Lodensteinbestuur blijft bij PKN-besluit

David J

Bericht door David J »

Heeft het RD nou de berichtgeving hierover weggehaald, of ben ik stekeblink geworden? Ik kan in elk geval niets vinden.

Nou ja, de strekking is duidelijk. En te triest voor woorden.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Dat was mij ook al opgevallen.
Ook het artikel van ds. Van den Belt over het misbezoek van dhr. Noorlander is weggehaald terwiijl het artikel van dhr. van der Tang wel is blijven staan.
Is dat toevallig?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niet te snel oordelen, jongelui Afbeelding

Het Lodensteinartikel staat hier.
Het mis-artikel staat hier.

(Voor zolang het duurt, natuurlijk).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

uitgeworpen schreef:
Mister schreef:Triest, in één woord. Nee, ik ben geen PKN'er. Nee, ook geen gergemmer. Dus in die zin sta ik er blanco in. Zou het een idee zijn dat de kerkelijke leiding van de HHK zich van deze gang van zaken zou distantiëren... ?
Dat is denk ik niet mogelijk.
Misschien zouden de ouders van de Lodo's een handtekeningenactie kunnen starten.
Uit sympathie voor verschopte PKN bestuursleden ofzo.
Dat heeft niet zoveel zin.

Het bestuur schoffelt ook de bezwaren die onder het personeel leven weg. Onder het motto: "Er is feitelijk niets veranderd. Beoordeel ons maar op onze daden."
En als die daden uitgevoerd worden, dan is het: "Er is niets aan te doen. Het ligt vast in de statuten."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vandaag in het ND:

-------------------------

PKN is bereid tot gesprek refo-scholen

van onze redactie binnenland

LUNTEREN - Scriba Bas Plaisier van de Protestantse Kerk is bereid in gesprek te gaan met de reformatorische scholen het Lodenstein College en het Hoornbeeck College in Amersfoort, omdat hervormde PKN’ers niet meer automatisch zijn vertegenwoordigd in het bestuur van deze scholen.

Dat heeft hij gisteren in Lunteren gezegd tijdens een synodevergadering van de Protestantse Kerk, in antwoord op een vraag van een bezorgd synodelid, ouderling-kerkrentmeester Hanny ter Keurs uit Nieuwegein. Sinds de hervormde kerk twee jaar geleden scheurde, en er naast de PKN een Hersteld Hervormde Kerk ontstond, veranderden de twee reformatorische scholen in hun statuten de Nederlandse Hervormde Kerk in Hersteld Hervormde kerk. Daardoor zijn hervormde PKN’ers niet meer automatisch vertegenwoordigd in het bestuur, in tegenstelling tot de hersteld-hervormden.

PKN’ers kunnen na beoordeling door het bestuur nog wel bestuurslid worden. Op dit moment is daarvan echter geen sprake, omdat alle bestuursleden die voorheen tot de Nederlandse Hervormde Kerk behoorden, zijn overgaan naar de hersteld-hervormden.

Ter Keurs heeft signalen vernomen uit de hervormde gemeente Blauwkapel/Groenekan dat protestantse kerkleden daar zich nu als ,,tweederangs burgers’’ behandeld voelen. ,,Zij voelen zich onder druk gezet om ook hersteld-hervormd te worden’’, verwoordde Plaisier het. ,,Er zijn zelfs verhalen dat de toelating van kinderen uit de Protestantse Kerk gevaar loopt.’’ In enkele gevallen zou dit er al toe hebben geleid dat ouders hun kinderen niet meer naar een reformatorische school sturen, hoewel zij zich daar eigenlijk wel bij thuis voelen.

Plaisier zei gisteren dat het synodebestuur van de Protestantse Kerk geen officiële brieven gaat schrijven aan de schoolbesturen. ,,Maar als mij gevraagd zou worden of ik eens met die schoolbesturen zou willen praten, sla ik die uitnodiging niet af. Ik zou dan willen opkomen voor het belijden van deze mensen, dat eigenlijk in niets afwijkt van dat van hersteld-hervormden.’’

Overdreven
Volgens ds. Tj. de Jong, voorzitter van de twee reformatorische scholen, is de reactie van de PKN’ers op de statutenwijziging overdreven. ,,De grondslag van de school is hetzelfde gebleven en iedereen die achter deze exclusief gereformeerde grondslag staat, kan lid worden van de school, en eventueel ook bestuurslid. Op de school is niets veranderd, alleen de grondslag van de PKN is veranderd.’’
Volgens hem is het goed mogelijk dat er in de in de toekomst daadwerkelijk een PKN-bestuurslid komt. ,,Zodra een van de hersteld-hervormde bestuursleden vertrekt, zullen we dat overwegen. Maar wij gaan niet nu iemand uit het bestuur zetten om een PKN-lid te benoemen.’’

De Jong weet niet van PKN’ers die hun kinderen vanwege de statutenwijziging naar een andere school sturen. En als dat gebeurt, kan hij zo’n beslissing niet begrijpen. ,,PKN’ers worden op de scholen niet als tweederangsburgers behandeld en zeker de kinderen niet.’’

