dat is de crux.refo schreef:Wanneer beseffen ze nou eens dat ze uitdelers zijn van (menigerlei)genade.
praktijkvoorbeeld
- Miscanthus
Re: praktijkvoorbeeld
Nu stel jij de leer van de GG en de leer van de reformatie op één lijn - en dat is iets wat de GG zelf niet doet. Het is nog niet zo lang geleden dat ds. Moerkerken ergens schreef dat de GG zich meer verwant voelt met de nadere reformatie dan met de reformatie. En dat lijkt me ook in overeenstemming met praktijk en prediking.BJD schreef:AFKEER hebben van de leer van de Gereformeerde gemeente, ik concludeer daaruit een afkeer hebben van de leer van de Reformatie, is wel te betreuren.
Maar dat betekent dus wel dat jouw vliegertje niet op gaat
In deze topic past het onderstaande eveneens, vandaar dat ik het óók hier neerpoot:
Ik las vandaag een stukje van een Ds, een overdenking van Gen. 35:2-3.
Daarin kwam het volgende in zijn overdenking voor:
"Hoe is dat bij ons? Ouders, waarschuwen wij onze kinderen nog wel eens in liefde? Mag u met tranen uw kinderen wijzen op de schade van de afgoden van deze tijd? Hoevelen knielen voor de afgoden van televisie en radio? Hoevelen ook onder ons besteden al hun kostelijke genadetijd aan dat goddeloze internet? Hoevelen weten hun daden goed te praten, en zijn bezig hun eigen geweten het zwijgen op te leggen? Oh, mocht dan Jacobs uitroep uw hart eens treffen: doet weg de vreemde goden die in uw hart, huis en gezin zijn?"
Hoe komt dit bij jullie over? Zit er veel waarheid in? Is dit navolgenswaard of de gedane oproep na te volgen?
Hoe moeten we dit bezien?
Ik las vandaag een stukje van een Ds, een overdenking van Gen. 35:2-3.
Daarin kwam het volgende in zijn overdenking voor:
"Hoe is dat bij ons? Ouders, waarschuwen wij onze kinderen nog wel eens in liefde? Mag u met tranen uw kinderen wijzen op de schade van de afgoden van deze tijd? Hoevelen knielen voor de afgoden van televisie en radio? Hoevelen ook onder ons besteden al hun kostelijke genadetijd aan dat goddeloze internet? Hoevelen weten hun daden goed te praten, en zijn bezig hun eigen geweten het zwijgen op te leggen? Oh, mocht dan Jacobs uitroep uw hart eens treffen: doet weg de vreemde goden die in uw hart, huis en gezin zijn?"
Hoe komt dit bij jullie over? Zit er veel waarheid in? Is dit navolgenswaard of de gedane oproep na te volgen?
Hoe moeten we dit bezien?
In deze diskussie worden weer een heleboel zaken op een hoop gegooid.Hendrikus schreef:Nu stel jij de leer van de GG en de leer van de reformatie op één lijn - en dat is iets wat de GG zelf niet doet. Het is nog niet zo lang geleden dat ds. Moerkerken ergens schreef dat de GG zich meer verwant voelt met de nadere reformatie dan met de reformatie. En dat lijkt me ook in overeenstemming met praktijk en prediking.BJD schreef:AFKEER hebben van de leer van de Gereformeerde gemeente, ik concludeer daaruit een afkeer hebben van de leer van de Reformatie, is wel te betreuren.
Het voorval zou nu veroorzaakt zijn door de GG. Terwijl het artikel melding maakt dat de persoon in kwestie daar is opgegroeid en weinig herkenning geniet van zijn ouders als het om geloven gaat.
Evengoed ken ik voorbeelden binnen de GG waar soortgelijke omstandigheden wel voor herkenning zorgen.
Oftewel, het aandragen van de GG als oorzaak van de kloof tussen ouders en zoon is niet zomaar te hanteren als argument.
Het is een stok vinden om lekker mee te kunnen meppen.
Zo komt het op mij over. Ik neem aan dat het niet zo bedoeld is, maar probeer voor mij als zwakke broeder dan aub de schijn te vermijden. Dan ben ik ook weer blij.
Weggehaald op verzoek van Limosa.Klavier schreef:@Marnix, het gaat mij niet direct om de inhoud van je post, maar de harde toon waarop je het doet. Het doet geen recht aan de intenties van hen die je op de korrel neemt. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik jouw zorgen hieromtrent niet deelt. Integendeel!Klavier, sorry maar de reactie van de ouders vind ik veelzeggend. Nee, ze zijn niet blij terwijl iemand tot geloof komt. Er wordt gelijk gedacht dat het maar schijn is.
Laatst gewijzigd door Marnix op 03 nov 2006, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Beste Marnix,Marnix schreef:- - - knip - - -
Ik kan je frustratie wel een beetje voorstellen. Maar jouw manier van reageren daarop mist wel elk doel. Als je er in alle macht tegen in gaat hakken, polariseren de standpunten alleen maar. Heten hoofden en koude harten zogezegd. Als je met veel bijbelteksten onderbouwd, en met liefde beargumenteerd zul je meer mensen overtuigen. Je moet dan wel even over je emoties heen stappen, maar het aloude spreekwoord over de vliegen, de stroop en de azijn gaat nog steeds op.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 02 nov 2006, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix, je doet nu iets waarvan je zegt dat het niet hoort...Marnix schreef:- - - knip - - -Klavier schreef:@Marnix, het gaat mij niet direct om de inhoud van je post, maar de harde toon waarop je het doet. Het doet geen recht aan de intenties van hen die je op de korrel neemt. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik jouw zorgen hieromtrent niet deelt. Integendeel!Klavier, sorry maar de reactie van de ouders vind ik veelzeggend. Nee, ze zijn niet blij terwijl iemand tot geloof komt. Er wordt gelijk gedacht dat het maar schijn is.
