zeg ik niet dat die kerkeraad wijs handelde, maar toch blijkt uit het verhaal dat die koster zondigt tegen het 5e gebod, in dat hij niet aan de kerkeraad onderworpen wil zijn, en zelfs in een strikt kerkelijke zaak naar de burgelijke rechter stapt, in plaats van de kerkrechterlijke weg te volgen.David J schreef:Als dit waar is, gaat de kerkenraad natuurlijk zwaar buiten zijn boekje. Ik geloof best dat de koster wellicht zeer onmuzikaal is en veel te hard zingt. Onaangenaam als je er in de buurt zit. Maar je kunt dat natuurlijk niet als zonde betitelen. Hoe halen ze het in hun hersens om iemand vanwege die reden onder censuur te stellen!
Over de stok en de hond slaan gesproken...Hendrikus schreef:Ik denk dat het een fictieve casus is. Het verhaal illustreert wel hoe machteloos je als eenling staat tegenover een stelsel waarin kerkelijke overheden elkaar nooit zullen afvallen. Je hebt geen schijn van kans.
Het hoeft je niks te verwonderen als de stemverheffing van de hulpkoster slechts een stok was om mee te slaan. Want, laten we eerlijk zijn, omwille van het stemvolume kun je iemand niet onder censuur zetten. Waarschijnlijk sympathiseerde hij met Van der Zwaag :roll:
Welnee, dat zijn ge- (zo niet ver-)legenheidsoplossingen.JolandaOudshoorn schreef:Bij ons wordt wel eens een psalmvers aangepast tijdens bevestigingen of belijdenisdiensten. Is dat ook eigenwijs?
Vroeger hadden we een ouderling die daar een meester in was. Hij moest -als nestor van de kerkenraad- op nieuwjaarsdag altijd de dominee toespreken. Aan het eind van die toespraak kondigde hij dan aan dat we als gemeente onze geliefde herder en leraar zouden gaan toezingen, en wel uit Psalm ..., "enigszins gewijzigd": ......
De voorbeelden willen me zo niet te binnen schieten.
Maar z'n term "enigszins gewijzigd" is bij ons legendarisch en spreekwoordelijk geworden.
En het volgend jaar had-ie weer een andere psalm verbouwd
De kerkraad is geen autocratie waar je je maar aan moet onderwerp. De kerkraad hoort onderworpen te zijn aan het Hoofd, Jezus Christus. De kerkraad volgt zijn wil op als het goed is, ze hebben niet de macht om zelf die wil maar een beetje in te gaan vullen op manieren die helemaal niet Jezus wil zijn. Dus de vraag die we mogen stellen is simpel: Wat zou Jezus doen en wat zou Jezus dus willen dat de kerkraad hier zou doen? De tucht toepassen? De koster vermanen? Wat normalere oplossingen zoeken? Zeg het maar, jullie kennen Jezus toch ook? Dan weten jullie dit ook vast wel.Bert Mulder schreef:Zeg ik niet dat die kerkeraad wijs handelde, maar toch blijkt uit het verhaal dat die koster zondigt tegen het 5e gebod, in dat hij niet aan de kerkeraad onderworpen wil zijn, en zelfs in een strikt kerkelijke zaak naar de burgelijke rechter stapt, in plaats van de kerkrechterlijke weg te volgen.David J schreef:Als dit waar is, gaat de kerkenraad natuurlijk zwaar buiten zijn boekje. Ik geloof best dat de koster wellicht zeer onmuzikaal is en veel te hard zingt. Onaangenaam als je er in de buurt zit. Maar je kunt dat natuurlijk niet als zonde betitelen. Hoe halen ze het in hun hersens om iemand vanwege die reden onder censuur te stellen!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Deze praktijk komt volgens mij nog zeer geregeld voor.wim schreef:Erg herkenbaar. Volgens mij is dat gewoon een standaardpraktijk geweest.Hendrikus schreef:[...]Aan het eind van die toespraak kondigde hij dan aan dat we als gemeente onze geliefde herder en leraar zouden gaan toezingen, en wel uit Psalm ..., "enigszins gewijzigd": ......
Hoeft toch niet verkeerd te zijn?
