Sabbat op zondag?

backtobasic
Contacteer:

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door backtobasic »

jvdg schreef:
backtobasic schreef: terug naar de Schrift!
Ja,...doe dat maar
Als we het dan toch over tijden hebben, wat dachten we ervan om niet middernacht als scheiding tussen dagen, maar zonsondergang aan te houden, zoals in de Bijbel???
scheelt ook weer heel wat ellende met jongelui , die zonodig in het cafe moeten hangen , op zaterdag avond.
Of trap ik nu alweer tegen een "heilige" traditie aan?
Sola Scriptura
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Waar staat in de Bijbel hoe en op welk moment we een dag zullen moeten scheiden? Want je vergelijkt nu de sabbat/ zondag-kwestie met iets wat niet ter zake doet.
The Groom's still waiting at the altar
jvdg

Bericht door jvdg »

backtobasic schreef:
jvdg schreef:
Ja,...doe dat maar
backtobasic
Contacteer:

Bonny schreef:Waar staat in de Bijbel hoe en op welk moment we een dag zullen moeten scheiden? Want je vergelijkt nu de sabbat/ zondag-kwestie met iets wat niet ter zake doet.
Niet ter zake?
ga eens naar Israel en verdiep je wat in de cultuur/ geschiedenis / joodse religie.
Sola Scriptura
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:
backtobasic schreef:
jvdg schreef:
Ja,...doe dat maar
memento

Bericht door memento »

Ik kan iedereen het boekje van ds. R. van Kooten aangaande het 4e gebod aanraden. Zijn argumentatie is (heel kort door de bocht): Het 4e gebod is het enige gebod wat niet opnieuw geboden wordt in het NT, dit omdat de Joodse traditie de sabbat tot een dag met vele wetten en regels gemaakt hadden, waardoor het meer een last dan een lust geworden was. Daarom gaf God de christelijke kerk een nieuwe rust-dag, die losstaat van de sabbat, zodat de rust-dag weer tot zijn doel komt.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

memento schreef:Ik kan iedereen het boekje van ds. R. van Kooten aangaande het 4e gebod aanraden. Zijn argumentatie is (heel kort door de bocht): Het 4e gebod is het enige gebod wat niet opnieuw geboden wordt in het NT, dit omdat de Joodse traditie de sabbat tot een dag met vele wetten en regels gemaakt hadden, waardoor het meer een last dan een lust geworden was. Daarom gaf God de christelijke kerk een nieuwe rust-dag, die losstaat van de sabbat, zodat de rust-dag weer tot zijn doel komt.
Ds. R. van Kooten kan zoveel beweren als hij wil en ik wil alles geloven wat hij beweert, maar het moet wel gefundeerd zijn op de Schrift. Ik vind het leuk bedacht maar hier klopt m.i. niets van.
Er zal geen tittel of jota van de Tora worden afgedaan of toegedaan, daar houd ik het maar bij.
Trouwens alle Messiaanse gemeenten in Israël houden gewoon de sabbat, een week geleden heb ik op vrijdagavond een sabbatsmaaltijd meegemaakt in Arad en op zaterdagmorgen was daar de bijeenkomst van de gemeente.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Toeschouwer schreef:
memento schreef:Ik kan iedereen het boekje van ds. R. van Kooten aangaande het 4e gebod aanraden. Zijn argumentatie is (heel kort door de bocht): Het 4e gebod is het enige gebod wat niet opnieuw geboden wordt in het NT, dit omdat de Joodse traditie de sabbat tot een dag met vele wetten en regels gemaakt hadden, waardoor het meer een last dan een lust geworden was. Daarom gaf God de christelijke kerk een nieuwe rust-dag, die losstaat van de sabbat, zodat de rust-dag weer tot zijn doel komt.
Ds. R. van Kooten kan zoveel beweren als hij wil en ik wil alles geloven wat hij beweert, maar het moet wel gefundeerd zijn op de Schrift. Ik vind het leuk bedacht maar hier klopt m.i. niets van.
Kun je dat beargumenteren? Ik kan me namelijk slecht voorstellen dat iemand als Ds. Van Kooten dit uit zijn duim zou zuigen...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Toeschouwer schreef:
Kun je dat beargumenteren? Ik kan me namelijk slecht voorstellen dat iemand als Ds. Van Kooten dit uit zijn duim zou zuigen...
Ik kan zelf ook niet mee in de gedachtengang, dat het 4e gebod niet opnieuw geboden zou zijn in het Nieuwe Testament.
Ten eerste klopt het niet: in een ander topic heb ik al eens gewezen op de tekst uit Mattheüs 24:20, dat op een sabbat wijst, die tot het einde van de wereld gehouden zal worden.
Ten tweede zijn er veel beter argumenten om de zondag ipv de sabbat te houden. We hebben het daar hier al meer over gehad, dus ik volsta slechts met te verwijzen naar de praktijk van de apostelen in het Nieuwe Testament.
En als je dan toch iets goeds daarover wil lezen, raad ik het boekje "Laat ons de rustdag wijden" van de bijbelgetrouwe Amerikaanse theoloog Bruce Ray aan.
backtobasic
Contacteer:

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Toeschouwer schreef:
Ik kan zelf ook niet mee in de gedachtengang, dat het 4e gebod niet opnieuw geboden zou zijn in het Nieuwe Testament.
Ten eerste klopt het niet: in een ander topic heb ik al eens gewezen op de tekst uit Mattheüs 24:20, dat op een sabbat wijst, die tot het einde van de wereld gehouden zal worden.
Ten tweede zijn er veel beter argumenten om de zondag ipv de sabbat te houden. We hebben het daar hier al meer over gehad, dus ik volsta slechts met te verwijzen naar de praktijk van de apostelen in het Nieuwe Testament.
En als je dan toch iets goeds daarover wil lezen, raad ik het boekje "Laat ons de rustdag wijden" van de bijbelgetrouwe Amerikaanse theoloog Bruce Ray aan.
Het blijft me een raadsel dat er in het nieuwe testament geen aandacht wordt besteed aan de nieuwe rustdag, de zondag.
Bijna alles komt aan de orde, van een glaasje rode wijn voor de goede gezondheid , tot hoe een vrouw zich zou moeten kleden.
Maar de shabbat 1 dag opschuiven, daar horen we geen enkele apostel over.
Jezus ZELF hield de sabbat!!
Wie zijn wij om dat zomaar een dag op te schuiven?
God verandert niet!
Sola Scriptura
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

backtobasic schreef:Het blijft me een raadsel dat er in het nieuwe testament geen aandacht wordt besteed aan de nieuwe rustdag, de zondag.
Hoezo geen aandacht?
Het boek Handelingen staat bij wijze van spreken vol van samenkomsten op de eerste dag van de week. En wat dacht je van Johannes in het boek Openbaring?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Even een vraagje aan alle sabbatminnaars: Wat maakt het jullie eigenlijk uit om de sabbat op zondag te vieren?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Een eenvoudige verklaring voor de drie dagen en nachten is als volgt:

Vrijdagmiddag begraven, voor 18.00 uur: (een gedeelte van) dag 1.
Vrijdagavond 18.00 - 24.00 uur: nacht 1.
Zaterdag 00.00 - 06.00 uur: nacht 2
Zaterdag 06.00 - 18.00 uur: dag 2
Zaterdag 18.00 - 24.00 uur: nacht 2 (2e gedeelte, zie onder)
Zondag 00.00 - 06.00 uur: nacht 3
Zondag 06.00 - opstanding (gedeelte van) dag 3.

Of de tijdstippen 18.00 en 06.00 uur kloppen, is mij onbekend, maar diverse verklaarders geven aan dat de nachten in die tijdsrekening (destijds) niet berekend worden zoals bij ons, maar dat de nacht in twee gedeelten uiteenvalt, de eerste te rekenen vanaf 00.00 uur, en de tweede vanaf 's avonds tot middernacht.
De Heere Jezus is niet 3 volle nachten en 3 volle dagen in het graf geweest, maar zo wel óp 3 dagen en in 3 nachten.
backtobasic
Contacteer:

Tiberius schreef:
backtobasic schreef:Het blijft me een raadsel dat er in het nieuwe testament geen aandacht wordt besteed aan de nieuwe rustdag, de zondag.
Hoezo geen aandacht?
Het boek Handelingen staat bij wijze van spreken vol van samenkomsten op de eerste dag van de week. En wat dacht je van Johannes in het boek Openbaring?
er word geschreven "opdat uw vlucht niet op de sabbat valle, "
waarom staat hier dan niet "op de eerste dag"?
Sola Scriptura
backtobasic
Contacteer:

Genade door recht schreef:Een eenvoudige verklaring voor de drie dagen en nachten is als volgt:

Vrijdagmiddag begraven, voor 18.00 uur: (een gedeelte van) dag 1.
Vrijdagavond 18.00 - 24.00 uur: nacht 1.
Zaterdag 00.00 - 06.00 uur: nacht 2
Zaterdag 06.00 - 18.00 uur: dag 2
Zaterdag 18.00 - 24.00 uur: nacht 2 (2e gedeelte, zie onder)
Zondag 00.00 - 06.00 uur: nacht 3
Zondag 06.00 - opstanding (gedeelte van) dag 3.

Of de tijdstippen 18.00 en 06.00 uur kloppen, is mij onbekend, maar diverse verklaarders geven aan dat de nachten in die tijdsrekening (destijds) niet berekend worden zoals bij ons, maar dat de nacht in twee gedeelten uiteenvalt, de eerste te rekenen vanaf 00.00 uur, en de tweede vanaf 's avonds tot middernacht.
De Heere Jezus is niet 3 volle nachten en 3 volle dagen in het graf geweest, maar zo wel óp 3 dagen en in 3 nachten.
Erg triest dat mensen zoals u de door de katholieken ingestelde feestdagen, door mensen ingesteld,dus, durven projecteren op de waarheid.
Als Jezus zegt, 3 dagen en 3 nachten dan is dat ook zo.
de Bijbel is onfeilbaar.
niet traditie, maar de Schrift.
Leer dat nu eens!!
Sola Scriptura
Plaats reactie