Miscanthus schreef:God eist nergens dat gevallen beeld terug, zoals door Kaw opgemerkt. God vraagt dat we ons laten verzoenen met Hem door het geloof in Jezus Christus en dat we ons houden aan de eis van het verbond: geloof en gehoorzaamheid.
Dat God ons oproept tot geloof in Christus
vooronderstelt de val en alles wat daaruit voortvloeit, zoals ook het verlies van het beeld Gods. Daar moet niet licht over gedacht worden, in de trant van: o, de zonde is niet meer zo erg, want er is tóch genade. De zonde is iets verschrikkelijks en God “vertoornt Zich schrikkelijk, beide over de aangeboren en de werkelijke zonden”.
5: Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dan de uitverkorenen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
weer dat onbijbelse onderscheid alsof er twee verbonden zijn of 2 vormen.
Een voluit bijbels onderscheid, Miscanthus. Ik verwijs je – voor de hoeveelste keer al? – naar Romeinen 9.
Het verbond der genade vloeit voort uit de verkiezing en het verbond is de bedding waardoor de verkiezing stroomt. Niet andersom.
Hetgeen dus betekent dat het verbond onder de beheersing van de verkiezing staat.
Het wezen van het verbond is niet anders dan het verbond, wat God opgericht heeft met Abraham en zijn zaad. De aangehaalde teksten bewijzen geenszins dat het verbond gesloten is met Christus.
Zie Rom. 9: 7 en Gal. 3:16. Er is toch wel degelijk sprake van dat Christus de eigenlijke ‘Verbondsdrager’ is. Of je daar een hele theologische constructie aan op moet hangen, is een tweede.
2: Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der Genade.
Waar staat dat het een verbond der werken was? Kon Adam op grond van zijn werken eeuwig leven? nee toch?
Noem het zoals je wilt, maar duidelijk is dat Adam vóór de zondeval op een andere wijze tegenover God stond, op een andere wijze in een relatie met God stond, dan ná de zondeval.
Dit is strijdig met de verbondssluiting met Abraham en zijn zaad. De HC spreekt van opgenomen in het verbond en daarom moeten de kinderen gedoopt zijn. Ik lees nergens dat men pas in het verbond is door wedergeboorte.
Men heeft pas daadwerkelijk
deel aan de weldaden van het verbond als men in Christus, dat is, als men wedergeboren is. Jezus zegt: “Alle plant, die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgeroeid worden.” Dit zegt Jezus van de Farizeeën, kinderen van het verbond. Zij zijn zij nooit een planting van de hemelse Vader geweest, niet eerst wel, en later niet, nee, ze zijn
niet geplant door de Vader.
Polemicus schreef:]Want als ik niet getrouwd ben, of slechts uitwendig in een huwelijksrelatie, zoals zij dat dan bedoelen natuurlijk, want dat kan helemaal niet, dan hoef ik mij niet te houden aan de huwelijkse verplichtingen, maar ik mag dan ook geen gebruik maken van de huwelijkse rechten. Ik kan niet eens overspel plegen, maar ik kan ook niet de verschuldigde goedwilligheid betrachten. Want: ik ben niet getrouwd! Wat mag een uitwendig huwelijk wel zijn dan?
Wat een uitwendig huwelijk is, weet ik niet. Wat een uitwendige verbondsrelatie is, wel. In het Koninkrijk der hemelen is het nu eenmaal zo: wie niet gelooft, blijkt ook nooit door God gekend te zijn geweest (Matth. 7:23). Tussen die persoon en God is er nooit sprake van een echte relatie geweest, anders zou Jezus op de oordeelsdag zeggen: Ik heb u gekend, maar ge zij Mij ontrouw geworden en daarom ken Ik u nu niet meer. Nee, Hij zegt: Ik heb u
nooit gekend.