Zeker niet verkeerd. Het gebeurt in dit geval niet vanuit een bepaald dogmatisch standpunt. Eigenlijk wordt er gewoon een soort gezang gemaakt, want de 'link' met de psalm zelf laat men eventjes (voor het moment) los. Omdat het allemaal nog vertrouwd klinkt heeft vrijwel niemand daar moeite mee.jvdg schreef:Deze praktijk komt volgens mij nog zeer geregeld voor.wim schreef:Erg herkenbaar. Volgens mij is dat gewoon een standaardpraktijk geweest.Hendrikus schreef:[...]Aan het eind van die toespraak kondigde hij dan aan dat we als gemeente onze geliefde herder en leraar zouden gaan toezingen, en wel uit Psalm ..., "enigszins gewijzigd": ......
Hoeft toch niet verkeerd te zijn?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zeker mee eensMarnix schreef:De kerkraad is geen autocratie waar je je maar aan moet onderwerp. De kerkraad hoort onderworpen te zijn aan het Hoofd, Jezus Christus. De kerkraad volgt zijn wil op als het goed is, ze hebben niet de macht om zelf die wil maar een beetje in te gaan vullen op manieren die helemaal niet Jezus wil zijn. Dus de vraag die we mogen stellen is simpel: Wat zou Jezus doen en wat zou Jezus dus willen dat de kerkraad hier zou doen? De tucht toepassen? De koster vermanen? Wat normalere oplossingen zoeken? Zeg het maar, jullie kennen Jezus toch ook? Dan weten jullie dit ook vast wel.Bert Mulder schreef:Zeg ik niet dat die kerkeraad wijs handelde, maar toch blijkt uit het verhaal dat die koster zondigt tegen het 5e gebod, in dat hij niet aan de kerkeraad onderworpen wil zijn, en zelfs in een strikt kerkelijke zaak naar de burgelijke rechter stapt, in plaats van de kerkrechterlijke weg te volgen.David J schreef:Als dit waar is, gaat de kerkenraad natuurlijk zwaar buiten zijn boekje. Ik geloof best dat de koster wellicht zeer onmuzikaal is en veel te hard zingt. Onaangenaam als je er in de buurt zit. Maar je kunt dat natuurlijk niet als zonde betitelen. Hoe halen ze het in hun hersens om iemand vanwege die reden onder censuur te stellen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ons jongerenkoor zingt met Kerst een lied dat heet: 'Kind, nu wij om U vrolijk zijn.'
Iemand (de kerkenraad?) heeft dat veranderd in: 'Kind, nu wij U gedachtig zijn.'
:roll:
Ik vind dat een beetje hypocriet. Als je niet wilt zingen dat je vrolijk bent omdat Jezus is geboren, zing dat lied dan helemaal niet.
Iemand (de kerkenraad?) heeft dat veranderd in: 'Kind, nu wij U gedachtig zijn.'

Ik vind dat een beetje hypocriet. Als je niet wilt zingen dat je vrolijk bent omdat Jezus is geboren, zing dat lied dan helemaal niet.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Niet dat ik dat liedje ken, beoordeel dit op die ene regel, zou ik zo zeggen, als we niet vrolijk kunnen zijn met de geboorte van onze Zaligmaker, hoe kunnen we dit belijden:Hummel schreef:Ons jongerenkoor zingt met Kerst een lied dat heet: 'Kind, nu wij om U vrolijk zijn.'
:roll: :?
We hebben het hier toch niet om een wereldse vreugde?Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven a, niet mijn b, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben c, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald d en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft e, en alzo bewaart f, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan g, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet h; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt k.
a Ro 14:8 b 1Co 6:19 c 1Co 3:23 Tit 2:14 d 1Pe 1:18,19 1Jo 1:7 1Jo 2:2,12 e Heb 2:14 1Jo 3:8 Joh 8:34-36 f Joh 6:39 Joh 10:28 2Th 3:3 1Pe 1:5 g Mt 10:30 Lu 21:18 h Ro 8:28 i 2Co 1:22 2Co 5:5 Eph 1:14 Ro 8:16 k Ro 8:14 1Jo 3:3
Vr.2. Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw. Drie stukken a. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde c. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn d.
Ben 't met je eens.Hummel schreef:Ons jongerenkoor zingt met Kerst een lied dat heet: 'Kind, nu wij om U vrolijk zijn.'
Maar ja, het is óók vreemd is om te zingen over "huppelen van zielevreugd" en "handklapt en betuigt onze God uw vreugd", in een zeer gedragen tempo, niet-ritmisch, met een ernstig gezicht en een passieve houding... Of dat hele orkest uit Psalm 150 slechts in woorden de kerk binnen te laten, maar vooral niét in 't echt....