Over een mogelijk gesprek met de PKN wil De Jong niets zeggen. ,,Dat is een zaak van het bestuur en daarover kan ik persoonlijk niet beslissen.’’
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:,,De grondslag van de school is hetzelfde gebleven en iedereen die achter deze exclusief gereformeerde grondslag staat, kan lid worden van de school, en eventueel ook bestuurslid. Op de school is niets veranderd, alleen de grondslag van de PKN is veranderd.’’
erg flauw.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:,,De grondslag van de school is hetzelfde gebleven en iedereen die achter deze exclusief gereformeerde grondslag staat, kan lid worden van de school, en eventueel ook bestuurslid. Op de school is niets veranderd, alleen de grondslag van de PKN is veranderd.’’
erg flauw.
Jammer.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Klomp

Bericht door Klomp »

Tiberius schreef:Vandaag in het ND:
.....
Overdreven
Volgens ds. Tj. de Jong, voorzitter van de twee reformatorische scholen, is de reactie van de PKN’ers op de statutenwijziging overdreven. ,,De grondslag van de school is hetzelfde gebleven en iedereen die achter deze exclusief gereformeerde grondslag staat, kan lid worden van de school, en eventueel ook bestuurslid. Op de school is niets veranderd, alleen de grondslag van de PKN is veranderd.’’
Volgens hem is het goed mogelijk dat er in de in de toekomst daadwerkelijk een PKN-bestuurslid komt. ,,Zodra een van de hersteld-hervormde bestuursleden vertrekt, zullen we dat overwegen. Maar wij gaan niet nu iemand uit het bestuur zetten om een PKN-lid te benoemen.’’

De Jong weet niet van PKN’ers die hun kinderen vanwege de statutenwijziging naar een andere school sturen. En als dat gebeurt, kan hij zo’n beslissing niet begrijpen. ,,PKN’ers worden op de scholen niet als tweederangsburgers behandeld en zeker de kinderen niet.’’

Over een mogelijk gesprek met de PKN wil De Jong niets zeggen. ,,Dat is een zaak van het bestuur en daarover kan ik persoonlijk niet beslissen.’’
'k vind het ook flauw. 'k Kreeg toch altijd het idee dat als je in de PKN bleef je geen 'goed' christen meer was en dat je min of meer heiden was/werd. Als je achter de gereformeerde beginselen stond kon je geen PKN-lid worden. Dit is met die statutenwijziging nog eens benadrukt.
Er had toch ook nog een of andere formulering met betrekking tot de PKN-bonders of zoiets toegevoegd kunnen worden.
Dan had er nog niet eens een hahaka'er op te hoeven stappen.

En dan met "PKN’ers worden op de scholen niet als tweederangsburgers behandeld en zeker de kinderen niet."
hmm tja met die formulering tja wat moet moet ik daar nu op zeggen.

Klomp
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zodra een van de hersteld-hervormde bestuursleden vertrekt, zullen we dat overwegen.
Dit is voor mij een nieuw geluid, of ligt dat aan mij???
Petrus

Bericht door Petrus »

Klomp schreef:. ,,PKN’ers worden op de scholen niet als tweederangsburgers behandeld en zeker de kinderen niet.’’
Even dit er uit gehaald....................

Nee, ze zullen niet als "tweederangs burgers/kinderen worden behandeld"......maar ze worden, vrees ik, wél zo gezien.............

Dat komt ervan als je nog steeds ziet dat, als men niet naadloos van millimeter op millimeter exact hetzelfde gelooft en zo belijdt, je "buiten de orde" komt te staan...............al durft men nog niet zover te gaan dat ze ook zo handelen, al is die manier van handelen akelig dicht genaderd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Zodra een van de hersteld-hervormde bestuursleden vertrekt, zullen we dat overwegen.
Dit is voor mij een nieuw geluid, of ligt dat aan mij???
Nieuw geluid, zoethoudertje, doekje voor 't bloeden: what's in a name?
Zoiets kunnen ze makkelijk zeggen. Men lijkt goede wil te tonen, maar als het erop aan komt vrees ik dat de "overwegingen" toch een voorspelbare uitkomst zullen hebben...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het bestuur lijkt op ramkoers te liggen.

Ook de bezwaren van het personeel (grotendeels uiteraard niet-PKN) worden namelijk zonder blikken onder de mat geveegd. Onder het motto: "Er is feitelijk niets veranderd. Beoordeel ons maar op onze daden." Terwijl, zoals ik al eerder typte, het personeel dit besluit als "bijzonder negatief" en als een "breuk in de gereformeerde gezindte" ervaart en zich genomen voelt door een hele gladde jurist die in het bestuur zitting heeft.

Het zinnetje "PKN’ers worden op de scholen niet als tweederangsburgers behandeld en zeker de kinderen niet." waar Klomp de vinger bij legt, klinkt inderdaad onheilspellend.
Petrus

Bericht door Petrus »

Tiberius schreef:H

Het zinnetje "PKN’ers worden op de scholen niet als tweederangsburgers behandeld en zeker de kinderen niet." waar Klomp de vinger bij legt, klinkt inderdaad onheilspellend.
Zie mijn commentaar van 11.04 am hieronder
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:

Je tijdzone staat niet goed staat ingesteld.

Verder vind ik het triest dat dit bestuur (van meerdere scholen, want ook het Hoornbeek valt eronder) de fragiele eenheid binnen de reformatorische gezindte nog verder probeert op te blazen.
Feitelijk proberen ze zo de hele gezindte tot positie te dwingen in de breuk tussen HHK en PKN. Ondanks de verwoede pogingen van de voormalige (inmiddels gevluchte) bestuursvoorzitter, ds. W. Visscher, om dat te voorkomen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Petrus schreef:

Je tijdzone staat niet goed staat ingesteld.

Verder vind ik het triest dat dit bestuur (van meerdere scholen, want ook het Hoornbeek valt eronder) de fragiele eenheid binnen de reformatorische gezindte nog verder probeert op te blazen.
Feitelijk proberen ze zo de hele gezindte tot positie te dwingen in de breuk tussen HHK en PKN. Ondanks de verwoede pogingen van de voormalige (inmiddels gevluchte) bestuursvoorzitter, ds. W. Visscher, om dat te voorkomen.
Ho! Denk erom dat dat laatste een gerucht is waarvan ik vermoedt dat het niet waar is.
Plaats reactie