Maar daarna werd ik opnieuw een gemis in mijn hart gewaar. En toen zei ik tot de Heere: "Nu ben ik toch met U verzoend mogen worden, wat ontbreekt er nog aan Uw werk? Toen sprak de Heere: "En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie het was zeer goed." En tegelijk zag ik mijn gemis. Wij zijn in Adam óók de Heilige Geest kwijt, Die in Adam woonde. En zo sla ik mijn ogen naar Boven om Die Geest, gedenkende aan de woorden van de Heere Jezus: "Die zal het uit het Mijne nemen en u verkondigen." En daarop daalde de Geest van de Vader en de Zoon af in mijn hart, door Welken wij roepen: "Abba, Vader!" O, met volle bewustheid kind te mogen worden! Daar heb ik uitgeroepen: O, liefde Gods des Vaders, o liefde Gods des Zoons, o liefde Gods des Heiligen Geestes! Daar kreeg mijn ziel een thuiskomen in een Drie-enig God. Dat wonder dat God nu verzoening gevonden had door Zijn Zoon en in mij een welbehagen nam!
Persoonsopenbaring Heilige Geest
-
Hierbij een citaat uit een brief die ik ergens van internet heb afgehaald (ik weet niet of de brief er nog staat). Hieruit zie je dat de Persoonsopenbaring door sommigen geplaatst wordt ná de bewuste rechtvaardigmaking en ná de kennis van de Zoon en van de Vader. (Zie ook mijn eerdere opmerkingen hierover.)
-
Mijn vorige posting geeft zo'n voorbeeld. Onze laatste postings kruisten elkaar net, denk ik.
Verder wil ik graag tenslotte nog wijzen op de tekst 2 Korinthe 4:6.
Ik geloof zeker dat sommige mensen die menen de openbaring van een afzonderlijke Persoon ervaren te hebben, werkelijk begenadigd zijn en een geestelijke ervaring hebben. De vertolking (verwoording) van deze ervaring is echter onschriftuurlijk. Zie de door mij genoemde tekst waarin we zien dat God drie-enig alleen gekend wordt in de openbaring van Christus.
En al helemaal mogen we zo'n z.g. Persoonsopenbaring niet tot een afzonderlijk geestelijk stadium maken.
Verder wil ik graag tenslotte nog wijzen op de tekst 2 Korinthe 4:6.
Ik geloof zeker dat sommige mensen die menen de openbaring van een afzonderlijke Persoon ervaren te hebben, werkelijk begenadigd zijn en een geestelijke ervaring hebben. De vertolking (verwoording) van deze ervaring is echter onschriftuurlijk. Zie de door mij genoemde tekst waarin we zien dat God drie-enig alleen gekend wordt in de openbaring van Christus.
En al helemaal mogen we zo'n z.g. Persoonsopenbaring niet tot een afzonderlijk geestelijk stadium maken.
Een kleine aanvulling op hetgeen hier al over gezegt is:
Johannes 16:
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
Conclusie: elke geest die de aandacht richt op de Heilige Geest richt, en niet op Christus is niet de Heilige Geest. De Heilige Geest, staat er immers, zal van Zichzelven niet spreken, maar zal Christus verheerlijken.
Verder kun je niet Christus kennen (dus gered zijn), en nog niet de Heilige Geest ontvangen hebben:
Romeinen 8:
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Johannes 16:
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
Conclusie: elke geest die de aandacht richt op de Heilige Geest richt, en niet op Christus is niet de Heilige Geest. De Heilige Geest, staat er immers, zal van Zichzelven niet spreken, maar zal Christus verheerlijken.
Verder kun je niet Christus kennen (dus gered zijn), en nog niet de Heilige Geest ontvangen hebben:
Romeinen 8:
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
Je conclusie is ietwat voorbarig. De Korte Verklaring zegt hierover: "Spreken van zichzelf is niet: spreken óver zichzelf, maar: úít zichzelf als enige en eigenlijk bron van zijn spreken; spreken op eigen gezag, autoriteit. Hij spreekt niet als iemand, die zelf bedacht, wat hij zegt, maar ook Hij (evenals Christus Afg.) spreekt slechts het woord des Vaders: Wat Hij hoort."Dathenum schreef:Een kleine aanvulling op hetgeen hier al over gezegt is:
Johannes 16:
Wil je graag over dit soort zaken lezen? Moet je de levensbeschrijving van Daniël Meijer eens lezen: http://www.theologienet.nl/documenten/M ... Daniel.pdf
-
Zoals al eerder in dit topic gezegd, leert de Bijbel nergens dat de Goddelijke Personen afzonderlijk worden gekend. Integendeel! Ik heb reeds genoemd 2 Korinthe 4:6. Ook genoemd kan worden Deut. 6:4: "Hoor, Israël, de HEERE, onze God, de HEERE, is Eén". En: "Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien". En: "Ik heb niet voorgenomen iets te weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd". Zou er dan werkelijk nog zoiets kunnen bestaan als de openbaring van één Goddelijke Persoon nádat men Christus werkelijk als Borg en Middelaar (en dus ook God in Hem) heeft leren kennen? Zoek daar toch niet naar.
Gelukkig vind je er niets van bij de Reformatoren, ook niet in de Nadere Reformatie of bij de Puriteinen en Schotten (het boek van ds. De Vries over de orde des heils bij John Bunyan hoef je voor dit onderwerp dus echt niet te kopen). Deze leer is pas opgekomen in sommige kringen in (of aan het eind van) de 19e eeuw, misschien pas in uitgewerkte vorm in de vorige 20e eeuw.
Door gebrek aan goed onderwijs ná ds Ledeboer zijn de ondervindingen van sommigen onschriftuurlijk geïnterpreteerd en tevens helaas maatstaf geworden voor anderen.
De leer dat de Goddelijke Personen afzonderlijk zouden kunnen worden gekend, is een dwaling.
Gelukkig vind je er niets van bij de Reformatoren, ook niet in de Nadere Reformatie of bij de Puriteinen en Schotten (het boek van ds. De Vries over de orde des heils bij John Bunyan hoef je voor dit onderwerp dus echt niet te kopen). Deze leer is pas opgekomen in sommige kringen in (of aan het eind van) de 19e eeuw, misschien pas in uitgewerkte vorm in de vorige 20e eeuw.
Door gebrek aan goed onderwijs ná ds Ledeboer zijn de ondervindingen van sommigen onschriftuurlijk geïnterpreteerd en tevens helaas maatstaf geworden voor anderen.
De leer dat de Goddelijke Personen afzonderlijk zouden kunnen worden gekend, is een dwaling.
Er is ook nogal eens discussie over de vervulling met de Heilige Geest. Is dat een extra zegen of niet. Lloyd Jones heeft daar o.a. over geschreven. In het boek Handelingen wordt dat beschreven, wanneer bijv. de apostelen de handen bij iemand hadden opgelegd of anderszins.
Misschien wordt dat ermee bedoeld?
Misschien wordt dat ermee bedoeld?