olfie schreef:Hoe je het ook wendt of keert, ik denk dat deze tekst "Zij vermengden zich met de heidenen en leerden derzelver werken."
Evengoed toepasbaar is. Alsof de kermis nu minder goddeloos is geworden dan vroeger?! Kun je dat concreet aanwijzen? En is dat een rechtvaardiging om nu wel te gaan?
Ja dat kan ik... vroeger was het rooms feest, een jaarmarkt, gewijdt aan de heilige van de plaats. Er werd vaak ook gigantisch in aflaten gehandeld daar.
Het werd later een heus dorpsfeest, waarbij er gigantische hoeveelheden bier doorheen gingen, met hoeren etc...
En tegenwoordig drink je een paar pilsjes, ga je in de botsauto's of gooit een paar euro in een automaat. Nogal een verschil.
Want naar mijn mening bestaan er nog steeds maar twee opties: voor of tegen. En die grens zal niet altijd even scherp zijn, en ruimte laten voor discussies, ook in dit geval dus. Maar voor mij is de kermis iig over de grens.
Klopt, voor of tegen.... maar dat ligt er ook aan hoe je er mee omgaat. Ik ben op zich niet tegen het wandelen over de kermis, of tegen naar een cafe gaan, of naar een bioscoop. Dat ligt er aan of je er verantwoordelijk mee omgaat. Je zat zuipen op de kermis (wat ik op de kermis in Arnhem trouwens niet zie, in kleine dorpen zal het ongetwijfeld meer het geval zijn) en je weeksalaris vergokken is natuurlijk totaal verkeerd, maar een paar attracties en een paar biertjes mee pakken op de kermis is weer helemaal niet verkeerd. Het ligt dus wel iets genuanceerder dan gewoon "voor of tegen" zijn. Als het voor jou een grens overschrijdt, moet je er idd gewoon niet komen.
Ik houd het toch bij de uitspraak "Waar je mee omgaat raak je mee besmet", en zoals ook in mij quote naar voren kwam: onthouding van de schijn des kwaads, want hoe zullen wij anders tot een kandelaar worden?
Prima slogans Olfie! Ik hou het bij: "Wel IN de wereld, maar niet VAN de wereld"