Dit doet pijn bij veel mensen.
Je zult maar van duivelse praktijken worden beschuldigd. Marnix, kom op, dit is geen inhoudelijke diskussie meer. Dit is elkaar verketteren.
Nou, ds Paul doet het ookHendrikus schreef:Nu stel jij de leer van de GG en de leer van de reformatie op één lijn - en dat is iets wat de GG zelf niet doet. Het is nog niet zo lang geleden dat ds. Moerkerken ergens schreef dat de GG zich meer verwant voelt met de nadere reformatie dan met de reformatie. En dat lijkt me ook in overeenstemming met praktijk en prediking.BJD schreef:AFKEER hebben van de leer van de Gereformeerde gemeente, ik concludeer daaruit een afkeer hebben van de leer van de Reformatie, is wel te betreuren.

Zie hier onder punt 1
Als Ds. Moerkerken het heeft over 'verwant' moet je daar niet gelijk een tegenstelling in zien met de reformatie. Dat is al te ver doorschieten. In de nadere reformatie zijn zaken verder dogmatisch uitgedacht. In dezelfde lijn als de reformatie.BJD schreef:Nou, ds Paul doet het ookHendrikus schreef:Nu stel jij de leer van de GG en de leer van de reformatie op één lijn - en dat is iets wat de GG zelf niet doet. Het is nog niet zo lang geleden dat ds. Moerkerken ergens schreef dat de GG zich meer verwant voelt met de nadere reformatie dan met de reformatie. En dat lijkt me ook in overeenstemming met praktijk en prediking.BJD schreef:AFKEER hebben van de leer van de Gereformeerde gemeente, ik concludeer daaruit een afkeer hebben van de leer van de Reformatie, is wel te betreuren.
Maar dat betekent dus wel dat jouw vliegertje niet op gaat![]()
Zie hier onder punt 1
Als het goed is vullen reformatie en nadere reformatie elkaar aan. Da's wat anders dan een tegenstelling.
Dat ds. Moerkerken verwantschap voelt met vooral de nadere reformator Comri, mag duidelijk zijn. Dat is kenmerkend voor vrijwel alle GG dominees en bepaald niet exclusief des Gergems.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dit kan ik beamen. Hoewel het zeer triest is dat zo veel mensen die getrouw elke zondag 2 keer naar de kerk gaan, getrouw de middelen gebruiken, getrouw een Christelijk leven leiden, toch die Troost niet durven eigen maken. Lees hierover even de DLDathenum schreef:Beste Marnix,Marnix schreef:- - - knip - - -
Ik kan je frustratie wel een beetje voorstellen. Maar jouw manier van reageren daarop mist wel elk doel. Als je er in alle macht tegen in gaat hakken, polariseren de standpunten alleen maar. Heten hoofden en koude harten zogezegd. Als je met veel bijbelteksten onderbouwd, en met liefde beargumenteerd zul je meer mensen overtuigen. Je moet dan wel even over je emoties heen stappen, maar het aloude spreekwoord over de vliegen, de stroop en de azijn gaat nog steeds op.
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
3/4-17. Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft. Daarom dan, gelijk de apostelen en de leraars die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben onderricht, Hem ter eer, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des mensen, en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten, hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht; alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik kan mij de reactie van Marnix wel voorstellen. Indien iemand zijn leven verandert en zegt God te willen volgen, dan is men in reformatorische kring vaak nogal sceptisch, terwijl in de bijbel staat dat de engelen juichen als iemand zich bekeert.
In de hemel juicht men, en op aarde zegt men niets. Ik vind dat nogal schokwekkend.
In de hemel juicht men, en op aarde zegt men niets. Ik vind dat nogal schokwekkend.
Het zijn invloeden van de duivel, dat wil ik zeggen... en doe nou niet alsof dat zo'n beschuldiging is. We zondigen allemaal en dat is ook invloed van de duivel. Dat lijkt me toch redelijk bijbels en gereformeerd?Klavier schreef:Marnix, je doet nu iets waarvan je zegt dat het niet hoort...Marnix schreef:- - - knip - - -Klavier schreef:@Marnix, het gaat mij niet direct om de inhoud van je post, maar de harde toon waarop je het doet. Het doet geen recht aan de intenties van hen die je op de korrel neemt. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik jouw zorgen hieromtrent niet deelt. Integendeel!Klavier, sorry maar de reactie van de ouders vind ik veelzeggend. Nee, ze zijn niet blij terwijl iemand tot geloof komt. Er wordt gelijk gedacht dat het maar schijn is.
Dit doet pijn bij veel mensen.
Je zult maar van duivelse praktijken worden beschuldigd. Marnix, kom op, dit is geen inhoudelijke diskussie meer. Dit is elkaar verketteren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wat moet ik dan doen? Het maar accepteren? Ik vind het ronduit onbijbels. Wat zou Jezus doen vraag ik me dan af. Dat is mijn leidraad... en als dingen daar niet mee stroken kan ik inderdaad best scherp zijn. Dat heb ik trouwens ook een beetje van Jezus geleerd, die kon ook scherp zijn en liet misstanden ook niet maar voor wat het was uit angst voor polarisatie, het kostte hem zelfs zijn leven op het eind.Dathenum schreef:Beste Marnix,Marnix schreef:- - - knip - - -