Zodra je onderdeel bent van een vierschaar, waarin je de voorstelling werkelijk beleeft haak ik af. Jij stelt gewoon dat P.Blok en Du Marchie dit niet voorstaan, maar dan zou van der Zwaag verkeerd citeren in afwachten of verwachten. Dat is mijn bron wat dat betreft. Als jij zegt dat het niet waar is dan is dat zo. Ik geloof alleen dat wij deze discussie al hadden afgesloten.Afgewezen schreef:Ik vind ds. Huisman hier ook een echte vierschaarverkondiger en ik ben het helemaal met hem eens.jacob schreef:Nou je vergelijkt een schematische bekering van een vierschaar beleving met een algemene waarheid die direct terug te voeren is op de bijbel.
Zoals ds Huisman het hier omschrijft is het m.i. helemaal in orde.
Maar echte vierschaar verkondigers als Du Marchie van Voorthuizen en ds P Blok gaan veel verder.
Maar je hebt eigenlijk wel gelijk. In vroegere tijden was dit idd de voorstelling van de vierschaar.
Mogelijk gebruiken ds. Du Marchie en ds. Blok wat andere bewoordingen, maar m.i. gaat het hier gewoon over hetzelfde. Maar als ds. Huisman het zegt, dan mag het, hè...
Wat is een Bijbelse prediking?
Ds Huisman schetst met behulp van het beeld van een 'vierschaar' iets waarbij hij duidelijk zegt dat het er zo aan toe gaat in 'het Hof des Hemels'.
Ik lees nergens dat dit plaats moet vinden in iemands beleving o.i.d. Het is en blijft beeldspraak en de elementen eruit worden gekend, zeker waar, maar het steeds maar hameren op déze beeldspraak en de bijbehorende termen heeft m.i. het gevaar in zich dat het beeld en de terminologie an sich beleving moeten gaan worden. En dan gaan we de verkeerde kant op.
Ik lees nergens dat dit plaats moet vinden in iemands beleving o.i.d. Het is en blijft beeldspraak en de elementen eruit worden gekend, zeker waar, maar het steeds maar hameren op déze beeldspraak en de bijbehorende termen heeft m.i. het gevaar in zich dat het beeld en de terminologie an sich beleving moeten gaan worden. En dan gaan we de verkeerde kant op.
Denk toch dat je mis zit...Pim schreef:Ds Huisman schetst met behulp van het beeld van een 'vierschaar' iets waarbij hij duidelijk zegt dat het er zo aan toe gaat in 'het Hof des Hemels'.
Lees ook dit artikel: http://www.afwachtenofverwachten.nl/lwgericht.htm
- Miscanthus
- Miscanthus
- JolandaOudshoorn
Ik vind het anders behoorlijk ingewikkeld worden.
Ik begrijp wel dat er mensen zijn die graag willen weten wat er nu allemaal precies gebeurt in de hemel, maar ik denk niet dat dit ns terrein is. We hebben het geopenbaarde Woord van God, de Bijbel, en alles wat nog bedekt is, daar moeten we ons maar niet al te druk mee bezig houden. Dat wordt ons later wel duidelijk.

Ik begrijp wel dat er mensen zijn die graag willen weten wat er nu allemaal precies gebeurt in de hemel, maar ik denk niet dat dit ns terrein is. We hebben het geopenbaarde Woord van God, de Bijbel, en alles wat nog bedekt is, daar moeten we ons maar niet al te druk mee bezig houden. Dat wordt ons later wel duidelijk.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dat de vierschaar beeldspraak is, moge duidelijk zijn.
Maar dat de beleving zo is (veroordeling, vrijspraak) moge ook duidelijk zijn.
Er staat niet voor niets "conscientie" d.i. geweten.
Dat speelt zich af in het geweten. Wanneer? Wel in het bijzonder als je onder het Woord zit, de Bijbel leest, meditaties en preken leest of een gesprekken met personen. Dit zijn de middelen waar de Heilige Geest mee werken wil. De Heere God werkt altijd door Woord en Geest
Dus geen dromen; geen visioenen en gezichten e.d.
Ik zeg overigens niet dat het niet kan, maar dan noemen we het niet meer de "rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie".
Ik heb hele persoonlijke gesprekken gehad met mensen die volgens eigen zeggen wel gezichten gehad hebben. Persoonlijk houd ik er niet van en sta ik ook niet te wachten op iets dergelijks.
Ik houd er al helemaal niet van als men stelt dat je dán pas zeker kunt zijn van het geborgen weten in de Heere Jezus Christus.
Het is nog altijd de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Hem. Zo de toevlucht (actief) nemen tot Hem als een goddeloze is een daad die ik dus plaats in de vierschaar.
Ik sta helemaal achter ds. Pieters artikel die op de website staat van afwachtenofverwachten.nl
http://www.afwachtenofverwachten.nl/lwgericht.htm
Maar dat de beleving zo is (veroordeling, vrijspraak) moge ook duidelijk zijn.
Er staat niet voor niets "conscientie" d.i. geweten.
Dat speelt zich af in het geweten. Wanneer? Wel in het bijzonder als je onder het Woord zit, de Bijbel leest, meditaties en preken leest of een gesprekken met personen. Dit zijn de middelen waar de Heilige Geest mee werken wil. De Heere God werkt altijd door Woord en Geest
Dus geen dromen; geen visioenen en gezichten e.d.
Ik zeg overigens niet dat het niet kan, maar dan noemen we het niet meer de "rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie".
Ik heb hele persoonlijke gesprekken gehad met mensen die volgens eigen zeggen wel gezichten gehad hebben. Persoonlijk houd ik er niet van en sta ik ook niet te wachten op iets dergelijks.
Ik houd er al helemaal niet van als men stelt dat je dán pas zeker kunt zijn van het geborgen weten in de Heere Jezus Christus.
Het is nog altijd de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Hem. Zo de toevlucht (actief) nemen tot Hem als een goddeloze is een daad die ik dus plaats in de vierschaar.
Ik sta helemaal achter ds. Pieters artikel die op de website staat van afwachtenofverwachten.nl
http://www.afwachtenofverwachten.nl/lwgericht.htm
Daarna zal zich dit voltrekken:
Ik zal mijn geest uitgieten over al wat leeft.
Jullie zonen en dochters zullen profeteren,
oude mensen zullen dromen dromen,
en jongeren zullen visioenen zien
Overigens is er niks mis met de hele theologie achter de verischaar. Het is immers de essentie van het geloof. Ellende... en kennis/besef/bevinding daarvan. Verlossing... en de zekerheid daarvan... Wat leidt tot dankbaarheid.
Kortom, je wordt aangeklaagd en je weet: Ik ben zondig. Christus springt voor je in de bres, Hij sterft voor je, betaalt voor je... Je schuld voor God is weg voor de gelovigen... De aanklacht wordt behandeld en God spreekt je om Zijn Zoon vrij.
Dat is toch de kern van het evangelie?!
Overigens is er niks mis met de hele theologie achter de verischaar. Het is immers de essentie van het geloof. Ellende... en kennis/besef/bevinding daarvan. Verlossing... en de zekerheid daarvan... Wat leidt tot dankbaarheid.
Kortom, je wordt aangeklaagd en je weet: Ik ben zondig. Christus springt voor je in de bres, Hij sterft voor je, betaalt voor je... Je schuld voor God is weg voor de gelovigen... De aanklacht wordt behandeld en God spreekt je om Zijn Zoon vrij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Precies!Marnix schreef: Daarna zal zich dit voltrekken: