Wat is er mis aan kermis?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Matthijs schreef:Ik heb het nog niet eens over de botsauto's. Ik zie de lol er niet van in om tegen elkaar aan te rijden. In je kinderen jaren ligt dat anders, denk ik. 't Gaat mij om het geheel en niet specifiek over de botsauto's.
Ik vole me op een kermis ook niet thuis (ze hebben er niet eens koffie). Maar een keer lekker botsen met de kindern of je vrouw lijkt me heerlijk. Of tegen jou aan botsen lijkt me ook geweldig! Vooral als je zo,n 50 cm van de kant tuft en dan vol in de flank...kedeeeeng! :mrgreen:

ff zonder gekheid en vroomdoen, is dit nou goddeloos?
Of moeten jouw (evt toekomstige) kinderen op zaterdag Hellenbroek leren?

zie ik daar nou een refo met rode rok?

Afbeelding
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Miscantus, je kan je afvragen waarom je je kinderen zo ver de wereld in wil brengen, zonder dat daar noodzaak voor is. De volgende keer gaan ze zelf naar de kermis en gaan bij een of andere waarzegster o.i.d. op de koffie.

Je weet dat op een kermis vergif geschonken wordt (uit Christelijk oogpunt) je hoeft toch niet overal van geproefd te hebben voor je kan weten dat iets wel of niet goed is? Vooral voor je kinderen ben je alert op zulke verleidingen, lijkt me. We moeten gewoon bij dit soort vergif vandaan blijven. Gevaarlijke spullen zet je thuis ook niet op een plek waar het voor 't grijpen staat, maar stop je goed weg voor je kinderen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Moet je je kinderen dan niet het verschil leren tussen een waarzegster en een draaimolen?
olfie

Bericht door olfie »

Durf jij er voor in te staan dat je kinderen het nooit 'voor de gein' eens zouden proberen?

Stel dat de satan die voorspellingen gebruikt om uit te laten komen, en dan klinkt de waarzegster al meteen een stuk betrouwbaarder dan de dominee, van haar heb je meteen resultaat...

etc etc etc...

Je hoeft maar 1x binnen te stappen om in de ban te geraken.
Wil je je kinderen dan opvoeden in deze cultuur, met de taal, muziek en afbeeldingen die daar gebezigd worden?

Je moet je eigen plan maken, en je staat er zelf voor en als jij het goed acht, ik zal het niet veroordelen, maar zelf zou ik toch een ander traject voorstaan, voorzover het in mijn vermogen ligt.

En dan lijkt het mij verstandig om ze vooral als ze jong zijn daar weg te houden, en als ze wat meer tot verstand komen ze eens mee te nemen en er op te wijzen wat er nu mis is, een soort begeleide confrontatie. Want als je alles verbiedt, dan gaan ze er zeker stiekem naar toe. Zoals Paulus ook zegt, zonder de wet was de zonde dood. Maar door de wet wordt de zonde gekend.
Alle mens is van nature geneigd tegen wetten en regels in te gaan.

Voor zover mijn bijdrage
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Jongere

Bericht door Jongere »

Ook in deze discussie valt me op dat mensen soms liever 'niets doen wat niet mag' dan 'doen waar we voor geschapen zijn'. En dit is los van de vraag of we dat nog kùnnen: het moet in ieder geval ons streven zijn om het laatste te doen toch? Ik vind het een wonderlijke visie om te kijken of iets mag of niet en vervolgens iets te gaan doen of niet. Is het niet veel beter om te bedenken op welke manier je, elke nieuwe dag weer, God kunt dienen?
Marnix

Bericht door Marnix »

moderne gelovige schreef:Als reactie op de vorige posters: Ik wil niemand veroordelen, maar blijf op het standpunt dat kermis leegheid is. Als jullie daar anders over denken vind ik dat oprecht gemeend erg jammer.

Hoewel ik het vaak oneens ben op allerlei andere gebieden met Matthijs vind ik dat hij het beter kan verwoorden dan ik.

Een standpunt van, ach we beperken ons tot onschuldige dingen dan kan toch het geen kwaad vind ik wel iets hebben van een "moet kunnen " mentaliteit.
Voor de rest vind ik in het bijbelgedeelte wat Marnix citeert geen vrijbrief me op elke plaats te begeven waar ik denk dat het "geen kwaad kan".
Dat heeft niets te maken met regeltjes of iemand geen lol gunnen, laat staan dat ik me beter voel dan jullie!
Ik doe andere dingen die in jullie visie niet "passend" zijn maar dat is hier off-topic.

Jammer dat de discussie uit de hand loopt, daarom onthoud ik me voorlopig van postings over dit onderwerp.
Okeej, bedankt voor je toelichting, Romeinen 14 is idd geen vrijbrief om overal maar te mogen komen... alleen heb je als gelovige ook wel een geweten die je vertelt als iets niet kan. Als ik ergens kom waar ik beter niet kan zijn ga ik dat ook wel merken, en voel ik me er niet prettig. Wat dat betreft heb ik ook wel wat aan het "een ieder zei in zijn overtuiging ten volste verzekerd)

Matthijs, ik weet wat het is om een vreemdeling te zijn. Het probleem is dat jij aan de hand van het feit dat ik wel eens in de kroeg kom, of geen moeite heb met een kermis en ik me daar nog wel vermaak ook, denkt dat ik daar niks van heb begrepen... maar in de bus, in winkels op straat, en ook op de kermis en in de kroeg voel ik me een bijwoner, niet van de wereld maar van Christus. Ik voel me dan niet opeens wereldburger of ongelovig of zo als ik daar zit hoor. Ik ga daar als christen heen.

Jammer dat mensen dat hier niet begrijpen, omdat ze persoonlijk en misschien gezien kerkelijke achtergrond ook het zitten in een kroeg niet met christen zijn kunnen rijmen. En dat is, weet ik uit ervaring, wél mogelijk. Ik hoop dat dat een keer begrepen gaat worden, zolang men denkt dat een goed christen per definitie niet naar de kroeg of een kermis gaat blijft het veroordelen namelijk wel aanwezig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Ten 4e. Een rein hart onthoudt zichzelf van de schijn des kwaads ten opzichte van de
goddelozen. De Apostel vermaant ons eerlijk te wandelen bij degenen die buiten zijn,
1 Thess. 4:12. De goddelozen letten op onze struikelingen. Hoe verblijd zullen ze zijn,

wanneer ze de dienst Gods met enige schijn kunnen lasteren! De belijders zijn als
sterren in de hoogste sfeer der Kerk geplaatst, en indien er maar de minste schijn van
buitensporigheid of ongeregelde beweging bespeurd wordt, zullen terstond de monden
der goddelozen geopend zijn om de dienst Gods te smaden. Welnu, een Godzalige ziel
acht de eer van de Godsdienst zo dierbaar, dat hij liever sterven wil, dan haar
verduisteren of besmetten. Hieraan kunnen wij ons dus beproeven, of wij rein van hart
zijn: Onthouden wij ons van de geringste schijn des kwaads? Helaas! hoeveel geven
zichzelf in de gelegenheden van zonde toe! Zij verzoeken de duivel, hen te verzoeken.
Sommigen gaan naar carnaval en komedies, de beste zwavelstokken om onze lust te
ontsteken. Anderen bezoeken regelmatig de samenkomsten der dwaalgeesten. En
stellig geeft God diegenen in Zijn rechtvaardig oordeel aan zondedaden over, die zich
van de schijn der zonde niet onthouden, Ps. 100:35: "Zij vermengden zich met de
heidenen en leerden derzelver werken."

Uit: "De Zaligsprekingen, of geestelijke bedenkingen over Mattheüs 5:1-10 " van Thomas Watson
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:Ten 4e. Een rein hart onthoudt zichzelf van de schijn des kwaads ten opzichte van de
goddelozen. De Apostel vermaant ons eerlijk te wandelen bij degenen die buiten zijn,
1 Thess. 4:12. De goddelozen letten op onze struikelingen. Hoe verblijd zullen ze zijn,

wanneer ze de dienst Gods met enige schijn kunnen lasteren! De belijders zijn als
sterren in de hoogste sfeer der Kerk geplaatst, en indien er maar de minste schijn van
buitensporigheid of ongeregelde beweging bespeurd wordt, zullen terstond de monden
der goddelozen geopend zijn om de dienst Gods te smaden. Welnu, een Godzalige ziel
acht de eer van de Godsdienst zo dierbaar, dat hij liever sterven wil, dan haar
verduisteren of besmetten. Hieraan kunnen wij ons dus beproeven, of wij rein van hart
zijn: Onthouden wij ons van de geringste schijn des kwaads? Helaas! hoeveel geven
zichzelf in de gelegenheden van zonde toe! Zij verzoeken de duivel, hen te verzoeken.
Sommigen gaan naar carnaval en komedies, de beste zwavelstokken om onze lust te
ontsteken. Anderen bezoeken regelmatig de samenkomsten der dwaalgeesten. En
stellig geeft God diegenen in Zijn rechtvaardig oordeel aan zondedaden over, die zich
van de schijn der zonde niet onthouden, Ps. 100:35: "Zij vermengden zich met de
heidenen en leerden derzelver werken."

Uit: "De Zaligsprekingen, of geestelijke bedenkingen over Mattheüs 5:1-10 " van Thomas Watson
Ja, het was me al opgevallen dat de kermis vroeger heel verderfelijk was. Overigens waren kermissen toen ook wel iets anders dan tegenwoordig trouwens. Je had toen nog geen botsautootjes en een reuzenrad maar andere dingen op de kermis die niet door de beugel kunnen... Beetje raar dat je dus hiermee aan komt zetten, alsof het allemaal 1 pot nat is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Hoe je het ook wendt of keert, ik denk dat deze tekst "Zij vermengden zich met de heidenen en leerden derzelver werken."
Evengoed toepasbaar is. Alsof de kermis nu minder goddeloos is geworden dan vroeger?! Kun je dat concreet aanwijzen? En is dat een rechtvaardiging om nu wel te gaan?

Want naar mijn mening bestaan er nog steeds maar twee opties: voor of tegen. En die grens zal niet altijd even scherp zijn, en ruimte laten voor discussies, ook in dit geval dus. Maar voor mij is de kermis iig over de grens.
Ik houd het toch bij de uitspraak "Waar je mee omgaat raak je mee besmet", en zoals ook in mij quote naar voren kwam: onthouding van de schijn des kwaads, want hoe zullen wij anders tot een kandelaar worden?
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat is eigenlijk het nut van de kermis?
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:Hoe je het ook wendt of keert, ik denk dat deze tekst "Zij vermengden zich met de heidenen en leerden derzelver werken."
Evengoed toepasbaar is. Alsof de kermis nu minder goddeloos is geworden dan vroeger?! Kun je dat concreet aanwijzen? En is dat een rechtvaardiging om nu wel te gaan?
Ja dat kan ik... vroeger was het rooms feest, een jaarmarkt, gewijdt aan de heilige van de plaats. Er werd vaak ook gigantisch in aflaten gehandeld daar.

Het werd later een heus dorpsfeest, waarbij er gigantische hoeveelheden bier doorheen gingen, met hoeren etc...

En tegenwoordig drink je een paar pilsjes, ga je in de botsauto's of gooit een paar euro in een automaat. Nogal een verschil.
Want naar mijn mening bestaan er nog steeds maar twee opties: voor of tegen. En die grens zal niet altijd even scherp zijn, en ruimte laten voor discussies, ook in dit geval dus. Maar voor mij is de kermis iig over de grens.
Klopt, voor of tegen.... maar dat ligt er ook aan hoe je er mee omgaat. Ik ben op zich niet tegen het wandelen over de kermis, of tegen naar een cafe gaan, of naar een bioscoop. Dat ligt er aan of je er verantwoordelijk mee omgaat. Je zat zuipen op de kermis (wat ik op de kermis in Arnhem trouwens niet zie, in kleine dorpen zal het ongetwijfeld meer het geval zijn) en je weeksalaris vergokken is natuurlijk totaal verkeerd, maar een paar attracties en een paar biertjes mee pakken op de kermis is weer helemaal niet verkeerd. Het ligt dus wel iets genuanceerder dan gewoon "voor of tegen" zijn. Als het voor jou een grens overschrijdt, moet je er idd gewoon niet komen.
Ik houd het toch bij de uitspraak "Waar je mee omgaat raak je mee besmet", en zoals ook in mij quote naar voren kwam: onthouding van de schijn des kwaads, want hoe zullen wij anders tot een kandelaar worden?
Prima slogans Olfie! Ik hou het bij: "Wel IN de wereld, maar niet VAN de wereld" ;)
rekcor

Bericht door rekcor »

Jongere schreef:Wat is eigenlijk het nut van de kermis?
Het kan leuk zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Vroeger vond ik de botsauto's en "de spin" geweldig. Had ik enorme lol voor een paar gulden :)
Miscanthus

Volgens mij ligt een verschil in mensvisie ten grondslag aan je visie op de kermis.
Als je de mens ziet als boos en geneigd tot alle kwaad, onwillig en onbekwaam tot enig goed, ongelovig en niet in staat om keuzes te maken, dan kun je inderdaad beter de kermis mijden.
Als je de mens ziet als een schepsel van God, gevallen en boos in zichzelf, maar gered en geheiligd door het geloof in Christus, en verantwoordelijk voor zijn keuzes en ook vrij om die keuzes te maken in vertrouwen op God, dan is het best mogelijk om de kermis te bezoeken zonder meteen in zonden te vervallen.
Daarnaast speelt smaak en interesse natuurlijk ook een rol, zonder te vervallen in goed-fout of zondig-niet zondig kwalificeren van ontspannen vermaak.

Denkend aan de Woorden van onze Heiland: Mattheüs 15:11 Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.
Het zit niet in de botsauto's of draaimolen. Met een spelletje rummicub kan de ware aard van de mens net zo goed naar voren komen.

Ben benieuwd naar reacties.
rekcor

Bericht door rekcor »

Goed verwoord Miscantus!
Plaats reactie